1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742294 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Skrubben: Gå all in på Tjomme om ni har chansen. Han och Jocke har gjort ett grymt bra jobb i DIF.
Sen var han bara två år hos oss. Men han och Jocke fick oss i rätt riktning igen efter att spelat rätt tråkig ej spelförande defensiv hockey. Första säsongen som nykomlingar var det dock rätt förståeligt. Men andra säsongen hade vi så mycket spetsspelare utan att riktigt utvecklas åt rätt håll.
Robban, Jocke och Tjomme. Det är de tre namnen som har störst anledning till att vi utvecklats till en klubb som kan utmana om guld igen.

Jäsp, skador...

Fakta/Brynäs skadelista

Jesper Jensen, c – näsbrott

Kommentar: Klubba i ansiktet mot Linköping. Oklar status men missar de två kommande matcherna.

Daniel Mannberg, fw – ont en höft.

Kommentar: Borta de kommande två matcherna

Henrik Larsson, b – bruten käke

Kommentar: Fick puck i ansiktet mot Växjö. Borta 4-6 veckor.

Eric Norin, b – överkroppsskada

Kommentar: Fick en tackling mot sargen mot Mora. Borta 4-6 veckor.

Joacim Eriksson, mv – knäskada

Kommentar: Opererad i juni. Borta till december/årsskiftet.

Jonathan Granström, c/fw – hjärnskakning

Kommentar: Borta på obestämd tid efter hjärnskakning i åttondelsfinal i våras.

KulltorpsOlli: Jaså? Vad sa han då?
Antingen är du ytterligare nån som missuppfattat eller så bör du kolla din hörsel.

Skrubben: Samtidigt vet vi att Sundlöv har många goda egenskaper i sportchefsrollen. Hans ålder betyder ju inte per automatik att han inte hänger med i utvecklingen. Det är sådant som arbetsintervjuer ska kunna visa, men då måste de som intervjuar också ha hängt med.

Det är lätt hänt att anställa yngre retoriska duktiga personer som är duktiga på att marknadsföra sig själva som moderna förnyare. Ibland saknar sådana personer de grunder som du garanterat får med erfarenhet. Efterlyser därför en kombination i Brynäs; rutinerade personer som är öppna inför nya idéer och yngre personer som kan hjälpa till i en ständigt pågående moderniseringsprocess.

En yngre tränare som är duktig på att prata och jobbar mycket med statistik är ju Dan Tangnes. Många verkar bli bländade av det. Han är säkert duktig - men hur bra har han egentligen lyckats med sina lag? Och hur mycket handlade arbetsmetoderna om honom som person, han kanske hade ett modernt tränarteam runtomkring sig också?

Hittills har ju inte LHC direkt kollapsat med Tommy istället för Tangnes.

Peja: Håller absolut inte med om Sundlöv. Det vore som att gå tillbaka 15 år tillbaka i tiden. Tycker man ska satsa på en modernare lösning som dessutom kan veva igång juniorverksamheten igen.

Jag tror man får ta av nostalgiglasögonen och inse att vi var riktigt nära att trilla ur tre gånger med Sundlöv vid rodret. Var fjärde säsong typ. Under resten av säsongerna blev vi utskåpade i kvarten.

2012 var dock ett otroligt vackert hockeyår och det kan ingen ta ifrån honom.

dAVydov: Sundlöv utvecklades mycket under sin tid som sportchef. Hans gärning de första åren säger egentligen ingenting om hans nuvarande kapacitet. Känner igen ditt resonemang från hur många Gefle-supportrar resonerade om att ta tillbaka Pelle Olsson för 1-2 år sedan. Nu, några kallduschar senare, kan man konstatera att Gefle verkligen borde ha tagit tillbaka Pelle när man hade chansen. Nästa säsong kan Pelles Sandviken mycket väl komma högre än Gefle, vilket var helt otänkbart för 1-2 år sen. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan...

Med det sagt... självklart vore det intressant om man kan få in en sportchef som kombinerar rutin med modernt tänkande... men inte omöjligt att Sundlöv är den sportchefen. Den oerhörda förändring som han genomgick under Boorks tid i Brynäs visar på en stor lyhördhet och öppenhet inför förändringar. Och att just Boorken förändrade Brynäs i grunden visar på att det inte måste vara en ung person, som uppfattas som modern, som genomför stora förändringar till det bättre.

mk: Klockren analys. Det går nästan att ta på ängsligheten i laget när Rautio står i målet. Jag kan inte förstå hur Sjödin tänker där. Kristo har inte lyckats men ser ändå ut att åka rätt i många situationer. Hoppas fortfarande på honom. Boqvist är duktig på att skydda pucken, ja men ibland litet för mycket kan jag tycka.

Petrov: ”Jag kan inte förstå hur Sjödin tänker där.”

- Har jag missat något? Rautio står väl inte ikväll hoppas jag...?

Skrubben: "Men kan han kombinera juniorsatsningen med satsningen mot att bli en toppklubb? Där är jag mer tveksam."

Personligen har jag hellre en blomstrande juniorsatsning och ligger i botten än att satsa på att vara en toppklubb och ligga i botten.

SWEATT: Personligen tycker jag inte vi ska ligga i botten alls. Måste ha högre ambitioner än så för ett eventuellt byte.

Peja:Sundlöv? Nej tack! BZ har redan på sina säsonger visats sig bättre än sundlöv.

bradberry: Man vet aldrig...

Rumpelstiltskin: Sätt "+" och "-" på Bengtzéns nyförvärv sedan han kom. Det är ca 20 % "+" och 80 % "-".

dAVydov: Var inte Brynäs ekonomi betydligt sämre när Sundlöv var sportchef än vad den är i dag?

Rumpelstiltskin: men snälla du..jag värderar ett sm guld väldigt mycket högre än en finalförlust och ut i kvartar!!! Hur tänker du? Hade vi haft bz under den tiden så hade det varit risk att johan l o silverberg järnkrok hade haft liten speltid pga bz förkärlek till brunkare..

Ja ni, en seger ikväll (inte otrolig) lugnar i alla fall inte mig inför fortsättningen. Därav har man varit med alltför länge klar över hur det sen efter den isolerade vinsten påfallande ofta brukar se ut med laget...

bradberry: Jag tänkte på förra matchen. Skulle det bli Rautio ikväll också så blir min kommentar än mer relevant :-)

Petrov: På GD.se ligger nyheter om Micke Lind Och Mathias Månson högst upp. Härinne snackar vi Sundlöv. Det är som om man vaknat upp i 2006 :)

Rumpelstiltskin: Går det ens att jämföra Sundlöv och Bz? Sundlöv hade en så mycket mindre budget att röra sig med om man jämför med vad andra sportchefer har. På Sundlövs tid var det stålbad titt som tätt.

{6984}: De ekonomiska svårigheterna kan man väl till viss del skylla på Sundlöv också. Andra lag klarade sig bra under den perioden.

dAVydov: ” De ekonomiska svårigheterna kan man väl till viss del skylla på Sundlöv också.”

- Utveckla gärna det resonemanget...!

dAVydov: Det var ju Sundlöv som sanerade när Brynäs höll på att konka. Han lämnade efter sig en stabil ekonomi

dAVydov: Nja. Sundlöv hade svårt att få in bra spelare på grund av liten budget. Vilket ledde till dåliga inkomster pga missade slutspel etc.
Men visst gjorde Sundlöv många misstag i felvärvningar och liknande. Absolut.

bradberry: Sitter man högt upp i en organisation så får man väl också bära viss del av ansvaret för resultatet? Trodde det var ganska logiskt/uppenbart.

Mycket av sportchefsjobbet handlar om att skaffa sig rätt förutsättningar också.

Idag vänder det kära vänner. Puckar som gått i stolpen studsar istället in i MÅÅÅÅL..... THIS IS IT! :)

Blixt1980: Jag tror som du, kräftgången är över det är dags för islossning och jubel. Nu tar vi dom 👍

Boqvist center mellan Rhodin och Nilsson i andrakedjan...

Känns dåligt komponerad... Idag känns det som att vi ställer upp med en andrakedja och tre fjärdekedjor...

SWEATT: haha, ja det är klart. Men ambitionen när man anställer en ny sportchef är att ha båda. Och där tror jag Sundlöv brister.

{6984}: Finns ingen sportchef i hela världen som prickar rätt med alla sina värvningar.

{6984}: Fördelen med den dåliga ekonomin var att vi då plockade upp många juniorer som kanske aldrig fått samma chans att utvecklas och som i sin tur senare bidrog till ett SM guld ( även om vi fick vänta 13 år ) så dålig ekonomi kan i vissa delar vara bra då det tvingar SC att satsa på egna spelare.

bradberry: Nilsson är alltså högre upp än Kristo i hierarkin 🙈
Om en månad är Kristo sparkad med andra ord. Kan inte se något annat just nu.

Nu känner man sig så där löjligt hoppfull igen :) Snälla Brynäs, ta ett par matcher i rad nu så man slipper gå och vara orolig.

dAVydov: Är artiklarna, om ohhahh.. Micke Lind o Månsson, relaterade till kvällens drabbning och deras anknytning till Timrå/Sönnsvall ?

Blixt1980Kul att läsa era funderingar inför kvällens drabbning.....vi får väl se det som en 6 poängs match eftersom båda lagen kommer att kriga i botten av tabellen .
Men vi får väl se och det enda vi vet är att det kommer att gå fort i kväll ......så håll i hatten

dAVydov: Ser fram emot matchen och kul att möta Timrå med bla Svedberg.

Efter bottennappet sist så måste vi få se ett helt annat Brynäs dom 2 matcher som är kvar, så det finns nåt att bygga vidare på under uppehållet.

Jag tror 1a kedjan kommer va riktigt bra idag och göra 2-3 mål=)

Angående sportchef borde man också göra som Växjö gjorde nyligen, även fixa en assisterande sportchef. Det är konstigt att inte fler lag har haft så innan. Fast kanske inte så konstigt när dom flesta lag inte ens har en scout...

www.vaxjolakers.se/artikel/s1ltajm94-4af7d/patrik-hall-blir-assisterande-sportchef

Säga vad man vill om Växjö men deras organisation verkar vara så enormt mycket modernare än Brynäs.

Rodrigo: HV har väl haft Davidsson som ass sportchef ett par år nu.

Vad är det i Växjö som är så enormt mycket modernare? Lite nyfiken när du skriver enormt.

Jobbet med U16 J18 J20?
Damlag?
Ungdom?
Samhällsfrågor?

Eller är det att a-laget värvar bra spelare?

Rodrigo: Bengtzén skulle tvärvägra att ha en assisterande sportchef. Det känns som att han vill köra sitt race utan att lyssna så mycket på vad andra har att säga.

{8482}: Du har inte hört någon inside om ett eventuellt sportchefsbyte är på G?

Skrubben: Varför känns det så? Vad har du hört ?

Mrassarson: Givetvis inte. Men en lite mindre felprocent på värvningarna är önskvärd.

Skrubben: Hehe har ju vart en del på kansli men inte så att sånt snack går där=)

Men ingen är nöjd med starten så klart, sen tycker jag själv att det inte sett helt åt helsike ut utan vi skulle ju haft några poäng till.

Men visst, går ju inte att blunda om det blir 2 torsk till innan uppehållet.

Och räddar Svedberg Timrå ikväll så kommer det bli än mer livat mot en person.

Men 4-2 ikväll och 1a kedjan gör 3 och Bjurström 1=)

{8482}: Jag tror 5 - 2 till och med, det sista i tom bur av Gunderson

{6984}: Absolut, jag håller med.

Rodrigo: Evertsson har ju dubbla tjänster (sportchef + VD) så att han behöver hjälp med sportchefsbiten är inte så konstigt.
Wille var in en sväng och hjälpte Sundlöv med administrativa uppgifter.

Varför har man inte en grupp som hjälps åt. Att en ensam person kör allt själv som Bengtzen är ju i det närmaste orimligt. Hade inte Sundlöv ett nätverk av personer runt föreningen som hjälpte honom? Minns någon grupp med Inge Hammarström mfl.

{8399}: Dream on... 👍

{8399}: Jag tror det går till förlängning och kanske straffar ikväll. 2-2 eller 3-3 efter full tid. Sen tror jag ett avslappnat Timrå med en bättre målvakt blir tungan på vågen mot ett mentalt mera prövat Brynäs...

Ett poäng och krismoln över Sätraåsen inför Skellefteå på lördag...

bradberry: har en skön känsla i kroppen. Tror på 1 pinne ikväll!

Har konstigt nog en hyfsat bra känsla inför matchen. Känns som det borde komma en skärpning från laget idag efter senaste insatsen.

Vi får se, kanske sitter här om en timme och kräver att folk avgår haha...

Ove Myling: då har du än bättre känsla än vad jag har . Min känsla har bitit sig fast å släpper inte taget under vaken tid. Blir 0 mål å 0 poäng igen . Blir en så jäkla lång tung säsong detta . Kan börja hoppas den dagen bz lämnar Brynäs IF .

« · 1911258 · »