1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743581 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Macahan: Han kommer stå i Frölunda. Men jag skulle vilja att vi hade han i Brynäs. Honk skulle vara mycke bättre i den klubb han har hjärta. Men jag bor ju i Göteborg och Frölunda vill ha kvar han.

Peja: Men det var ju bara du som visste att junioren skulle vara bättre. Du och GävleLasse. Ring Sundlöv. Erbjud dina tjänster. Gör lite nytta för faan!

Peja: "Jag vet flera spelare som har lämnat (eller valt bort) Brynäs de senaste åren eftersom de inte ser en realistisk möjlighet att vinna någonting i Brynäs."

Har väldigt svårt att ta dina uppgifter på nåt större allvar.
Visst kan en sån sak var EN av orsakerna till att en spelare väljer bort en viss klubb, men att det skulle vara den enda anledningen låter minst sagt osannolikt.
Spelaren: vad kan ni erbjuda i Brynäs?
Sundlöv: bra betalt, fina utvecklingsmöjligheter, en tränare som vill satsa på dig,
en social miljö med gott rykte osv.
Spelaren: nä tack. Jag tror att jag avstår en fin lön, bra utvecklingsmöjligheter som senare kan ge mig en skjuts i karriären och ett lag/tränare som tror på mig.
Dessutom gillar jag inte lag där spelarna har det kul ihop och trivs även utanför banan.
Jag spelar hellre i ett annat lag, BARA jag får chansen att vinna SM-guld.

Låter det troligt?

Redigerad kommentar

Jajjen: Det var snarare i stort sett varenda återkommande besökare som insåg att en del av pengarna som det svindyra säsongskortet köptes för skulle gå till att betala lönen åt en fullständigt onödig spelare.

Peja: Och?

Jajjen: "Jag tycker att Brynäs ska köpa Jan Hlavac. En typ av irrationell, offensiv spelare som Brynäs behöver."

Vi har just signat Gretzky.
Men Hlavac låter som ett bra komplement till Basse...    :-)

Huge: Du vet att du får istid oavsett om du väljer Brynäs eller en klubb som du ser en realistisk chans att vinna något i. Vad hade du valt? Spelare vill vinna.

Sedan är det klart att spelare under vissa skeden av sina karriärer kanske vill till en klubb där de mer eller mindre garanteras istid (kan vara olika anledningar till att man vill det), men tro't eller ej, de som är bäst i Brynäs är faktiskt toppspelare i guldkandidater också.

Jag struntar faktiskt helt och hållet i om du tar mina "uppgifter" på allvar, eftersom jag vet till 100% att det stämmer i vissa fall, medan du inte har en aning om hurvida det stämmer eller ej. Så varför skulle jag egentligen ta din källkritik på allvar, när den inte baseras på någonting annat än spekulationer, medan jag vet att jag har förstahandskällor?

Huge: Intressant fenomen. Dom som dissar Brynäs ledning och organisation å det grövsta är dom som har störst förväntningar. Jag vet att det finns ett psykiatriskt uttryck som passar in men jag kommer fan i mej inte ihåg. Nån annan?

Peja: Du har fel. Spelarna går dit pengarna finns. Betalar du tillräckligt bra kan du spela i Boro. Eller Leksand.

Macahan:

Honken har ett år kvar på kontraktet med frölunda.

Peja: Du verkar inte ha lyssnat på min källkritik öht.
Jag säger ju att ditt resonemang säkert stämmer in på vissa spelare, men att chansen på guld skulle vara en avgörande faktor vid val av klubb håller jag för osannolikt.
För varje spelare som väljer pga chans på guld skulle jag tro att det går minst 5 stycken som väljer av andra anledningar.
Du själv vurmar ju hela tiden för juniorerna och där har du en grupp som definitivt väljer av andra anledningar än chansen att vinna nåt.
För övrigt är det som Jajjen säger: de flesta går nog ändå till den som betalar bäst, när det kommer till kritan.
Du väljer av nån anledning att dra fram de spelare som väljer guldchansen före allt annat när det finns andra anledningar som är betydligt vanligare, eftersom det faktiskt bara är ett fåtal lag som i realiteten verkligen HAR chansen att vinna ett guld.

Huge: Jag tror att dom som drar till KHL gör det framförallt för att vinna ett ryskt guld. Moahahahahahhaa.

Huge: Sen när börjar vi tro härinne?
Kommer nån med en åsikt eller vad som helst så kommer du ju dragande med exakt samma saker, " satt du med i förhandlingarna" typ. Eller det faktum att man ALDRIG kan kritisera nån såvida man inte har EXAKT samma kunskap själv. Sinnessjukt!

sylf: Sinnesjukt! DET var det psykiatribegrepp jag letade efter!

Huge: "Sundlöv: bra betalt, fina utvecklingsmöjligheter, en tränare som vill satsa på dig,
en social miljö med gott rykte osv."

Näe, det låter inte särskilt troligt!

sylf: Jag skulle inte tveka.

Peja: "Du vet att du får istid oavsett om du väljer Brynäs eller en klubb som du ser en realistisk chans att vinna något i. Vad hade du valt? Spelare vill vinna."

Och ändå lyckas lag som Brynäs, Timrå, Saik, Luleå, Modo, SSK, Rögle m.fl värva spelare av hög klass.
Märkligt...
Min poäng är: varför väljer du att öht peka på dom här spelarna som du med 100% säkerhet vet väljer av denna anledning?
Skulle det visa på nåt speciellt, mer än att spelare alltid vill vinna nåt om dom får välja?

Jajjen: "Sinnesjukt! DET var det psykiatribegrepp jag letade efter!"

*ASG*

Hade förstås inget med att sylf helt plötsligt blandade sig i debatten....?   :-)

Jajjen: Inte jag heller, men 99.999999% av sveriges alla hockeyspelare tänker inte lika.

Huge: Näe, ditt resonemang är lika sinnessjukt ändå!

sylf: När jag skriver "satt du med vid förhandlingarna" eller nåt liknande så är det en omskrivning för "jag tycker att du har fel och jag tror istället att det ligger till på det här sättet"
Mao: det handlar om ironi, eftersom det väl är rätt så uppenbart att ingen av oss härinne sitter med vid några förhandlingar.

"Eller det faktum att man ALDRIG kan kritisera nån såvida man inte har EXAKT samma kunskap själv."

Visst fan kan du kritisera nån.
Men när du samtidigt tror dig veta bättre än fackfolket vilka åtgärder som är dom bästa, då får du faktiskt finna dig i att bli kritiserad för det.
Jag förstår att du uppfattar dig själv som den som är bättre än Sundlöv på att leda en ES-förening, bättre än CZ att träna ett ES-lag osv.
Men det ligger väl i själva sjukdomsbilden hos en läktarcoach att resonera på det viset...

Verkar vara fler lag som viker ned sig hemma mot DIF.

Hence: Förmodligen coachmissar nu också.

Jajjen: Nej då, det är bara vår coach som är värdelös.

Huge: Nu tror jag att en sån som Hietanen får en bra lönehöjning. Men faktum att han kommer till ett lag med mål att vinna guldet varje år, och som varje år kandiderar om det hela vägen fram, känns inte heller som ett svårt val..

Hv och kanske ett guld
Eller Brynäs, där lagom är bäst, där vi tar kliv i snigelfart säsong för säsong, där jag egentligen slänger bort min karriär på ingenting.. Realistisk tankegång från Hietanens sida.. Hockeyspelare är vinnarskallar.. Hade det enbart handlat om pengar hade de nog pysslat med nått annat.. Med undantag för de som vill åka till ryssland några år för att säkra upp framtiden ekonomiskt..

Gurra88: Det där förändrar allt. Nu förstår jag!

Jajjen: Du kan hålla på och dryga dig bäst fan du vill.. Förstår att hietanen vill härifrån iallafall.. precis som förmodligen somervuori, kahnberg, nordqvist när deras kontrakt går ut

Gurra88: Käka din morsa mycket broccoli när hon var gravid?

Jajjen: Fantastiskt kul.. skämt som dykt upp på boulträffarna med sivert, arne och grabbarna?

Gurra88: Kul? Jag är genuint intresserad.

Jajjen: Så att du kan skvallra på boulträffarna?

GävleLasse: Om inte annat jävligt dryg..

Gurra88: "Om inte annat jävligt dryg.."

Till skillnad mot dig själv, menar du.....?
Det är till att ha självinsikt, må jag säga....

Jacob Blomqvist kan det vara nåt? Gammal gävlebo och brynässpelare som han är, läste att han varit i Örnsköldsvik och kollat på Fjällrävar.

Huge: "De som tolkat visionssnacket bokstavligt och tror att man spikat en speciell säsong när guldet ska tas, är antingen totalt okunniga, saknar läsförmåga eller så gör man en medveten vantolkning i syfte att raljera över hur naiv ledningen är."

Tja, om man nu som klubbföreträdare bevisligen gjort går ut med en föresats om att "leda svensk hockey" inom 2-3 år faller det sig väl naturligt att man då tolkar det som att man också ämnar bli svenska mästare med representationslaget inom dessa år.

Men om det nu skulle vara så att man inte har de planerna eller den visionen. Är du nöjd med att se Brynäs säsong efter säsong som ett lag som bara ska kriga för att hänga kvar i elitserien eller möjligen hanka sig med till en och annan kvartsfinal där det ständigt tar tvärstopp?

Det finns ingenting som tyder på annat än att Brynäs IF är nöjt med sina 12 seniorguld från forntiden och låter det stanna därvid.

Clarence:
"leda svensk hockey"
Ingen kan påstå annat än att detta uttalande har fått igång vissa supportrar.
En del skribenter hänvisar ständigt till detta.
Jag kan inte förstå att det skall va så otroligt provoserande, nån vision får man ju ha, o varför inte denna?

De som är så pass initierade att de följt Brynäs verksamhet under några år har väl fattat att det ej finns sponsorbrunnar eller kassakista att ösa ur?
Att värva ihop ett lag som skall ta Brynäs till den absoluta toppen är väl att betrakta som ganska osannoligt.

Den omtalade juniorsatsningen har lett till slutspel för samtliga lag, det har även flyttats upp ett antal spelare och det mesta pekar på att det kommer flera inför nästa säsong.
Små steg varje år som gör varumärket Brynäs starkare inför framtiden.

Att som en sur 12-åring på julafton ständigt återkomma till detta uttalande tycker jag är pinsamt.

Till dom som känner sig träffade, kom med förslag om förändring, att bara gnälla på allting låter så enfaldigt pubertalt.

Tväst: På tal om varumärke. Att bli allmänt erkänd som elitseriens tråkigaste lag är troligtvis det sämsta som man kan göra för varumärket Brynäs. Czarnecki älskar sitt styrspel, men folket älskar det inte.

Redigerad kommentar

Peja:

Om alternativet är broilerhockey a la Skansen ser jag hellre smart hockey.

När våra smartaste spelare slutar (Ove, Dacke) är vi utlämnade till vad den svenska broilerfabriken producerar.

Duracell, Duracell.

Och "folk" säger: Ååååh,vad bra!

Ser mycket allsvensk broilerfotboll och där är det enkelt att se skillnaden hur fotboll ser ut när den SPELAS (Arsenal-Barca för att ta ett exempel) och inte bara springs på (dessutom) usla planer...

Tyvärr verkar SPELET hockey vara på utdöende. Några få undantag finns fortfarande (läs Järnkrook), men i övrigt är det jävligt talangslöst om än broilerstark hockey som brunkas runt omkring i rinkarna i vårt land.

Var är lirarna?

Släpp lirarna fri, det är vår!

Peja:
Alla lag är oftast hänvisade att spela efter sina förutsättningar, det tycker jag Cz o Brynäs lyckats med denna vinter, skador på backarna har tvingat in laget i ett försiktigt spelsätt för att undvika den förhatliga KS o försöka att ta sig till Slutspel.
Alla spelare har ju sina ups and downs på en säsong, de gånger man lyckats formmässig tycker jag även offensiven varit godkänd.

I höstas besökte jag Scandinavium där Brynäs åkt på en o annan smäll de senast åren.
Om jag minns rätt saknde vi 7 spelare, förväntningarna va ej så stora.
I första perioden snurrade BIF upp Frölunda efter noter, vann skottstatistiken med 17-3. Jag har nog aldrig upplevt nåt liknande i "Kålleseum".
Tyvärr förlorade vi med 2-3 efter ett tursamt avgörande av Kallio.

Då frågar jag mig: var det detta lag som anses vara tråkigast i ES ?

En lögn som upprepas tillräckligt många gånger lär till slut uppfattas som sanning.
Nu påstår inte jag att man spelar så varje match,
I varje matchbild ingår: motståndarlag,egen form,skadeläge o även att ha lite tur med ramträffar o studspuckar.

rackham:
"var är lirarna"
De åker runt med en motståndarklubba i ryggen,runt midjan eller viftandes på armar o händer.

Domarna vill nämligen inte avgöra matcher o visa ut ojusta spelare så som regelboken föreskriver.

Jag har länge förundrat mig över hur domarna kan hålla räkning på vilka ojustheter som skall släppas, o när det är dax att blåsa.

Riktigt pinsamt oförklarligt blir det i slutet av "viktiga" matcher, då anses det plötsligt bättre att spelarna tar hand om bedömningsnivån själva???

rackham: Jag respekterar din åsikt, men de flesta vill se ett tempostarkt, offensivt spel och dessutom verkar det vara vägvinnande. En fråga; gillar du NHL?

Tycker inte riktigt att man kan jämföra med fotboll.

Tväst: Man kan spela efter förutsättningarna på flera olika sätt. Hela föreningen Almtuna har 8 miljoner i omsättning, men ändå lyckas spöa klubbar som har flera gånger mer bara i spelarbudget.

Även Djurgården får ut oerhört mycket av sitt spelarmaterial. Personligen tror jag att de kommer att ta guld i vinter.

Att deras frejdiga spel dessutom gillar av fansen, vilket leder till högre publiksiffror och förstärker varumärket, är ju också positivt, utöver de sportsliga framgångarna.

Jag tycker även att det vore vettigt att ha en röd tråd genom hela verksamheten. Juniorlagen spelar på snarlikt vis, vilket gör det lätt för spelare att avancera i systemet. Men i A-laget regerar fortfarande det omoderna styrspelet.

Brynäs ungdomsverksamhet kanske lever upp till visionen om att vara ledande i Sverige, men A-laget gör det inte. Dags att förnya tänket. När man kollar på hur bra lag som Almtuna och DIF presterar utifrån deras förutsättningar måste man naturligtvis kolla på de och analysera utifrån frågeställningen "vad är det som de gör mycket bättre än vi?".

Redigerad kommentar

Peja:
Almtunas spelsätt har jag ingen koll på, men det är imponerande hur de placerar sig före lag med större förutsättningar.
Djurgårdens framfart i vinter har ju överraskat många,även mig. När Bremberg m.fl. försvann såg ju inte laget så bra ut på papperet men det är riktigt starkt att komma tvåa i serien.
Periodvis så har ju DIF tryckt tillbaka oss i vinter, Markan o en tät defensiv har räddat oss kvar i matcherna. Sen gäller det ju att avgöra, inte bara ha ett stort puckinnehav. Jag anser att vi lyckats stå upp bra med det lag vi förfogat över.
De berömda små marginalerna avgör, några misstänkta domarbedömningar Ragges chross på Lauritz bl.a. Sen kan man inte vinna matchserier utan fungerande förstafemma.

Men att juniorer o A-laget inte har samma filosofi, det tycker jag är svårt att ha en bestämd uppfattning om. Junisarna är ju bäst i Sverige just nu och kan därmed bestämma förutsättningarna o spela som det passar dom.
Alaget spelar efter sina förutsättningar o hur snacket går,o taktiken formas inför match skulle vart väldigt kul att få ta del av.
Hur taktiksnacket går, hur vissa lags fruktade förstafemmor skall neutraliseras, det skulle va intressant att höra hur tankarna går rent teoretiskt.
Men jag tror att junisarnas spelsätt kan friska upp i ES, att den sorglösa offensiven visserligen får tuktas en aning men jag ser ingen principiel motsättning i detta.

Men att Alaget skulle spela så trist kan jag inte hålla med om, när Dacke glider in över blå, håller in pucken för att sen droppa ett pass ingen annan sett möjligheten till, det är skön konst i mina ögon, och det är jämförbart med vilken snabbskrinnare som helst.

Tväst: Håller med i mycket av det du säger, när en lögn upprepas tillräckligt många ggr så blir den en sanning. Brynäs spelade en urtråkig hockey inledningsvis, men strax före jul nån gång kom en liten vändning. Helt plötsligt släppte man på tyglarna och började mer och mer spela med mer fart och fläkt, även på bortaplan. I slutet av serien tycker jag man föll tillbaka till det mer defensiva spelet igen, vilket var synd, när man har en hel del spelare som KAN och VILL spela offensivt. De som gnäller mest över det tråkiga spelet är ju även typ HV supportrar, journalister som suttit i Stockholm eller nåt och sett Brynäs på bortaplan. Vilket lag åker till JKPG och spelar en tokoffensiv hockey? Hur fan spelar HV på bortaplan? Det finns ju en anledning till att t.e.x dom aldrig drar folk i LA.

Till nästa säsong MÅSTE det till en spelmässig förändring, nu finns i och med Järnkrok mfl en helt annan förutsättning för en kanske lite mer offensiv hockey.

Peja: Kan bara buga och bocka för ditt senaste inlägg! Håller med till 1000%!

41.41 2 - 0 EQ BIF 22. MOLIN, Emil
(4. DJOOS, Christian)

Bekanta namn =)

Hong Kong: Underbart!

Hoppas man får se de där efternamnen i A-laget igen! :D

Final!!

58.01 3 - 0 EQ BIF 27. ERIKSSON, Felix

Hong Kong: