1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446136 inlägg · 7966 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Lindström: Eller varför inte anställa dig och alla andra skitkastande soffcoacher som inte har nån som helst insyn eller kunskap men som ändå vet bäst?
Intressant att du går igenom din egen enögda syn på föreningen i stort under 20 år bara för att jag tyckte att Canucks inte ska styra hur CZ bör matcha Rödin i Brynäs.
Vad tycker du i sak om att Rödin automatiskt borde få mer istid och helst mkt spel i vår förstafemma, bara för att Canucks är intresserade av honom och ev vill skriva ett kontrakt?
Betyder ett intresse från en NHL-klubb att junioren i fråga per automatik är en oumbärlig och viktig spelare i sitt svenska klubblag?

Huge: Det är ändå rätt intressant. Att man från Brynäshåll hellre satsar på en spelare som "har varit" bra snarare än att satsa på en som mycket väl kan blomma ut ordentligt bara man får speltid.

Vart finns framåtandan?

Visst finns det spelare som är "nyttiga defensivt" men har man för många såna på bekostnad av spelar på väg uppåt i karriären som dessutom är kreativa och har bra fart under rören så påverkas spelet negativt. Man får en tråkghetsstämpel på sig och då kommer inte publiken.

Märk väl att jag inte menar Rödin i mitt resonemang utan mer hur man värvar spelare.

(T ex Laurtzén är EN spelare som man gjort rätt med i sin satsning) Fler såna

arnio: Om nu Svedberg verkligen är klar så känns det som en godkänd värvning om man ser till realiteterna.
Det blir ingen ersättare till Markan eftersom en fullvärdig sådan mer eller mindre förblir en orealistisk affär sett till framförallt vår ekonomi.
Jag har hela tiden förordat en fysiskt större målvakt men Svedberg är ändå 1.86 i strumplästen och känns som ett godkänt val rent fysiskt och i övrigt en intressant värvning.
Att jämföra våra nya målvakter med den toppduo vi haft i just Markan och Läck är inte rättvist. Det paret har känts som undantagsfall och en konstellation som är svår att överträffa överlag.
Vi har sett hur ex Wesslau utvecklats i Djurgården och under Alcéns ledning tror jag absolut att både Svedberg och Modig kan gå samma väg.
Dessa båda målvakter är utvecklingsbara på ett helt annat sätt än vad ex Sperrle och Korhonen var, målvakter som vissa enligt min mening felaktigt ansett vara likvärdiga med dom vi nu har fått hit.

GävleLasse: Vi tappar Molin som stått för mkt rutin och erfarenhet.
Som tur är förlänger Dackell vilket borgar för nån sorts kontinuitet i det trots allt mkt unga och utvecklingsbara lag vi ställer på isen i höst.
Förstår inte hur du kan ifrågasätta framåtandan i det agerandet?
Känns nästan som att det istället är lite väl mkt utvecklingsbara spelare i laget just nu, för att hårddra det hela.
Jag tycker inte att det är helt fel att jämföra med ex Djurgården i det här fallet. Dom har väl ungefär samma struktur på sitt lag rent åldersmässigt.
Kommer att bli en bra mix av äldre och yngre spelare i laget, enligt min mening.

Huge: Men när det gäller Sperrle och Korhonen så har båda värvats in, säkert med Alcéns medhåll. De har även tränats av densamme. Så VAD är det som skiljer Modig och Svedberg från Sperrle? VAD är det som gör dessa bättre än honom?

Tyvärr så känns det som att Sundlöv har en enorm övertro på Peckas kapacitet som målvaktstränare. Visst är det svårt att ersätta en målvakt som Markan men jag har svårt att tro att det inte skulle vara en allt för svår sak att leta fram ett bättre alternativ än två målvakter som ratats av två lag som missade slutspel.

Huge: Skillnaden är att Djurgården har en tränare som utnyttjar sina resurser till fullo och att DIF spelar en snabb o offensiv hockey, som drar publik.

Huge: Jämförelsen med DIF är väldigt godtycklig. Det krävs så mycket mer av en ung spelare om man skall spela ett spelsom Czarnecki har valt än att spela en "tuta och kör" hockey som HArdy förordar. Två helt olika spelstilar gör jämförelsen ganska svår.

Hur ser rutinen ut på backsidan? En oerfaren backsida kombinerat med två unga och oerfarna målvakter borgar ju knappast för att man kan släppa loss sina talanger med någon tuta och kör hockey typ DIF.

Risken blir istället att man "stryper" sina talanger som stagnierar i sin utveckling genom allt för uppstyrd taktik.Sedan följer en stor risk att de unga killarna försvinner till NHL för att placeras och gå i lära i nån minorliga i Canada eller söker sig till en annan klubb i ES. Exempelvis DIF

Med dagens defensiv så lär man väl i det närmsta införa böter för forwards på att öka över rödlinjen.

Man har sakta men säkert utevecklats framåt under de två år man haft CZ vid rodret men som det känns nu så är man på väg att ta ett steg bakåt igen. Ser man till de önskemål Cz hade inför nästa säsong så har man ju definitivt inte uppfyllt hans önskemål.

Ekholm i all ära men han har inte prövats i ES än...

70 Rodrigues: Sanning med modifikation.. Det handlar om medgångssupportrar. Kombinationen med att hockey går bra och fotbollen dåligt så är det ju ganska uppenbart vad man väljer att gå och se. Det har ju blivit samma tendens i AIK nu...

GävleLasse: När det gäller målvakter handlar det minst lika mycket om att hitta rätt "skallar" som talang. Pecka har haft en del guldkorn där i Markan och Lindbäck. Modig har aldrig haft fansens förtroende i Luleå med tanke på svågerpolitik och Daniel Larssons val att gå till DIF.
Tror nog Pecka kan få honom på rätt köl.

Huss: Jag hoppas att du har rätt. Men jag tycker fortfarande att kombinationen med sämre kvalité på målvakter och på backsidan gör att det finns fog att tro att man komer att få spela ännu mer defensivt vilket inte kommer att attrahera publiken eller stimulera spelare som Järnkrok , Silfverberg och liknande...

Vore fint att se denna grabb i nåt av Brynäs juniorlag nästa säsong.

Kul att vi lyckades knyta till oss Ekholm trots att 6-7 andra elitserieklubbarklubbar var intresserade. Denna gång var det väl dock det faktum att Ekholm har Brynäs som favoritlag som fällde avgörandet.

GävleLasse: Jo, vi måste utan tvekan förstärka med en ersättare av Hietanens kvaliteteter. Berglind eller Löf får nog finna sig utlånade alt agera 9e back.

Skitstöveln: Jo, det vore grymt och hockeygymnasiet är bland Sveriges mest attraktiva utan tvekan. Nackdelen i det här fallet är väl att han redan verkar fast i FBKs kringorganisationer.

Huss:
Någon som hört nå`t nytt om Kristoffer Berglund (LULEÅ)? Verkar va många som är intresserade av honom

Skitstöveln: Enligt EP är Brynäs ett av de lag som vill ha honom. Det finns fler i Sunne som jag skulle vilja ha till Brynäs.

gevalia: Berglund har satt sig ner och börjat diskutera kontrakt med Luleå, ser mörkt ut där

Huge:

"Eller varför inte anställa dig och alla andra skitkastande soffcoacher som inte har nån som helst insyn eller kunskap men som ändå vet bäst?"

Vad vet du om hur insatt jag är i föreningen eller inte?

Du tror att du vet allt om klubben för du skriver match referat 1-2ggr om året. Så du måste ju lida av storhets. Lev du i din lilla Happy world, så kan vi övriga diskutera hockey. Utan massa fjant å trixande med texter från dig.

Men du tycker väl att Bif´s sista 10 år har varit lika glansiga och vackra som dom tidigare åren varit va?

Sen vart skriver jag något om Rödin i min text?

Lindström:Huge: Ni är så söta era små pussgurkor.

Patrik Hersley i Malmö skulle inte vara helt fel som ersättare till Hietanen. Han känns rimlig och hur många klubbar kan erbjuda honom det Brynäs kan med speltid iom att han blir enda rightback förutom Löf och Berglind. En till stor stark back är precis vad Brynäs behöver. Svårigheten att få honom är väll att det brukar vara svårt att locka spelare från Malmö.

Zzz: Jag skulle gärna se Växjös Josh MacNevin.

GävleLasse: Tror att det som skiljer Sperrle/Korhonen från Svedberg/Modig är att de senare är lite modernare i sin spelstil, även om Modig har lite av den gamla skolan i sig fortfarande. Tror definitivt att Svedberg är ett bra val, när vi nu har bestämt oss för att inte värva en tokdyr etablerad och som på papperet klassas som en "kanonmålvakt".
Sen vet jag inte om dom varit ratade direkt. Tror att det är små marginaler mellan att lyckas i ett lag och att få mindre förtroende. Mkt beror på hur det går för laget i stort, bara att titta på Wesslau. När laget går bra växer också målvakterna, svårare behöver det inte vara.
Att lagen dessutom råkade missa slutspelet säger heller inte så mkt. Det är små marginaler även där. Det var ju inte så att Luleå och Modo var borta från slutspelsstriden i ett tidigt skede direkt.
Lite väl mkt hårklyveri att ranka ner en målvakt pga att laget missat slutspel med nån poängs marginal samtidigt som en annan målvakt skulle vara helt Ok bara för att laget fixat en slutspelplats med samma marginal i poäng räknat.

70 Rodrigues: "Skillnaden är att Djurgården har en tränare som utnyttjar sina resurser till fullo och att DIF spelar en snabb o offensiv hockey, som drar publik."

Tycker inte att skillnade är så stor mellan Hardy och CZ i det första fallet.
Båda utnyttjar sina resurser på ett bra sätt.
Visst spelar Djurgården en attraktiv hockey som är fartfylld och rolig att titta på.
Men den är trots allt rätt så primitiv i sin utformning och hyllningarna kommer säkert att avta en aning när spelet helt plötsligt inte stämmer och vardagen inträder sas.
Man ska komma ihåg att dom har ett enormt flyt just nu: inga skador i laget, tidigare skadade spelare är tillbaka (Tjärnqvist), en målvakt som står på huvudet i match efter match osv osv. Allt positivt samverkar och det blir tillsammans ett enormt positivt energiflöde i laget.
Jag vill som sagt inte ta ifrån dom det dom hittills presterat men när vardagen till sist hinner ifatt även Djurgården så är det väl inte helt otroligt att media och många andra står där och gnäller över deras tråkiga enkelspåriga spårvagnshockey och en tränare som har svårt att få variation på lagets spel.

Huge: Det primitiva spelet har tagit dom till final, lockat storpublik till Hovet och gett massor av beröm i media. Nåt som Brynäs skulle behöva en promille av!

GävleLasse: "Men jag tycker fortfarande att kombinationen med sämre kvalité på målvakter och på backsidan gör att det finns fog att tro att man komer att få spela ännu mer defensivt"

Nja, där håller jag inte riktigt med dig.
Du talade tidigare om övertro från Sundlövs sida men här känns det som att du själv har lite väl mkt UNDERtro på det material vi redan förfogar över och nyförvärven.
Betänk att Jonsson mer eller mindre är att betrakta som ett nyförvärv och att Andersèn spelat halvskadad i stort sett hela föregående säsong.
Redan där tycker jag att vi har förstärkt rejält inför nästa år, sas.
Sen är jag tämligen säker på att Ekholm kommer att bli en riktigt bra värvning som kommer att ersätta Hietanen, om än kanske inte till 100% så i alla fall till 90%. Bra så, enligt min mening. Kommer det sen ytterligare ett nyförvärv ifall Nolander tackar för sig, ja då djävlar i min jultalg ser det riktigt riktigt bra ut på backsidan.
Fullt tillräckligt för att junisarna ska få härja fritt.
Även på andra sidan röda...    ;-)

sylf: Var det så stor skillnad då, mellan oss och Djurgården i kvarten?
Trots skadorna tyckte jag att vi gav dom en rejäl fight och det var jämnt skägg i ett par av matcherna. Tycker, om det nu är nån större tröst, att vi gör en bättre matchserie än vad Linköping gjort nu i semifinalerna.
Mkt har handlat om att hitta form vid rätt tillfälle och att målvakten agerar likt Honken 1999. Det ser ut att vara deras tur i år, nästa år kanske det är vår tur.

MarcusElving: "Denna gång var det väl dock det faktum att Ekholm har Brynäs som favoritlag som fällde avgörandet."

Tror jag inte på.
Isf snarare att han bedömer chanserna att utvecklas bäst som mest gynnsamma i Brynäs.
Mkt handlar ju bl.a om hur tränarna har tänkt sig att använda Ekholm och att CZ:s tilltänkta upplägg i det här fallet verkar ha attraherat Ekholm mest.
Att Brynäs favoritlag säkert spelat in till viss del kan jag dock hålla med om, men att det skulle ha fällt avgörandet tror jag inte så mkt på.
Sveriges bästa sportchef har åter lyckats sno en godbit framför näsan på ett koppel av säkerligen mer etablerade och penningstarka lag....

Huge: Förstår inte hur du tänker. Du hånar ofta andra användare som skriver att t.ex Rödin har hög kapacitet, men själv tror du att Ekholm kan ersätta en landslagsback som Hietanen till 90-100%?

Redigerad kommentar

Huge: Hurfan blir det med dina svar?!
Måste du klippa å klistra för att få ihop något?

Huge:Lite intressant att du tror att en oprövad ung back från allsvenskan skall ersätta en back som har landslagsmeriter och en istid som är bland de högsta i ES.

Det är nästan löjeväckande.

GävleLasse: Inte då för det har mormor sagt att han är ung och utveklingsbar.
Nästan lika bra som Svanberg.....

Kommer att behövas 10 st Brendl om vi ska klara oss med dom målisarna och backarna vi har..

Lindström: Jag orkar inte lägga ner nån större energi på att svara en okunnig skitkastande överdrivande skribent som ändå inte begriper nåt.
Det finna andra skribenter som det är mer värt att lägga krut på.

Huge: Det vore väldigt intressant om du kunde motivera dig om varför du tror som du gör. Det känns hela tiden som att du tror att det alltid blir bra så länge sundlöv och co värvar.

Hade de varit så kunniga som du vill gölra dem till så hade vi inte harvat i seriens nedre regioner under en tio årsperiod. Så enkelt är det.

Peja: Ekholm kan mkt väl till stor del fylla luckan efter Hietanen, det är min uppriktiga åsikt. Det var därför jag skrev "till 90%, och inte "till 90-100%", som du felaktigt citerade mig.
Vi får väl vänta och se vem som får mest rätt i den frågan.
Ekholm kommer definitivt att tillföra mer tyngd därbak och är väl inte samma spelartyp som Hietanen direkt, men jag  tror på killen stenhårt.

GävleLasse: Det är bara ren och skär otur det vet du väl? Vi har haft stolpe ut i 10 år pga oflax...
Arenan floppa pga Otur..
Publiken ingick inte vilket dom hade budgeterat med..

Huge: "men jag tror på killen stenhårt."

Finns det någon spelare i Brynäs historia som du inte har trott på?

70 Rodrigues: Han trodde ju stenhårt på Jamie Ram ;)

GävleLasse: Och Simon Skoog inte att förglömma :-)

GävleLasse: "Lite intressant att du tror att en oprövad ung back från allsvenskan skall ersätta en back som har landslagsmeriter och en istid som är bland de högsta i ES.

Det är nästan löjeväckande."

Angell var också ett oprövat kort från Allsvenskan, så jag begriper inte varför Ekholm inte skulle kunna göra det lika bra.
Sen håller jag inte med om att han är sådär djävla oprövad som du vill få det till.
Han har fått massor av speltid i AS och har varit en nyckelspelare i JVM-laget.
Det rankar jag ändå rätt så högt.
Klart högre än vad jag rankar ex Rödin, trots att båda har meriter från JVM och att Rödin har ES-erfarenhet.
Sen är det lite kul att du under relativt lång tid kritiserade Hietanen för att slarva i spelet och att inte räcka till i defensiven.
Nu är han helt plötsligt en oumbärlig kraft som vi mister.
Visst lämnar han ett hål efter sig, men inte så stort som många vill få det till enligt min mening. Andra kommer att kliva fram och få mer förtroende, inte minst Löf och Bertilsson.
Sammantaget blir alltså tappet av Hietanen ändå inte nån katastrof, som jag ser det.

GävleLasse och 70 Rodrigues:

"Han trodde ju stenhårt på Jamie Ram ;)"

Jag, jag stickar iaf ut hakan och har en åsikt.
Till skillnad från andra som inte har några egna åsikter....    ;-)

Huge:Så bara för att JAG (som enligt dig är en okunnig läktarcoach) inte var nöjd med Hietanens insatser under en period så blir Ekholm per automatik en bra back?

Angell är en som lyckades, hur många har misslyckats?

GävleLasse:Det enda som sticker ut är din okunnighet ;)

Huge: Du är en sorglig mäniska som inte annat än kan kasta skit å gnälla på andra människor som har en annan uppfattning/ide när det gäller Bif.

Men efter som du är så allvetande och insatt i föreningen kanske du kan upplysa oss andra hur dom tänker:

*Få mera folk på läktaren
*Gå vidare till nästa steg
*Kunna bygga ett topp lag inehållandes enbart Lovande As spelare
*Få ordning på ekonomin så Arena nån gång genererar vinst
*Få in en huvudsponsor
*Kunna leda Svensk ishockey
*Behålla bärande spelare
*Få in vinnar tänket och inte bara mys tänket och "kul att vara med" mentaliteten

Väntar med spänning på att du ska upplysa oss om detta då du oftas svänger dig med termer som:
"Vi får väl vänta och se vem som får mest rätt i den frågan"
"jag tror på killen stenhårt"

För du sitter ju ofta med vid förhandlingar ang spelare och löner och allt däri mellan.
Annars så kanske du kan förklara varför DINA ord är sanningen enbarat.

GävleLasse: "Det vore väldigt intressant om du kunde motivera dig om varför du tror som du gör. Det känns hela tiden som att du tror att det alltid blir bra så länge sundlöv och co värvar."

Såvitt jag kan se så har jag motiverat värvningarna inför nästa säsong, från målvakt till backar.
Är som sagt lite tveksam till målvaktsbiten där jag helst hade sett en stor målvakt som täcker mkt nät.

70 Rodrigues: Svanberg skulle ju dominera med sin blick för spelet bara han fick lite tid..

Redigerad kommentar

Huge: Så du tror att Ekholm fyller 90% av luckan efter Hietanen.

90% av 12 mål och 17 assist... runt 10 mål och 15 assist..En ganska stor lucka att fylla för unge Ekholm...

Lindström: "Annars så kanske du kan förklara varför DINA ord är sanningen enbarat."

När och var har jag påstått att det är JAG som sitter på sanningen?

GävleLasse: Som jag redan sagt: det finns olika sätt att delvis fylla luckan efter andra spelare, som inte enbart handlar om mål och assists.
Sen känns det iofs inte som nån omöjlighet att Ekholm gör 10 mål och ungefär lika många assist på en säsong.
Som det verkar så kommer han ju att få mkt förtroende i bl.a PP, vilket är en bra utgångspunkt om inte annat.

Huge: Ja du klura på det du. Tror nog samtliga här inne fick sig ett gott skratt nu ivf.

Huge: Men det är fortfarande en väldigt stor skillnad på AS och ES

« · 1256109 · »