1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!
munkas:

Tävlingsmentaliteten börjar uppifrån, munkas. Tränare är bara en del av helheten.
Bengtzens förmåga att värva hungriga spelare blir avgörande för hur det lyckas...
Men pengarna som styr förutsättningarna skall andra ansvara för.
Efterfrågar HUNGER från organisationens topp till tå...

Har också alltid gillat Melin, ville gärna att han skulle komma redan till den här säsongen. Nu är jag inte lika säker... Jag tror lättjebrynäs behöver en riktig jävla pådrivare, typ Andreas Johansson. De här svackorna som kommer med jämna mellanrum måste bort. De mysiga träningarna är säker jättetrevliga att åka till men föga utvecklande och med tanke på att vi hamnar längre och längre från toppen kanske det är dags med en helt ny tränartyp. Vinnar- och tävlingsmentaliteten måste tillbaka till Gavlerinken.

Linus Wickman:

Placering insläppta mål:

LHC m Melin; #9, #10, #4

Bif m TJ; #11, #7, #10

Melin tycks ju ha fått viss ordning i år

Tittar man på oss är det egentligen sjukt va med mål vi släppt in, snacka om att vi har fått stressat/forcerat framåt för att knipa poäng...

tjugo8: Innan säsongen ställde jag mig positiv till Melin, men hoppas verkligen BZ tittar på något annat. Försvarsspelet i Linköping har verkligen varit sådär och det känns inte spännande och nytt. Brynäs behöver något fräsht och nytt  som skulle komma in med ideer som skulle driva Brynäs framåt i utvecklingen. Jeremy Colliton eller något liknade skulle vara kul

Melin skulle kännas OK. Men det beror ju på vilka som finns tillgängliga också. Jag gillar Roger ganska mycket dock,sen har han väl inte lyckats fullt ut sen det magiska guldet -99 som tidigare skribenter påpekar.

tjugo8: Ärlig talat vill jag inte se Melin i Brynäs. Tror inte det är den typen vi behöver.

Blir nog inget m Melin då...

14 minför 14 minuter sedan

Roger Melin lämnar Linköping till våren. Jag räknar med Melin i Brynäs nästa säsong.

Peja:
Kloka ord
Alltså en coach som funkar när laget består av 5-6 killar som året/åren efter lämnar för nhl

tjugo8: Jag tror att TJ är en bra tränare om du har ett kreativt och hungrigt lag. Han låter kreativa spelare vara kreativa och spela ut sina register. Problemet är att när materialet blir sämre/mindre kreativt, så verkar han inte kunna anpassa sig till verkligheten. Med ett sämre material behöver man tydligare taktiska riktlinjer och sätta ett tydligt grundspel. Det går inte att lita på spelarnas förmåga att lösa situationer genom kreativitet. Dagens Brynäs behöver tydligare taktiska riktlinjer än guldupplagan. Särskilt i det defensiva spelet. Det har Tommy haft flera år på sig att jobba med, men misslyckats.

Skrubben:
Mmm...synd att han lyckades sämre m o få spelare o överprestera de sista 3 åren
O guldet kan nog lika mkt tillskrivas de blivande nhl/khl-spelarna, Sundlöv o Pecka, grym trupp o mv

Tror mkt av besvikelsen ligger i förhoppningen att TJ skulle ta guldet som en språngbräda t en ny tid...
Men nu står vi här o det kanske blir en gång på 15 år som vi tar oss förbi kvarten

Har alla glömt att denna tränare vann SM-guld för 2,5 år sedan? Detta med ett lag bestående av Martin Johansson, Jocke Rohdin och Emil Molin (okej kanske hårddrog det lite). Vi var ett stolpskott från att slå Saik i fyra raka matcher i finalserien. Då funkade hans ledarstil plötsligt jävligt bra.

Vissa kanske säger att Brynäs levde enbart på Silfver, Kroken, Larsson, Svedberg m.fl. Jag kollade på första finalmatchen igår när vi slog Saik med 6-3 på bortaplan (herregud vad starkt det var) och vi spelade riktigt jävla bra. Alla kedjor fick snurr i anfallszon, även fjärdekedjan med Molin, Rohdin och Lavander. Hur fan kommer det sig? Jonsson fick ALLA spelare att överprestera det slutspelet, inte bara stjärnorna.

Nu kanske ni tror att jag vill ha kvar Jonsson nästa år? Nej, det här var bara för att nyansera er diskussion lite. Jag tycker att det också är dags med lite nytt blod. Dock tycker jag att ni hånar vår coach på ett sätt som inte är värdigt en som faktiskt vunnit SM-guld.

Zappaholic:
Det här med coachingen framför eller bakom bänken är en evig fråga. Visst, har man uppfattningen att coachen hela tiden skall instruera spelarna "aktivt" är det enklare att finnas framför spelarna.
Samtidigt är det från den positionen svårt att få en överblick av spelet vilket innebär att coachingen blir svårare. Det är också fler störningsmoment för coachen längst fram.
Spelare som hoppar in och ut ur båset, klubbor och puckar som flyger runt osv.
Det finns dock en klar vinst att från en bakomposition kliva fram och markera en scenförändring i spelet vid viktiga stunder i spelet, tex vid underläge, pp, bp, timeout, powerbrak osv.

Det viktigaste är alltid att spelarna driver på varandra utifrån överenskommen gameplan som man jobbat fram inför den aktuella matchen.
Då räcker det med små korringerar i båset eller i periodpausen.

Kolla hur det ser ut i NHL pga det oftast begränsade utrymmet i båset framför bänken, och det med ett mer auktorativt ledarskap generellt...

Med andra ord... hitta ett sätt att coacha laget som vinner matcher. = )

Zappaholic: Hur ofta behöver Wallson ens agera? Laget sköter sig själv.

Men om man som TJ "toppar" med iskalla spelare i slutet på matcher så undrar man.

Visst finns det olika ledarstilar, absolut. Men jag tror att Brynäs lätt faller i lättja och börjar tulla på arbetsinsatsen- Därav alla "Vår sämsta insats" trots välbesökt hemma match.

Powerfade: när du sett exempelvis Melin eller Wallson gå framför spelare och peppa? Har jag aldrig sett. Eller Samuelsson för den delen?

Huge: Jag tycker TJ känns ganskaoengagerad i båset. Man ser honom aldrig gå framförspelarna, läsa av deras blickar och peppa. Han skulle inte märka om det var lim under skorna förrän det blev periodpaus.

Powerfade: Jag behöver inga klipp från nån match för att bedöma TJ:s ledarstil, den tror jag de flesta härinne redan känner till: lugn och sansad, ingen auktoritär typ som gapar och skriker i båset.
Det var därför jag tog det korta klippet som exempel på hans stil, inget annat.
Du bör istället vända dig till den som tog klippet som intäkt för att TJ är handlingsförlamad i båset.

Huge: Intressant hur mycket du kan beföma av det få sekunder de visar TJ i båset under en match på TV. ;)

SnowKing: Googlade precis på "Lycken" och han bor tydligen kvar i Storhagen.
Såg samtidigt en bild på honom, en sån där samlarbild man jagade till sitt hockeyalbum. Bilden kompletterades med en kort, kärnfull och ibland lite rolig spelarkarakteristik, typ:

"Börje Salming, 20 år, värnpliktig, back.
Yngre bror till Stig. Mycket utvecklingsbar.
Kan få sitt stora genombrott i år."

Ja, det där med utvecklingsbar stämde iaf skapligt bra...   :-)

Redigerad kommentar

SnowKing: Kombinationen av Sandlin som banbrytande tränare tillsammans med ett i stort sett svenskt landslag på isen, bidrog nog till största del till att hans tränarstil blev så lyckad, skulle jag tro.
Minns mkt väl "Lycken", en långsam men oerhört begåvad spelfördelare som med ytterst små kroppsrörelser och klubbfinter på liten yta, kunde kollra bort vem som helst.
Idag hade han förstås fått sig en tryckare innan hunnit blinka, men då funkade det bra. Och som du säger: han tackade nej till landslaget, hade säkert lite dåligt självförtroende och tyckte att han inte räckte till. Är iaf vad jag hört i efterhand.
Kuriosa: han bodde i Bomhus (Storhagssvängen) mitt emot min farmor och farfars hus.

Redigerad kommentar

Forzzen:

Jag kommer ofta att tänka på Tommy Sandlin när det höjs röster för att en viss tränare inte agerar i båset..... Har för mig att Sandlin uttryckte det att "taktik diskuterar vi på träning och före matcherna, på isen är det upp till spelarna"..... ungefär så menade han, men det kanske var lite lättare att va tränare i Brynäs på sjuttiotalet när laget hade så många landslagsspelare. Dessutom har jag för mig att Jan-Erik Lyck inte ville va med i landslagstruppen.... rätta mig gärna om nån vet bättre!

Forzzen: Mkt bra inlägg, instämmer till fullo.
Jag ser tränarfrågan ur två synvinklar, vilka komplicerar beslutet om ny tränare eller att TJ fortsätter.
TJ kan systemet från grunden, känner spelarna och har det långsiktiga klart för sig. Han har delvis lyckats bra efter guldet men samtidigt hämmats av envisa och hårt slående skador som gett en inte helt rättvis bild av det laget egentligen kunnat prestera.
I den andra vågskålen ligger att han känns som en begränsad taktiker och lite för offensivt enkelspårig, sas. Sen är det aldrig fel med tränare/ledare från egna led, men det kan även hämma utvecklingen i vissa delar.
Kan tänka mig att BZ:s inträde gör att man sas "vågar" tacka TJ för gott arbete i komb med att 3 år känns lagom och att en ny röst blir ett lyft, inte minst för våra lovande JVM-spelare som haft TJ sen barnsben.

bifhjärta: Du har alltså fram tills nu hållit med mig i mkt, vad är det isf för avgörande sak som fått dig att helt plötsligt inte vilja fortsätta debattera och svara på mina inlägg?
Bara för att jag ifrågasatt ditt inlägg om handlingsförlamade coacher?
Jag kritiserar inlägg som jag inte håller med om, svårare är det inte. Tror de flesta agerar som jag; man öppnar hellre munnen när man inte håller med och (bl.a av praktiska skäl) tiger när man samtycker. Då kan det ju felaktigt framstå som att man aldrig håller med om nåt. Och när det samtidigt sitter ett gäng gnällspikar som uppenbarligen inte kan så mkt om hockey och sällan eller nästan aldrig skriver nåt det är värt attv skriva under på, då blir det ju ännu lägre chans att man skriver ett medhållande inlägg.
Men för att vara konkret och ta ett exempel: jag argumenterar och förklarar sakligt varför jag tycker du har fel i att vi har handlingsförlamade coacher i båset, är det därför du helt plötsligt inte kommer att svara på mina inlägg?
Hade varit roligare och befrämjande för en konstruktiv debatt om du kommit med sakliga argument för din åsikt, och inte bara hänvisat till ett klipp från omklädningsrummet som slutgiltigt bevis för att TJ är handlingsförlamad.
Till sist: hur många härinne erkänner när dom haft fel?
Har inga problem med det, dessutom: blir du nöjdare om jag (eller alla, för den delen) lägger till ett "men jag kan ju ha fel...." efter varje åsikt?
Trodde det var underförstått att alla kan ha fel, utan att man behöver erkänna det i skrift varje gång man tyckt nåt.
PS Häng inte upp dig på det där med citaten.
Jag är själv läktarcoach/soffcoach, nåt jag framhåller lite då och då. Vissa har tydligen svårt att förstå det och tror jag vet allt, bara för att jag argumenterar ihärdigt och kanske är lite envis. Citering är f.ö praktiskt och det är enbart därför jag så ofta använder metoden.

Zappaholic: Den perfekta tränaren vem är det och vad gör den till den perfekta tränaren ? Alla tränare har sin ledarstil och har man anställt en tränare på 3år så måste SC införskaffa de spelare som passar den tränaren . R Melin är ett ex. han har lyckats i ( ursäkta mig) sämre lag med mindre ekonomiska krafter typ Brynäs och AIK men däremot misslyckats i lag som FBK och LHC där man har en stark ekonomi. det intressanta är i dessa fall, varför lyckas/lyckades ej han där? En av mitt tycke största tränaren genom tiderna är T Sandlin han lyckades med sin ledarstil ta sju SM-guld 6+1 och jag kommer inte ihåg att jag sett honom ställa sig framför spelarna och skälla ut dom efter noter. Sedan tycker jag att en som Bäckman gjorde det bra Med ett ungt MoDo 99 med sin ledarstil, men tyvärr för dom så hade vi bl.a. Bissett. Många gånger tror jag det är frusterationen från oss fans då laget spelar dåligt, att man då vill se tränaren ställa sig framför spelarna och rå skälla så fradgan yr men sen om det ger mest effekt för oss eller spelarna vet jag ej. Själv skulle jag efter denna säsong vilja se en ny tränare och då ingen av dessa som snurrar runt i SHL idag utan en tränare som har ett driv att föra föreningen framåt med nya ideer både taktiskt och träningsmässigt.

bifhjärta: Då ska man veta att Huge i mina ögon nog är den mest hockeykunniga i detta forumet.
Tycker hans analyser men framförallt hans sätt att se Brynäs OCH Brynäs som förening över lång tid och inte dag för dag är en fröjd att se.
Att tex formsvackor kommer och går och att spelare har sämre dagar ibland utan att en tränare eller spelare ska sparkas är en av de saker han ofta trycker på.

Han ser som sagt Brynäs som förening över lång tid och hans syn på hur han tror och hur han uppfattar att de jobbar.

Som sagt, tycker Huge är en av de två-tre bästa medlemarna här inne och en av de två-tre personer som jag hyser stor respekt för vad gäller deras hockeysyn och hockeytankar!

bifhjärta: Absolut, kul att du håller med. 4 bra argument för att en gapskrikande och vilt gestikulerande tränare inte alltid är den bästa pådrivaren.
Spelarna reagerar olika på olika tränartyper, vissa kräver mer piska än morot sas, och vice versa.
Sen tror jag att det här klippet ändå ger en rätt så bra bild på TJ:s tränarstil överlag och HANS sätt att coacha, även om han säkerligen ryter till när det känns befogat och kan uppträda mer auktoritärt sas.
Intressant åsikt från Widing om stämningen i truppen trots svacka och 6 raka hemmaförluster. Den var ändå väldigt god i jämförelse med hur han upplevt det i många andra lag i samma situation, borde tyda på en bra tränare som har förmåga att lyfta och stärka spelarna när det går riktigt trögt och som bäst behövs.

Honken: hehe helt rätt!

Huge: Vill du se hur TJ är i omklädningsrummet kan du se det här klippet. Han har ju själv sagt att han är envis så särskilt annorlunda mot idag är det nog inte. 

Ganska lojt vill jag påstå, framförallt för att vara en match mot Rögle som Brynäs borde vinna.

brynäs08: Hej och godkväll! Bra fråga, är lite sent men återkommer med svar när jag funderat på saken lite närmare.

Lunkan: Tvärtom, bra frågor svarar jag alltid och mkt gärna på.
Men korkade och felaktiga påståenden, som att jag inte svarar på frågor, dom ifrågasätter jag alltid.

brynäs08: Hur tänkte du nu, Huge kan ju inte svara på frågor, han kan bara ifrågasätta dem.

Huge: godkväll! Orkar inte läsa tråden. Men en fråga i all välmening och utan tjafs ;)

tror du att TJ är rätt man på rätt plats eller tror du någon annan kunde fått ut mer av befintligt lag?

trevlig kväll.

bifhjärta: Stämmer säkert, men DU har fel i sakfrågan: att vara mer verbalt och fysiskt aktiv i båset innebär inte att man per automatik är mer handlingskraftig och pådrivande än en coach som uppträder lugnt och sansat.
Är rätt säker på att de s.k lugna tränarna istället låter spelarna få veta att dom lever ex när man befinner sig i omklädningsrummet i paus, om och när det krävs.
Men du kanske bara upplevt gaphalsar som tränare, isf kan jag till viss del förstå din synpunkt...   😉

Redigerad kommentar

Bratwursten: =) är nere från 3-6 månader så beroende på hur lång tid man är borta så är abonnemang svårt, för i Sverige blir det boxern.

Huge: Intressant att du vet om jag sysslat med lagidrott eller inte ;-) Trots att du vet allt så råkade du ha fel den här gången...

Bratwursten: Japp, hela familjen, en av julklapparna till barnen:) Smart drag va;)

Bratwursten: Tror du har rätt, men det största problemet för våra grabbar i Nordamerika borde vara tidsskillnader. För elitidrottsmän är det trots allt väldigt viktigt att 'sova bra'.

Redigerad kommentar

Bratwursten: Verkar vara så att abonnemang inte fungerar men att man kan köpa matcher via ppv

bifhjärta: ah okej har för mig man läst om gamla Brynäsare som tex Järnkrok beklagat sig över att inte kunna se matcherna via Cmore.. Men det kanske bara gäller Nordamerika då eller att dom är tekniskt okunniga;P

Redigerad kommentar

bifhjärta: Nä, det är nog inte bara du.
Finns säkert fler tomtar som på allvar tror att ju mer man gapar, skriker och viftar med armarna i båset, desto bättre är man på att driva på sina spelare.
Det lustiga är att det finns massor av pådrivande tränare som agerar väldigt lugnt och sansat i båset (Wallson eller Melin, för att nämna två...) men jag förstår om du misstar deras ledarstil för en förmåga att inte kunna driva på spelarna.
Inte lätt att veta om man är en soffcoach som aldrig sysslat med lagidrott öht.
OBS!
Det här konstaterar jag framför min texttv, utan att ha sett tränarna i båset.
Du kanske borde testa texttv nån gång, en klart underskattad källa när det gäller att lära sig lite om hockey och lagidrott i allmänhet...

Bratwursten: Jaså? Går alldeles utmärkt att se cmore från utlandet..iallafall förra säsongen. Nästan hela den här säsongen är jag i Svedala så jag ser 90% av matcherna:)

Förresten någon annan som ska till Globen den 28/12 ? verkar bli fullsatt!

bifhjärta: Ser inte Huge några matcher? och hur funkar det för dig att följa matcherna från franska polynesien? går väl inte att få in Cmore utomlands vad jag vet

Redigerad kommentar

Huge: om du tittar på matchen istället för på texttv så ser man handlingsförlamade ledare i båset..men det kanske bara är jag.

bifhjärta: Hur vet du det?

Huss: Ja, framdrivare finns det verkligen inte för många av i vårt bås....

Linus Wickman: Men har vi inte den typen i Dackell redan? Låt vara att jag faktiskt tror att Colliton passar bättre som pådrivare med sin mer extroverta nordamerikanska stil.

Linus Wickman:

Intressant namn!

tjugo8: Colliton skulle vara ett intressant namn, men är troligtvis för oefaren för att kliva in i båset redan nästa säsong, men skulle funka som en assisterande eller dela ansvaret med en mer erfaren coach.

Redigerad kommentar

Bz:s rekrytering här blir ju elddop/mkt intressant

Han tycks ju ha jobbat länge m tränarna

Jag kan i viss mån känna att de flesta Brynäs-tränarna har stannat lite för länge; Melin, Boork, Cz, TJ...och jag är inte längre så intresserad av Melin (LHCs försvarsspel)

Vilken tränartyp?

Kan det bli ngt av hans gamla namn? Hånberg har gjort det bra både i Hästen o KHK

Rutinerad/dyr/trög eller coming man/billig/driven?

Leif Strömberg, 4 säs.

Cz, 3 säs.

(Magnus Arvedsson)

Hallam, 4 säs

(Janne Karlsson)

Per Hånberg

tjugo8: Så vitt jag vet har ingen vunnit SM guld i blrjan på december. Vi får se framåt vårkanten hur det ser ut då. Brynäs ut i fyra raka ringer allt för bekant i mina öron.

Tänk förresten om vi hade haft Växjös alla miljoner o kunnat köpt in alla stjärnor som de gör...

...då hade vi kunnat haft 3 poäng till nu...

« · 1646197 · »