1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446108 inlägg · 7966 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
70 Rodrigues: Självklart kan det vara så, men mäter vi förutsättningar mot prestation så gör Brynäs organisation det bra.

Har du något annat sätt att mäta på? Att vi skulle önska att Brynäs var störst bäst och vackrast gör ju inte att det är fel på kompetensen i föreningen, eller?
Jag liksom dig är besviken på resultaten dom senaste åren, men jag inser att jag måste bedömma prestationen med hjärnan inte hjärtat.

Redigerad kommentar

Zzz: Omsättningen är bland de högsta av alla lag, spelarbudgeten bland de lägsta.........Ny fin arena som skulle bli vändningen.....Förbannade medellivslängd för kvinnor!

Zzz: "Ekonomin är ett problem och något att skylla på i allre högsta grad, det tycker jag säger sig självt."

Så det kan inte vara så att det är kompetensen det är fel på??

sylf: Ja jag är rätt säker på att andra lag som Linköping, HV, Färjestad har det lättare.
Jag tror vi Timrå, Södertälje och Luleå sitter i liknande sits. Skellefteå och Modo verkar trots att det är små orter kunna krama ur hur mycket som helst ur sina sponsorer. Gävles problem är att det historiskt finns för många stora företag som inte säljer mer utomlands bara för att man trycker in 3 mille för annonsering hos Brynäs. Har man däremot mindre företag med lokalanknytning eller rena familjeföretag så är det rätt givet att det är lättare att få dom att ge ett bidrag än en större koncern.

Ekonomin är ett problem och något att skylla på i allre högsta grad, det tycker jag säger sig självt. Klubbens fel är det svårt att mäta eftersom man arbetar med sämre medel än sina konkurrenter. Men om vi tittar på spelarbudget kontra placering så gör man det förjävla bra.

Redigerad kommentar

Venom: Jag är också kluven, men jag har nog bestämt mig för att förlängningen är okej med tanke på att det kan behövas lite rutin för att komplettera ungtupparna. Hade dock inte klagat alls om han hade lagt av heller..

Dixon hoppas jag att vi skickar till Russia. Vill se fullt förtroende och speltid till Järnkrok nästa säsong..

Redigerad kommentar

Zzz: Ja precis! I slutspelet hade vi sammanlagt 15 389 besökare på två matcher.

15 389 x 200 (snittpris) 3 077 800. Borde ju rimligen täcka publiktappet i grundserien? ;)

Zzz: "Intressant diskussion om ekonomin i Gävleborg, tror alla med lite studieskuld inser att Jajjen är rätt ute.. Tyvärr är det så läget är för tillfället, Ericsson försvinner, Korsnäs, Sandvik och Stora slimmar/flyttar sin produktion."

Skulle situationen vara bättre på alla andra ES orter, storstäderna undantagna?

Ekonomin är ett problem, men nåt att skylla på, nja.
Inom Brynäs finns alltid nåt att skylla på, det är ALDRIG klubbens fel.

Huss: Var det inte 250 under budgeterat snitt?

250st x 25 matcher x 200kr(snittpris) = 1 250 000kr. Tror vi kan fixa det med tanke på bra publiksiffror i slutspelet.

spud: Grejen är som jag ser det att vi är ganska bortskämda på målvkatssidan om man säger så. Målvaktsspelet är viktigt för alla lag men det har varit fruktansvärt viktigt för oss. Både Markström och Läck lämnar oss, NHL-avtalet ger en del pengar som skulle kunna läggas på ersättare. Först tar Sundlöv in Modig som är en genomsnittlig målvakt i ES, klart att Pecka kanske kan höja honom någon nivå. Men det finns inga garantier för det. Modig är som jag ser det lite av en chansning.

Sedan börjar det snackas Svedberg, det är precis samma sak som Modig. En genomsnittlig målvakt som säkert kan höja sig en aning, men han kan likväl stanna till i utvecklingen.

Det känns lite oroande, som två chansningar. Sundlöv hoppas att de ska få en nytändning och bli bättre i Brynäs. Om inte då?

Hade hellre sett en etablerad och jämn målvakt som man vet vad man får av tillsammans med typ Modig, Svedberg eller någon från allsvenskan.

Sedan en fråga till alla: Varför tjatar Sundlöv om att han ska värva så billigt som möjligt hela tiden? Har vi gått så pass mycket back denna säsong? Det måste få kosta på vissa positioner, målvaktssidan är en sådan position. SUCK!

Räknar man publiken från slutspelets två matcher som inte var budgeterade och lägger till i grundseriepubliken så kan man säga att vi slutade säsongen med en snitt på 6300, vilket är 300 pers mer än budget varje match. Sedan har vi ju fått pengar för Markström och Läck...

Hence: Kristoffer Berglund och Mattias Karlsson kanske (alltså bägge två...)?

Zzz: Med tanke på att publiksiffrorna dök rejält så vore det konstigt om det inte vore större förlust än den budgeterade.

Fan att det inte renderar stålar i att sitta och gnälla på ett forum, hade så varit fallet hade vi varit Sveriges rikaste förening utan konkurrens!!!

70 Rodrigues: "Man undrar ju hur jävla länge det ska skyllas på ekonomin??"

Så länge man inte går plus så är det väll rätt befogat att skylla på ekonomin.
Anar att vi har gått en del back i år, det budgeterades med -1 mille. Hoppas verkligen inte det överstiger det.
Nästa år får man mer pengar från nya tv-avtalet, hur mycket extra det ger kanske det är någon som har koll på?

Intressant diskussion om ekonomin i Gävleborg, tror alla med lite studieskuld inser att Jajjen är rätt ute.. Tyvärr är det så läget är för tillfället, Ericsson försvinner, Korsnäs, Sandvik och Stora slimmar/flyttar sin produktion. Men hoppet är inte ute iom det. Ett bra exempel på det är Norrköping som gått igenom en liknande situation och kommit ut starkare med fler små/medelstora företag. Det är bara att hoppas att politikerna skapar ett bra klimat för nytt företagande. Så det är bara att hålla tummarna om inte annat för Brynäs skull.

Dessutom så gillar jag Macdonells spelstil, skulle kunna tillföra lite tuffhet i Brynäs.

Hence: Laatikainen är ju spelskicklig även om det inte gått så jättebra i FBK.

arnio: Vi behöver få in en spelande back med kvalité för att täcka upp för Hietanen. Kan inte se att varken Vallin eller Laatikainen fyllar det tomrummet.

Hence: Ja de håller jag med om. Men de gäller att han håller sig ifrån skador och andra problem. Han är ingen ungdom längre så skador kan (och har) börja göra sig gällande och då vet jag inte hur mycket vi får ut av honom. De brukar ju ofta bli en ondsprial när äldre spelare får problem med skador och liknande.

Men en hel, vältränad och spelsugen Dacke är absolut bra att ha.

Kanske Ari Vallin, Kent McDonell eller Arto Laatikainen kan vara nåt? Såg att de inte får förlängt med Färjestad

Venom: Nu är det bara att hoppas på att Dixon skriver på också plus en målis till (inte Svedberg får man hoppas)

Venom: Tycker det är bra. Dackells smartness, bp-spel och erfarenhet behövs i det här unga laget.

Dackell skriver på ett år till också ja, jag kan inte bestäma mig om jag gillar det eller inte.

70 Rodrigues: De ekonomiska förutsättningarna är snarare ett faktum än något att skylla på. Gävleborg är Gävleborg och inte Danderyd, Båstad el dyl.

Såg du förresten Linköpings "mecenat" Stenbeck på tv igår. Jäkligt tacksam att inte han var i närheten av Brynäs. Såg hyfsat bakis ut och talade halvtaskig engelska. Hade inget som helst intresse i själva klubben heller...

70 Rodrigues: VCem som helst men utom Svedberg. Han är helkas, verkligen superdålig.

Peja: Precis, jag har inget emot någon av dem men inte tillsammans. Båda kommer från lite skakiga säsonger och nog mått bra av att ha en etablerad, trygg och lite äldre målvakt med sig.

70 Rodrigues: I all evighet typ, fråga bara Huge och Jajjen, men även kvinnors medellivslängd i Gävleborgs län spelar in....Glöm inte att vi har Sveriges bästa sportchef, sveriges bästa tränare, leder svensk hockeys utveckling och tar SM-guld om ett år.

70 Rodrigues:
Hade ju inte tackat nej till en jakt på Honken faktiskt... En bra förstaspade om än inte lika bra som Markan..
(Honken har tappat lite glans med åren tyvärr)

Huss: Man undrar ju hur jävla länge det ska skyllas på ekonomin??

70 Rodrigues: Sundlöv balanserar mellan vad plånboken tillåter och tilltro/övertro på Pecka Alcén.
Det skall bli intressant att se hur mycket back som vi gick i år.

Gurra88: Vadå byte? Vi förlorar Elitseriens bästa målvakt och han är princip omöjlig att ersätta. Svedberg är ett alternativ som andremålvakt men det finns flera.
Vill du ersätta Markström med en likvärdig målvakt kommer det kosta så pass mycket pengar att det inte finns mycket utrymme för bättre backar och ersättare till Molin/Dixon.
Klart att Markström gjort oss bortskämd men nu är det nya förutsättningar vilket bara är att inse.

Huss: Jag undrar om Sundlöv överhuvudtaget letar utanför Nordens gränser, klart som fan att det måste finnas bättre målvakter än både Modig och Svedberg?? Men det är väl som vanligt i fattigBrynäs att det är det billiga priset som avgör.

Gurra88: Vilka förutsättningar har ni för att hitta något bättre då? Att sitta på ett forum och döma är ju enkelt. Men att ersätta de målvakter du nämner, samtidigt som dessa målvakter som lämnar har haft en lön under deras marknadsvärde så ska ni helt plötsligt kunna värva in 2 målvakter som tar ett lägre bud än de får i andra klubbar.. Lite realism hade ju inte skadat.

Huss: är ett byte av elitseriens bästa till en av de sämsta ett realistiskt mål tycker du?

spud: "Ni"? Du kan nog "dua" Gurra om du vill ;-)
Svedberg skulle säkert kunna bli ett utmärkt förvärv. Det är bara det att inte ens det riktigt lovande är gott nog för somliga. Sen är det inte helt enkelt att ersätta Markan, den ersättaren kommer inte få det lätt.

spud:Jag håller inte alls med om din analys av Svedberg. Jag ser ingen som helst möjlighet att han någonsin blir en förstemålis i elitserien. Han gömmer sig i målet, har svårt med långskott, viker ned sig i viktiga lägen, dålig ploch osv. Snabba reaktioner och bra i närspelet men ingenting att satsa på.

spud: Åter igen. Modo missade slutspel på grund av för dåligt målvaktsspel.. Dessutom uttalad andramålvakt mot slutet.. Ska vi ha två andra målvakter i Brynäs .. Som enligt tabellen är ett bättre lag än både Modo och luleå.. Man ska komma ihåg att vi är det mycket tackavare vårt målvaktsspel..

Men för all del.. Ta in dom..

Visst vi har förbannat bra målvaktstränare.. Men det krävs också oerhörda talanger för att det ska bära frukt.. Linbäck, Markström, eriksson, läck ligger ganska många steg före både modig och Svedberg.. Modig kan bli bra.. MEn Svedberg tror jag aldrig blir en bra es-målvakt..

Redigerad kommentar

spud: Du vet inte hur Svedberg hade presterat i allsvenskan. Jag tror att kritiken framförallt grundar sig på att många helt enkelt är skeptiska till att Brynäs i så fall skulle ha två erkänt ojämna målvakter. Två chansningar... Hade väl varit vettigare att komplettera Modig med en stabilare målvaktstyp.

Redigerad kommentar

Gurra88: Det är märkligt, hade Svedberg stått i AS då hade ni dräglat över honom som en talang. Men nu när han har mött de bästa spelarna inom Sverige och ändå har 90% i räddningsprocent så är han ett avskrap som ni omöjligt kan utbilda till att bli en bra målvakt. Svedberg har tagit stor steg inför denna säsong och är i utveckling, jag är helt övertygad om att den killen kommer bli en bra elitseriemålis inom nån säsong.
Fast det kan ju vara så att tanken om Svedberg i BIF kommer från Sundlöv, vilket automtiskt gör värvningen till idiotisk.. Varför saknar ni tillit till er organisation? Tror ni på allvar att Sundlöv värvar en målvakt utan att er mv-tränare grundligt studerat spelaren ifråga?

65selander: Kommer Svedberg borde han ligga bättre till för en förstaspade än Modig, spelar jämnare och får inte galna dippar som Modig.

spud: Det är ju precis det han inte har. Felet i Modo har utan tvekan varit för svaga målvakter. Och där var Svedberg i högsta grad bidragande.. Nej , va det nån som sa en slips i ribban? ja tack

Gurra88: Ni måste ha sveriges sämsta självförtroende.

Hur kan ni rata en ung målis som stått i ett dåligt lag, men ändå har över 90% i räddningar. När ni dessutom har sveriges bästa målvaktstränare..

Lunkan: Tror inte vi ser han mer i Brynäs iallafall..

I övrigt Modig/Svedberg. Kan vara elitseriens absolut sämta målvaktspar..Fy fan..

Gurra88: Ja eller varför inte mOdO allt är väl bättre än att han stannar i Brynäs!?

arnio: Han är ju billig enl Sundlöv... :-(

65selander: Svedberg till Brynäs låter som ett aprilskämt.

tompap71: Svedberg till Brynäs? Nej tack för min del.
Vi kommer att få slita ont...

MarcusElving:

Visserligen bara spekulationer från min sida, men jag vet att det finns ett gott öga till Bång och att man kikade på honom redan förra sommaren. Sedan vet jag också att Sundlöv trots vad en del här säger inte är någon dumskalle, jag inbillar mig att han som gammal målis kan se att lite hjälp framför kassen vore bra. Har dessutom hört vissa rykten att man håller ögonen öppen ifall det skulle dyka upp en passande defensiv back.

tompap71: Jag håller med och hoppas att du har rätt! :D

MarcusElving:

Ja jag tycker det är viktigt nu när vi inte längre kan räkna med en fantom i målet, det på kanske ganska många år.
Det måste alltså till en tung back med defensiv skärpa, inte Kudroc för han duger inte. Sedan skulle jag vilja se en powerforward också, gärna Daniel Bång från aik.
Oavsett vad Sundlöv säger utåt just nu så tror jag vi kan räkna med att värvningar i den stilen kommer, kanske inte redan nu men isf i tidigt skede av säsongen.

tompap71: Håller med! Skulle vilja ha in en stor och stark back i laget som kan röja framför eget mål, men som samtidigt är positionssäker. Han ska inte ta massa onödiga utvisningar a la Grönholm heller.

Redigerad kommentar

Gusten: Sicken tur att det inte är du som bestämmer att han ska över då utan canucks själva.. Du låter ju för fan som Sundlöv själv..Vad ska han stanna i ett halvkasst Brynäs där han får stå åt sidan för folk som har ett visst nummer och namn på tröjan.. Jävla kompisförening..

« · 1255788 · »