1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741512 inlägg · 7967 ämnen

CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE

Sv: CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE
Jag borde inte se på Brynäs...

Pigalle: finnarna är bättre, välförtjänt

Pigalle: Två crosscheckingar i ryggen på Brynäsare innan de kontrar och gör 3-2. Svagt av zebrorna.

{5915}: Vi ser trötta ut....

Skrämmande bleka

{5915}: Försäsong. Fysiken sitter inte helt än. Tre veckor typ till seriepremiären. Ta det lugnt.

Zappaholic: Precis som mot DIF sätter vi fart med 2-3 min kvar...

Zappaholic: En torsk är en torsk. Oavsett om Brynäs blir mästare nästa år.

Zappaholic: Ja det är Brynäs andra match. Ovanligt grepp att bara spela en träningsmatch innan. En hint om att man inte tar chl på 100% allvar... Clark!!!!!!!

Brynäsgubbe: Nja. Andraperioden var ju bra.

Zappaholic: Gamla goda Clark!!!!!

Lucas Carlsson for pp!

{5915}: Nu har vi ju inte torskat än.

Kan nån som kan reglerna bättre än mig förklara hur det kan bli tekning i Brynäs zon när Jensen blåstes av för offside?

Zappaholic: Vaket!

Zappaholic: Eftersom han går för på anses den avsiktlig. Då flyttas tek ner👍🏻

Fasen kan vi inte få mic på Sjödda & Rogga hela säsongen. Stor underhållning :)

pekka85: ok. Konstigt att den ansågs avsiktlig.

pekka85: går mot pucken så anses skulle jag säga👍🏻

Snyggt, vilka straffar! Trevligt.

{5915}: Fint att vara skrämmande bleka och ändå vinna.

Zappaholic: Den är ju avsiktlig eftersom han går mot puck. I mina ögon var det inte offside överhuvudtaget! Synd😜

Brynäsgubbe: Som sagt kul match, Jag är positivt överraskad över Brynäs insats. För att vara andra matchen var det riktigt bra tempo och förhållandevis få misstag. Coolt att få en bra inledning på att slå straffar, det handlar ju mycket om självförtroende och brukar ju kunna handla om en eller ett par extra vinster om man tar dom.

Och återigen, satsa på Lucas som back i pp2. Han kan bli en ny Ekholm.

Zappaholic: hade det varit en SM-final hade jag hållit med. Nu - knappast.

Zappaholic: Bra match med förvånansvärt bra spel så tidigt på säsongen. Palushaj har med all rätt lovordats så straffmissen är förlåten.

Alltid så jävla skönt med seger! Vi möter ett bra lag. Mycket som kan bli bättre, och kommer bli bättre.

Matchens topp 5:
+++++ Linus Ölund
++++ Aaron Palushaj
+++ Kevin Clark
++ Daniel Paille
+ Jesper Boqvist
... nåt sånt. Backarna slarvade mycket.

Matchens citat: "Det händer ingenting där" - Mellin om Caporusso. Svårt att inte hålla med. Osynligare än osynlig. Luktar megaflopp.

honken21: Hur många i publiken?

pjåtor: Runt 2400

honken21: Hade dom mic på Roger i sändningen?

Skrubben: ...skämskudde...

{5915}: Andra försäsongsmatchen. Vad begär du? Klappklappspel och mördande tempo?

bradberry: Hänger inte med riktigt. Sågade Roger Caporusso efter att han fick en fråga, eller lyckades tevesändningen snappa upp det han sa utan att han visste om det?

Skrubben: hade mic hela matchen. Finska tränaren också. Snappade upp citatet under ett avbrott när han diskuterade med Sjödda. De ville flytta upp Alcén på Capos position. "Tycker inte det händer nånting där"

I time outen var det anmärkningsvärda att han pratade engelska. Knackig sådan

honken21: Får bli att kolla reprisen när man kommer hem :)

Zappaholic: varför tror du det? Jag kommenterar det jag ser. Utgår du från vad du vill se? Det var en typisk försäsongsmatch. Trots att det var Brynäs som spelade. Du behöver släppa skygglapparna.

{5915}: Jo det var ju just det jag skrev. Vår andra försäsongsmatch. Inget annat. Vad är det för skygglappar du pratar om? Är du full?

Mja, personen som kommenterade highlightvideon får ju inte direkt CHL att verka mer seriöst direkt. Felix Sandström står tydligen i mål. Kevin Clark kvitterar till 1-1 och "kapten" Clark står även för tredje straffmålet.

Bra att dom har koll.

honken21: Melins engelska var extremt... begränsad. Lite märkligt med tanke på alla klubbar som han har varit i.

Pigalle: den var tillräckligt bra. Han fick ut det nödvändigaste.
Han snackar ju iaf engelska. Värre med den finska coachen, där behövdes nog översättning till utlänningarna

Nyligen hemkommen från matchen. Mina tankar:

Betydligt bättre stämning i arenan än vad jag förväntade mig. Klacken var ganska välfylld och hördes i princip hela matchen. Stor eloge till dom. Även om det "bara" kom 2400 så kändes sittplats ändå ganska välbefolkad. Idén att stänga av övre etage tror jag kommer göra skillnad för att det ska kännas mer kompakt.

Matchen i sig kändes som att den gick i ganska högt tempo. Brynäs anfallsspel var det inget fel på, däremot var försvarsspelet risigt stora delar av matchen. Generellt sett var backspelet undermåligt. Man satte sig i dåliga situationer rätt ofta och det var sällan uppspelen till forwards satt på bladet.

Om vi tittar på de olika kedjorna så känns våra två toppkedjor ruggigt intressanta. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte bestämma mig vilken som är den "riktiga" förstakedjan. Vi har helt enkelt två förstakedjor :) Detta kanske är för tidigt att säga än, men jag skulle inte bli förvånad om dessa två toppkedjor kommer vara bättre än förra säsongens toppkedjor. Det har redan skrivits spaltmeter av hyllningar till Palushaj så jag har egentligen inte så mycket mer att tillägga om honom. Vi kan helt enkelt konstatera att Bengtzén har lyckats ersätta Lindblom på bästa tänkbara sätt.

Boqvist fick kanske inte fick ut sin fulla potential ikväll, även om han blixtrade till ett antal gånger med sin enorma skridskoåkning. Ge honom mer tid med Jensen och Clark så tror jag att det kommer bli bra.

Till sist vill jag lyfta fram Melins coaching i slutminuterna av matchen. Vi fick en offensiv tekning med tre minuter kvar. Melin tog en time out men behöll Rautio i kassen. Vi fick bra snurr i anfallszon trots att det var 5v5. När målet inte kom tog man ut Rautio med ca 1,5 minuter kvar samtidigt som vi hade fortsatt bra tryck i deras zon.Till slut orkade inte Helsingfors stå emot och Clarks mål kom välförtjänt.

Förra säsongen lyckades vi inte kvittera en enda gång i spel 6 mot 5 på totalt 72 matcher. För Melin tog det två matcher att lyckas med det. Bulan hade garanterat tagit ut Rautio direkt efter time outen, vilket tidigare allt som oftast har lett till att motståndarna snabbt kunnat göra mål i tom kasse. Melin tog enligt mig helt korrekt beslut och var mer kylig i slutminuterna. Det var definitivt ingen slump att vi lyckades kvittera och jag tror att vi kan tjäna in ett antal poäng gentemot förra säsongen med denna typ av coachning gentemot Bulans.

en grej bara Offsiden i förlängningen, om man gör offside över båda blålinjerna så ska den alltid flyttas i försvarzon

Pigalle: Allting är relativt. Hans engelska är så gott som flytande när man har hört Micke Sundlöv försöka sig på det 😀

Zappaholic: Som sagt: för att vara ett gäng "skrämmande bleka" spelare så måste man ändå säga att det såg oförskämt bra ut för att vara andra matchen för säsongen. Men jag kanske glömde att ta av mig skygglapparna, vem vet....

Huge: Skygglappar eller inte så tycker jag man efter två matcher kan se att Ölund ser starkare ut. Fortsätter han utvecklas så kommer han vara riktigt bra den här säsongen. Palushaj är en ledare, han driver på i båset och på isen. Troligtvis en klockren värvning av BZ.

Däremot är jag mer tveksam till Capurosso. Nu ska han naturligtvis få tid att acklimatisera sig till vårt spel, men som det såg ut igår var både Melin och Sjödda inte speciellt imponerande.

Rautio såg stabil ut, antar att Felix står i morgon.

Skrubben: Klockren analys! Kul att du nämner Melins coaching. Jag gillade också vad jag såg. Tyckte det var flera detaljer i slutet där Melin var aktiv och tog rätt beslut. Lite mer fingertoppskänsla som att låta Lucas slå en av straffarna. Med tanke på att detta var andra matchen och med tanke på hur sovande övriga svenska lag varit så var vår insats riktigt bra.

Zappaholic: Ölund fortsätter som han avslutade förra säsongen. Kommer bli ett utropstecken och har alla förutsättningar att på sikt axla Lindbloms roll. Han har alla verktyg i lådan.

Helt enig vad gäller Capurosso som känns som en tveksam värvning. Med tanke på att Bengtsén värvade honom tidigt så hade jag förväntat mig mer. Men det är tidigt och han ska givetvis få chansen. Otroligt kul att vi nu har två snipers av högsta klass i Clark och Palushaj som kommer vara ett ständigt hot och öppna upp förr två vassa PP uppställningar.

Huge: Får trösta mej med att Melin inte heller var nöjd med spelet. Men vad vet han?

{5915}: Nu tror jag inte jag behöver försvara Huge men det beror väl på vilken måttstock man använder när man mäter. Huge var väldigt tydlig med att han utgick ifrån att det var match två, Melin tror jag ser betydligt längre fram än så.

KulaShaker: Har en bestämd känsla av att det är fler som är medvetna om att vi bara spelat två matcher.

« · 1834021 · »