Huge:Jag tror Järnkrok har kapacitet att göra ett fullgott jobb.. fast det är klart. Nu har ju du hissat Dixon hela slutspelet så då måste du ju fortsätta...
Kommentar till siffrorna om PP som jag lade ut..?
GävleLasse: När har jag hissat Dixon "hela slutspelet" ??
Har du redan slut på argument?
Jag har bara hävdat att man inte kategoriskt kan förkasta CZ:s matchande, mot bakgrund av hur han lyckats tidigare när han haft tålamod.
Dixon har förvärvat framförallt den fysiska hårdhet som krävs för att kunna hålla en någorlunda jämn nivå i en lång och tuff serie på 55 omgångar.
Det är bl.a därför jag är mkt tveksam till DIN övertro på Järnkrok i det här fallet.
Att han kommer att göra ett fullgott jobb tror jag också.
Men det är inte samma sak som att han "lätt" kommer att fylla Dixons plats nästa säsong. Trots Dixons dipp i framförallt slutspelet så gör han ändå en fullt godkänd säsong tillsammans med sina kedjekompisar, sett över hela säsongen.
Det vittnar inte minst dina så omhuldade stats om: 1:a, 2:a och 3:a i poängligan.
Dina siffror ang PP säger inte så mkt mer än att förstafemman hade det tungt mot slutet i grundserien. Förmodligen pga dålig form, småskador på en del spelare och en viss trötthet efter en lång serie.
I det läget tror jag de flesta tränare hade resonerat som så att spelarna kommer att tända till när det blir allvar i slutspelet.
Därför tycker jag inte att det var speciellt anmärkningsvärt att CZ gav fortsatt förtroende åt spelare som Dackell och Dixon i det läget.
Det jag framförallt grundar min argumentation på är att dom rent allmänt inte varit så pass usla att en splittring var motiverad just då.
Huge:Jag utgår från att Nordan blir förstecenter och sedan blir det förhoppningsvis Järnkrok som cnter i andrakedjan. Kalla det övertro men jag är säker på att han kommer att slå igenom med buller och bång.
Att du sitter här och förnekar, skyller ifrån dig och agerar som någon slags självutnämt språkrör för Cz får stå för dig. Det bevisar bara att du inte kan underbygga nånting med konkreta argument eller något som ger stöd för dem.
Allt du har är att skla på småskador, slitna spelare etc etc. Om nu Cz har ett så tränat tränaröga med enorma kunskaper inom hockey efter många(?) år inom hockeyn har sett detta faktum. Att Dixon och Dackell är slitna, småskadade och dålig form. På exakt vilka grunder skulle dessa två spelare helt plötsligt bli kanonbra på ett par dagar? Extra tändning för at det är slutspel? OM detta skulle vara en förhoppning. Varför låter man den linan matcha mot DIF's starkaste där man hela tiden hamnar i egenzon. Jag köper inte ditt resonemang för fem öre. Du försöker bara käfta emot det faktum att jag har rätt.
sylf:
Jag skulle gärna se att Sundlöv försöker värva Oliver - Ekman Larsson från Leksand då hans kontrakt går ut efter den här säsongen. Han lär får anbud från fler klubbar så där borde sundlöv vara med i bbudgivningen. Dessutom är det lite lösa " rykten " på en del Leksandsforum som påstår att han är på g till er men det är endast lösa rykten.
MarcusElving:
Han har blandat och gett den här säsongen i Leksand. Jag tror att han stannar i Sverige 2 år till.. Men Fbk lär väl ta honom :)
MarcusElving:
Du har så rätt.. Stefan Lassen är också en spelare som kommer spela i ES om några år. Har varit den genomgående bästa backen i Leksand under ks samt i slutet av serien.
Tväst: Crunshing the numbers del 2
Vad presterade Dackell, Dixon och Somervuori under slutspelet?
Dackell -2 och sköt 6 skott totalt Total istid 77,21
Dixon -2 och sköt 6 skott totalt Total istid 81,00
Somervuori -2 och sköt 15 skott totalt Total istid 80,28
Respect!
mattias - 74:Så du sitter här och marknadsför Leksingar. Hur många behöver Brynäs värva för att du ska byta lag? En? två?
Ännu en säsong i AS kanske inte lockar ;)
Tväst: Det är egentligen ganska enkelt. Man var helt klar förslutspel i omgång 53. Då hade man alla chanser att göra om i laget för att trimma in ett PP. Man har nött och nött med samma hela säsongen. Men nu var det ett slutspel som skulle spelas. Det visade sig bli DIF man skulle möta, en önskemotståndare om man läser mellan raderna. Vad gjorde man för att vinna fördelar inför slutspelet?
Nya uppspel? Nej!
Nya varianter på PP? Nej!
Ansats att försöka få liv i sitt dåliga PP genom att ta bort kalla spelare? Nej!
Nej man valde att matcha sin tänkta producerande förstaline mot DIF's bästa lina och gav dem beröm för att de gjorde ett bra defensivt jobb. Man glömde i hastigheten att ge dem ris för sina dåliga insatser rent offensivt. Ett enormt resursslöseri om du frågar mig.
Brynäs har många spelintelligenta spelare som är främst defensivt lagda. Hansen, Molin, Dackell hade utgjort en stålande femma för det ändamålet.
Hade det varit tidspress eller att man inte fixat slutspelsplatsen förrän sista omgången så hade jag kunnat köpa att man inte kunde göra om sitt PP
Men nu talar vi om en trio som varit ruskigt långt ifrån någon slutspelsform de 10 sista omgångarna.
arnio:Ja, jag tycker att jag har fullt belägg för mina åsikter.
Om det nu är professionella tränare, välbetalda spelare så ska man fan kunna kräva att de försöker göra någonting åt sitt dåliga PP och ineffektiva förstalina.
Först i match 4 började Cz tala om att han skulle matcha laget annorlunda. Varför så sent? Om det nu skulle vara så otroligt svårt att göra om i formationer, matcha laget annorlunda eller liknande, varför ens göra det i "panik" inför match 4?
Tväst:Då ska man inte stå och bjäbba om att man skall "växla upp" och liknande.
ett jävla hycklande..
GävleLasse: "Jag utgår från att Nordan blir förstecenter och sedan blir det förhoppningsvis Järnkrok som cnter i andrakedjan. Kalla det övertro men jag är säker på att han kommer att slå igenom med buller och bång."
Här går det undan i svängarna. Alldeles nyss talade du om Järnkrok som "lätt" kommer att fylla Dixons plats.
Nu har du tydligen fått kalla fötter och helt plötsligt så handlar det om att Järnkrok "förhoppningsvis blir andracenter".
Fortsätter du så här så är han väl rankad som möjlig fjärdecenter om ett par dar....
Och apropå att slå igenom med buller och bång: har han inte gjort det redan?
Återstår att se om han direkt nästa säsong kan hålla en jämn och stabil nivå, i klass med vad Dixon gjort. Nåt säger mig att han kommer att agera lite ojämnt, men jag har mer än gärna tokfel.
"Att du sitter här och förnekar, skyller ifrån dig och agerar som någon slags självutnämt språkrör för Cz får stå för dig. Det bevisar bara att du inte kan underbygga nånting med konkreta argument eller något som ger stöd för dem."
Att DU sitter här och på ett rabiat sätt låser in dig på att ex Dackell tvingat till sig istid och andra fullständigt uppåtväggarna-teorier (inte första gången du överdriver och kommer med liknande osannolika skrönor...), inte kan inse att skador faktiskt påverkar spelarnas form (utom när JAG säger det, för då kallas det att skylla ifrån sig...) får också stå för DIG.
Att jag inte skulle underbygga mina resonemang med konkreta argument var det löjligaste jag hört, om jag får säga det själv.
Är det NÅT jag alltid bemödar mig om så är det att försöka förklara VARFÖR jag tycker si eller så. Du retar upp dig på att jag för det mesta tycker att dom som sysslar med hockeyn som yrke också för det mesta har rätt.
Sen gillar jag din ödmjuka slutkläm:
"Jag köper inte ditt resonemang för fem öre. Du försöker bara käfta emot det faktum att jag har rätt."
Nu är det ju inte bara jag som "käftar emot" när jag tycker att du överdriver eller har fel.
Det är kanske VI som tycker lite annorlunda än dig ibland, som har rätt?
Tänkte inte på det, eller....?
70 Rodrigues: "Leda svensk hockeys utveckling + GULD inom 2-4 år, jo tjena, vilket jävla hån. Att dom ens har mage att uttrycka något dylikt??"
Exakt.
Djävla sätt att sikta högt.
Vi ska naturligtvis inte ha några som helst ambitioner utan lugnt och stilla försöka hänga kvar år efter år.
Sånt som sporrar spelare och ledare att utvecklas....
Huge:Men OM nu Dackell är så pass skadad att ham inte kommer upp i högre nivå än vad han gjorde så är det tjänstefel av Cz att spela honom så mycket som han gjorde. För du menar väl inte att en Dackellpå 80% är bättre än de andra alternativen som finns.
Sandin satt och hoppade på bänken i stort sett hela slutspelet och gjorde ett väldigt piggt inhopp när #16 gick sönder.
När det gäller Järnkrok så har jag aldrig sagt att han skulle vara förstecenter. Det är Nordans jobb, För det är ju därför Sundlöv värvade honom. Eller hur?
Dixon kan lätt ersättas med Järnkrok.
Huge: De sista tio omgångarna är facit nog när man går in i ett slutspel. Baserat på detta så skulle Cz ha gjort om i formationerna. Inga jätteförändringar. Men tex en rokad mellan Molin och Somervuori.
Sedan en degradering till tredjekedjan för Dixon och Dackell. Då hade de kunnat spela sitt 0-0 mot Dif's förstalina.
Men att matcha dem i PP är ett stort misstag. Jag lade fram statsen på vad de åstadkommit på 57 PP de sista tio omgångarna. 2 mål ÄR för magert.
Jajjen: Jag pratade väldigt tidigt i slutspelet om att man skulle göra om i PP så nån efterhandskonstruktion är det inte frågan om.
Det är bara du som saknar argument.
Troll!
Tväst: Crunshing the numbers...
Nu har jag kollat på de 10 sista omgångarna och vad/vem som producerat i PP
Antal tvåor man haft med sig.. 57
Antal mål gjorda 8 vilket gör 14%
Fördelat på:
Somervuori 1
Dixon 1
Dackell 0
Kahnberg 3
Nordan 2
Hietanen 1
Räknar man med slutspelet så blir siffrorna ännu mer beklämmande. Allt prat om att nu skulle man minsan höja sig till slutspelet var bara tomt prat. Man gjorde INGENTING trots att man redan i match 1 såg att förstalinan blev nedtryckta i egen zon. Först i match 4 började Cz prata om att matcha laget, då på bortaplan utan fördel av sista bytet.
Det är beklämmande att konstatera att man inte gjorde tidigare försök att få ordning på PP spelet. Ett exempel på denna beklämmande effektivitet var sista hemmamatchen mot Frölunda (1-3) Då hade Frölunda 8 tvåor och detta skulle ha räckt mer än väl för att åtminstone göra två mål i PP
Men då var man ju nöjd för man hade tagit sig till slutspel. Målet var nått. Jobbet gjort.