1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747922 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd 2025-09-30 Västra Frölunda - Brynäs IF

Sv: Matchtråd 2025-09-30 Västra Frölunda - Brynäs IF
munkas: Tommy Jonsson hade nästan ännu tuffare läge.. Nu vet jag inte om han var besviken att vi inte satsade hårdare efter guldet eller om han var nöjd med sin trupp.. men det var för många tapp på bra spelare som inte ersattes på ett bra sätt.. Nu har vi ju ändå ersatt med bra spelare på pappret som hittills inte visat det man kan förvänta sig..

bradberry:

Blev Johan Alcén sportchef på egna meriter eller blev han tillsatt för att var son till Pecka Alcén, för det kan ju inte vara för att han spelade i fjärdefemman.

munkas:

masken sköter om stockarna från Swedish Match...

bradberry: Det svåra andraåret!

bradberry: Pinsamt!!

Vi vann ju inte ens guld förra säsongen

spolaisen: Vilka meriter ska han ha kunnat ha? Han gick ju direkt från aktiv spelarkarriär till sportchef.
Det var ju en jäkligt konstig kontraktsskrivning, utan att bedöma Johans insats så är det liksom inget man gör i en förening på elitnivå. Okej på hockeyettan-nivå eller lägre, då får man göra vad man kan, men för att bli sportchef i en SHL-klubb måste man ju ha någon form av erfarenhet. Men uppenbarligen inte i Brynäs.

Med det sagt så tycker jag Johan har gjort ett (överlag) bra jobb och tagit enorma steg sedan han tog över rollen, men det är fortfarande en helt horribelt konstig rekrytering.
Sedan finns det massor av saker jag personligen inte gillar med Johans strategi som sportchef, men det har egentligen ingenting med hans bakgrund att göra.

spolaisen: Du undrar alltså om Johan Alcén skulle bli sportchef för att hans pappa varit målvaktstränare i Brynäs flera år innan Alcén ens slutade spela? Förstår jag frågan rätt?

Menar du att Pecka på något sätt skulle ha inflytande i Brynäs val av sportchef 3-4 år efter att han slutade?

Pecka slutade nämligen träna Brynäs efter säsongen 17/18 och då var Johan fortfarande spelare (slutade efter säsongen 20/21). Och sen ställer jag mig rätt frågande till varför en MV-tränare skulle ha inflytande i valet av sportchef överhuvudtaget.

Jag tror snarare att det är Johans universitetsstudier inom ledarskap som var en stor del i att han valdes. Samt att "han hela tiden haft siktet på att få arbeta vidare med hockeyn på det här sättet". Han hade ju dessutom kontakt med styrelsen under lång tid som var med på det (även om nya styrelsen som kom sen var kritiska mot valet).

Tycker man kan vara hur kritisk som helst mot Alcéns lagbygge om man vill det. Men att ens komma på tanken att en gammal MV-tränare som slutat skulle ha inflytande i valet av sportchef tycker jag är lite absurt. Någonstans får man väl ändå dra gränsens för ens konspirationsteorier.

Edit: Jag säger inte att jag tycker att Alcén var rätt val där och då. Han hade ju inga meriter som sportchef. Men han hade under lång tid byggt upp kontaktnät och studerat för det. Jag svarar bara på frågan om det var p.g.a. Pecka alltså.

Gavve: Att du ens bemödar dig att svara sakligt och pedagogiskt på ett inlägg som verkar komma från en gnällig 5-åring som hejar på Brynäs och ännu inte har utvecklat sin förmåga att
resonera som en vuxen, hedrar dig…

Om man sågade nyförvärven innan säsongen så tycker jag man ska kunna kritisera alcen rejält när vi ser hur det ser ut.. men alla här typ hyllade alcen innan säsongen så även jag.. så många borde sitta tyst i båten om man kräver hans avgång...

aplusb: Om man tänker sig ett rejält krafttag angående BP. Man tänker sig då en analytiker som sitter stumt vid en skärm dygnet runt och analyserar lagets BP och sedan jämför med andra lags fungerande BP och ser skillnader och vad som måste justeras.
Det är väl typ detta man tror har gjorts på sätraåsen sen ett par veckor tillbaka.
Sen får man kastat i ansiktet efter ett nytt haveri:
-Öh, fan, kolla. Nån borde kanske gå hårdare på skytten…

När man hör detta och samtidigt betänker att exakt ingenting har blivit bättre på 5 månader så känns det som att kandidaten till Europas sämsta BP förblir ohotad.
Ridå.

Huge: Ibland riktar jag nog inte så mycket svaret till personen direkt. Utan mer till gruppen (här inne) i att man kan ju försöka tänka lite kritiskt innan man skriver också. Kan man påverka någon positivt eller bidra till ett lite bättre klimat så är jag nöjd även om jag inte når fram till personen jag svarar. Jag fattar ju dock att det inte går att argumentera med vissa (jag menar inte någon specifikt här så ingen tar åt sig, pratar i allmänhet om folk på FB/Twitter också).

Tycker självklart man ska få ifrågasätta valet av Alcén som sportchef om man vill det (även styrelsen som kom in gjorde ju det). Och att man så klart får skriva i affekt under matchen när man är frustrerad. Det köper jag helt. Tycker också man kan få skoja (med lite allvar) om hur passiva tränarna ser ut i båset om man vill det. Tycker också man ska få fråga på vilka grunder Alcén blev sportchef om man vill det.

Men man kan ju tänka lite längre än vad näsan räcker gällande konspirationsteorier i.a.f. Framförallt om man inte sen vill stå där och se ut som ett fån när någon sakligt och pedagogiskt förklarar hur absurd den tanken ens är.

« · 2912099