Brynäs IF

705161 inlägg · 7953 ämnen

Optimisten vinner alltid!

« · 2224164 Till forumet


Optimisten vinner alltid!
Efter att ha följt forumet under en längre tid, undrar jag hur många som egentligen är Brynäsare!? Det kastas skit till höger och vänster, men ingen kommer med något konkret. Sluta tjata om Johan A! Han jobbar häcken av sig varje dag. Han hade 2 år kvar på spelarkontraktet, men blev anställd på 4 år som SC för samma lön!
Förra året gick föreningen -23 000 000 back , men vissa tycker vi ska värva, helst ett NHL- proffs! Vad är det ni inte förstår? (En spelare som tjänar ca 100 000:- i månaden, kostar föreningen ca 150000 :-per månad.) ,Det finns i dagsläget inga pengar! Förhoppningsvis kan den nya styrelsen få balans i budgeten och därefter arbeta långsiktigt med att stabilisera ekonomin, höja lägsta nivån i spelartruppen o därefter satsa framåt. Vi är en anrik föreningen o vi vill nå toppresultat så fort som möjligt, men ibland får man inte som man vill!
Har varit Brynäsare länge, fått gråa hår, förhöjt BT o näst intill hjärtinfarkt dem senaste åren, men en gång Brynäsare, alltid Brynäsare 🙂
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
BIF1224:
Konkret;
1. Han hade ett år kvar på kontraktet
2. Behåller han sin spelarlön är han en av SHLs bäst betalda ”Herransvariga”
Välkommen in i debatten!
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
BIF1224: "Förra året gick föreningen -23 000 000 back , men vissa tycker vi ska värva, helst ett NHL- proffs! Vad är det ni inte förstår? (En spelare som tjänar ca 100 000:- i månaden, kostar föreningen ca 150000 :-per månad.)"

Detta är någonting som fler supporters (i alla klubbar) måste inse. Bra spelare kostar mer pengar och man har inte oändligt med pengar så länge man inte är FBK.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
BIF1224: Vad för konkret som ingen kommer med efterlyser du? Komiskt att du försvarar ett 4-årigt kontrakt med en helt grön sportchef samtidigt som du pratar om de ekonomiska problemen. Det är precis den typen av huvudlösa beslut som i kombination med corona har försatt Brynäs i den här ekonomiska situationen. Alcén hade ett år kvar på sitt spelarkontrakt, men den kostnaden är liten i jämförelse med vad dåligt sportcheferi och/eller degradering kan kosta. Att en helt oerfaren sportchef ska vara en personen som är huvudansvarig när Brynäs (förhoppningsvis) renoverar spelartruppen till nästa säsong borde göra vilken Brynäsare som helst vettskrämd. Alcén är helt oerfaren och har inget track record, det kan sluta precis hur som helst, till skillnad från om man hade rekryterat en person med relevant erfarenhet till sportchefsposten.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Peja: Frågan är vad nya styrelsen kunde gjort istället.

Man ska sätta en ny organisation som ska sätta laget(n)

Man söker en GM som ska vara ansvarig, man har letat men inte funnit någon.
Då är frågan, skulle Jonny Stridh satt laget?
Eller skulle styrelsen tagit in någon ny SC under tiden?

Som det är nu så har man åtminstone en SC som man kan hjälpa att sätta laget.
Eller man har 3 st. JA, EG, och Stridh.

Så att hela tiden sätta åt JA för hur laget kommer att se ut luktar som gårdagens blöja.
För det är inte JA:s totala ansvar.

Sen får väl Kangas för fan se till att få fram den här GM som du vevar efter hela tiden.

Eller kan det vara så enkelt att man inte hittar lämplig person?

Då är vi tbx på att det hade varit Stridh som hade varit ansvarig.
Vilken fantastisk erfarenhet av lagbyggande har han?
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk:
"Vilken fantastisk erfarenhet av lagbyggande har han?"
Hans civila karriär är bra på den fronten.

Kärnfrågan... finns en bra och ledig General manager mitt i säsongen? Nja...
Vill vi tillsätta vakansen med vad som helst eller vill vi tillsätta platsen med en bra GM?
Det senare hoppas man...

Under tiden får Brynäs använda all tillgänglig kompetens och nätverk för att lösa de frågor som uppkommer.
En given och stående fråga på dagordningen är:
- Herrlaget 22/23 och framåt.

Rätt mycket av det som behöver hända framåt involverar styrning från den nya styrelsen.
En ny riktning från Brynäs.
En viktig pusselbit och signal: En erfaren VD. Check.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Auchinleck: Absolut måste man det.

Men min fråga kvarstår.
Vem skulle byggt laget. Stridh och Erika?

Eller skulle man tagit in en annan SC?

Det är min fråga.
Inte om JA är oerfaren för det vet jag han är.
Men alla får hjälpa till i lagbygget.

Eller var det JB:s avsikt att sänka Brynäs med värvningen av JA?
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk: Jag har inte längre några förhoppningar om att någon annan än den orutinerade Alcén ska bygga Brynäs lag. Befarar dessvärre att han kommer att få bygga allsvenska lag framöver om han blir kvar kontraktstiden ut. Däremot skulle en rutinerad GM kunna hjälpa till att skapa ett nödvändigt lugn i stormiga tider, det kommer förmodligen bli stormigt även nästa säsong och då är det viktigt att sportchefen inte tar panikartade beslut. Där tror jag att en mer rutinerad GM skulle kunna hjälpa som mentor till sportcheferna och ledare över den sportsliga verksamheten. Med IKEA-chefen och en rutinerad GM skulle klubben bli bättre rustad inför kommande stormar.

Någonting positivt är att många spelares kontrakt går ut efter säsongen. De spelarna kommer vara mer motiverade än någonsin och eventuellt mer mottagliga flytta vidare innan kontraktet tar slut. Typ Mannberg kanske skulle kunna tänka sig att flytta till Björklöven efter halva säsongen om han fick ett flerårskontrakt där.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Peja: Men om nu ingen ny GM kommer in så har ju styrelsen misslyckats.
Det var ju därför man bytte styre, för att den gamla inte var bra.

Återigen, vem skulle chefat om inte JA fått jobbet?

ALLA inom Brynäs kommer att få jobba med laget i vinter. JA ska bara ha SC på 30%.

Men Kangas får plocka fram en GM snart som kan sätta truppen.
Annars så är han väl inte bättre än förra ledningen...

Hänga JA i detta läget är fel. JA vet nog vad han är bra på och inte.
Han vill säkert ha en GM och bolla med .
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk: Vi får vänta och se vad den nya styrelsen har i bakluckan helt enkelt.. Jag tvivlar på att det är Johan som ensam kommer att sköta det sportsliga så det är fint att se att det finns vettiga människor som dig som har lugnet och förståndet att förstå det.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk:
"Eller skulle man tagit in en annan SC?"
Ja, det är ett rimligt scenario.

JA-rekryteringen har skapat en jävligt märklig låsning.
Men det finns lösningar på det så länge det finns en bild av hur strukturen skall se ut from 22/23.
Det är den viktigaste frågan.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk: Den nya styrelsen hade säkert en tanke men med PJs pajaserier på och innan årsmötet så föll nog de planerna. Ny ansvarsfördelning och ny profil måste då hittas. Och nya pengar då GM rollen är mer högprofilerad.

Att sedan jämföra på en punkt efter någon månad efter att den gamla styrelsen kört föreningen i botten sportsligt, ekonomiskt, ryktesmässigt och organisatoriskt är väl lite väl magstarkt va?
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk:
"Men om nu ingen ny GM kommer in så har ju styrelsen misslyckats.
Det var ju därför man bytte styre, för att den gamla inte var bra."

Precis, den tidigare styrelsen hade det jobbigt. Med både det ena och det andra visade det sig.
Men det är många områden som behöver förbättras utöver Sportchefsfrågan Herr.

Såg på twitter att Marknad har bemannat upp för att kunna jobba med Partners på ett bra sätt.
Det är ett viktigt område efter turbulensen förra säsongen.

Nu har vi JA, då får man ta med det i förutsättningarna framåt.

Vi behöver poäng och intäkter.
Jag drar mitt strå till stacken och cashar in för ett säsongskort.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Huss: Det va ju ingen nyhet att JA skulle få jobbet. Det visste ju vi alla iom Abris tweet.
Jag ser inte riktigt vem som skulle tagit över SC. Hittar man ingen bra GM efter att intervjuat flertalet, så vem skulle blivit SC.
Stridh?
Kan inte en GM jobba över en rookieSC bara föra att, ja då är det fel person att leda Brynäs just nu.

Fredrik Sjöström gick från att spela till SC rakt av om jag inte minns fel. Gått rätt bra där..
Men han har ju en organisation bakom sig som är stabil.

Det är inte jag som tycker JA är en totalt usel jävla SC, utan att han har gjort EN enda värvning/förlängning.

De som kommit i sommar är ju många säkra på att det inte är JA som har gjort.
Förutom då Kanske Mylläri och Bergman som många är skeptiska till...

Nä. Oavsett vem som kommit till SC eller GM så hade nog hela Brynäs fått jobba tillsammans. På samma sätt som man gör nu.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Auchinleck: "Nu har vi JA, då får man ta med det i förutsättningarna framåt."

Bra sagt.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det svårt att hitta GM nu, när det finns en organisation för sporten. Tänk om man satsat på att hitta en GM först och sen SC..
Nu finns JA EG och JS plus ny VÄLDIGT erfaren KD på ingång.

Litar på att dessa klarar av att fixa en ombyggnad av Brynäs herr till nästa år.

Tror man inte det så hade det behövts en übermench till GM...
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk:
Fredrik Sjöström gjorde 2,5 år som scout o ass GM innan han fick huvudansvar🤷‍♂️

Kontraktet m JA torkade under årsmötet enl P-J.J. Den bisarra tillsättningen av JA har hämmat nya ledningens utformande av sporten, både ekonomiskt o organisatoriskt. Har ni ens lyssnat på Sasses intervju m Kangas e KD-tillsättningen?
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk: Abris tweets är väl inte Brynäs HRs officiella kanal?
Men jo, lagt kort ligger men som jag skrev tar det då lite längre tid att styra upp givet förutsättningarna.
Vi övriga får liksom stötta så gott det går. Säsongskorten säkrade trots avstånd är ett av dem.
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Huss: läser man denna intervju med Kangas så är det ganska tydligt att Johan inte kommer att jobba som en traditionell sportchef och att det faktiskt saknas arbetsbeskrivning till den tjänst Johan har.
Organisationen är inte satt och det ligger på 100dags planen
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
mk: Ser inte poängen med att rabla upp alla mer kvalificerade kandidater (sportchefer, scouter, agenter). Det säger sig självt att det finns en jäkla massa personer som är mer kvalificerade än någon som kommer direkt från spelarkarriären.

Läste en intervju med Boumedienne för ett tag sen, det är uppenbart att han har byggt laget 20/21 och det överensstämmer även med hans kontraktslängd. Du kan väl inte tro att Alcén började soloköra och göra klart med spelare på egen hand inom några veckor efter att han tillträddes? Av allt att döma är Mylläri den enda "Alcén-värvningren" sett till tidslinjen.

Alcén är väl sportchef för herr, det där med 30% herrlaget var väl bara något som Sven Engvall svamlade om i debatten efter att ha blivit inofficiellt (men han gjorde det officiellt) briefad av den förra styrelsen?

Angående ny GM, så har den nya styrelsen uppenbarligen blivit bakbundna både vad gäller arbetsuppgifter och ekonomi, men förhoppningsvis gör man klart med någon snart. Den personen kommer ju dock inte vara herrlagets lagbyggare, det blir Alcéns huvudansvar. Alcén kommer få inputs av många andra personer men i slutändan blir det han som tar besluten.

Och nej, det är främst inte kritik mot Alcén såklart, utan mot den förra styrelsen. Om han har så gott omdöme som vi hoppas på borde han dock ha insett hans beslut kunde bli väldigt problematiskt. Precis som alla andra måste väl Alcén ha hängt med i turerna kring styrelsen och insett att det fanns "risk" för styrelsebyte. Han hade kunnat avvakta, det är svårt att inte få intrycket av att både styrelsen och Alcén ville göra detta klart innan årsmötet... och alla förstår väl motivet bakom det?
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
Axle San: Den där artikeln är utdaterad nu. Lyssna på den senaste intervjun med Kangas istället.
Kommentera


Sv: Optimisten vinner alltid!
Peja: Intervju med Manner.

hockeynews.se/articles/21191/
Kommentera

Sv: Optimisten vinner alltid!
tjugo8: Ok. Kollade inte upp Sjöström innan. Fel av mig.

Jag tror inte att JA blir ensam ansvarig av nästa års lag. Blir han det så är det fel av styrelsen tycker jag.
Man undrar hur förra styret hade tänkt sig det hela..

Jaja. Nu släpper jag detta och hoppas att man visar upp ett spel som kan ge oss luttrade fans lite hopp inför säsongen.

Vi tycker olika ibland, men är skönt ändå att det inte går överstyr.

FORZA BRYNÄS ❤❤❤
Kommentera

« · 2224164