Gurra88: "Brynäs egna framtidsplan innbär att det ska bli guld nästa år? "
Länk?
"Och klart som fan han har sugit ut en hel del pengar när Czarnecki vill ha kvar honom till varje pris, och i ett läge där även Timrå var intresserat.. Klart som fan han pressat upp lönen ordentligt."
Länk?
Redigerad kommentar
Gurra88: Som tompa71 påpekar: självfallet måste Lauritzen ha fått en jättelön när han värvades, efter att ha varit bänknötare i Linköping.
Ska vi tippa på att han haft 200.000 i månaden?
Undrar om inte Sundlöv tömt kassan nu för att få behålla honom...
Sen ser jag att du inte bara har suttit med vid Brynäs förhandlingar med Lauritzen utan du har tydligen suttit med även när Timrå förhandlat med honom. Du vet ju uppenbarligen att Timrå matchat Brynäs bud, att Brynäs höjt budet ytterligare och sen att Timrå sockrat budet ännu mer.
Är du ekonomiansvarig i Timrå eftersom du har sån koll på deras ekonomi och hur långt dom varit beredda att gå för att få Laurtizens underskrift på kontraktet?
Sunt förnuft var ordet....
Gusten: Precis. Mest sannolikt är väl att Brynäs och Timrås bud legat relativt nära varandra. Iaf så pass nära att Timrås högre bud inte var avgörande för Lauritzens val utan att dom sociala och spelmässiga sakerna avgjorde.
Sen hoppas jag verkligen att Dackell förlänger. Massor av rutin och skicklighet går förlorad om han lägger av. Handlar nog mest om motivation för hans del och den tror jag han har kvar.
Nån måste ju hålla reda på ungtupparna nästa år, nu när Molin slutat.
Men man hoppas som sagt att Dackell inte är den SISTA pusselbiten utan möjligen den näst sista.
Jag ser gärna en riktigt bra defensiv back a la Skrbek i Skellefteå, som ersättare till Hietanen.
tompap71: "Du får ursäkta en obildad stackare, men var kommer det här med SM- guld nästa år ifrån?"
Tja, inte kommer det från ansvariga iaf.
De som tolkat visionssnacket bokstavligt och tror att man spikat en speciell säsong när guldet ska tas, är antingen totalt okunniga, saknar läsförmåga eller så gör man en medveten vantolkning i syfte att raljera över hur naiv ledningen är.
Gurra88: "Jaha.. så vad får dig att tro att buden var relativt nära varandra."
Enkelt.
Framförallt lagens resp ekonomi.
Brynäs och Timrå ligger sannolikt rätt så nära varandra i det fallet.
Gretzky är dessutom inte en spelare som nåt av lagen skulle riskera sin ekonomi för att få i sitt lag, även om jag tror att Timrå var djävligt sugna på att få honom.
Obs att jag återigen försöker resonera med lite sunt förnuft, du efterlyste ju det alldeles nyss.
Pröva själv nån gång, kanske det funkar även för dig...
"Men nu när du säger det. Jag håller med, kan inte kostat mycket att ha honom kvar.. usel som han är.."
Men nu är det ju som tur är kvalificerat fackfolk som ska bedöma Gretzkys kvaliteter och sen ta ett beslut, och inte nån förvirrad läktarcoach i en soffa i mörkaste Småland...
Gusten: "Och fort ska det gå så att man kan stämpla ut, hiva i segelbåten och plocka fram puttern."
Det där sista låter iaf bra. Drar iväg till Skottland och S:t Andrews för spel på bl.a the Old Course den 19-23 april.
När jag kommer tillbaka vill jag se att man signat en riktigt bra defensiv back, sen är jag nöjd.
Ditt scenario om hur mormor ev resonerat håller inte heller jag för helt uteslutet.
Vi måste komma ihåg att hela juniorkedjan mer eller mindre ska klassas som ett nyförvärv eftersom dom egentligen blommade ut först i årets slutspel. Där har vi en rejäl offensiv förstärkning att räkna med.
Sen har våra juniorbackar, Bertilsson och framförallt Löf fått nyttig erfarenhet och när sen Ekholm ansluter så ser det bra ut även på backsidan.
Även om det inte blir nån Skrbekförstärkning så går det att leva även med den smällen, som det känns.
Huge: Vad har lagens ekonomier i det här fallet att göra egentligen? Du påstår att Basse inte är en dyr spelare vilket borde synas på lönen OM så är fallet. Hade det varit en dyr spelare så kan jag mycket väl köpa ditt resonemang. Men nu handlar det ju som sagt var om det gäller en "billig" spelare. Då borde ju inte ekonomin inte påverkas nämnvärt jämfört med om det var en dyr spelare.
Men vad är egentligen skillnaden mellan Timrå och Brynäs. Är det den totala ekonomin eller hur man löser kontraktsfrågorna?
Det gick ju bland annat rykten om att Timrå lade upp kontanta pengar i en signing bonus för ett par år sedan. Jag kommer inte ihåg vem det var det gällde. Vill minnas att det var Pärssinen. Detta skull ju i så fall kunna röra sig om helt andra pengar än den del man har till spelarlöner. Jobbar Brynäs på samma sätt?
Du är kvick på att använda ditt väl nötta argument att man inte suttit med på löneförhandlingen. Men om inte du gjort det så kan du ju knappast säga att det förhåller sig på något annat sätt heller. Bara en reflektion...
Basse har varit bra den här säsongen. Han spelar en trevlig och fartfylld hockey och vågar sig på att göra lite annat än att bara gå lättaste vägen och hamna ute i sarghörnet som tyvärr de flesta forwards gör idag. Inte bara i Brynäs utan i svensk ishockey över lag.
Visst blir det spelvändningar efter att han misslyckats, men det får man ta. Jag förlorar hellre en match efter att man försökt spela konstruktiv ishockey än får stryk efter att man hela tiden rättat sig efter hur motståndet spelar vilket brynäs har tenderat att göra för mycket under CZ. De gånger man tyckt att Brynäs spelat upp sig i slutet på matcherna är ju just det faktum att man släppt lite på defensiven och vågat spela ett mer anfallsinriktiat spel. Det i kombination med att moståndet börjat backa hem.
Redigerad kommentar
Gurra88: "Jag är iallafall väldigt glad över att du kommit fram till att det inte är värt att lägga särskilt mycket pengar på lauritz..Håller med.."
Nu är det ju Sundlöv som kommit fram till att det inte är värt att betala överpris för Gretzky eftersom han ändå skrev på för det spelmässiga/socialas skull och inte tänkte på sin plånbok.
Det kallas för att vara smart och ekonomisk.
Nåt jag i min enfald trodde att DU som smålänning av alla, skulle begripa...
GävleLasse: "Du är kvick på att använda ditt väl nötta argument att man inte suttit med på löneförhandlingen. Men om inte du gjort det så kan du ju knappast säga att det förhåller sig på något annat sätt heller. Bara en reflektion..."
Har heller aldrig påstått att jag har rätt i det här fallet. Det är bara mitt sätt att debattera, genom att själv låtsas vara självsäker på min sak. Ungefär lika säker som ex Gurra verkar vara på SIN sak. Jag och tompa71 resonerar bara i troliga termer, dvs vad som känns sannolikt och realistiskt utifrån bl.a resp lags ekonomi och hur lagen bedömt hur långt man kunde tänkas gå i pengar för att ro värvningen i hamn.
Det mest realistiska är väl ändå som tompa71 redogjort för:
Basse borde ha haft en relativt blygsam lön när han kom från Linköping och den lönen har han väl såvitt jag vet behållit fram till dags dato.
När han nu sannolikt får en rejäl löneförhöjning så finns det mao marginal kvar upp till en lönenivå som sannolikt ändå ligger lägre än vad våra högst betalda spelare har.
Det är ju trots allt ingen Gretzky vi talar om, om du förstår vad jag menar... ;-)
Huge:Om vi utgår från att han fått en rejäl löneökning på sitt nya kontrakt. Vad skulle den baseras på?
Istid? Borgar för en väldigt hög lön i Brynäs mått mätt...
Gjorda poäng? då borde han hamna nånstan i mitten han kom ju 8:a i den interna poängligan.
Tränarens förtroende: Även detta borgar för en hög lön iom att han är en favoritspelare hos Cz.
Matchningen av Timrås bud? Även detta kan påverka lönen radikalt. Ingen vet vilket bud från Timrå som matchats..
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar