Brynäs IF

716571 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2509225 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Han var väl assisterande till Bulan? Kanske har med sig lite där. Men sedan tror jag speliden får sättas givet förutsättningarna som finns i laget. Om kemin mellan Janne Larsson och Sjödin funkar tror jag resan tillbaka kan gå snabbare än vad många tror.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
SuneMangs: Jag kan ha blandat ihop krönikor nu inser jag. Har läst båda sedan nedflyttningen, men dom kan ha flytit ihop i huvudet. Har skrivit högskoleprov hela dagen så hjärnan är sopslut 😅
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Iko70: underskattning naturligtvis!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Har ingenting emot att Janne Larsson är en del av ledarstaben. Han har varit utanför bubblan och presterat goda resultat i andra föreningar. Däremot finns det ingenting som talar för att Sjödin skulle prestera goda resultat. Och utan Brynäskopplingen så skulle han aldrig nämnas som ett alternativ.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: Leifby har aldrig skrivit något annat än surt om något som inte är 80-tal och nostalgi. Rätt trött på hans krönikor om hur allt nu bara är skit och att allt var bättre förr - men - i den där krönikan har han rätt.

Det SKA vara lättare att klättra uppåt i seriesystemet och vara större ruljans på lag som byter plats. Jag skrev för någon dag sedan i en annan bok här på HS att jag personligen förespråkar sexton lag i dom två högsta serierna. Där lag 1 och 2 i tabellen i HA flyttas upp, lag 15 och 16 i SHL flyttas ned. Lag 14 i SHL ställs mot laget på tredjeplatsen i HA i en serie bäst av sju.

Hockeyettan bör också reformeras, för den är fanimej snudd på omöjlig att vinna och gå upp, känns som ett lotteri bara.

Vi ska främja det fina med svensk idrott, inte göra som i Nordamerika och stänga ligorna. Då kommer svensk hockey långsamt att dö.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Vilken hockey står Tommy Sjödin för?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tom Topp: undersökning eller underskattning
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: Eller hur? Tommy Sjödin & Janne Larsson. Behövs dock en SC med rätt tänk och pondus så vi kan hitta ett spel som kan genomsyra hela föreningen. Vi ska kunna plocka upp talanger från J20 och J18 utan att de ska behöva lära sig ett nytt spelsystem. Rakt in i A-laget vid skador och avstängningar.
Nu blir det middag.
Må mys
#33
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Två mycket bra personer, skulle kännas tryggt med dem i båset. Hoppet skulle återvända från det nattsvarta man känner nu.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Viktigt att poängtera också att Brynäs nu kommer behöva kolla på en lägre nivå i AHL och kanske till och med ECHL när man värvar från Nordamerika. Kommer krävas en helt annan kunskapsnivå i scoutingen. Där har Kenttä. Georgsson och Gradin ett stort nätverk. Brynäs måste också bli verksam där och tror tyvärr inte Inge har en blekaste aning om spelare vi kan värva därifrån.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: Sjödin och Janne Larsson i båset nästa år?

Hjärta och hjärna🤔
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Äsch jag säger fan in med Johan Hult ändå.
Färsk i gemet och med ett brett kontaktnät efter alla år i HV.
Spelare som Molin, Silfverberg, Wännström osv lär vända hem även ifall Alcén inte sitter på posten.
Vi behöver en GM/SC med lite erfarenhet!
(Såvida man ens tänkt byta ut Alcén över huvud taget)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Sjödin kan vara rätta tränaren att få upp Brynäs igen. Läste intervju med honom där han beskrev vardagen i Valbo. Där fick han göra allt och det tror jag ger rätt inställning, långt ifrån den arrogans och högfärd som blivit Brynäs fall. Han står på jorden och var på gång med något riktigt bra med laget när han oförklarligt och plötsligt fick sparken. Där inleddes katastrofen vi ser nu.
Med en enkel och tydlig målsättning- gå ut och vinn- kan det nog gå bra.
Förslår Tommy Sjödin som tränare, låt honom fortsätta den resa han blev bestulen på.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Iko70: undersökning handlar det absolut inte om! Om jag förklarar så här, Oj var det Växjö som vann guld? Gäsp!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: ni har helt rätt i det ni säger, intressant att höra folks åsikter!
Nu siktar vi på att klättra hem igen från HA
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Swehockeyscout: En SC måste också kunna arbeta smidigt med egna organisationen (har väl varit en del kritik från honom under åren) och underordna sig KD och styrelse. Kan vara en stor omställning för en scout, framförallt en som är 75 år.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Swehockeyscout: Du har rätt i att man inte ska stirra sig blind på ålder. Presidentposten i USA är kanske världens viktigaste jobb och man verkar behöva vara minst 75 år för att få det jobbet.

Däremot har inte Hammartröm varit scout de senaste 5 åren. Det kan ha påverkat hur dagsfärsk hans kunskap är. Jag tror att det skulle vara bättre att ta någon som har varit verksam de senaste åren, då särskilt någon som har varit verksam i Hockeyallsvenskan.

Brynäs har ju ingen Hockeyallsvensk rutin som förening och det gäller även personerna på nyckelpositioner. Jag tror att man ska vara ödmjuk och inte se ner på allsvensk erfarenhet i det här läget, tror det är mycket viktigare än SHL-erfarenhet. Det är ju i allsvenskan som Brynäs ska spela nu och inte i SHL.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: väl medveten om hans ålder, jobbade med Inge under 3 år.
Varför ska hans ålder sätta stopp?:)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
LKV: 🤣👍
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Swehockeyscout: Inge Hammarström är 75 år och pensionerades som NHL-scout för 5 år sedan. Ungefär lika rimligt som att ta in Leffe Boork som ny huvudtränare.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Vad skulle ni säga om att ha Inge Hammarström som SC?
Tror garanterat det är något som hade fungerat. Duktig, bra koll på förening samt spelare (när det gått bra men även lite mindre bra.)
Strategisk.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Iko70: Jag respekterar lagen. Det finns imponerande lagbyggen runtom i Hockeysverige. Däremot är vissa klubbar väldigt små, har nästan inga supportrar och väcker inte känslor. Oskarshamn hade en bra säsong i Hockeyallsvenskan och får ta del av massa TV-pengar som SHL får tack vare andra större klubbar. Det är inte på grund av Oskarshamn som era TV-intäkter är höga. Det är naturligtvis inte hållbart för SHL i det långa loppet att klubbar som Brynäs och Djurgården inte spelar i högstaligan, eftersom marknadsvärdet på produkten (SHL) är helt beroende av intresset för klubbarna i ligan. Det behöver man inte vara Einstein för att kunna räkna ut.

Däremot är det väldigt klantigt att stora klubbar med så bra förutsättningar blir nedflyttade. Med en halvdan sportslig kompetens på plats hade man undvikit det. Om Brynäs och Djurgårdens sportsliga ledningar hade varit lika kompetenta som Oskarshamns dito, så hade IKO inte haft en chans på isen. Så man får ju skylla sig själva som har åkt ur.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Mattson: ja falsk är han allt
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Jag har bott i Örebro i 43 år o 23 i Gästrikland
Men jag kan inte förlika mej med Örebro, det går inte. Hjärtat ,känslorna är hos brynäs.Att åka in o se Örebro mot Timrå går inte.Säkert bra matcher men Nej tack
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tom Topp: Historia,tradition och medaljer har så klart ett värde, men inte för här och nu-framgång. Hur mycket känslor väcker Timrå. Underskatta aldrig nåt lag.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: tema: ”bäst när det gäller”, just saying
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: håller igen med ang Lindbäck, tema ägget och hönan.

Fel 1: de som anställde Alcen kunde inte hockey

Fel 2 Alcen saknade självkritik och tackade ja utan att ha kunskap och insikt om vad som krävs av en SC. Tex spelidé och vilka spelar som skulle passa in i en sådan. Som spelare var Alcen en brunkare, ytterst begränsad speluppfattning, ingen visionär, kan inte sätta en spelidé.

Fel 3 Nu börjar vi närma oss din sanning. Alcen kontrakterade Lindbäck, kompisvärvning vilket medförde att han klantade bort VV. Som du säger Lindbäcks ”sk målvaktsspel” med ursäkter om att vänja sig vid stor rink och annan dynga😬😬😬
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
BIF Kungen: Ändå var FHC sämst av samtliga lag i PP under grundserien, Brynäs kom 8a där :)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Har precis som övriga okunniga soffcoacher sett det här komma i flera år. Man kan förbanna hur systemet fungerar, men det är en del av sporten precis som icing och offside. Bara att konstatera, vi var sämst och får nu betala priset.

Jag tror inte för en sekund att vi kommer att "studsa tillbaka" a la HV71 med nuvarande klubb- och sportledning. Lagen i hockeyallsvenskan har filat i åratal på hur de ska gå upp i SHL, och vunnit viktiga erfarenheter. Vi ska inte tro att dom kommer att lägga sig på knä och tillbedja det mäktiga klubbmärket Brynäs. Snarare tvärtom, alla kommer vilja ta våran skalp.

Min stora oro är därför att om man inte tar den här varningen på allra största allvar, så kan vi nog bli kvar i hockeyallsvenskan för lång tid framåt, eller något ännu värre.

Hade vi varit ett affärsdrivande företag (vilket vi ju till delar är), så hade detta varit en konkurs. Utslagna från marknaden. Jag har aldrig sett en konkursande företagsledning driva konkursboet.

Finns bara en tränare, tror jag, som skulle kunna lösa våra problem. Men Bulan vill nog inte lämna Luleå för att harva runt i kvartsfyllda by-islador med oss i hockeyallsvenskan.

Tragiskt.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: nått helt annat.

Kollar FBK-FHC.

FHC har PP, vilket pucktempo, jämför dito med Palve & Dima😬😬😬😬😬😬
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Hvblå: Det är ju gulligt att du med flera forna motståndarsupportrar tycker att Brynäs berör så lite så ni bara MÅSTE in här och uttrycka det. Vi ses nog snart igen ska du se ❤️. Vilken liga det blir får framtiden utvisa, men med nubben vid rodret är det nog låga odds på att det blir HA.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: Anledningen till degraderingen är Lindbäck. Antingen är han mutad att förlora eller så blev hans arrogans och storhetsvansinne förödande för klubben när han tvingade bort VV. Tror det inledde en nedbrytningsprocess för lagandan som blev sämre och sämre till katastrofen blev ett faktum. Sedan har förruttnelsen i klubben pågått sedan 80-talet där storhetsvansinnet kombinerat med en förnöjsam och bekväm lathet och utan minsta vinnarinstinkt. Nu måste ordet vinna till varje pris och på vilket sätt som helst bli ledstjärna. Låt motståndarna gnälla men vinn bara vinn. Och när man kommit upp i Shl igen ska man givetvis fortsätta på det spåret och inte köra med alla förbannade ursäkter och bortförklaringar. Klarar man inte jobbet sluta dä för h-e men kom inte med dessa jävla ursäkter. Resultat krävs och ska levereras.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag lyssnade på Plastic Bertrand när jag var yngre men plastlag som Hv har jag aldrig lyssnat och gillat.
Brynäs berör eftersom du är här och öppnar kakhålet.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: så sant
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
varulf: Jo man har ju inte varit stolt över precis allt som klubben har hittat på!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: dream on 🙂
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lunkz: Kanske SHL blev mer intressant nu när Brynäs försvann? inte omöjligt, nä nu ska jag inte fortsätta skriva nå mer, ni får sörja i frid :-D
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
#33: Kommenterar mig själv sorry men ..

Lustigt det där med att vara supporter. 🤔

Kollar jag på en Brynäsmatch ökar pulsen, man lever sig in i matchen, kollar byten, passningar, offsider, målchanser, vilka är på isen, precis allt.

Kollar Färjestad-Frölunda just nu, jag kan uppskatta hockeyn men har en konstant puls på ca. 36 slag/minut. Ingen som helst påverkan på humör eller puls.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Skrubben: Ja, det gick ju fantastiskt senaste gången Hammarström fick vara med och forma spelartruppen. Vem minns inte succévärvningar såsom Zetterberg och Lindelöf…
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Kamrater
Har min vana trogen precis bastat, öppnat en pilsner och satt på Cmore …. ingen Brynäsmatch 🥺.
Jag är vansinnigt avundsjuk på de som håller på lag som spelar slutspel 😢 (eller till och med spelar i SHL.)
Gravöl ✅
Brutit ihop ✅
Redo för HA … Nä, inte där mentalt på långa vägar.
Förhoppningsvis kommer jag dit med tiden.
Ha en fin helg
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tom Topp: min första timrå match var på ladan då man säkrade elitseriekontrakt mot nuköping hemma tror jag det var. Före det minns jag inte när de låg i högsta senast. Sen har det varit finnar hit å dit och nåt transatlantiskt inslag mm. Alla 2000 talister är uppväxta med ett vilt kämpande lag som tenderar att åka hiss i serierna, kantat med oklar ekonomi och ej utredda ekobrott. Underdogs. Byns lag. Alla mot oss. Jag gillart
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
BoyceBoyceBoyce: "Klockren artikel om ironin och hyckleriet hos många Tv "experter" och "tuffa" hockeyprofiler. En artikel som verkar helt ha gått över ditt huvud."

Och hur intressant är det att få höra vad Leifby tycker när några random gamla spelare eller frustrerade supportrar gnäller om hur orättvist eller inte det är att vi ramlar?

Artikeln är ju fullständigt ointressant och hade istället varit mer givande och ett underlag för en seriös diskussion när det gäller vad aktiva spelare och ledare tycker om seriesystemet och hur rättvist eller orättvist det ev anses vara i sitt upplägg.

Nu slår ju Leifby bara in redan öppna dörrar när han konstaterar att supportrar till de "klassiska lagen" gnäller om orättvisa och tråkigt när deras eget lag ramlar ur...
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Svensson_62: det var en intressant tanke och ligger mkt i det.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
varulf: Funderat lite på det. Brynäs tog t ex 6 guld under 7 år. På den tiden fanns det bara 1-2 Tv-kanaler, 3 radiokanaler, inga sociala media, ingen internet, ingen täckning av NHL och diverse utländska fotbollsligor, ingen padel, ingen innebandy o s v. Var väl mer Hylands hörna och Snoddas som man tävlade om uppmärksamhet med. Tror att det gav större fokus på bedrifterna på isen i samhället än nu och därmed större möjlighet till att det uppstod ”en livslång sekt” kring ett lag runt om i hela landet.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
varulf: självklart blir det så med tiden!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: läs om och läs rätt.
Jag skrev x-antal plastlag , inte alla SHL lag.
Sen om Brynäs är i SHL eller HA spelar ingen roll.
Plastlagen finns där iallafall, typ 3-4 klubbar.
Fortfarande intressant att hockey supportrar röstar att HA är lika intressant som SHL.
Det var innan Brynäs åkte ner , så dom siffrorna är kanske övervikt för HA nu??? Vad vet jag😁
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tom Topp: skulle tro att de väcker jättemycket känslor i just de städerna med omnejd nu räknar upp. Och i synnerhet med den yngre generationen som har vuxit upp med många framgångsrika år i klubbarna. Brynäs samlade på sig otaliga fans iom de fina är man hade på 60-70 talet. Och sen har man ridit på det. Dessa lag har börjat en potentiell sådan resa för några år sedan och utvecklas fortfarande att kunna ses som klubbar som väcker känslor i land och rike runt om 20-30 år om de spelar sina kort rätt
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: Kan vi inte få vara bittra ett tag härinne eller känner du att det är rätt läge att peta i det i vårt forum?

Du har jävligt dålig speluppfattning för tillfället…
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wilhelmsson: Tro fan man är bitter!? Vi är ledsna, arga, förtvivlade, tomma och en jävla massa annat just nu också. Feel the fucking room. Men du känner ändå att du vill in och kladda här, bli lite butt hurt för att någon klankar lite på shl? Oskön är du.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Nisse på Mon or: jag har läst hela artikeln och därför förundrad över din alternativa tolkning iom din yttring. Och som jag sade i mitt tidigare inlägg riktar jag ingen kritik mot Timrå supportrar då jag själv tenderar att vara en. Och om du vill briljera en lö eftermiddag med att slänga dig med ordet klädsamt så kan jag återigen blicka tillbaka till mitt inlägg och hävda att ej lägga in liknande artiklar i detta forum just nu vore just det klädsamt. Svammel!? Somna om
Låst ämne

« · 2509225 · »