1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736627 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!

Dessa ord är väl inte lika glasklara som tidigare...?

– Det här med tålamod är svårt att svara på. När, om och hur många förluster det kan ta innan det sker förändringar.

– Men just nu är jag beredd att stå bakom alla. Och det gäller inte bara Tommy, utan även våra två andra tränare, "Dacke" (Andreas Dackell), Ove (Molin) och alla spelare. Sedan vet man inte vad som händer i framtiden, säger Bengtzén.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/brynas/article20084799.ab

Bz sparkade fö Magnus Arvedsson 2008 bla för att han "inte nådde fram till gruppen"

Skrubben: Visst blir några bänkade men det är sällan att man gör om i formationerna, bänkar spelare som inte gör sitt jobb. Tex Blomqvist senast.
Det är vad JAG menar med att gå ner på tre kedjor. Inte att bänka spelare som snittar 5 min/match

Det trodde jag att det skulle gå fram utan förklaring.

tjugo8: Men jag skriver ju att Tommy har ett medansvar. Var och en av spelarna har också ett jävla stort ansvar med det mentala innan match. När jag lirade fotboll var det givetvis huvudtränarens uppgift att förmedla sina kravbilder inför varje match. Det var min egen uppgift att ta till mig den kravbilden och ta ansvar för att jag var redo för match.

Brynäsgubbe: Håller med dig man är kraftigt orolig över hur svagt och idefattigt vi spelar just nu. känns som fritt fall rakt ner i HA ..var är viljan att vara nr 1 i sverige? GÖR NÅGOT !

Zappaholic:
Nej
Men ställa krav,driva på,ifrågasätta o skapa en diciplinerad o högpresterande miljö är centralt för en HC, enligt mig alltså

tjugo8: Det är väl klart. Eller menar du att en HC har som enda uppgift att motivera sina spelare??

Skrubben: Usch, jag är så jäkla nervös att vi åker ur i år, att vi har en hyfsad trupp som borde ligga högre upp gör det hela bara värre. Som det är nu kommer Brynäs med nöd och näppe klara ett kval, om ens över huvudtaget. Hoppas verkligen vi inte gör en Djurgården och åker ur... Om två omgångar kan vi vara sist. 😭

Zappaholic:
Behövs Head Coach överhuvudtaget då?

Huge: Man kan skylla på skador till en viss del, men det ska inte behöva vara hela sanningen.

Vi har ligans bästa målvakt, ligans bästa kedja och ligans bästa powerplay. Att bara ha en av dessa saker borde vara tillräckligt för att slippa kval. Det duger inte att skylla på spelarmaterialet i mitt tycke. Kolla bara på Örebro och Djurgården. Sämre trupper (ingen annan kan säga att det är fel), men ändå högre upp än Brynäs i tabellen. Vad beror det på? Dessa lag har gått in med en bättre inställning till matcherna än vad Brynäs gjort. Lite som Leksand förra säsongen. Det är denna inställning jag vill se hos Brynäs och som är tränarens ansvar. TJ fick den inställningen hos laget säsongen 11/12 (framför allt slutspelet). Hur det kommer sig att han inte får det nu är givetvis svårt att säga. Detta är dock realiteten och läget kan börja bli akut. Kan inte TJ få fart på grabbarna är det enklaste sättet att få in en tränare som kan det.

Huge: Håller med dig om din analys kring spelarnas ansvar att själva motivera sig. Visst har TJ ett medansvar här, men vi pratar om vuxna män som tävlar på elitnivå. Det ska inte behövas en tränare som står och talar om för dem att vara motiverade. Det är varje individs ansvar att tända till inför varje match. Det är väl inget vuxendagis?

Nå, Mr Rodrigues...jag väntar fortfarande på att du ska bevisa ditt påstående om att jag och Huge tycker att allt flyter på. Var är citaten? 

Poppade popcorn och tog fram läsk igår kväll och satte mig framför skärmen och väntade...

Annars blir du bara en sån däringa tom tunna som skramlar en massa :-)

Nu bryter vi trenden, ses i Globen kära Brynäsare:)

Skrubben: Ja, det visar hur enögt och okunnigt han analyserar.
Allt är bara tränarens fel i hans ögon, inget annat ligger bakom.
Har det inte varit enbart Boorkens eller Sundlövs fel så har det varit CZ:s.
Nu hyllar han BZ innan denne ens har hunnit sätta nån vidare prägel på laget, återstår att se hur länge det dröjer innan allt också är BZ:s fel....

Med tanke på dom tunga tappen på framförallt Ollas men även Enterfeldt och Sunken så vill jag påstå att det mesta idag handlar om materialet och inte så mkt om spelsystem.
Vi hamnade i en svacka som nästan uteslutande handlade om spelarnas oförmåga/ovilja(?) att inse allvaret och att det inte håller att småfuska i en oerhört jämn serie där alla kan slå alla vilken dag som helst. Tränaren har självfallet ett ansvar här, men vi talar om vuxna yrkesmän som borde fatta nåt utan att tränaren måste stå och påpeka självklarheter inför varje match.
När det går tungt är spelare som just Ollas, Enterfeldt och Sunken väldigt viktiga med sin rutin och sitt sätt att agera för laget på isen i varje byte och under varje träning. Deras ersättare måste dessutom ges tid att anpassa sig, vilket är ytterligare orsak som försvårar det hela.
Spelarna tog sig ur en lång svacka och visade att man vet vad som krävs, en enstaka match efter ett juluppehåll där vi dessutom har en hel kedja borta i JVM och även 2 nya spelare som ännu inte hunnit anpassa sig till vårt spelsätt, är inte tillräckligt stort underlag för att det ska ligga till grund för omedelbar sparkning av TJ, som många tydligen kräver.
Tränarbyte känns motiverat främst när denne inte har förtroende hos spelarna, nåt jag inte upplever i nuläget.
Nu gäller det att bita ihop och jobba stenhårt, liksom man gjorde vid svackan man tog sig ur. Tror på ett betydligt mer aggressivare och hårt jobbande Brynäs med mkt skridskoåkning ikväll. Om det sen räcker till vinst återstår att se, huvudsaken är att det ser ut mer som innan juluppehållet och inte som senast, där det mesta som spelarna själva ansvarar för saknades.

Redigerad kommentar

Vi behöver förstärka på backsidan. Vi väger lite för lätt och tvingas låta motståndarna snurra. På hemmaplan när vi har mer puck blir inte problemet så stort. Men borta när motståndarna spelar mer offensiv t lyser det igenom. En eller två stabila pjäser skulle göra skillnad

Powerfade: Håller med delvis i det du säger, men att TJ inte har gått ner på tre kedjor i slutet av matcherna är fel. Det måste vara att du inte har tänkt på det, men i varje match blir 2-3 forwards bänkade med 10-15 minuter kvar.

bradberry:Huvudproblemet i Brynäs är den konstanta avsaknaden av KONSEKVENSER. Det verkar inte finnas några som helst KRAV uppifrån utan man kan låta spelare och ledare stå och säga saker som "årets sämsta insats"snacka med tomma fraser om "Revanch".

I Brynäs kan man lalla på och vara helt ur form och ändå komma undan med det. Till och med få ökad speltid och vara på isen vid toppningar.

När gick man ner på tre kedjor sist i en forcering för att knipa en poäng eller två? Sånt händer fan aldrig när TJ står i båset. Varför? Jo, för att han har inga krav på sig utan kan stå och skylla ifrån sig om att spelarna inte är där osv.

DET ÄR HANS JÄVLA JOBB ATT SE TILL ATT DE ÄR DÄR, VARJE BYTE!

AVGÅ!!!

maddog1970: ""Sparkar in öppna dörrar" kallas det😤"

- Jo för oss som följer Brynäs dagligen kanske... Men tycker de flesta experter ofta är ute å cyklar i många analyser. Beror nog på att de har 12 lag att följa. Med bakgrund mot detta tycker jag Wikegård på ett bra sätt sätter fingret på vad som är fel i Brynäs...

bradberry: "Sparkar in öppna dörrar" kallas det😤

bradberry: Torsk ikväll igen då måste nånting hända men som vanligt sparkas väl ingen i denna förening tyvärr! jag tror spelarna  tappat respekt och förtroende för TJ .

tjugo8: Fullständigt lysande analys av Wikegård...!

maddog1970:på hemmaplan tycker jag att det ser helt ok ut. Förutom några dip som TJ får ta på sig. Nej detär bortaspelet som MÅSTE bli bättre, annars kan det här slut väldigt illa.

Ska BZ bli sportchefen som sänkte Brynäs? För det är så man kommer att döma honom, även om det inte är han som är ansvarig för lagbygget.

Man kanske ska börja med att lämna TJ hemma på bortamatcherna. Busschaffisen kan väl ta över.. ;-)

Auchinleck: Vad snackar du om? Har seriöst svårt stt tyda vad du försöker säga.

Auchinleck: Underhållningsvärdet i Brynäs spel är sannerligen lågt! Man följer snart dem hellre på text- tv än live.

tjugo8:

Ord och inga visor. Wikegård vill se HUNGER och funderar varför
Brynäs (läs TJ) bara snackar om hunger och inte levererar.
En viktig förklaring till de usla publiksiffrorna. Sexigare att se färg
torka än Brynäs spela (?) hockey.
Ny chans idag att visa att Wikegård har fel...

Att dessa satans läktarcoacher ska få hålla på!

munkas:

Tävlingsmentaliteten börjar uppifrån, munkas. Tränare är bara en del av helheten.
Bengtzens förmåga att värva hungriga spelare blir avgörande för hur det lyckas...
Men pengarna som styr förutsättningarna skall andra ansvara för.
Efterfrågar HUNGER från organisationens topp till tå...

Har också alltid gillat Melin, ville gärna att han skulle komma redan till den här säsongen. Nu är jag inte lika säker... Jag tror lättjebrynäs behöver en riktig jävla pådrivare, typ Andreas Johansson. De här svackorna som kommer med jämna mellanrum måste bort. De mysiga träningarna är säker jättetrevliga att åka till men föga utvecklande och med tanke på att vi hamnar längre och längre från toppen kanske det är dags med en helt ny tränartyp. Vinnar- och tävlingsmentaliteten måste tillbaka till Gavlerinken.

Linus Wickman:

Placering insläppta mål:

LHC m Melin; #9, #10, #4

Bif m TJ; #11, #7, #10

Melin tycks ju ha fått viss ordning i år

Tittar man på oss är det egentligen sjukt va med mål vi släppt in, snacka om att vi har fått stressat/forcerat framåt för att knipa poäng...

tjugo8: Innan säsongen ställde jag mig positiv till Melin, men hoppas verkligen BZ tittar på något annat. Försvarsspelet i Linköping har verkligen varit sådär och det känns inte spännande och nytt. Brynäs behöver något fräsht och nytt  som skulle komma in med ideer som skulle driva Brynäs framåt i utvecklingen. Jeremy Colliton eller något liknade skulle vara kul

Melin skulle kännas OK. Men det beror ju på vilka som finns tillgängliga också. Jag gillar Roger ganska mycket dock,sen har han väl inte lyckats fullt ut sen det magiska guldet -99 som tidigare skribenter påpekar.

tjugo8: Ärlig talat vill jag inte se Melin i Brynäs. Tror inte det är den typen vi behöver.

Blir nog inget m Melin då...

14 minför 14 minuter sedan

Roger Melin lämnar Linköping till våren. Jag räknar med Melin i Brynäs nästa säsong.

Peja:
Kloka ord
Alltså en coach som funkar när laget består av 5-6 killar som året/åren efter lämnar för nhl

tjugo8: Jag tror att TJ är en bra tränare om du har ett kreativt och hungrigt lag. Han låter kreativa spelare vara kreativa och spela ut sina register. Problemet är att när materialet blir sämre/mindre kreativt, så verkar han inte kunna anpassa sig till verkligheten. Med ett sämre material behöver man tydligare taktiska riktlinjer och sätta ett tydligt grundspel. Det går inte att lita på spelarnas förmåga att lösa situationer genom kreativitet. Dagens Brynäs behöver tydligare taktiska riktlinjer än guldupplagan. Särskilt i det defensiva spelet. Det har Tommy haft flera år på sig att jobba med, men misslyckats.

Skrubben:
Mmm...synd att han lyckades sämre m o få spelare o överprestera de sista 3 åren
O guldet kan nog lika mkt tillskrivas de blivande nhl/khl-spelarna, Sundlöv o Pecka, grym trupp o mv

Tror mkt av besvikelsen ligger i förhoppningen att TJ skulle ta guldet som en språngbräda t en ny tid...
Men nu står vi här o det kanske blir en gång på 15 år som vi tar oss förbi kvarten

Har alla glömt att denna tränare vann SM-guld för 2,5 år sedan? Detta med ett lag bestående av Martin Johansson, Jocke Rohdin och Emil Molin (okej kanske hårddrog det lite). Vi var ett stolpskott från att slå Saik i fyra raka matcher i finalserien. Då funkade hans ledarstil plötsligt jävligt bra.

Vissa kanske säger att Brynäs levde enbart på Silfver, Kroken, Larsson, Svedberg m.fl. Jag kollade på första finalmatchen igår när vi slog Saik med 6-3 på bortaplan (herregud vad starkt det var) och vi spelade riktigt jävla bra. Alla kedjor fick snurr i anfallszon, även fjärdekedjan med Molin, Rohdin och Lavander. Hur fan kommer det sig? Jonsson fick ALLA spelare att överprestera det slutspelet, inte bara stjärnorna.

Nu kanske ni tror att jag vill ha kvar Jonsson nästa år? Nej, det här var bara för att nyansera er diskussion lite. Jag tycker att det också är dags med lite nytt blod. Dock tycker jag att ni hånar vår coach på ett sätt som inte är värdigt en som faktiskt vunnit SM-guld.

Zappaholic:
Det här med coachingen framför eller bakom bänken är en evig fråga. Visst, har man uppfattningen att coachen hela tiden skall instruera spelarna "aktivt" är det enklare att finnas framför spelarna.
Samtidigt är det från den positionen svårt att få en överblick av spelet vilket innebär att coachingen blir svårare. Det är också fler störningsmoment för coachen längst fram.
Spelare som hoppar in och ut ur båset, klubbor och puckar som flyger runt osv.
Det finns dock en klar vinst att från en bakomposition kliva fram och markera en scenförändring i spelet vid viktiga stunder i spelet, tex vid underläge, pp, bp, timeout, powerbrak osv.

Det viktigaste är alltid att spelarna driver på varandra utifrån överenskommen gameplan som man jobbat fram inför den aktuella matchen.
Då räcker det med små korringerar i båset eller i periodpausen.

Kolla hur det ser ut i NHL pga det oftast begränsade utrymmet i båset framför bänken, och det med ett mer auktorativt ledarskap generellt...

Med andra ord... hitta ett sätt att coacha laget som vinner matcher. = )

Zappaholic: Hur ofta behöver Wallson ens agera? Laget sköter sig själv.

Men om man som TJ "toppar" med iskalla spelare i slutet på matcher så undrar man.

Visst finns det olika ledarstilar, absolut. Men jag tror att Brynäs lätt faller i lättja och börjar tulla på arbetsinsatsen- Därav alla "Vår sämsta insats" trots välbesökt hemma match.

Powerfade: när du sett exempelvis Melin eller Wallson gå framför spelare och peppa? Har jag aldrig sett. Eller Samuelsson för den delen?

Huge: Jag tycker TJ känns ganskaoengagerad i båset. Man ser honom aldrig gå framförspelarna, läsa av deras blickar och peppa. Han skulle inte märka om det var lim under skorna förrän det blev periodpaus.

Powerfade: Jag behöver inga klipp från nån match för att bedöma TJ:s ledarstil, den tror jag de flesta härinne redan känner till: lugn och sansad, ingen auktoritär typ som gapar och skriker i båset.
Det var därför jag tog det korta klippet som exempel på hans stil, inget annat.
Du bör istället vända dig till den som tog klippet som intäkt för att TJ är handlingsförlamad i båset.

Huge: Intressant hur mycket du kan beföma av det få sekunder de visar TJ i båset under en match på TV. ;)

SnowKing: Googlade precis på "Lycken" och han bor tydligen kvar i Storhagen.
Såg samtidigt en bild på honom, en sån där samlarbild man jagade till sitt hockeyalbum. Bilden kompletterades med en kort, kärnfull och ibland lite rolig spelarkarakteristik, typ:

"Börje Salming, 20 år, värnpliktig, back.
Yngre bror till Stig. Mycket utvecklingsbar.
Kan få sitt stora genombrott i år."

Ja, det där med utvecklingsbar stämde iaf skapligt bra...   :-)

Redigerad kommentar

SnowKing: Kombinationen av Sandlin som banbrytande tränare tillsammans med ett i stort sett svenskt landslag på isen, bidrog nog till största del till att hans tränarstil blev så lyckad, skulle jag tro.
Minns mkt väl "Lycken", en långsam men oerhört begåvad spelfördelare som med ytterst små kroppsrörelser och klubbfinter på liten yta, kunde kollra bort vem som helst.
Idag hade han förstås fått sig en tryckare innan hunnit blinka, men då funkade det bra. Och som du säger: han tackade nej till landslaget, hade säkert lite dåligt självförtroende och tyckte att han inte räckte till. Är iaf vad jag hört i efterhand.
Kuriosa: han bodde i Bomhus (Storhagssvängen) mitt emot min farmor och farfars hus.

Redigerad kommentar

Forzzen:

Jag kommer ofta att tänka på Tommy Sandlin när det höjs röster för att en viss tränare inte agerar i båset..... Har för mig att Sandlin uttryckte det att "taktik diskuterar vi på träning och före matcherna, på isen är det upp till spelarna"..... ungefär så menade han, men det kanske var lite lättare att va tränare i Brynäs på sjuttiotalet när laget hade så många landslagsspelare. Dessutom har jag för mig att Jan-Erik Lyck inte ville va med i landslagstruppen.... rätta mig gärna om nån vet bättre!

Forzzen: Mkt bra inlägg, instämmer till fullo.
Jag ser tränarfrågan ur två synvinklar, vilka komplicerar beslutet om ny tränare eller att TJ fortsätter.
TJ kan systemet från grunden, känner spelarna och har det långsiktiga klart för sig. Han har delvis lyckats bra efter guldet men samtidigt hämmats av envisa och hårt slående skador som gett en inte helt rättvis bild av det laget egentligen kunnat prestera.
I den andra vågskålen ligger att han känns som en begränsad taktiker och lite för offensivt enkelspårig, sas. Sen är det aldrig fel med tränare/ledare från egna led, men det kan även hämma utvecklingen i vissa delar.
Kan tänka mig att BZ:s inträde gör att man sas "vågar" tacka TJ för gott arbete i komb med att 3 år känns lagom och att en ny röst blir ett lyft, inte minst för våra lovande JVM-spelare som haft TJ sen barnsben.

bifhjärta: Du har alltså fram tills nu hållit med mig i mkt, vad är det isf för avgörande sak som fått dig att helt plötsligt inte vilja fortsätta debattera och svara på mina inlägg?
Bara för att jag ifrågasatt ditt inlägg om handlingsförlamade coacher?
Jag kritiserar inlägg som jag inte håller med om, svårare är det inte. Tror de flesta agerar som jag; man öppnar hellre munnen när man inte håller med och (bl.a av praktiska skäl) tiger när man samtycker. Då kan det ju felaktigt framstå som att man aldrig håller med om nåt. Och när det samtidigt sitter ett gäng gnällspikar som uppenbarligen inte kan så mkt om hockey och sällan eller nästan aldrig skriver nåt det är värt attv skriva under på, då blir det ju ännu lägre chans att man skriver ett medhållande inlägg.
Men för att vara konkret och ta ett exempel: jag argumenterar och förklarar sakligt varför jag tycker du har fel i att vi har handlingsförlamade coacher i båset, är det därför du helt plötsligt inte kommer att svara på mina inlägg?
Hade varit roligare och befrämjande för en konstruktiv debatt om du kommit med sakliga argument för din åsikt, och inte bara hänvisat till ett klipp från omklädningsrummet som slutgiltigt bevis för att TJ är handlingsförlamad.
Till sist: hur många härinne erkänner när dom haft fel?
Har inga problem med det, dessutom: blir du nöjdare om jag (eller alla, för den delen) lägger till ett "men jag kan ju ha fel...." efter varje åsikt?
Trodde det var underförstått att alla kan ha fel, utan att man behöver erkänna det i skrift varje gång man tyckt nåt.
PS Häng inte upp dig på det där med citaten.
Jag är själv läktarcoach/soffcoach, nåt jag framhåller lite då och då. Vissa har tydligen svårt att förstå det och tror jag vet allt, bara för att jag argumenterar ihärdigt och kanske är lite envis. Citering är f.ö praktiskt och det är enbart därför jag så ofta använder metoden.

Zappaholic: Den perfekta tränaren vem är det och vad gör den till den perfekta tränaren ? Alla tränare har sin ledarstil och har man anställt en tränare på 3år så måste SC införskaffa de spelare som passar den tränaren . R Melin är ett ex. han har lyckats i ( ursäkta mig) sämre lag med mindre ekonomiska krafter typ Brynäs och AIK men däremot misslyckats i lag som FBK och LHC där man har en stark ekonomi. det intressanta är i dessa fall, varför lyckas/lyckades ej han där? En av mitt tycke största tränaren genom tiderna är T Sandlin han lyckades med sin ledarstil ta sju SM-guld 6+1 och jag kommer inte ihåg att jag sett honom ställa sig framför spelarna och skälla ut dom efter noter. Sedan tycker jag att en som Bäckman gjorde det bra Med ett ungt MoDo 99 med sin ledarstil, men tyvärr för dom så hade vi bl.a. Bissett. Många gånger tror jag det är frusterationen från oss fans då laget spelar dåligt, att man då vill se tränaren ställa sig framför spelarna och rå skälla så fradgan yr men sen om det ger mest effekt för oss eller spelarna vet jag ej. Själv skulle jag efter denna säsong vilja se en ny tränare och då ingen av dessa som snurrar runt i SHL idag utan en tränare som har ett driv att föra föreningen framåt med nya ideer både taktiskt och träningsmässigt.

bifhjärta: Då ska man veta att Huge i mina ögon nog är den mest hockeykunniga i detta forumet.
Tycker hans analyser men framförallt hans sätt att se Brynäs OCH Brynäs som förening över lång tid och inte dag för dag är en fröjd att se.
Att tex formsvackor kommer och går och att spelare har sämre dagar ibland utan att en tränare eller spelare ska sparkas är en av de saker han ofta trycker på.

Han ser som sagt Brynäs som förening över lång tid och hans syn på hur han tror och hur han uppfattar att de jobbar.

Som sagt, tycker Huge är en av de två-tre bästa medlemarna här inne och en av de två-tre personer som jag hyser stor respekt för vad gäller deras hockeysyn och hockeytankar!

bifhjärta: Absolut, kul att du håller med. 4 bra argument för att en gapskrikande och vilt gestikulerande tränare inte alltid är den bästa pådrivaren.
Spelarna reagerar olika på olika tränartyper, vissa kräver mer piska än morot sas, och vice versa.
Sen tror jag att det här klippet ändå ger en rätt så bra bild på TJ:s tränarstil överlag och HANS sätt att coacha, även om han säkerligen ryter till när det känns befogat och kan uppträda mer auktoritärt sas.
Intressant åsikt från Widing om stämningen i truppen trots svacka och 6 raka hemmaförluster. Den var ändå väldigt god i jämförelse med hur han upplevt det i många andra lag i samma situation, borde tyda på en bra tränare som har förmåga att lyfta och stärka spelarna när det går riktigt trögt och som bäst behövs.

« · 1647663 · »