1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741625 inlägg · 7967 ämnen

Färjestads BK–Brynäs IF

Sv: Färjestads BK–Brynäs IF
70 Rodrigues: Ännu en intressant konspirationsteori, du får gärna utveckla den. Själv tycker jag gårdagens match var ett steg framåt jämfört med tidigare instaser mot SSK och Modo. Att jaga enskilda spelare (DJ) börjar nästan bli löjligt, visst hans insats igår gav ingen ståpäls men Sjödda, Dackell, Lind var inte ett dugg bättre.

rafalski: Håller med till 100000%

Huge: En rutinerad back hade tagit en utvisning....

rafalski: FAst Lind var ju en av de få som hade lunskapen at få in pucken i offensiv zon på ett ordnat sätt.

Fast det var inte många som var kanonbra igår. Andersén stack ut från mängden.

Lindström: Nog fan är man trött på Boorkens rubrikskapande men att BIF håller sån taskig fart i sitt spel hänger mest på spelarna.

Zappade igår mellan PPVmatcherna och blir chockad(inte överraskad) hur lågt tempo BIF har.
Ska man spela upp med Sjödin,DJ och fler speedskateare, ja då blir det så här.
Inte en enda snabb spelvändning, och inte undra på att Brendl ser ointresserad ut däruppe på offensiva blå!!!!!
Är det den hemska verkligheten att Sunken,DJ,Carlsson är bland våra bästa backar? Varför inte spela på färre när man inte har folk skadade?

Spets,Sebulon Karlsson,Hermansson och Salle UT för H-E, dom sänker nivån ännu mer.
Lidström hade visst 34 min i Red Wings första match och bara 99 st kvar på säsongen. BIF måste vila sina spelare efter 16 min speltid och 45 kvar av säsongen.
LÅG NIVÅ PÅ DET MESTA ALLTSÅ!!!!!!!!!!!

aphac: Det är precis som Sjödin säger om man läser melan raderna. Boork verkar tro att han känner spelarna kroppar bättre än de själva. Förr hette det att man behöver några matcher för att komma igång. Nu heter det att man inte orkar spela några matcher på raken. Ja, förutom om man heter DJ eller Spets, för de har ju i princip spelat alla matcher.

Kontinutet?

GävleLasse: Varför reagerar inte Boork på det långsamma spelet? Hela hockeyvärlden snackar ju om skridskoåkning,snabba vändningar odyl, men inte BIF. Är det här ännu en tidningsanka från Boork? Skapa debatt eller?

Ska man öka tempot så måste man låta vissa spelare spela mycket, men ta bort spelare som inte har det tempo som behövs.

Fortsätter det här spelet så ha BIF värvat tex. Brendl i onödan, han passar inte in i nuvarande spelstil!!!

Hur många är bortskrämda till Hv-matchen nu? Publiken runtomkring Gävle är kräsna och med den senaste marknadsföringen så stannar nog fler hemma än vad man skulle önska.

aphac: Jag har varit inne på samma linje som du. Men vår allvetande Huge säger att det inte är så... ;)

är det gäller tempot så tror jag att Brynäs hela tidn vill styra tempot till deras nivå. Möter man ett skridskostarkt lag så drar man ner tempot. Möter man ett tungt lag så ökar man tempot. Jag VILL tro att det är så i alla fall...

Men det kan ju givetvis vara så att vi har för många långsamma spelare.

GävleLasse: Förra säsongen hade Brynäs i stort sett samma trupp, men åkte ifrån de flesta. Bäckis och de andra som har stuckit är ju inte direkt några fartraketer.

Jag tror att det beror på att spelare som Molin och Danielsson inte längre åker ifrån några motståndare. Förut brukade de ta sig förbi motståndare med fart, men nu saknar de farten.

Och en sån som Lind är ju så seg att han får Bäckström att framstå som en fartraket.

aphac:
Ja, jag är rädd för att det inte blir fullt i Asken imorgon direkt.

När det gäller spelet så handlar det om just det, dvs speltempo. In med spelare som kan hålla upp speltempot, ut med spelare som skall klappra omkring på grillorna och tro att det är det som vinner matcherna.

Spel. Sätt fart på pucken. För helvete.

Peja: Ja vad beror det på då? Är det så att Rodrigues är inne på rätt linje. En manifestation från spelarna mot Boork. Det vore ju inte första gången det händer i Brynäs...Och många av spelarna som finns i dagens trupp har ju varit med på sånt förr..

rackham:
De år Brynäs spelat som bäst, har spelare lämnat puck till spelare med fart.
Detta är också något Färjestad alltid varit bra på.

Djurgården lämnar ofta puck till spelare med fart, dock mest i sarghörnen.

GävleLasse: Det kan ju även vara så att Molin, Lind och Danielsson har blivit föredettingar, även om Lind fortfarande har några starka sidor kvar i sitt spel... Som vi sa igår har inte Månsson heller kommit till sin rätt den här säsongen. Widing var väl den bästa forwarden igår, han åkte mycket och snabbt.

Peja: Innan jag går måste jag även tillägga att jag har lite svårt för Hauhtonen. Han vinner sällan tekningar och är inte den playmakern som jag hade förväntat mig. Att han är superseg behöver man väl inte direkt nämna, men det är ju inget plus precis.

Peja: Visst kan det vara så. Men jag tror mer på att dessa spelare är vana med att få mycket speltid och det är då de är som bäst. Hela deras grundträning har ju byggt på mycket speltid.

Peja: "Om man har tappat klubban av någon anledning är det väl självklart att man försöker stoppa medståndaren genom fysiskt spel? Man är en jäkla pajas om man försöker ta pucken med kroppen om man inte har en klubba, no offense... "

Det beror ju helt på hur situationen ser ut. Hade det varit ett läge där backen tappat klubban ex i ett sarghörn eller framför eget mål så ska han självfallet försöka använda kroppen för att stoppa motståndaren.
Men igår handlade det ju om en helt annan situation där klubban går av efter ett skott och sen går allt djävligt fort. Och hur kan du sitta här och avgöra vad som gjordes rätt eller fel när du inte har en aning om hur Danne bedömde läget. Bedömde han att försöket att gå på puck låg närmast till hands och var det alternativ som var det bästa i det läget, så kan han ju inte klandras för det.
Du ju ifrån att han absolut tagit ett felbeslut, utan att ens tänka dig att läget kan ha varit svårbedömt.
JAG utsluter vare sig ett korrekt eller felaktigt beslut utan säger bara att Danne sannolikt tagit ett för honom rätt beslut med tanke på att han inte är en fysiskt spelande back.

Huge: Hur var det nu då? Såg inte du bara tredje perioden?

GävleLasse: Du vet, härnere i huvudstan finns det nåt som heter television.
Och där finns det möjlighet att i efterhand se saker som man av ngn anledning inte sett live. Situationerna brukar ofta spelas upp i olika sammanhang, ex sportsändningar eller andra hockemagasin i de olika kanalerna.
Förhoppningsvis kommer den nymodigheten upp till er också så småningom...

GävleLasse: För att inte tala om internet.
Men det får bli överkurs... :-)

Huge: jag har inte sett någon version som visar hela sekvensen. utan kommer in efter att DJ flisat klubban.

Jag menar att det borde finnas i reptilhjärnan på en så "rutinerad" back att stoppa spelare. DVS at ta en "skitnödig" utvisning

GävleLasse: Är det inte lite väl mycket Da Vinci koden över den teorin (eller önsketänkande kanske)?
Spelarna torde vara mer professionella än så.
Men nog kan man skönja vissa nackdelar med att spelare bara spelar varannan match, de lär knappast få något flyt i spelet.
Det vet man ju själv från sin ungdoms idrottande att om man vilade någon match så var det trögt matchen efter.

Huss: Ja kanske det är lite konspirationsteorier, men med tanke på att det hänt förr så kan man ju inte förbise möjligheten att så är fallet.

claesw:

Alla lag som släpper pucken är bra. Men då gäller det att ha tillräckligt många spelare i truppen som klarar av att spela det spelet.
Och det är då spelare som tex Molin, Dackwel, Lind kommer till sin fulla rätt...
För de med klappergrillor gör det ingen skillnad.

Hårt arbetande forwards, vik hädan!
Smarta spelare, välkommen in i matchen!

rackham: Vart tog klapp klapp spelet vägen som va bra mot Luleå och Linköping?
Då komma ALLA spelar med fart å fläkt, Sen gick man på mål.
Inte som senaste matcherna dribbla lite på blå stillastående....
Kan ju inte komma som nån överraskning att man antingen dumpar djupt eller kommer in med fart eller har dom glömt bort dom enkla sakerna montro..
Kan ju hoppas att LAGET står upp på lö, så det inte börjas med en massa mera skriverier om Boork o co..

Huss:

Nu pratar vi om de ev fysiska konsekvenserna av ett inkonsekvent matchande och de har naturligtvis en negativ påverkan på prestationsförmågan.
Jag vill påstå att den mentala påverkan av ett inkonsekvent matchande har ännu större effekt när det gäller prestationsförmågan...

Tänk dig själv om du blir utlåst från jobbet var och varannan dag. Du har samma lön (ev med prestationsbaserad del), samma arbetsuppgifter och samma krav att leverera.
Men du vet inte från dag till dag om du får chansen att göra jobbet.

Energitapp?

Ankan - funderar

Lindström:

Kan ju vara så enkelt att LHF och LHC var dåliga när Brynäs mötte dem och att lagen därefter varit mer på tå...

rackham: Vänder man på saken så kan man även fundera på hur pass smarta företaget är som inte använder den kompetens som finns att tillgå. Kanske inte varje dag, men väl nu i början tills serien "satt sig".

Nej det blir att bussa facket på Boork.

rackham: Jag såg inte matchen mot Luläh men väl matchen mot LHC. I den matchen var det Sperrle som grundlade segern. Det är ett känt faktum att LHC är grymma framåt men uddlösa bakåt. Hade de haft mer tur/Sperrle en mindre bra dag så hade det gott kunnat stå 3 eller t om 4-0 efter första perioden.

Så uddlösa var de inte.

GävleLasse:

Nä, precis.

Och "ägarna" till företaget bör väl fundera varför ledningen köper in 5 halvskapliga maskiner och sedan ställer 1 eller 2 av dem för att de inte orkar producera annars.

Är det att nyttja kapaciteten fullt ut?
Är det en bra investering?
Kanske bättre att köpa 3-4 bra maskiner än 5 halvskapliga?
Kanske man kan utöka service och underhållsresurserna för att få de 4 maskinerna att leverera uthålligt och maximalt...?

Ankan - lite inspirerad av Taylor idag

GävleLasse:

LHC har sin problem, det kan man konstatera.
Visst matchen vägde rätt bra efter en period (1-0), sedan kastade LHC in handduken i period 2. Rejält. Det talar nog mer för obalans i laget än Brynäs osannolika styrka skulle jag tro...

Håglösare lag har jag inte sett på länge...

rackham: Man kan undra var media får alla sina praoelever ifrån?
Detta scoop har nån Wennerholmwannabe nu grävt fram alldeles på egen hand.

Se länk....

Han verkar iaf ha missat att vi i 3 matcher av 5 har "gått tillbaka till det gamla".
Vad nu "det gamla" är för nånting, iom att det nya hittills i stort sett bestått i vanlig normal coachning. Det är väl i stort sett SSK-matchen som skulle kunna betraktas som en ngt udda form av matchning, men då bara vad gäller VILKA som spelar. Att man normalt sett i vissa matcher går runt på 3 femmor från start är väl knappast så där jätteovanligt?

Huge:

Man skriver om det som säljer... Koorken säljer...

Sedan börjar jag fundera på dessa sk journalister... är det nån som tar dem på allvar längre... vilka pajasar!

rackham: Nu ska du inte vara elak och nedvärdera alla pajaser på Cirkus Scott och andra kringresande taskspelarsällskap.
Dom ju seriösa i sitt yrkesutövande...

Efter Lulevinsten var det Boorks nya "system" som hade gjort succe.
Nu är det Boorks nya system som i stort sett är ett fiasko.
Håhåjaja...
ES blir kortare och kortare för varje år.
Från att tidigare ha bestått av 50 omångar så är den nu tydligen nere i 5....

Huge:

Man kanske kan säga att kvartalsekonomin har ersatts av dagsupplage-ekonomi...? Usch!

Måste kännas märkligt att leta efter öppningar (plats, Gusten!) för att skriva något till synes engagerat som skall sälja morgondagens tidning.
Vad är det för samhälle vi lever i...?

Det var bättre förr!

rackham: Amen.

Statler - *nickar instämmande*....

Tungt, hemma kl:01,30, känns lite tungt idag,tyckte ändå de hängde med rätt¨så bra, om det är någon tröst, Brendl var minst sagt usel igår, Sundström, Andersen imponerade på mig, D.Johansson katastrofal, vad gör han på isen.

rackham: "Kan ju vara så enkelt att LHF och LHC var dåliga när Brynäs mötte dem och att lagen därefter varit mer på tå..."

Nämen, kan hockeylivet verkligen vara så djävligt?
Att vi vunnit mot en för dagen sämre motståndare??

Men vänta här nu: det måste ju betyda att även våra motståndare ibland vinner mot ett för dagen dåligt Brynäs?
Och att det alltså går lite upp och ner i hockelivet?

Kan det verkligen vara SÅ enkelt och att det inte behöver bero på ngt systemfel eller liknande?

Det var som faan.... :-/

51 Roger:

Fråga Boorken och Huge.

Bissett19: Mkt bättre att fråga nån av alla läktarcoacher härinne.
Som verkar ha mångårig erfarenhet av tränarjobb på elitnivå...

Bissett19:
Var det hans fel att klubban gick sönder? Eller spelade han korpen-hockey? Jag tror Boork har en plan... *ler*

aphac: "Hur många är bortskrämda till Hv-matchen nu? Publiken runtomkring Gävle är kräsna"

Med tanke på resultaten de senaste 9 åren så förstår jag inte varför "publiken runtomkring Gävle" är kräsna?
Känns inte det en aning ologiskt?

Huge: för 8 år sedan tog vi guld så borde du inte mena de senaste 7 åren? dock gick vi till semi då, 6 åren kanske låter bättre.

Huge: Om man följd med någorlunda så har ju Brynäs klart deklarerat att man har haft ambitionen att prova ett nytt system. Boork har gått t med det, Sundlöv likaså, spelarna har sagt sitt de med. Alla har pekat åt samma håll. Att köra med tre vila två.

Detta är inget som du har bestridit alls utan helt sonika stött idén, detta baserat på att du har din tes om att Boork alltid gör rätt.

Första matchen hade Boork tagit med ett par spelare extra (som inte spelade) Andra matchen var på hemmais och därför kunde en extra kedja sitta ombytta utan att behöva spela eller missa sin träning på grund av resa, samma sak gällde mot Modo. Experimentet nådde sin kulmen i matchen före borta mot SSK och reaktionerna lät inte vänta på sig. Frågeställningen är hur mycket "skit", sann eller fabricerad tål, Brynäs IF? Vad tycker sponsorerna? Ta bara Nike/Bauer som betalat dyra pengar till brynäs genom det "Guldkantade kontraktet". Tror du inte att de vill se våra bästa spelare som representatner för deras varumärke så mycket som möjligt?

Att media väljer den här vinkeln är ju inte så konstigt. Fö den här gången var det åter igen borta match och således FÖRSTA gången den här säsongen som Brynäs ställde upp med fullt lag.

GävleLasse: "Andra matchen var på hemmais och därför kunde en extra kedja sitta ombytta utan att behöva spela eller missa sin träning på grund av resa, samma sak gällde mot Modo."

Hur många spelare sammanlagt fick spela mot LHC respektive Modo?
Har för mig att man luftade rätt så många spelare utöver 3 femmor i dessa båda matcher.
Sen fick experimentet inte alls sin kulmen mot SSK utan snarare mot Luleå.
Mot SSK spelade nämligen Hauthonen i stort sett hela matchen, trots att han var tänkt som ersättare främst i BP.
Försök vara lite noggrannare med fakta innan du använder dom som uppbackning för dina teorier.

Du kan alltid hitta sponsorer som har ngt att invända mot det ena eller det andra. Min uppfattning är dock att majoriteten är sansade och förnuftiga varelser som inser att hockeyn sköts bäst av dom som har kompetensen och erfarenheten. Och att det inte bör skötas av media eller fans.
Håller fullständigt med Wikegård i hans krönika om att klubbarna måste ta tillbaka makten från bla fansen.
Och så tror jag att du överlag överskattar den ev kritik som sponsorerna skulle komma med.

AD: Nåt år hit eller dit, spelar roll.
Min poäng är att man knappast bör vara kräsen då resultaten och guldmedaljerna inte staplats på hög direkt... :-)

Huge: Visst luftade Boork fler spelare än han kanske hade tänkt innan. Men var det hans gameplan? Att han lät samtliga spelare få åka av sig lite i tredje perioden mot LHC kanske inte är så konstigt med tankepå matchens utveckling.

Samma sak gällde mot SSK. Han hade ju tagit ut ett lag som inte kunde göra jobbet mot SSK alltså var han tvungen att försöka hitta en nödlösning. Tror du inte Boork önskade att han tagit med fler spelare och att detta genast visade sig i gårdagens match när fjärde femman bestod av 5 forwards???

GävleLasse: Suck....

Innan vi börjar diskutera vad hans gameplan mot LHC var så borde vi kanske ta reda på hur han matchade laget i första och en bit in i andra.
Först då kan man väl någorlunda lista ut hur han tänkt.
Körde man strikt med 3 femmor från start eller blandade man lite grann mellan alla spelare som var anmälda?

Med facit i hand så är det mkt möjligt för att inte säga troligt att han sas ångrat sig och tagit med nån eller några fler ur ex förstafemman mot SSK.
Men det är en helt annan debatt.
Att fjärdefemman bestod av 5 forwards behöver ju öht inte ha ngt att göra med de slutsatser han ev dragit av spelet i matchen före.
Det kan lika gärna ha berott på att motståndet, den förväntade matchbilden eller ngt annat fullt normalt hade spelat in.

Huge: Fortfarande så var det hemmamatch. Där är det skillnad med aspekten på resor etc. Precis som jag skrivit tidigare.

Vi kommer ingenstans så du kan väl göra som Boork.. krata löv eller nåt.

Och medans du gör det så kan du påminna dig själv om att det finns många som inte delar dina åsikter. Lev med det.

Det är snarare ni som är kräsna på publiksiffrorna. Över 6000 är inte så tokigt, för ett par år sedan hade det setts som suveränt, men nu förväntar sig alla att det ska komma storpublik i varje match. Brynäs syns ju ingenting i Gävle, det är inte konstigt att de inte lockar så många nya besökare till matcherna... Sen att Bäckström försvann gör ju inte saken bättre.

Peja: "Det är snarare ni som är kräsna på publiksiffrorna. Över 6000 är inte så tokigt," Med tanke på at Brynäs har budgeterat för ett publiksnitt på 6600 så ÄR det en jäkla skillnad på om det kommer folk eller inte.

Annars blir det minus i kassan ser du..

« · 918582 · »