Peja:"Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen."
Om man vill sälja öl så kan man öppna en pub och behöver inte anställa spelare för 30-talet miljoner per år.
Peja: Ja det är så otroligt fel att folk ska köra med dessa dreamboxar och rent ut sagt sno produkterna. (Samma sak gäller med fildelning av musik och filmer men det hör ju inte hit).
Synd att SHL sålde ut sig så fullständigt när det gäller rättigheterna. I förhandlingarna så borde givetvis SHL ha varit stenhårda med att själva få lägga spelchema på det sätt som gynnar ligan på bästa sätt. Hur det skall gå att vända publiktappet till en ökning är svårt att sia om men det blir svårt.
Redigerad kommentar
Peja: Visst ger de pengar till föreningarna. Men i långa loppet, utan publik på plats så blir eventet inte lika intressant för TV bolagen att sända vilket gör att man devalverar hela grejen. Visst är cardsharing ett stort problem men INTE en problem som vi supportrar eller ens föreningarna skall lägga nån energi på. Det är väl upp till TV bolagen att skydda sin produkt.
Ett bevis på att TV bolagen styr efter SINA behov är det faktum att matcherna spelas på "prime time" på främst lördaga, och inte på eftermiddagarna som för ett par år sedan. I början var det EN match som spelades senare, nu är det fler mather. Allt i TV's intresse och ine i föreningarnas. Har man gått så långt att SHL tillåter TV bolag vara med och bestämma spelscheman, matchtider och liknande så är man på väg ut i för djupa vatten. Snart kommer krav på fler reklamavbrott mm.
Typexempel på evenemang som förstörts av media är senaste vinter OS, där Viasat begränsade urvalet, bombade en med reklam och i slutändan förstörde slutprodukten.
En utveckling som ironiskt nog kan bli SHL's räddning. Fast frågan är om Brynäs finns kva i högsta ligan då?
Huss: Ja, det krävs helt andra grepp i Jante-Gävle.
Ett första steg kanske kan vara att stänga ner den övre etagen för att komprimera de få besökarna som kommer.
Powerfade: Tycker Boroussia Dortmunds strategi är väldigt lockande. Tyvärr är Gävle en för liten stad för att det skall lyckas.
3 huvudorsaker (?):
TV-sändningar: Förbättrade (får vi bilder fr omklädningsrummet i arenan?) o marknadsförda bättre o i många år
Guld-antiklimax: Från propagandahockey till bleka år, kanske upphävdes publiktappet tillfälligt av ett överraskande guldår, betänk att Arenan höjde snittet vs Rinken m 30% !!!
Kommunavtalet: JANTE!
Tycker Brynäs jobbat stenhårt i många år för att locka publik, dagens läge är ngt förvirrande, betänk Svarta mot vita m ca 5000 åskådare...
Lite tankar, och i rätt tråd såklart, skärpning!
Gavlerinken=Skräckarena för Brynäs. Endast Örebro, AIK, Rögle, Timrå hade färre 3-poängare senaste 2 sässe. Lyckades ej kapitalisera på Guldet, utan senaste tiden är ett stort anti-klimax.
TV-sändningar: Förbättrade denna sässe: HD, fler kameror mm. Helt övertygad om att sändningarna måste bli färre om publiken ska återvända t arenorna.
Hallens storlek styrdes säkert av att LLA, Cloetta o Kinnarps sålde ut första åren + få tv-sända matcher (har gjort en historiebeskrivning om detta tidigare i denna tråd)
Biljettpriserna: Nån som minns vad sittplatserna kostade ifjol? På de mest centrala långsidan är 299 en sänkning men på övriga långsida är det väl en höjning...? Kostade inte de typ 280 förrut? Och visst är det vacker att premiera trogna/säsongskort, men undrar om det inte vore bättre att jobba m sällanbesökaren...de är ju de som fyller upp de sista platserna upp t snittet.
Säsongare o andra trogna har fått en sänkning på långsida, de som bokar senare har nog fått en höjning...
På tal om Säsongskort: Nån som sett/vet hur de sålt i år? Tidningarna brukar ju göra sammanställning på det...
Skrubben:
Bortskämd eller ej.
Jag vill att vi ska kunna jämföra oss mot de bästa lagen, du verkar vara nöjd m att jämföra m de sämsta lagen.
När Brynäs har tagit sig förbi Kvartsfinal en gång (Guld, trevligt såklart) på 14 år o dessutom slaskat i kvalserien 3 ggr på 6 år, har övr lag du nämner (ej topplag dit jag räknar HV o FBK);
Frö: 2 guld, 1 Final, 3 semi
LHC: 2 Final, 4 semi
Luleå: 1 Final, 3 semi
Leksand är vi ju såklart överens om att de inte har i shl o göra...
De tre exemplen har lyckats etablera sig på en relativt hög nivå vilket såklart är avgörande för bibehållet intresse->publik/sponsorer->ekonomi/spelartrupp
Ett plötsligt/tillfälligt guld kan inte fixa det, det krävs hög kontinuerlig nivå i slutspel
Starten i år är väl egentligen inte så farlig...???
Jämna resultat mot favvo-Växjö o formstarka Luleå borta...spelet har varit hyggligt o vi har ändå haft 3-4 bärande spelare borta Djoos, Ollas, Scott, Starsky, Brodin...RYCK UPP ER!
maddog1970: ser också matchen och konstaterar att om vi tyckte att Sunken höll en låg profil förra året med ett "C" på brösten vettefan vad man skall tycka om Ryno...
Clarence: Det är ju helt självklart att ett bra lag drar mer publik än ett sämre lag. Det vet alla; Brynäs, fans, alla andra lag, alla sporter osv. Hur hjälper den vetskapen Brynäs? Vad bidrar den självklarheten med?
Hjälp istället till med att förklara hur Brynäs ska bli "ett stabilt topplag".
Skrubben:
Men, om du går på din magkänsla då??...är LA/GR vår ointagliga borg där vi brukar ta härliga Viktorior som får publiken att gå hem m en härlig vinnarkänsla o sukta efter nästa slag...???
...nu är jag dock så jäkla snäll så jag räknar ut det till dig...
Senaste två grundserierna, vi har alltså exkluderat Bifs 5 kvartstorskar hemma
SAIK 65% 3-poängare hemma
Luleå 53
HV 49
LCH 45
FBK 45
LIF 41
Modo 40
VF 40
Väx 36
BIF 33
AIK 31
Rögle 29
ÖIK 22
TIK 19
Redigerad kommentar
Ja, då blir det lite komiskt när de ska diskutera publikkris i Cmore studion, eller varför behöver de älta upprepade gånger i sändningarna hur lite folk det är i arenan? Folk drar folk, mässar Cmore att ingen är där blir det en negativ spiral
#partimålet?