1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743550 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
arnio: Nej jag har inte sett honom spela. Men han har fina stats, vilket säger en del. Dessutom är beskrivingen om honom på EP lovande. Jag skrev också om du läser igen att han VERKADE vara en bra ersättare till Hietanen. Det är Sundlöv och co uppgift att kolla upp honom ifall han är aktuell.. Stämmer verkligheten överens med beskrivningen om honom så är han klockren.

Redigerad kommentar

MarcusElving: Vi har ju en scout och rekryteringsgrupp bestående av div avdankande Leksingar, dom ska ju sköta sånt där.....

MarcusElving: Man kan ju inte riktigt veta hur bra han är eftersom han bara presterat i tyska ligan, vet inte vart den står sig om man jämför med elitserien.

sshs: Allt detta har ju enbart med ambitioner att göra. Brynäs egna framtidsplan innbär att det ska bli guld nästa år? Ser sådär lovande ut, med tanke på att markström dessutom sticker.. Läck kommer göra det förbannat bra.. Men det är skillnad på en riktigt bra målvakt och en världsmålvakt..

Varför skulle det bli guld nästa år med nästintill samma lag som inte klarade kvarten. Och ja jag är medveten om att Lasse är inte va med, men han är inte skillnad på kvartsfinal och semifinal..

Är så fruktansvärt trött på lagom är bäst.. Lauritz är precis så.. Lagom.. Han har teknik, och ibland blir det bra, men slutar också ganska ofta åt helvete.. Och klart som fan han har sugit ut en hel del pengar när Czarnecki vill ha kvar honom till varje pris, och i ett läge där även Timrå var intresserat.. Klart som fan han pressat upp lönen ordentligt.

Är han värd det? Nej, i helvete heller..

sshs: Mjo, för elitserien är ju världens bästa liga efter NHL, eller hur?

Peja: nej men tyska ligan är vell typ världens 10 bästa liga!

Jonsson - Andersén

Richie Regehr - Kudroc

Ekholm - Sundqvist

Bertilsson - Löf

Vackert ? ja
Troligt? nej

Gurra88:

Jonsson - Andersén

Richie Regehr - Bertilsson

Ekholm - Sundqvist

Berglind - Löf

Vackert ? mja
Troligt? ja

Gurra88: "Brynäs egna framtidsplan innbär att det ska bli guld nästa år? "

Länk?

"Och klart som fan han har sugit ut en hel del pengar när Czarnecki vill ha kvar honom till varje pris, och i ett läge där även Timrå var intresserat.. Klart som fan han pressat upp lönen ordentligt."

Länk?

Huge: just eftersom jag inte vet vilket år de syftade på så skrev jag ett frågetecken efter.. Och jag syftar på det som bylund uttryckte om framtidsvisioner..Och tänker fan inte lägga ner en minut för att leta upp en länk åt dig..

Men anv'änd sunt förnuft huge.. Timrå och brynäs är intresserade.. Timrå höjer priset för att matcha brynäs, brynäs måste svara.. När dessutom cz inte har nån annan att leka med än med Lauritz så är han nog beredd att ge han en kraftig lönehöjning.. Men lek du med tanken att han är billig om den gör dig glad..

Gurra88:

Nog är det rimligt att anta att Lauritzen fått en rejäl löneökning, kanske t o m uppemot 50% -ren gissning-

Om vi nu ska envisas med att blanda in sunt förnuft, han kom till Brynäs som en lågbudgetvärvning som mest nött bänk, hur välbetald tror du han har varit om du får använda det där påstådda förnuftet?

Jag påstår mig inte veta någon siffra, men jag vet att han inte hade någon topplön ens efter Brynäsmått så en saftig höjning av den lönen är han förtjänt av. Han är förmodligen en bra bit från de bäst betalda även med det nya kontraktet.

sshs: Ja, tyska ligan är självklart en aning sämre än våran elitserie. Men det är inte ljusår vi snackar här. Det finns tyvärr en övertygelse om att elitserien är en av världens bästa hockeyligor. Jag tror inte riktigt det är så. Vi vill gärna se våran egen liga som 2-3 i världen men det är, tror jag, en övertro på elitserien rent allmänt bland svenskar. Jag tror att ES kommer någonstans 4-5 i världen. Vi såg ju hur våra svenska toppklubbar åkte på smörj i CHL till exempel.

KHL, NLA och AHL är nog vare sig vi vill det eller ej minst lika bra, om inte bättre.. Sedan har vi SM-liiga och DEL som inte känns långt ifrån. Jag tycker tyskarna spelade riktigt fräckt och frejdigt i OS.

Richie Regehr producerade 39 poäng som back i DEL, en liga som säkerligen är aningen bättre än allsvenskan, är jag övertygad om.

Tror säkert han skulle kunna bli en fin förstärkning i Brynäs.

Redigerad kommentar

MarcusElving: " Nej jag har inte sett honom spela. Men han har fina stats, vilket säger en del. Dessutom är beskrivingen om honom på EP lovande. "

Herregud det där är ju helt meningslöst han kan ju va helkass ju, vem vet. Åsikter om spelare kan man gott ha men då är det ju en fördel om man sett dem spela.

Sen kan du ju kolla vem som vann poängligan i Tyskland och hur det gick för honom i Elitserien förra säsongen, kanske vi ska värva honom också?

Gurra88: Som tompa71 påpekar: självfallet måste Lauritzen ha fått en jättelön när han värvades, efter att ha varit bänknötare i Linköping.
Ska vi tippa på att han haft 200.000 i månaden?
Undrar om inte Sundlöv tömt kassan nu för att få behålla honom...

Sen ser jag att du inte bara har suttit med vid Brynäs förhandlingar med Lauritzen utan du har tydligen suttit med även när Timrå förhandlat med honom. Du vet ju uppenbarligen att Timrå matchat Brynäs bud, att Brynäs höjt budet ytterligare och sen att Timrå sockrat budet ännu mer.
Är du ekonomiansvarig i Timrå eftersom du har sån koll på deras ekonomi och hur långt dom varit beredda att gå för att få Laurtizens underskrift på kontraktet?

Sunt förnuft var ordet.... 

Jajjen ja sylf: "Förtiåtta-förtiåtta!" skriker jag åt dem som försöker lura på mig sådant.
48 till en vinnare
48 till föreningen
4 till Anders Borg

Huge: Det låter inte på Sundlöv som att Lauritzen fått ett så sockrat bud av honom iaf.

Det som är obehagligt i artikeln är att det låter som att Dackell kan bli den SISTA pusselbiten ....

Gusten: Du skall inte tro tidningarna. I alla fall inte just idag. ;-)

Gusten: Sant som Lindgren säger, det måste va ett aprilskämt. Precis när jag plockade fram hinken och skulle spy efter att ha läst det så slog det mig, mormor den lilla lustigkurren.

Grattis säger vi till ett annat aprilskämt som såg dagens ljus den här dan för nåra år sedan, Mattias Modig!

Gusten: Precis. Mest sannolikt är väl att Brynäs och Timrås bud legat relativt nära varandra. Iaf så pass nära att Timrås högre bud inte var avgörande för Lauritzens val utan att dom sociala och spelmässiga sakerna avgjorde.
Sen hoppas jag verkligen att Dackell förlänger. Massor av rutin och skicklighet går förlorad om han lägger av. Handlar nog mest om motivation för hans del och den tror jag han har kvar.
Nån måste ju hålla reda på ungtupparna nästa år, nu när Molin slutat.
Men man hoppas som sagt att Dackell inte är den SISTA pusselbiten utan möjligen den näst sista.
Jag ser gärna en riktigt bra defensiv back a la Skrbek i Skellefteå, som ersättare till Hietanen.

Gusten: "Det som är obehagligt i artikeln är att det låter som att Dackell kan bli den SISTA pusselbiten ...."

Ja, det kan man ju lungt säga. Borde inte målet vara att alltid bli bättre?

70 Rodrigues: Målet är ju SM-Guld nästa eller nästnästa år, och att leda svensk hockeys utveckling, tror du den här truppen gör det?

Huge:

Faller sig väl ganska självklart att det kan vara så, till skillnad mot vad några här verkar tro är inte de rena pengarna det som står på sista raden i kontraktet och det som avgör. Naturligtvis spelar det sociala in, liksom förutsättningar och förväntningar, och om man ska lyssna lite på Gurra med gelikar att han är gullgosse hos Cz så kan vi lägga till -enligt dem- omåttlig speltid. (En speltid jag anser han gjort sig förtjänt av med tanke på hans stats mm).

Vad gäller Dackell så är jag lite kluven, för mig är han på många sätt en av de största brynäsarna sedan salig Wickberg, men är han inte 100% frisk och själv tveksam om fortsättning, ja då tycker jag han kan lägga skridskorna på hyllan utan att skämmas det minsta.

Vad gäller förstärkningar och Sundlövs pratsamhet om dem vet vi ju hur det ligger till, Cz efterfrågar lite mer spets och en översyn på backsidan, en kvalificerad gissning säger att en powerforward och en def.back står på listan över vad man söker efter, samt ev ersättare för Dacke.

tompap71: Men hur man än vänder och vrider på forwardsuppställningen så har vi lik förbannat 12 forwards under kontrakt + Dackell.
Sandin, Sundström och Wännström var ju "utanför" forwardsuppställningen under stora delar av säsongen.

Skulle inte förvåna mig om Sundlöv resonerar ungefär så här:

Ut: Dixon, Molin
In: Wännström, Sundström (Järnkrok och Nordan är också "nästan nyförvärv")

Sen får Nolander sitt obligatoriska ettårskontrakt och vi ersätter Hietanen med Ekholm.

Och fort ska det gå så att man kan stämpla ut, hiva i segelbåten och plocka fram puttern.

sylf:

Du får ursäkta en obildad stackare, men var kommer det här med SM- guld nästa år ifrån?

Jag har ett mycket vackert tal inspelat från ifjol om Brynäs vision där det talas om att man vill gå i bräschen för att förändra en svensk hockey som idag bygger på att de som viftar med mest pengar vinner. Detta genom en stor ungdomssatsning som börjar bära frukt och inom en snar framtid kan hjälpa till att lyfta oss till målsättningen att återigen bli ett av topplagen. Sägs inget om guld inom viss tid, har jag missat det eller vad?

Gusten:

Inte helt otroligt, men jag väljer att se optimistiskt på saken, djurgården körde med 15 forwards i slutspelet, vad är då 12? Om inte annat finns ju möjlighet att låna ut, men kanske är också Boorkens idé om stor trupp tiden mogen. Till det kommer att Brynäs till ta ett steg till och att det finns i planerna att ha en spelartrupp på runt 40 milj. Inom inte allt för avlägsen framtid. Mot dagens 32. -med viss reservation för siffrorna, kan ha fel på några kronor hit eller dit-

Huge: Jaha.. så vad får dig att tro att buden var relativt nära varandra. Som du ser det, att Lauritz är så förbannat bra, borde inte budet sprungit iväg.. Men nu när du säger det. Jag håller med, kan inte kostat mycket att ha honom kvar.. usel som han är..

I övrigt , även attt jag tycker Dackell borde lämna in grillorna snart.. Så är han, iallafall ganska många steg bättre än Lauritz..

KAnske den tråkigaste silly seasonen någonsin..

tompap71: Dackell är självfallet en jättetillgång om han är frisk och har motivationen kvar, men han bör lika självfallet lägga ner verksamheten om skador sätter stopp. I det läget kan motivationen, hur hög den än är, väga upp skadan sas. Känns iaf inte som att han haft nån allvarligare skada som verkat vara efterhängsen utan att det mest handlat om tillfälliga saker. Vet inte hur det ser ut med hans yrselproblem, är väl isf dessa som kan tänkas sätta käppar i hjulet.

tompap71: "Du får ursäkta en obildad stackare, men var kommer det här med SM- guld nästa år ifrån?"

Tja, inte kommer det från ansvariga iaf.
De som tolkat visionssnacket bokstavligt och tror att man spikat en speciell säsong när guldet ska tas, är antingen totalt okunniga, saknar läsförmåga eller så gör man en medveten vantolkning i syfte att raljera över hur naiv ledningen är.

Gurra88: "Jaha.. så vad får dig att tro att buden var relativt nära varandra."

Enkelt.
Framförallt lagens resp ekonomi.
Brynäs och Timrå ligger sannolikt rätt så nära varandra i det fallet.
Gretzky är dessutom inte en spelare som nåt av lagen skulle riskera sin ekonomi för att få i sitt lag, även om jag tror att Timrå var djävligt sugna på att få honom.
Obs att jag återigen försöker resonera med lite sunt förnuft, du efterlyste ju det alldeles nyss.
Pröva själv nån gång, kanske det funkar även för dig...

"Men nu när du säger det. Jag håller med, kan inte kostat mycket att ha honom kvar.. usel som han är.."

Men nu är det ju som tur är kvalificerat fackfolk som ska bedöma Gretzkys kvaliteter och sen ta ett beslut, och inte nån förvirrad läktarcoach i en soffa i mörkaste Småland...

Gurra88:

Rolig typ du, skriver många underhållande inlägg.

Men ärligt talat, när det gäller Lauritzen så tycker jag du är ute och cyklar ordentligt. Vore han så kass som du vill ha det till så snittar man inte på drygt 0,5 poäng, ligger hyfsat till i +/- och ligger högt i poäng/speltid.

Han har spelat för hyfsat låg lön tidigare och har med säkerhet fått en rejäl löneförhöjning, jag vågar påstå att om hans nya kontrakt medförde en dubblering i lön så hittar du ändå ingen med likvärdig stat till samma relativt låga kostnad

tompap71: Sunt förnuft biter tyvärr inte på somliga, så är det bara.
Men som sagt: många underhållande inlägg blir det.
Enligt Aftonblaskan rubriceras Gretzky som "nyckelspelare".
Visar väl att även DOM kan ha rätt ibland....   :-)

Gurra88: "KAnske den tråkigaste silly seasonen någonsin.."

Ha ha som du o hela klanen går an härinne så är det ju den absolut roligaste på länge!

Huge: Jag är iallafall väldigt glad över att du kommit fram till att det inte är värt att lägga särskilt mycket pengar på lauritz..Håller med..

Och frågan är vem som är okunnig och förvirrad, han som sågar en halvdan hockeyspelare , eller en som jämför honom med världens genom tidernas bästa spelare..

Hahl Bundy:Haha.. gillar att du gillar stilen här inne, du är mer än välkommen.. Här får vem som helst vara med. t o m , pensionerade killar som Huge, gymnasielärare m.m.. Välkommen..

Syftade i första hand på vilka spelare som är aktuella.. Ekholm, förlängning av lauritz, förlängning av Dackell, Ut med Markström.. Ser onekligen ut som vi kan vara med och slåss med de stora grabbarna nästa år.. inte..

Gusten: "Och fort ska det gå så att man kan stämpla ut, hiva i segelbåten och plocka fram puttern."

Det där sista låter iaf bra. Drar iväg till Skottland och S:t Andrews för spel på bl.a the Old Course den 19-23 april.
När jag kommer tillbaka vill jag se att man signat en riktigt bra defensiv back, sen är jag nöjd.
Ditt scenario om hur mormor ev resonerat håller inte heller jag för helt uteslutet.
Vi måste komma ihåg att hela juniorkedjan mer eller mindre ska klassas som ett nyförvärv eftersom dom egentligen blommade ut först i årets slutspel. Där har vi en rejäl offensiv förstärkning att räkna med.
Sen har våra juniorbackar, Bertilsson och framförallt Löf fått nyttig erfarenhet och när sen Ekholm ansluter så ser det bra ut även på backsidan.
Även om det inte blir nån Skrbekförstärkning så går det att leva även med den smällen, som det känns.

Huge: Vad har lagens ekonomier i det här fallet att göra egentligen? Du påstår att Basse inte är en dyr spelare vilket borde synas på lönen OM så är fallet. Hade det varit en dyr spelare så kan jag mycket väl köpa ditt resonemang. Men nu handlar det ju som sagt var om det gäller en "billig" spelare. Då borde ju inte ekonomin inte påverkas nämnvärt jämfört med om det var en dyr spelare.

Men vad är egentligen skillnaden mellan Timrå och Brynäs. Är det den totala ekonomin eller hur man löser kontraktsfrågorna?

Det gick ju bland annat rykten om att Timrå lade upp kontanta pengar i en signing bonus för ett par år sedan. Jag kommer inte ihåg vem det var det gällde. Vill minnas att det var Pärssinen. Detta skull ju i så fall kunna röra sig om helt andra pengar än den del man har till spelarlöner. Jobbar Brynäs på samma sätt?

Du är kvick på att använda ditt väl nötta argument att man inte suttit med på löneförhandlingen. Men om inte du gjort det så kan du ju knappast säga att det förhåller sig på något annat sätt heller. Bara en reflektion...

Basse har varit bra den här säsongen. Han spelar en trevlig och fartfylld hockey och vågar sig på att göra lite annat än att bara gå lättaste vägen och hamna ute i sarghörnet som tyvärr de flesta forwards gör idag. Inte bara i Brynäs utan i svensk ishockey över lag.

Visst blir det spelvändningar efter att han misslyckats, men det får man ta. Jag förlorar hellre en match efter att man försökt spela konstruktiv ishockey än får stryk efter att man hela tiden rättat sig efter hur motståndet spelar vilket brynäs har tenderat att göra för mycket under CZ. De gånger man tyckt att Brynäs spelat upp sig i slutet på matcherna är ju just det faktum att man släppt lite på defensiven och vågat spela ett mer anfallsinriktiat spel. Det i kombination med att moståndet börjat backa hem.

Redigerad kommentar

Huge:

Som en liten passus kan säga att en bekant som är djurgårdare gu'bevars och hockeytränare på lite lägre nivå i ett samtal häromdagen kom in på Ragnarssons "tryckare" på Basse, hans åsikt var att visst fan var det fult, men klokt av Ragnarsson då han fick bort ett av de stora hoten mot deras avancemang, sedan ja han till "vore jag coach skulle jag ha beordrat det".

Påstår inte att det var vad Hardy tänkte, eller att det var avsiktligt, men det visar lite på vad killar som kan hockey tycker om Lauritzen.

Gurra88: "Jag är iallafall väldigt glad över att du kommit fram till att det inte är värt att lägga särskilt mycket pengar på lauritz..Håller med.."

Nu är det ju Sundlöv som kommit fram till att det inte är värt att betala överpris för Gretzky eftersom han ändå skrev på för det spelmässiga/socialas skull och inte tänkte på sin plånbok.
Det kallas för att vara smart och ekonomisk.
Nåt jag i min enfald trodde att DU som smålänning av alla, skulle begripa...

GävleLasse:

Förmodligen det klokaste inlägg om Lauritzens spel jag läst under hela säsongen!

Huge: Betala för det som är värt att betala som jag brukar säga.. i Lauritz fall: Låt han stanna om han vill, men lägg inte en krona på jäveln...

GävleLasse: "Du är kvick på att använda ditt väl nötta argument att man inte suttit med på löneförhandlingen. Men om inte du gjort det så kan du ju knappast säga att det förhåller sig på något annat sätt heller. Bara en reflektion..."

Har heller aldrig påstått att jag har rätt i det här fallet. Det är bara mitt sätt att debattera, genom att själv låtsas vara självsäker på min sak. Ungefär lika säker som ex Gurra verkar vara på SIN sak. Jag och tompa71 resonerar bara i troliga termer, dvs vad som känns sannolikt och realistiskt utifrån bl.a resp lags ekonomi och hur lagen bedömt hur långt man kunde tänkas gå i pengar för att ro värvningen i hamn.
Det mest realistiska är väl ändå som tompa71 redogjort för:
Basse borde ha haft en relativt blygsam lön när han kom från Linköping och den lönen har han väl såvitt jag vet behållit fram till dags dato.
När han nu sannolikt får en rejäl löneförhöjning så finns det mao marginal kvar upp till en lönenivå som sannolikt ändå ligger lägre än vad våra högst betalda spelare har.
Det är ju trots allt ingen Gretzky vi talar om, om du förstår vad jag menar...   ;-)

Huge:Om vi utgår från att han fått en rejäl löneökning på sitt nya kontrakt. Vad skulle den baseras på?

Istid? Borgar för en väldigt hög lön i Brynäs mått mätt...

Gjorda poäng? då borde han hamna nånstan i mitten han kom ju 8:a i den interna poängligan.

Tränarens förtroende: Även detta borgar för en hög lön iom att han är en favoritspelare hos Cz.

Matchningen av Timrås bud? Även detta kan påverka lönen radikalt. Ingen vet vilket bud från Timrå som matchats..

Redigerad kommentar

GävleLasse: Det kösta för er!

Gurra88:

Du är tydligt anti Lauritzen, jag gillar han, för sakens skull, vem tycker du vore lämplig ersättare? Mitt enda krav är att ersättaren har kapacitet att vara i närheten av Basses stats.

Hahl Bundy:Ja jag har en känsla av att det kan ha blivit en lite dyrare signing än vad man vill hoppas på.

tompap71: Jag tycker hans teknik är på vinst och förlust.. han går inte med fart men allt som oftast tappar han pucken. .Väger för lite i närkamperna.. känns aldrig farlig när han kommer in framför mål. Man bara vet , att det här missar han.. En sån känsla är aldrig bra..Härligt att du skriver att han är oersättlig, ren humor.. Har inte forskat i namn direkt.. Du har ju en annan som jag ogillar skarpt i tedenby. Samma typ av spelare som Lauritz. Teknisk fast gånger tio av lauritzen teknik. Tappar puck ofta, men i hans fall smakar det mer än det kostar. Han blir låst i ett hv, där det finns för bra spelare..Och särskilt dyr hade han inte varit, men förmodligen drar han till nhl nu..

GävleLasse: Enl. rykten så hade Lauritz fått ett alldeles för bra kontraktsförslag från oss enl. mig då´rå.

Men det betyder inte att det är sant eller att han fått nåt liknande bra från er.

arnio: Men är du trög på nåt vis?

HAN VERKAR vara en bra ersättare, tycker jag. Sedan är det självklart Sundlöv och scouternas jobb att kolla upp honom om han är aktuell. Stämmer verkligheten överens med beskrivningen om honom så är han klockren.

Det är förbannat jobbigt att upprepa sig hela tiden, så läs vad man skriver nästa gång är du snäll.

Jag trodde man skulle ha lite högre ambitioner denna silly season. Är det som Sundlöv antyder så blir vi nog inte ett dugg bättre nästa säsong. Framför allt kommer vi inte släppa in minst mål i elitserien, backsidan behöver stärkas. Och det ganska rejält.

Skulle gärna se någon tung och snabb forward också, vi väger lite lätt i anfallsspelet många gånger..

« · 1254220 · »