1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743416 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
JanT: "Ser helt OK ut i mina ögon. Dessutom har vi Sundström som joker i leken!"

Du måste skämta, tror du verkligen att vi blir bättre på backsidan, för bättre är väl det man måste sträva efter, eller??

70 Rodrigues:Nej nej, Sundlöv är nöjd med "Inte sämre"

Den nyss avslutade säsongen gick vi in i med följande backar:

Jonsson
Hietanen
Sundqvist
Nolander
Andersén
Bertilsson
Löf

Om inte Hietanen ersätts med en likvärdig back så går
vi helt klart in i nästa säsong med lägre ambitioner:

Jonsson
?
Sundqvist
?
Andersén
Bertilsson
Löf
Berglind

Om Bertilsson och Löf spelar som ledningen har förhoppningar om
den kommande säsongen, så lär båda spela JVM.
Då har vi åter igen väldigt få backar att tillgå under 5-7 omgångar dec/jan.

Dessutom säger Sundlöv att det inte kommer värvas en dyr målvakt, då borde det väl finnas pengar kvar till en klassback som ersätter Hietanen? För jag förstår inte hur man kan se Ekholm som den ersättaren, för det handlar inte alls om samma spelartyp. Nä, låt Ekholm ersätta Nolander och sen måste vi ha en offensiv back med klass, så inte Jonsson blir den enda backen med uppgiften att bidra framåt, som i pp.

Enaranger: Håller med. Säsongen ska/bör alltid börja med minst 8 backar. Iom att man hellre spelade en (ofta) rätt virrig Sundström istf Löf känns det rätt osäkert om Löf plötsligt skulle vara en av sex ordinarie. Skulle helst se två nya etablerade.

70 Rodrigues:

Du glömmer bort att vi innevarande säsong till stora delar spelat med en rejält vingklippt backbesättning och trots det släppt in minst mål i ES.

Visst har Markström del i den fina målskillnaden, men lyftet i serien fick vi när han spelade JVM och Läck trädde in i handlingen!

Hur det blir med Nolander/Ekholm och Hietanens eventuelle ersättare återstår att se, men slutligen tycker jag att du i vanlig ordning stirrar dig blind på namn och helt missar den enorma potential som finns i laget.

Tycker du att vi skalll ersätta vår "förstecenter" Dixon likaväl??

Han producerade ju trots allt en hel del poäng.

Hence:

Att Hietanen 55 matcher 12+17 29p ersätts med Ekholm 1+21 22 p känns mer som en skymf mot Juusu...

GävleLasse:

"plats för övertro på Andersén och Jonsson"

Övertro?

Tror bestämt att Lasse Jonsson kommer prestera bättre än sina ersättare Kokko/Grönholm...

Samma sak gäller Andersén när han opererat sin axel.

GävleLasse: Sundlöv sa vell igår att det som fattades i truppen var lite spets!
så man tycker det är lite konstigt om det inte kommer in en klassback.

GävleLasse: Exakt. Inte för att Ekholm är dålig, utan för att hans styrka mer ligger i det defensiva och fysiska spelet, som jag fattat det.

JanT: Dixon kommer inte förlänga. Då kan vi satsa på ersätta med Lehoux eller Corso.

JanT: Tror du att Sundlöv kommer att skaffa en ersättare för Hietanen?

Enligt GD så ÄR Ekholm ersättaren...

sshs: Även NC sade att det saknas spetskompetens så att lyfta upp juniorer en masse löser väl inte det problemet direkt. Berglind och Rohdin kan gott vänta ett år.

GävleLasse: Sen är det en massa istid som ska ersättas. Fördelningen måste bli smartare, även om Juuso gjort det bra så såg även han sliten ut i slutspelet. OPG borde kommit in redan i typ november (eller varit med från start) så Andersén fått operera axeln tidigare.

GävleLasse: Jag har just läst artikeln..

Kan inte på något sätt utläsa att mormor någonstans utser Ekolm som ersättare till Hietanen. Snarare är det reportern som gör det, när man dessutom "får se hur det går med Nolander" finns det enligt mig definitivt utrymme för en ersättare till Juuso.

Men, vi får se vart det slutar. Precis som broder Rodrigues tycker jag du fullkomligt missar den utvecklingspotential som finns i laget!

Jättekul att våra duktiga juniorer får chansen!

Huss:Det känns som att Sundlöv och Czarnecki lever i två olika världar. Har de överhuvetaget kommunicerat?

Cz snackar om att värva in spetskompetens och Sundlöv talar om unga killar som knappt prövats i ES.

Hence: Dixons ersättare stavas Calle Järnkrok.

Rödin-Järnkrok-Silfverberg är för bra för att harva i en 3:e lina..

Huss: Skulle man plocka in Ekholm och ingen ytterligare måste det bli tidernas yngsta backuppsättning. Man har Jonsson & Sunken 82.
Andersen 88, Ekholm 90, Löf & Bertil 91, Berglind 92. Måste vara nåt slags rekord....

JanT: Visst är det skoj att man vågar satsa på unga killar. Men man måste fortfarande ha bärande spelare i laget.

Cz var tvungen att köra med fem forwards i PP mot slutet. En del vill säkert ha det till att han ville bryta nya gränser. Jag säger att han helt enkelt saknade alternativ.

EN back som kunde hävda sig offensivt (Hietanen) och en förstalina som inte producerat sedan vi gick och väntade på Jompes julsaga lämnade ju inte så många alternativ. För att bygga om i laget var ju otänkbart.

Nästa säsong blir det Lasse J som får spela halva matcherna OM han nu håller. Det är nästan ett under att Juusu inte gick sönder med tanke på all speltid han fick.

JanT: Jag ser gärna att man satsar på Järnkrok och de andra unga i en andrakedja. Förstakedjan känns rätt spikad.

Kahnberg Nodqvist Somervuori

JanT: Vi behöver väl ändå ha in en center för Dixon?

Hence: Den manteln kan axlas av Järnkrok. Jag tycker han ser bättre ut än Bäckis i många avseenden. Bra spelsinne kanske snäppet under Bäckis, fast bättre skott och mer tryck i åkningen...

Hence: Finns egentligen 5 centrar redan, tror knappast man jagar någon ny om inte Dixon förlänger.

GävleLasse:

Att vi får in backar så att vi kan minska speltiden lite för de bästa backarna
ser jag som en viktig del till nästa säsong. Jag tror det kan göra att våra
bästa backar kan spela bättre under den tid de är på isen. För då slipper
de spela med en inställning att försöka hushålla med krafterna för att orka.

Förhoppningsvis ska ingen back behöva spela mer än 22-24 minuter
nästa säsong. Men om ingen etablerad back värvas för att ersätta
Jonsson så finns det en stor risk att han tvingas spela sina 25-28 minuter
varje match nästa säsong.

När vi gick in i den nyss avslutade säsongen så var ju tanken att vi
skulle ha både Jonsson och Hietanen hela säsongen som offensiva
vapen på backsidan. Då verkar det mycket konstigt att gå in med
endast Jonsson som offensivt vapen nästa säsong.

Enligt AB Ska detta vara klart och presenteras idag "Brynäs värvar JVM-back från Mora" More to Come!

Angående Jonsson är man helt säker på att han blir 100% efter sin skada?

Wesley: Det känns som AB bara tolkat GD artikeln inget nytt MAO.

Lunkan: Precis.. Med tanke på att allt som Ros tar i måste ses med stor skepsis.

"Källorna" är ju GD och arbetarbladet..

JanT: Försvinner Dixon så ska han givetvis ersättas med en likvärdig eller bättre spelare, inga konstigheter med det.

70 Rodrigues: Vi har ju "Järnfjongen" :)

Han fyller lätt Dixons plats nästa säsong. Kanske inte viktmässigt men väl spelmässigt.

GävleLasse: Fjongen är definitiv redo att ta över den rollen! Lite muskelbygge i sommar så gör han det även viktmässigt, fan kunde Krutov gå upp 25 kg över en sommar så kan väl fjongen gå upp 15.....

GävleLasse: ...och ännu mer Sabbath i Läkerolen...

GävleLasse: Visst har vi Järnkrok och han är kung, men Dixon måste ändå ersättas tycker jag.

GävleLasse: Jag håller med dig om att Hietanen bör ersättas, framförallt för att ha 2 offensivt skickliga backar att tillgå.

Det kändes som om de bärande spelarna bränt sitt bästa krut när det var dags för slutspel.

Mitt utgångstips är att Nolander ersätts med Ekholm och Hietanen med en likvärdig spelare.

Pengar borde väl inte saknas?

sylf: 10 kg borde inte vara omöjligt. Då är han uppe i 85 kg, och det är inte så lätt att flytta på alla gånger.

sylf: Det räcker med 5 kg muskler för att han skall kunna hävda sig. Det är ju främst speed och speluppfattning som krävs för spel som center.

Det skulle vara intressant om Sundlöv kunde gräva fram ett par "Holmström typer".

Kahnberg Nordan Ny

Ny Järnkrok Somervuori

GävleLasse:

Jag hoppas Järnkrok fortsätter väga 75 kg de kommande 10 säsongerna.
Då kanske stora stygga NHL håller vantarna borta.

JanT: Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men med ala backar som Sundlöf pratade om så blir det trångt på backsidan.

1. Jonsson
2. Sunken
3. Andersén
4. Bertilsson
5. Löf
6 Berglind
7. Ekholm?
8. Nolander?

Som jag har tolkat det så har Nolander fått ett erbjudande som han grunnar på.

GävleLasse:

Kristofer Berglund i LHF har mormor enligt uppgift visat intresse för, intressant namn.

Spelskicklig med dokumenterad "poängkapacitet"

70 Rodrigues: Jag skulle gärna se Dixon även nästa säsong, en klasslirare när han är i form...

Jag tror att många har missuppfattat Ekholm. Han är ingen defensiv back. Han är en Lars Jonsson-typ. En grymt bra skridskoåkare med tanke på sin storlek och oerhört spelskicklig. Han har alltid varit en given PP-spelare i sina lag. Skulle snarare påstå att hans svaghet ligger i det defensiva spelet.

JanT: Jag förstår varför du inte förstår min logik. Jag kanske har uttryckt mig för omständigt.

Jag vill att juniorerna ska få chansen, men detta ska vara på bekostnad av MEDELMÅTTOR och inte av TOPPSPELARE. Det är en jädra skillnad. Jag tycker att t.ex Lauritzen kan dumpas för att ge Silfverberg mer istid (och t.ex Wännström den istid som Silfverberg har haft nu) men jag tycker inte att Brynäs ska dumpa t.ex Dixon (toppspelare eftersom han har varit lagets överlägset bästa center sett över hela säsongen och har producerat mycket) och ersätta honom med en junior.

Värva toppspelare och komplettera med juniorer. Och som sagt, utan Markström måste backspelet förbättras.

Peja: +1

GävleLasse:
Jag förstår inte vad som skulle va så motsägesefullt i mina påståenden, våga chansa o gå ifrån tidigare uppgjorda planer kan man ju bara göra när inget finns att förlora. Annars är det ju fullt möjligt att man förlorar det man redan har.
Sen är det ju ett ganska vanligt fenomen att bådehängsleoremanhängarna inte anses som specielt spännande o sexiga.

Men det är Cz som får stå med äran/skammen och han kan inte kosta på sig att va efterklok.
Hade dessa alternativen varit glasklart bu eller bä så hade de ju vart huggna i sten för längesen.

Jag förundras bara över den självsäkra attityd att lösningen skulle va nåt enkelt beslut att ta, och att det bara skulle va Cz som inte fattat/vågat nåt så "uppenbart"

Tväst: Om jocke, lindbäck och markström går till nhl. då borde brynäs få 4 miljoner? eller har jag räknat fel då? om det skulle hända måste det ju finnas pengar till lite mer spetskompetensö

Hence:
"Då kan vi satsa på ersätta med Lehoux eller Corso."

Corso?
Han har kontrakt med Timrå över nästa säsong också.
Enda chansen att han skulle spela med er är om ni betalar ett par miljoner, det lär den KHL klubb få göra oxå som rycker i honom...

Tväst:Som jag ser det så är det helt enkelt felaktigt att inte ha försökt med andra lösningar än att spela på och hoppas.

Dixon var inte ens skuggan av sig själv, många matcher gick ju utan att han ens försökte utan åkte och gömde sig.

Cz's hela grej bygger ju på LAGET. Men ingår bara Dackell Dixon och Somervuori i det "laget" är man ett lag så måste man använda sig av LAGET.

Jag skrek inte efter nyförvärv eller total obyggnad av laget. Jag ville bara att man skulle våga göra förändringar inför slutspelet.

Vad skulle kunna gå fel? Jag tror tvärt om att de spelare som verkligen visade framåtanda skulle ha producerat ännu mer om de inte blivit bestulna på så mycket speltid som ändå lades på Dackell och Dixon. Och hade det inte funkat så kunde man ha gått tillbaka till det gamla. Då hade man ju i alla fall försökt. Så det handlar inte om att vara efterklok. Jag påtalade redan innan slutspelet att man måste göra nåt för att få fart på sitt PP.

GävleLasse: " Vi har ju "Järnfjongen" :)

Han fyller lätt Dixons plats nästa säsong. Kanske inte viktmässigt men väl spelmässigt."

Ena stunden varnar du för en övertro på spelare som Jonsson och Andersén.
I nästa sekund fastslår du bergsäkert att Järnkrok, som trots allt fortfarande är junior, "lätt" tar Dixons plats.
Övertro var ordet....
Med tanke på att han fortfarande är junior och ännu inte fått den fysiska styrka som krävs för att hålla en någorlunda jämnhet i ES-lunkens vardagsslit och med största sannolikhet kommer att dippa rejält från och till (jmfr Bäckis och hans ojämna prestationer) så är det lite förvånande att du har sån enorm tilltro till Järnkroks kapacitet redan nästa säsong.
Det är en jättetalang men nån stabil förstecenter a la Dixon redan nästa säsong tror jag inte att han kommer att bli.
Han har utvecklats mkt redan nu, med tanke på att han ändå blev ordinarie rätt så sent under säsongen, och det är inte ovanligt att såna här talangers utveckling går i stå under perioder, för att helt plötsligt ta fart igen.
Att ge honom förtroende som förstecenter redan nästa år känns som en rejäl chansning och kan kosta mer än det smakar i längden...

Huge:Konstigt att du bemöter min "övertro" på Järnfjongen medans du inte säger nånting om Sundlövs övertro på backbesättningen.

sshs:
Som avtalet ser ut så är det 400 000 per år under det fyra sista säsongerna.
Markström har ju spelat de sista 4 åren i BIF så det är 1.6 milj.
Eriksson började väl i valbo? 400 000 dit, 800 000 till bif 400 000 till LIF
Linbäck 400 000 till TIK sedan är frågan om han hade kontrakt eller var utlånad till Almtuna 2007-2008? om han var utlånad så är det 1.2 milj till BIF, annars 800 000.

BIF får 3.6 miljoner,,, eller 3.2 om limpan hade kontrakt med Almtuna.
OM dessa spelare skulle försvinna till NHL nu.

TIKbiff: han var utlånad. nu hoppas man ju att dom går till nhl. eftersom dom tackat nej till brynäs.. men eriksson kommer ju få problem att platsa i AHL så han kommer ju bli utlånad till elitserien. frågan är bara vilket lag som kommer låna han isf

« · 1253600 · »