Brynäs IF

713374 inlägg · 7953 ämnen

MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

« · 1275602 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Huge:Nu är väl sponsorunderlaget bra mycket större i Götet så att de har inte samma behov att söka sig utsocknes för att hitta sponsorer med feta plånböcker.

Sett till antalet "patches" som Frölunda har på sin dräkt jämfört med Brynäs så talar ju det mycket för att de tar ut bra mycket mer för de platser som finns att hyra.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: Nähä.
Om du nu inte syftade på vikten av att ha en uttalad huvudsponsor och att Brynäs minsann klantat sig som inte lyckats hitta en sådan, vad syftade du isf på?
Jag delgav dig nämligen min åsikt i frågan i mitt svar, där jag bl.a pekade på att en stor och stark HUVUDSPONSOR (typ Gevalia eller SSAB), inte alltid behöver vara det bästa upplägget.
Ngt som Dragan2k väl rätt så bra illustrerade när han pekade på hur ex Frölunda har lagt upp det hela.
Och vad jag vet så drar dom in skapligt med pengar utan nån uttalad huvudsponsor.

Jag tror ärligt talat att du inte har en aning om vad du själv syftar på.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Huge: Men fortfarande inte det jag syftade på. Du bör läsa som du hånar alla andra för.

Men när vi ändå är där, så kan vi väl göra som de här onemilliondollar-sidorna där vem som helst betakar en dollar för att sitt varumärke ska synas på hemsidan. Så kan vi täcka hela matchtröjan med varumärken. Bara pengarna kommer in?

Vikten av huvudsponsor är stor, och något stort företag bör kopplas samman med laget, och inte det här hafset. Känns mer eller mindre oseriöst. Gevalia är dock smarta. För hur dom än gör så kommer de ändå alltid förknippas med Brynäs, och behöver därför inte längre spilla massa pengar på de.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
MarcusElving: Självklart jag ringer när drömvinsten slår in..och alla andra som möjligen inte förstod...jag SKÄMTADE..drömvinsten räcker möjligen till Bjurling eller Korhonen.. :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Lindström: Detta kan vara ännu ett sätt att "Leda svensk ishockey" Men man får samtidigt vara försiktig. Inte göra som man gjorde förr närman spelade i röda hemmställ under 10 säsonger. Allt för att blidka Gevalia..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Lustigt att vissa lag lyckas med bedriften att skaffa fram HUVUDSPONSORER.
Har man inte Astra runt husknuten, får man väl hitta en annan väg att finna nån som är kapitalstark och sponsorvillig.

Att sitta och säga ja det finns inga stor företag runt omkring, kanske inte har koll på att det finns en marknad även utan för den egna socknen.

Ring Red Bull uppenbart går det bra för dom ivf. Eller ligger deras källa till drickan under riken i Salzburg kanske....
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Bissett19:Det har han visst. Han är plattsättare..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
MarcusElving:

Tänk på att han inte har någon utbildning att falla tillbaka på efter karriären:))

Nu dags för ET-final mellan Eisbären Berlin och HV på Viasat Hockey.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Haha, stackarn... en halv miljard. Hur ska han klara sig på det??
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Paddan:Kollade efter nu. Det var "bara" 520 mille han fick..

"stackarn"

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Paddan:Ja, då tror jag man skulle behöva en rejäl hake på stackars Bäckis...

Man kan bara hoppas att Bäckis visar ett stort Brynäshjärta och hjälper på andra sätt.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: I sådana fall behöver han vinna drömvinsten 8 gånger, minst, bara för att kompensera Bäckströms "lönesänkning"
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

teddykgb:"Den dagen jag plockar hem "Drömvinsten" på lotto skall jag åka limo upp till Gävle och sparka upp Sundlövs dörr och säga, plocka hem Bäckis..pappa betalar ;-)"

Då behöver du vinna drömvinsten två gånger... Han skrev väl på ett lååångt kontrakt värt 750 mille eller vad det var för inte så länge sen.. ;)

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Huge:"Problemet" är ju att Brynäs sponsorgrupp lyckats lite för bra och nu har matchdräkten blivit lidande.

Min fråga är om man "sålt" sig för billigt och tvingats tillsätta fler platser på dräkten.

Alla har ju en dröm om att kunna ha en dräkt helt utan sponsorer men det är ett nirvana.

Jajjen: Vad har Barcelona med Brynäs att göra? Dessutom har Barca aldrig kunnat vara kvar i en liga som ES, som kräver en elitlicens där man icke får ha skulder. Barca ligger väl på runt 1,5 miljard eller vad det var. Stora skulder har de i alla fall

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
teddykgb: Hahaha, jag hoppas att du vinner drömvinsten. Om du gör det, snälla säg till mig. Jag vill hänga med och se Sundlövs min när du stampar in!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Et tu Brute: Absolut,för föreningen spelar det kanske inte så stor roll om företaget är lokalt eller ej.....vill GE,Microsoft eller annat komma och kasta lite millar över Brynäs så tackar inte jag nej...

Den dagen jag plockar hem "Drömvinsten" på lotto skall jag åka limo upp till Gävle och sparka upp Sundlövs dörr och säga, plocka hem Bäckis..pappa betalar ;-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

teddykgb:

Bolagets huvudkontor ligger redan i Stockholm sedan ett antal år tillbaka. Det blev en följd av att man bröt sig ur Elektrolux.

Poängen är ju mer att det spelar mindre roll om huvudsponsorn är lokal eller inte. Skall man vara framgångsrik i den utveckling som förmodligen följer, det kommande decenniet, är det nog ganska viktigt att ha en huvudsponsor som också syns på den europieska och internationella marknaden.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Huge:

Husqvarna AB lägger en mycket större del på reklam, än vad man sponsrar HV med. Dessutom har man varit nästan obefintliga för den svenska publiken sedan Elektrolux tog över och fram till nu.

Fast den som tittat på "tractorpulling from Eindhoven" och liknande tillställningar under 80 och 90-talets Europsport, vet att Husqvarna satsat stort på Europa och nada på Sverige.

Så det finns mycket pengar att omfördela för Husqvarna om man ändå vill synas ute i Europa.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
teddykgb: Ja, smaken är som bekant som baken: delad.
Tycker ändå att modeoraklet har rätt när det gäller HV:s nya dräkt om man nu ska försöka vara lite opartisk.
Den ser ren och avskalad ut, vilket är estetiskt tilltalande.
Den är iaf klart snyggare än den dom haft hittills, om vi nu ska debattera tycke och smak.
Kanske en följd av HV:s goda ekonomi att man har råd med att slippa en massa krafs på dräkterna.
I övrigt handlar det ju bara om en (1) modeskribent som uttrycker just SIN personliga åsikt.
Låter du 15 andra uttala sig så får du säkert 15 olika svar.

Som partisk inbiten brynäsare så finns det självfallet inget snyggare än våra egna tröjor....    :-)

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
teddykgb: Bara en tidsfråga innan fabriken köps upp. Det ser inte alls bra ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Et tu Brute: Visst Huskvarna är ett stort företag, men hur många har inte fått kicken från just Huskvarnafabriken dom sista åren....?

Vad gör man den dagen Huskvarna inte längre har sitt HQ i Huskvarna...med en engelsk VD som hellre satsar sina pengar på fotboll..?
Jag säger inte att det händer, men det KAN hända...det finns risker med en stor sponsor också...det är inte enbart positivt..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
teddykgb: Brynäströjan är självklart snyggast men all reklam förstör den. Synd. Barcelonastuket hade varit att föredra! =)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
teddykgb: Det kanske redan har diskuterats här, orkar inte scrolla men hur f-n kan man utså HVs tröja som den snyggaste ???

Vår är ju klart snyggast, även om jag hade önskat få bort OLW-loggan..samma sak med Gnaget-tröjan..skitsnygg men helt förstörd av alla logtyper med dom har väl inget val...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Et tu Brute: Kloka ord även där, min käre Brute.
Glömde att lägga till Husqvarna i mitt förra inlägg.
HV:s situation i den här debatten känns likvärdig med den som gäller för just Luleå eller SSK: stora elefanter som huvudsponsorer med internationella nätverk som ger en stabil ekonomisk grund för att kunna bidra framförallt långsiktigt.
Lägg till företagarandan i Småland där man verkligen sluter upp kring "sitt" lag på ett otroligt bra sätt (är man avundsjuk eller....?) och du har den i stort sett ultimata lösningen på sponsorfrågan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: När det gäller sponsorsidan och hur den skötts så kan jag lova dig att HV71 defentivt inte gör mer för sina sponsorer än vad Brynäs gör...faktiskt så tror jag att man gör mindre...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Huge: Mittåt. Astra och Scania är bara 2 av fem huvudsponosrer hos SSK. Alla har givetvis lokal förankring. Astra och Scania som kommunens största arbetsgivare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Jajjen: Ja, djävla Sunklöv & Co.
Att dom inte lyckats få Toyota, Microsoft eller General Motors att flytta sina resp huvudkontor till Gävle och fått dom att be på sina bara knän att bli huvudsponsorer åt Brynäs är fanimej bedrövligt.
Avgå alla!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Dragan 2k:

Jag skulle då inte vilja byta bort en huvudsponsor som Husqvarna AB. Husqvarna var annars en storsponsor av svensk hockey redan på 60 och 70-talet. När man sedan förvärvades av Elektrolux i början av 80-talet, så försvann den här profileringen som oftast fanns som rinkreklam i VM-sammanhang.

Sedan 2006 är Husqvarna AB en självständig global koncern med fabriker i Brasilien, Nordamerika, Europa, Kina och Japan. Sedan några år tillbaka ingår även Gardena i Husqvarnakoncernen, vilka är europaledande i trädgårdsutrustning och bevattning.

Idag har Husqvarna AB, 29 000 egna butiker eller "stores" i framförallt Europa och Nordamerika. Så både företagets som HV:s strävande under sista hälften av 00-talet går ju som hand i handske. Den finns ju en oerhörd goodwill för både företaget som klubben att synas som framgångsrika aktörer på mer än en nationell och begränsad marknad.

Att Husqvarna AB dessutom har en lika stark lokal förankring som HV, är naturligtvis också en fördel, men inte nödvändigt. Det är ju huvudsponsorns internationella nätverk som är det mest fördelaktiga.

Just som en jämförelse med exempelvis Gevalia, som jag tror får oerhört svårt att skaffa sig en marknad utanför Svedala. I sådana sammanhang kanske det är bättre att ha fler stora sponsorer i stället.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Dragan 2k: Kloka ord.
Tycker dock att det finns ett par undantag som bekräftar regeln sas, för att nyansera bilden en aning:
Ex Luleå och SSAB eller SSK och Astra/Scania.
Där känns det som att det handlar om riktigt tunga huvudsponsorer vars verksamhet verkar vara stabil och där ekonomin verkar vara riktigt stark.
Man har dessutom en lokal anknytning till bygden sas, på orter som kanske inte har så mkt annat i företagsväg att tillgå när det gäller sponsring.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Huge: Krångla inte till det nu Det är Brynäs fel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Gurra88: "Så du tycker att de lyckats med att hitta en huvudsponsor? Vilket saken gällde."

Jag missförstod och trodde att ni talade om sponsorsarbetet rent generellt och hur sponsorgruppen/marknadsförare lyckats.

Men det ändrar ju ändå inte på principfrågan, om vi nu talar om det du försöker säga: att man misslyckats med att hitta en huvudsponsor.

Om det nu är så att man verkligen gjort allt i sin makt för att verkligen hitta en uttalat STOR huvudsponsor (typ Gevalia, Astra eller SSAB) men av olika anledningar inte lyckats hitta nån sådan, hur kan du isf veta att det är Brynäs som misslyckats?
Det kan ju lika gärna vara så ev tilltänkta och tillfrågade storsponsorer av den dignitet vi talar om, av olika anledningar inte VILL eller KAN bidra som jättesponsor och att det öht inte har nåt med Brynäs sponsorgrupp eller marknadsförare att göra. Dom kan ha gjort ett hästjobb och sträckt sig så långt dom kan för att tillmötesgå kraven från en ev jättesponsor men att det ändå inte har räckt.
Så du sitter ju enbart och gissar när du hävdar att man misslyckats.


Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: I Barcelona och Manchester vet man hur en förening drivs. I Jönköping är man dilettanter.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
MarcusElving: Har lite svårt att se fördelen med en huvudsponsor faktiskt. Jag personligen tycker det är bättre som exempelvis Frölunda gör - man har flera storsponsorer som kallas för platinasponsorer - sedan finns det mindre sponsorpaket också som heter guld, silver och brons.

Det måste vara fördelaktigare att knyta upp flera stora sponsorer iställlet för att ha en konkret huvudsponsor. På så vis är man inte lika känslig för fluktationer i säväl konjunktur som om ett företag har problem med sina sponsoråtaganden från en säsong till en annan.

Sedan kan det givetvis vara svårare att hitta flera sådana sponsorer på lokal nivå.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Jajjen: Haha ja jag såg de med:P Bjuder på den:) Nej men ärligt talat. I Jönköping vet dom hur dom ska driva en förening.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Huge: Så du tycker att de lyckats med att hitta en huvudsponsor? Vilket saken gällde.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: Ja, i HV kan dom i alla fall stava...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Bissett19: Nej men ibland önskar man att något i brynäs sköttes iallafall hälften så profitionellt som i hv..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: Vilka konkreta belägg har du för att sponsorgrupp och marknadsförare inte har lyckats så bra?
Om JAG istället hävdar att dom lyckats riktigt bra, hur motbevisar du isf det påståendet?
Finns det nån sorts riktvärde för samtliga lag i ES vad gäller indragna sponsorpengar, där man har lyckats endast om man drar in mer pengar än riktvärdet?
Eller hur har du kommit fram till att man misslyckats?
Vore kul om du kunde redogöra för det istf att bara kasta ur dig ett totalt intetsägande påstående utan nån som helst konkret motivering.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Jajjen:

Gurra håller på HV.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gurra88: Du är bara ute efter att skapa dålig stämning
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
MarcusElving: Och det är ju liksom lite det vi har marknadsförare och sponosrgrupp för att just fixa sånna här grejer. Kan man säga att de lyckats? Knappast
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Det var tre av 12...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010

Jajjen:

Cloetta LHC's huvudsponsor..

FBK's är Löfbergs Lila,

Luleås SSAB

För att ge tre exempel

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Sitter du bara och gissar?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Blir intressant att se din genomgång av den enda huvudsponsorn till resp. elitserielag, t.ex. till SSK:s och Skellefteås. Samtidigt kan du kolla upp hur otroligt lokala dessa huvudsponsorer är.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Jajjen:Man har EN huvudsponsor.. Sedan kan man ha fler stora sponsorer. Men HUVUDSPONSOR har man bara en av. Det är liksom därför man utnämner dem som huvudsponsor.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Jag hoppas du skämtar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
Gusten: Döm inte andra efter dig själv bara för att du var på husvagnssemester i Tjernobyl sommaren -86 ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Självklart hade en stor och stark huvudsponsor varit det ultimata, nu har ju Brynäs dock inte lyckats skaffa sig en sådan sedan Gevalia drog sig ur. Ska man se det ur Gevalias perspektiv så förstår jag dem. Varumärket är tillräckligt starkt ändå, de ville väl inte ge Brynäs allmosor längre.

Brynäs tvingas således att ha mindre och fler sponsorer och så länge det är så måste vi ju acceptera klottriga matchdräkter. Ekonomi är viktigare än snygg matchdräkt, det går inte att förneka.

Jag förutsätter att Brynäs VILL ha en huvudsponsor och att de har gjort sitt allra bästa för att skaffa en.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF i SCA Cupen 2010
GävleLasse: Vadå har inte du två huvuden? :)
Kommentera

« · 1275602 · »