Brynäs IF

713994 inlägg · 7953 ämnen

MORA IK - BRYNÄS IF 22/2

« · 839589 · » Till forumet


Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Dream Team: själv sitter jag och avnjuter en kopp kaffe i vetskapen om att hela helgen ligger framför mig :)
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: Ja, och nu byter vi fokus även här tycker jag. Vi knöt väl ihop den där lilla säcken av snack ute i periferin på ett bra sätt om något som kanske går att jämföra med vad ni redan diskuterade här. Nu drar jag mig tillbaka här och funferar på vad jag ska laga till middag.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
sylf: "Beror ju på hur man ser det, vi har 18 segrar på 52 matcher.Och om vi leker mad tanken att Ishockey går ut på att vinna, så måste man väl också säga att vi har jävligt svårt att just vinna.Inställningen?"

Du säger det själv: det beror på hur man ser det.
Många (vet inte hur många) av alla oavgjorda matcher har väl tillkommit pga att vi hämtat upp underlägen ex? Knappast beroende på dålig inställning.
Sen behöver ju inte heller en tappad ledning till ett oavgjort slutresultat nödvändigtvis bero på dålig inställning. Ditt resonemang i denna sak känns onyanserat (hört det förr?) eftersom du bara redovisat ETT alternativ på förklaring, när det finns flera.
Visst har svårigheten att vinna säkert haft med brist på inställning att göra i vissa matcher, men att det skulle vara ett så oerhört stort problem och gälla så många matcher, det håller jag inte riktigt med om.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Dream Team: Det gäller alltid att välja tillfällen. Att börja röra om och greja mot ett FBK i stor leding och i medgång kanske inte är rätt tillfälle.

Men det är det däremot mot ett decimerat Mora.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: Ja, det blev väl lite så att Bäckman istället för att sätta vad som kanske hade varit bäst för laget i det läget, nämligen att byta ut Gistedt och kanske ge utespelarna den där väckningen du pratar om, då valde att sätta fokus på Gistedt, och hur han skulle komma ur storförlusten så helskinnad som möjligt. Men vem vet, Bäckman kanske ansåg att det var ett för stort underläge rent spelmässigt att hämta in. En tränare lär väl märka var han har sina spelare. Hur pass heta de är för dagen och allt detta i relation till det lag man möter ger ju kanske en bild av vad han trodde var bäst just då.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: 1-0 var helt Kristans misstag. Sen hänvisar jag till mitt svar till Dreamteam
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Dream Team: Jag är inte helt insatt i vad som hände i den match du pratar om. Allt jag konstaterat är att Frölunda fick ruggigt med stryk.

Om jag får spekulera lite så kan det ha rört sig om en signal till Joel att förnedringen inte var hans fel utan utespelarnas. Men ett välbeprövat recept för att försöka väcka utespelarna vid en dålig start är att byta målvakt. Så signalen till utespelarna uteblev liksom. Skrika räcker ju inte när det gäller Bäckman, för han skriker ju jämt.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: Nu var det inte jag som skrev att Mora bara var Brendl och Pitkimäki utan Anemyr :)

Jag tycker inte att Mora är beroende av sina tjecker.. dom har bevisat att dom inte är det, visst tre bra spelare men beroende är ett starkt ord i sammanhanget!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse och rackham:

Över- eller misstolkar ni inte Boorks agerande vid målvaktsbytet en aning?

Jag såg det mest som ett försök att naturligtvis sätta lite myror i huvudet på straffskytten. Att byta målvakt vid straffar är ju inte helt ovanligt inom ex handbollen.

"Ska man tolka det som att Boork kommer att göra samma sak i slutspelet med?

Det blir tydligen helt annorlunda för målvakterna än för utespelarna.

-Spela dåligt och du blir kvar på plan...så att du lär dig"

Samma här: du verkar ha missuppfattat det hela, enligt min mening.
Boork plockade ju inte Kristan pga att han ansåg denne ha gjort ett dåligt jobb igår utan mer för att Sperrle ju tog straffen och i det läget var det så pass lite tid kvar att Sperrles inhopp möjligtvis hade kunnat väcka laget en aning och därmed få till en sista kraftansträngning för att hinna ikapp målmässigt.
Hade Boork varit missnöjd med Kristan så hade nog slovenen blivit bänkad mkt tidigare.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: Men Bäckis bytte ju ut (den bättre?) Gistedt till (den sämre?) Salo till matchen efter det här hände. Skulle han ha följt de som jag uppfattar som rent pedagogiska grunder vad gäller hur man ger en målvakt förtroende, trots en dålig isants, så hade han väl låtit Joel stå kvar till matchen efter, eller hur?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: "Att vi är mkt svårslagna och gnuggar på trots att det ofta tagit emot, visar väl på att inställningen i dom absolut flesta matcherna varit bra."

Beror ju på hur man ser det, vi har 18 segrar på 52 matcher.Och om vi leker mad tanken att Ishockey går ut på att vinna, så måste man väl också säga att vi har jävligt svårt att just vinna.Inställningen?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: Den enda proportion jag behöver är Brynäs insatser under de 10 senaste matcherna. Det är inte första gången som Brynäs inte är med i matchen från första nedsläpp. Det man har mest i minnet är "mardrömsstarten" hemma mot Linköping. Detta slätade du över med att det är sånt som händer i ibland och det knappast kommer hända igen.

Nej jag förbehåller mig rätten att kapa Brynäs vid fotknölarna när det är befogat.

Att vi skulle vara särdeles svårslagna tycker jag är en överdrift för vänder vi på det så är det inte svårt att ta poäng av Brynäs heller...;)
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Dream Team: hehe, med tanke på hur Salo spelade mot Modo i tisdags så förstår jag varför Bäckman valde att inte byta målvakt.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: "Å det gör du genom att reflexmässigt skriva samma gamla floskler om varför vi förlorat."

Ja, jag svarar väl isf bara på samma gamla reflexmässiga floskler som påstår hur värdelöst laget är eller hur värdelös tränaren eller ledningen är.

Att du tappat sinnet för proportioner är ju uppenbart i frågan om inställningen.
Visst, igår var den inte bra första 10 och det har även sett lite lojt ut i delar av vissa matcher. Men i huvudsak är det enligt min mening just inställningen som vi levt på nästan hela säsongen. Att vi är mkt svårslagna och gnuggar på trots att det ofta tagit emot, visar väl på att inställningen i dom absolut flesta matcherna varit bra.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse:

Ja, ett ord som man kan sakna i Mr Tombolas gärning är kontinuitet...
Det brukar underlätta om man skall prestera saker tillsammans.



Ankan
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: Han gjorde en Bäckman, helt enkelt. Det kan no g vara klokt att låta honom känna på en liten näsbränna, eller vad man ska kalla det. Ja, en lärdom lär det väl ha blivit i vilket fall.Bara han får stå nu i nästa match då. Frölunda bytte ju ut Gistedt till nästkommande match, trots beslutet att behålla honom i 0-6-matchen mot FBK. Det var verkligen ologiskt för mig. Jag förstod ingenting av det faktiskt. Men vem är jag att tycka om det?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
rackham: Ja det stod nu nåt om att han vill ge Kristan en försmak av hur det känns...

Saxat ur Arbetarbladet:

"Men Boork lät Kristan stanna.
– Jag ville att Robert skulle uppleva den här pressade situationen. Det kan vara lätt att fly undan annars och kliva av. Nu fick han träna på den verklighet som snart kommer i slutspelet, så här kan det vara ibland. "


Ska man tolka det som att Boork kommer att göra samma sak i slutspelet med?

Det blir tydligen helt annorlunda för målvakterna än för utespelarna.

-Spela dåligt och du blir kvar på plan...så att du lär dig
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: ja du skrev något om att detta skulle vara en anledening till att Brynäs spelade dåligt, precis som du flitigt använt "motivation" slår klass" nedträning och annat.

För mycket i huvudet. Hur mycket i skallen kan man ha som hockeyspelare inför en match. Taktik och riktlinjer man använt om och om igen på träning och match.

Lättja!

Det är det enda som drabbat spelarna och Boork har låtit det hända so jag anser är tjänstefel.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse:

Ja, man börjar fundera efter att ha läst (syftet med) experimenterandet med målvakterna i bla gårdagens match...

Tombola...



Ankan
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: "Jag efterlyser bara lite mer av försök till djupare analys av varför saker och ting händer och sker"

Å det gör du genom att reflexmässigt skriva samma gamla floskler om varför vi förlorat.

Brynäs har enorma problem med inställningen, så enkelt är det. Det som är så otroligt är att Boork tillåter dem att ha denna. Det känns lite som att alla bänkningar och andra åtgärder för att visa vad som gäller var helt onödiga. Boorken med all sin "rutin" ramlat i samma jävla självgoda inställning som Wahlberg och de andra.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
GävleLasse: "Hela min tes angående "Motivation slår klass" i Brynäs fall är att man kan inte se Brynäs som "klass" Det hade stämt bättre med Motivation slår skithockey"

Nä, igår såg det i långa stycken ut som att klassen för tillfället inte är särskilt hög. Och följaktligen så behövde motståndaren inte uppbåda ngn större motivation, åtminstone inte för att ta ledningen så enkelt i första.

"För mycket i huvudet? är det ditt senaste bidrag i den mängd bortförklaringar?"

???
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
mattiaskarlgren:

"Anemyr: Inlägget på tidigare sida där du säger att Mora enbart är Brendl och Pitkimäki.. Vet du öht vad hockey går ut på? Nej kan tänka mig detta.."

Lite väl snabba slutsatser du drar tycker jag, om du nu baserar det enbart på gårdagens match, vilket det känns som att du gör. Överdrivet förstås, att dom bara skulle vara Brendl och Pitkämäki.
Mora är absolut beroende av sina tjecker och deras offensiva spel igår var ärligt talat inte mkt att hänga i julgranen. Nu var ju vi själva så pass dåliga i början att dom bara behövde använda sin aggressivitet för att forcera in ett par puckar. Tycker att dom såg mkt mediokra ut när vi väl fått upp ångan och fick lite snurr på spelet. Utan att förringa deras insats så känns det ändå som att det mer var vi som gjorde dom bra, sas.
Med samma lag mot ett mer taggat motstånd så hade dom fått jätteproblem igår mot vilket annat lag som helst i ES.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Metal Guru: Får man bra betalt för det? Annars känns det som ursäkta uttrycket ett riktigt jävla skitjobb!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
claesw: "Haha, roligaste på länge.

Den bjuder du väl på huge?"

Självfallet. Lite självinsikt har man väl.
Förhoppningsvis... ;-)
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Hahl Bundy: Jag tackar och tar till mig El Macos värmande ord, för det är så jag tolkar dom, även om dom naturligtvis är avsiktligt överdrivna.
Jag sätter en ära i att vara optimist och försöka se ngt ljust när det mesta kan te sig svart.

"Förklaringar o meningar som ska analyseras o ordvändas in i minsta detalj. Jag blir imponerad att man med en "dåres" envishet ska finna en ursäkt till ett lags dåliga prestationer, kepsen av!"

Ja, jag ser egentligen ingen vits i att bara konstatera att ens eget lag spelat skitdåligt, och sen nöja sig med det. Alternativt konstatera och sen bara fortsätta sina neanderthalanalyser, som du så träffande beskriver dom.
Det är ju inte rättigheten i sig (att ex bli förbannad på sitt lag) som jag har förvägrat någon, utan hur man därefter hanterar den. Jag efterlyser bara lite mer av försök till djupare analys av varför saker och ting händer och sker. Dåliga och bra. Att bara gapa och skrika när man blir förbannad efter en förlust är det väl tillräckligt många härinne som gör ändå, enligt min mening.

Alla skribenter är ju olika och jag kanske representerar en lite äldre generation som har hunnit skaffa mig så pass mkt erfarenhet att det inte är livsviktigt när vi förlorar. Det är väl här som det skiljer sig rätt mkt åt och detta är sannolikt en av orsakerna till alla "motsättningar" mellan de olika kategorierna av skribenter. Om inte den största orsaken.
Och hur kul vore det om alla härinne var stöpta i samma neanderthalform, sas?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Bissett19:
Nej, jag agerar böld i röven på Anemyr.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
claesw: För det måste man ha hjärtat,kunskapen,viljan,engagemanget.Där har Månsson mycket kvar att lära.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr: " det är så klart inget vetenskapligt men Brendl har hängt sjukt många kassar "

Visst Brendl har gjort en massa mål men han och Pitkimäki är knappast Mora. Nu var ej Brendl med igår och ändå spelade Mora ut Brynäs fullständigt, första perioden var förnedringstv!

Bremberg har en massa assist iår. Men du säger att Brendl är Mora för att han hänger en massa kassar, då borde ju Hörnqvist vara DIF då eftersom han hänger en massa kassar. du säger emot dig sj hela tiden!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
claesw:
Månsson ska väl vara vår Ölvestad- spotta upp engagemanget ett snäpp Månsson!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Metal Guru: Nu agerar du dålig vinnare.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr:
Nä, DIF visar vilja- se och lär av det Brynäs!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr:
Om ni har ett Elitserielag som inte kan vinna över en ensam målvakt, tycker jag att ni för er egen skull begär en degradering, för hur i helsike kommer det gå om ni skulle möta ett lag med en hel femma?

OCH målvakt?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr:
Så det var bara Pitkämäki som vann mot Brynäs igår då..?

Det låter som om Brynäs har problem.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
mattiaskarlgren: nej, det jag menade var att att Mora är enbart Brendl + Pitkämäki!

P.S. Jygårn är enbart Bremberg men det är en helt annan historia ;-)
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr: Så du menar att Djurgården bara är Hörnqvist då? För att han gjort 23 mål? Och då menar du också att Modo bara är Kriztan och Skröder för att Skröder gjort en massa mål?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr:

Platsar garanterat på floskeltoppen.

"nu har BIF 20 likaspelade matcher iår annars hade dom varit indragna i skiten också"
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
mattiaskarlgren: det där om Brendl + Pitkämäki står jag för. det är så klart inget vetenskapligt men Brendl har hängt sjukt många kassar och Mora har vunnit matcher med uddamålet trots att man varit helt utspelade och förlorat skotten med typ 16-44

"nu har BIF 20 likaspelade matcher iår annars hade dom varit indragna i skiten också" öhh ja och? 20 poäng är 20 poäng.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
munkas: I am so witty, indeed!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
munkas: Ha ha,måste dom ha gjort. 3-47000 eller nåt i den stilen.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Stigsson: Kan väl komma med svaret själv då. 20 X-matcher är rekord för elitserien, det tidigare rekordet hade Frölunda från säsongen 96/97, Södertälje 01/02 och Leksand 03/04 som alla lyckades spela 17 X-matcher under en säsong.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
munkas: Ja herregud.
Angell,Widing o Lind får godkänt,resten kan dra till Enskede;)
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Jag såg att Lavins fick en trea i GD idag....Hmmmmm, har dom ändrat betygsskalan från 1-6 till 1-2000 nu?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
mattiaskarlgren: 20 X-matcher på en säsong. Kan det vara ett rekord?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Hahl Bundy: hahahahahahahahahahahahahah!!!!!!!!! Fy fan vad bra!
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: Hela min tes angående "Motivation slår klass" i Brynäs fall är att man kan inte se Brynäs som "klass" Det hade stämt bättre med Motivation slår skithockey.

För mycket i huvudet? är det ditt senaste bidrag i den mängd bortförklaringar?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr: Inlägget på tidigare sida där du säger att Mora enbart är Brendl och Pitkimäki.. Vet du öht vad hockey går ut på? Nej kan tänka mig detta..

Mora är en riktigt bra lag, ES idag är stentuff som du ser på tabellen, nu har BIF 20 likaspelade matcher iår annars hade dom varit indragna i skiten också.
Men Mora som sagt, dom är riktigt bra dessutom är dom starka hemma och är det så att dom får ledningen i matcher så växer dom. Inget att säga om..

Kristan får ta på sig första målet men 2-0 och 3-0 måste utespelarna få bort puckjävulen!

Lavins var en katastrof, men vem var inte det? Brynäs måste köpa in en riktig målskytt till nästa säsong. Alla andra lag har det så varför kan inte vi ha en för då?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Hahl Bundy:
Haha, roligaste på länge.

Den bjuder du väl på huge?
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huge: Har med intresse följt din o några andras diskuterande ang. Brynäs "bra spel" kontra "dåligt spel".
Förklaringar o meningar som ska analyseras o ordvändas in i minsta detalj. Jag blir imponerad att man med en "dåres" envishet ska finna en ursäkt till ett lags dåliga prestationer, kepsen av! (obs ingen ironi)
Själv är jag nog av neanderthaltypen o tycker att om mitt lag har spelat skitdåligt, så är det "pissdåligt", punkt. Har några varit i mitt tycke urusla eller presterat "Mindre bra" så känns det skönt att få uttrycka det kortfattat utan att behöva använda 243 ord för att förklara varför det det har varit "dåligt spel" o hitta alla möjliga o omöjliga (bort)förklaringar till varför det såg ut som det gjorde (gör)osv.

El Maco uttryckte det här på ett underbart härligt sätt igår i vår gb:


Sv: Slutspel -07


I Timråboken är alla förbannade. I Modoboken är alla förbannade. I Brynäsboken är alla förbannade.

(Ja inte Huge, men han skulle hitta något förmildrande om så hela Brynäs A-lag dömts till livsstids fängelse efter att hälften av spelarna ertappats som pyromaner efter att ha innebränt alla barn på en förskola för blinda rullstolsbundna barn och andra halvan smugglat kärnvapen till nordkorea)
El Maco @ Stockholm Igår kl. 22:35
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Huss:
Jag kör Doublespace på brynäsboken.
Kommentera

Sv: MORA IK - BRYNÄS IF 22/2
Anemyr: "Huge: men jösses vilka långa inlägg du skriver, jag brukar scrolla förbi dessa för jag orkar helt enkelt inte läsa... korta ner tack"

Läge att Zippa inläggen kanske? :-)
Kommentera

« · 839589 · »