1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742255 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Skrubben:
Håller med dig om frwds.
SB har byggt mycket fel sedan finalåret.
Och jag tror också att andra lag skulle önska någon av våra backar.

Problemet är att det inte bara är att bryta ett kontrakt, och det är inte bara så att pengarna slutar ticka heller. I bästa fall kan man nog köpa ut spelare någotsånär billigt med hot om att dessa annars hamnar på hyllan. Men då måste d4t också vara någon som har några år kvar och bryr sig.
Plus - vad sänder det för signaler när vi skall ut och värva nytt att i Brynäs kan vem som helst åka närsomhelst.
Och dessa pjäser, om de tänder till i ett slutspel, har enormt mycket att tillföra.

Jag delar din åsikt om 3dje o 4de också, men om vi värvar spelare i fronten trycks några neråt och kedjorna blir starkare.
Men vi måste satsa där speltiden läggs.
Att värva ytterligare åt 3dje o 4de är ju vad SB gjort - ska vi fortsätta där anser du?

Jag TRODDE att kausal värvats som 1e center, kellman 2a, sen var Jensen 3djev och blomman 4de (om Granis inte kommer tillbaka, vilket jag tvivlar)
Då var kristo och Danielsson tänkt som kausals kamrater i 1a.
Boqvist hade potential men var bara en riktigt duktig 3dje line spelare i fjol så med rodhin och Jensen hade vi en stark 3dje.
Men så förlorade vi 1.5 första/andra lina
Det gjorde att vi behövde folk bredvid kellman i 2a. Dessa skulle ha värvats också. Så vi behöver 2 frwds till enligt detta.

Nu hade jag ju lite fel hur sjödda/SB tänkte samt boqvist växte på sig jäkligt bra. Men problemet med lagbygget är det samma utifrån antal som bör in.
Men med boqvist som tagit plats:

Ny Kristo - ny 1e/2dre center - kausal
Danielson - kellman - boqvist
Rodhin - Jensen - x/y
X - blomman/x - x

X = bäst av alcen, asklöv, nillson, osv osv
Då har vi en fast producerande lina och rodhin/Jensen kan gå in och fylla ut en skada i den andra.
Men två skador på 1 o 2 linan i ett slutspel och vi är extremt sårbara på nytt. Så först om vi fylde ut den plats boqvist välförtjänt har spelat till sig med en ytterligare 2 line spelare "y" initialt som ramlar ner i 3dje, är vi säker mot två skador och ändå ha slagkraft. Y hade varit kristo från start i mitt fall.

Så kristo måste få sin ersättare och sen måste en ny 1/2 center och en ny 2 line frwd in.
Kostar kulor - jadå det gör det - men det gör det att åka ur också för vi behöver ett lag som idag för att slå oss tillbaka om vi åkt ur, men mindre med intäkter att betala truppen med då.

Skrubben: Ja Söderströms intåg bör innebära att Kundgren (som skulle ersätta Bertilsson) kommer ut på marknaden. Han behövs inte längre och går det att frigöra en god del av hans lön så vore det kanon. En anfallare måste in.

{6984}: ”Vet inte hur mycket man kan tillskriva Gunderson som en "värvning" Jag menar han följde med tjejen som ville hem till Gävle igen. Lättare värvning än det finns ju liksom inte”

Nu låter du som Huge på nåt vis. Vad vet de egentligen om spelet bakom värvningen av Gunderson?

Davey85: danielsson en med skridskon o en straff men de räknas ju de med men måste göra mer i det övriga spelet. Tycker att han är för långt ifrån mål i tex pp..se hur saik gör med oscar möller..Båda har bra skott möller mycket närnare mål för direktskott

Är ganska rejält besviken på de tre herrarna Kilström, Lundgren och Andersén. Är det rimligt att samtliga tre ska bli överglänsta av en 17åring och en sista minuten-lösning från allsvenskan?

Nä, det känns sådär, och även om det kan argumenteras för att det rör sig om spelsystemsproblem så borde rutinerade spelare som dessa kunna prestera mer och gå i bräschen.

Samma med Danielsson, nu har han gjort lite mål och ska ha cred för det. Men vill se mer av han, mer närvaro.

{6984}: minus 6 inte så habilt

Skrubben: tycker alla de tre kilas anderssen o lundgren är tre besvikelser! Kilas -5 o lundgren -6 är väldigt illavarslande...Tycker de är för lika i spelsätt ..trubbiga och dåliga passningsspelare..inga bra uppspel .Sjödda måste se samma och inte låta dem spela ihop

{6984}: Ja, det kan diskuteras vem av Lundgren, Kilström och Andersén som varit sämst hittills. Men om man vill göra plats för en till forward (utöver ersättaren för Kristo) är det nog nödvändigt att göra sig av med en lönepost först. Och då ligger Lundgren närmare till hands att skeppa jämfört med Kilström och Andersén som båda har en lång historia i klubben. Även om Kilström kanske varit marginellt sämre i säsongsinledningen.

Bratwursten : Tycker Lundgren gör ett habilt jobb i det tysta.

Skrubben: Lundgren har ju varit bättre än framförallt Kilström, kan argumenteras för Andersén också..

Huge: Du vet att Söderström spelade mer än Lundgren senaste matchen? Och när Norin kommer tillbaka ska han också in på topp 6. Då kommer Lundgren sitta på bänken med 150 papp i månaden. Är det att få mest ”bang for the buck” samtidigt som vi blöder på forwardssidan?

mattiask: Om inte annat så känns det som att man iaf har ett par tänkbara och högst troliga ersättare för Kristo på radarn och fokuserar på att verkligen hitta den rätta av dom.

Skrubben: Nu är det inget svar på din text, men iom att Dackell sparkade Kristo som läget är just nu är väl ett ganska tydligt tecken på att en ny spelare snart är på ingång. Dvs att de faktiskt har en spelare de ligger väldigt nära.
Annars är det ganska svårt att förstå varför de sparkar Kristo just nu och tex inte vid "uppehållet".

Skrubben: Nä, vore korkat att dumpa Lundgren som är en mkt stabil SHL-back som behövs under en lång säsong. Isf är det väl mer logiskt att dumpa en sån som Larsson och ersätta denne med Söderström. Att försöka snåla genom att dumpa en dyrare back istf en billigare känns inte bra. Vare sig sportsligt eller ekonomiskt i det här fallet.
Skulle bli högst förvånad om Brynäs öht tänker i dessa banor.

Rumpelstiltskin: Ja, lite av en epok går i graven. Sur förlust, man kvitterar till 1-1 och bränner ett friläge till 2-1. Kvitterar återigen till 2-2 och tokpressar Värnamo, men bollen vill inte in. Sen gör dom istället 3-2 i slutet. Inte rättvist men över hela säsongen har det sett ihåligt ut. Inte första gången ett f.d allsvenskt lag rasar igenom superettan och ner i div1. Omöjligt att skapa nåt mer bestående med den ekonomi som Gefle har haft. Undrar hur många spelare som följer laget ner i ettan?

Leonardo:
"Med förhoppning nu att Inge Hammarström blir Dackells bollplank och rådgivare :) "

Du tänker på risken att det blir tvärtom? 😎

Och Gefle går det bra för, på tal om ingeting.

Skrubben: Jag håller med till 100%. Vi har en bred backsida och med Söderström intåg har vi råd att offera Lundgren. Jag vet inte vilka lag idag som har behov av backar, men är HV ett sv dom lagen vore Wännström perfekt att få in och passar bra in i din beskrivning.

En tanke jag fått senaste tiden:
Nu när vi sparkat Kristo och flyttat upp Rohdin i andrakedjan, så blir det tydligt vilket snedbyggt lag vi har. Tredje-och fjärdekedjan är mer eller mindre två svarta hål just nu. Vi har tidigare diskuterat att fjärdekedjan är enormt klen, men det börjar även tredjekedjan nu också bli. Blomqvist är okej som tredjecenter men spelarna han har bredvid sig, Forslund och Nilsson, är definitivt inte bra nog för att ha den plats i hierarkin dom har just nu.

Vad bör göras åt saken? Jo, vi bör skeppa en dyr back och i utbyte få en forward i samma prisklass. Vilken back bör skeppas? Den enda tänkbara kandidaten jag ser just nu är Lundgren, just med tanke på vilken lön han sitter på. Larsson eller Ersson är i en helt annan prisklass och det skulle varken göra från eller till att skeppa någon av dom. Trejder är ovanligt i SHL men här ser jag ett ypperligt tillfälle att försöka hitta en sådan lösning. Lundgren skulle nog flertalet lag i SHL vilja ha, speciellt de lag som läcker bakåt för tillfället. Och vi skulle i utbyte kunna få en 25-poängsspelare som kan spela i andra/tredjekedja i SHL.

Inkazar: Vet inte hur mycket man kan tillskriva Gunderson som en "värvning" Jag menar han följde med tjejen som ville hem till Gävle igen. Lättare värvning än det finns ju liksom inte.

Luddf: Jesper Jensen måste väl vara en av dom bättre värvningarna någonsin med tanke på vilka förväntningar han kom med.

Luddf: du glömde dock Gunderson

Luddf: tackar

Huge: Med förhoppning nu att Inge Hammarström blir Dackells bollplank och rådgivare :)

Dallemas: En summering av alla BZ värvningar, kan ha missat någon.

Dåliga
Joel Gistedt
Jesse Niinimäki
Tim Wallace
Porseland
Broadhurst
Vrana (olycklig skada, kunde ha blivit bra)
Gustaf Thorell
Linus Fernström
Henrik Larsson
Caporusso
Mikael Johansson
Liljewall
Drew Miller
Ludvig Nilsson
Kristo

Medel
Tomas Slovak
Jonathan Pudas (ojämn)
Marc Zanetti
Johan Alcen
Nick Johnson (en bra säsong och en dålig)
Daniel Mannberg
David Rautio
Elias Fält
Jonathan Granström
Jesper Jensen
Zaborsky

Bra
Anssi Salmela (kanske för bra betyg då han va skadad)
Kevin Clark
Juuso Ikonen
Paille
Palushaj

Årets värvningar får vänta med att bedömas, förutom Kristo

{6984}: det är mycket som går på repeat i den här boken.

Nån som har en ”bättre” bild på BZ misslyckade värvningar?

honken21: Har inte läst så noga då debatten känns igen sedan förr.

{6984}: Fel. Hade du läst mina senaste inlägg så hade du förstått att jag inte bara svarade på det inlägget utan ett tidigare riktat till mig i liknande tongång. Samt att jag hajade Huge-passningen. Men jag tror knappast att han drev med Huge i sitt svar till mig igår?

honken21: Du missade att HELA inlägget var en känga till Huge och hans retorik ;-)

Wesley: har du läst vad han skriver i tidigare inlägg så tror jag du förstår att han inte bara trollar.

honken21: Jag lovar att han inte menar det han skriver. Han kommer att driva med alla som ifrågasätter "sparkandet" av BZ

Wesley: samma ton från honom i ett tidigare svar till mig när jag uttryckte att jag inte är helt säker på att det var rätt att kicka Bengtzén. Så handlar inte bara om att han ”driver” med Huge.

honken21: Han driver med någon....

honken21: Jag tror du har bommat andemeningen totalt! 😂🤣😅

Ove Myling: Förstår jag dig rätt:

1. Åsikter som går emot dina egna är mentala kullerbyttor.

2. Alla beslut som tas av kunnigt, etablerat branschfolk är rätt.

I den världen bör inte Bengtzén ha gjort något fel heller?

Garvar åt ditt översitteri!

Huge: Jag kan ha fel, men min känsla av Bengtzén som person är att han hade tvärvägrat att byta till en roll utan sportsligt mandat och bara lära upp Dackell hur sportchefsjobbet fungerar på det administrativa planet. Han har betydligt större tankar om sig själv än så.

mattiask: "Men sa inte Dackell ganska tydligt att han inte kände sig varken mogen eller redo för att bli en permanent sportchef?

Jo, och just därför så hade det väl passat bra ifall BZ hade fått fortsätta som ett stöd för Dackell när det gäller andra saker än det som Dackell och Inge har tänkt samarbeta om. En sportchefs jobb består ju av manga andra saker än sånt som direkt handlar om värvningar, kontraktskrivande osv.
Sen har jag uppfattat Dackell som att han öht inte är intresserad av ett permanent sportchefsjobb, och isf känns mitt förslag om BZ som bollplank under övergångstiden som än mer motiverat.

Skrubben: Wtf? Typ hälften är inte rättvisa att ta med. Har de rökt på?

mattiask: Haha, jo det är sant. Men det ger ett hum om hans facit i alla fall. Många spelare man glömt bort.

Huge: "BZ hade mkt väl kunnat vara en tillgång för Dackell i övergången"

Blir så pinsamt när läktarcoacher kommer med sina mentala kullerbyttor till åsikter. Proffsigt, kunnigt, initierat branschfolk och yrkesmän tycker INTE att BZ har något att tillföra därför fick han gå direkt.

Tror nog att dom vet bättre än diverse (övervintrade) tonårstyckare härinne.

Dessutom är hela diskussionen irrelevant och oinitierad eftersom vi inte vet om vilka förutsättningar Brynäs hade när dom sparkade BZ.

Skrubben: Iofs räcker det väl med att säga att det är Hockeypuls som tagit fram listan för att inse att den ej är seriös.
Sen ser man många av namnen och inser hur oseriös listan är.
Sådana "hobby-journalister" tar iaf inte jag på allvar.

Skrubben: sportgrupp?

Inge, Masken, Lindström, Honken och Westlund.

Auchinleck: Haha. Han gjorde genidraget att förlänga med Eldebrink i Rögle.

Skrubben:
Ja, det vore ju en klockren värvning. 1986.

Måns Karlsson på Hockeysverige kommer som vanligt ut med felaktiga rykten om Brynäs. Har han någonsin haft rätt?

Huge:
"den nya visionen"
Ja, hur ser den ut?

Charles: Ja, det är väl 5-6 stycken som är konstiga. Typ Zaborsky som blev skadad men som visade klass när han väl spelade. Men trots det så är listan enorm. Träffprocenten ligger kanske runt 30%.

Skrubben: vafan? Karhunen misslyckad? Slovak var inte heller misslyckad, extremt skev lista

Pettisbif: Du har inte fel om Wännströms skadehistorik, men samtidigt är det alltid en risk med nyförvärv. Minns när vi värvade Petri Kokko säsongen 09/10 för att täcka upp efter skador, han hade i praktiken ingen nämnvärd skadehistorik men där var oturen framme efter 8 matcher och han missade resten av säsongen. Sen är det väl att föredra att värva någon med mindre historik. Ditt förslag med Brule kan vi isf redan utesluta då även han har en skadehistorik.

« · 1915926 · »