1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736164 inlägg · 7967 ämnen

Publiken sviker!!!!

Sv: Publiken sviker!!!!
Powerfade:
Ja, då blir det lite komiskt när de ska diskutera publikkris i Cmore studion, eller varför behöver de älta upprepade gånger i sändningarna hur lite folk det är i arenan? Folk drar folk, mässar Cmore att ingen är där blir det en negativ spiral
#partimålet?

Carl Lejonkräk:

Ja det är ju ingen miljö som jag vill att mina flickor ska vistas i.

Det var ganska dåligt förra året också men nu är vi alltså hopplöst sist. Vad fan händer? :/

Johan Norrström: Jag gillar inte alls de där sena lördagsmatcherna med all fylla. Någonstans så är SHL på väg åt fel håll.

Peja:

Borde prioriteringarna ligga på att sälja mer öl? Jag blir mer och mer tveksam...

Peja:"Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen."

Om man vill sälja öl så kan man öppna en pub och behöver inte anställa spelare för 30-talet miljoner per år.

Powerfade: Jag tycker att föreningarna kan pusha på för att stoppa cardsharing. För deras del är ju det viktigaste att folk betalar för att se på deras matcher. Antingen direkt till föreningarna i form av biljettintäkter eller till Cmore som i sin tur betalar föreningarna x antal miljoner för TV-rättigheterna. De rättigheterna hade varit värda mer utan cardsharing och det ligger naturligtvis inte bara i Cmores intresse att fler ska kolla där (och rättigheterna bli värda mer...). 

Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen.  

Tycker personligen att Viasat hade betydligt bättre studio och 'snack' än vad SVT brukar ha i OS, men visst var det trist att så pass många personer inte kunde se det. 

Peja: Ja det är så otroligt fel att folk ska köra med dessa dreamboxar och rent ut sagt sno produkterna. (Samma sak gäller med fildelning av musik och filmer men det hör ju inte hit).

Synd att SHL sålde ut sig så fullständigt när det gäller rättigheterna. I förhandlingarna så borde givetvis SHL ha varit stenhårda med att själva få lägga spelchema på det sätt som gynnar ligan på bästa sätt. Hur det skall gå att vända publiktappet till en ökning är svårt att sia om men det blir svårt.

Redigerad kommentar

Peja: Visst ger de pengar till föreningarna. Men i långa loppet, utan publik på plats så blir eventet inte lika intressant för TV bolagen att sända vilket gör att man devalverar hela grejen. Visst är cardsharing ett stort problem men INTE en problem som vi supportrar eller ens föreningarna skall lägga nån energi på. Det är väl upp till TV bolagen att skydda sin produkt.

Ett bevis på att TV bolagen styr efter SINA behov är det faktum att matcherna spelas på "prime time" på främst lördaga, och inte på eftermiddagarna som för ett par år sedan. I början var det EN match som spelades senare, nu är det fler mather. Allt i TV's intresse och ine i föreningarnas. Har man gått så långt att SHL tillåter TV bolag vara med och bestämma spelscheman, matchtider och liknande så är man på väg ut i för djupa vatten. Snart kommer krav på fler reklamavbrott mm.

Typexempel på evenemang som förstörts av media är senaste vinter OS, där Viasat begränsade urvalet, bombade en med reklam och i slutändan förstörde slutprodukten.

En utveckling som ironiskt nog kan bli SHL's räddning. Fast frågan är om Brynäs finns kva i högsta ligan då?

Powerfade: De allra värsta fienderna är dock de olagliga sändningarna. Polisen sägs ju ta krafttag mot så kallad 'cardsharing' (se länken) och förhoppningsvis får de något uträttat. Visst minskar Cmores sändingar publiksiffrorna, men de betalar trots allt SHL-klubbarna x antal miljoner om året. 

Huss: Ja, det krävs helt andra grepp i Jante-Gävle.

Ett första steg kanske kan vara att stänga ner den övre etagen för att komprimera de få besökarna som kommer.

Powerfade: Tycker Boroussia Dortmunds strategi är väldigt lockande. Tyvärr är Gävle en för liten stad för att det skall lyckas.

tjugo8: Cmore, eller vilket annat TV bolag som helst är vår värsta fiende. Deras intresse ligger inte i att man ska se hockey live utan betala och se på TV.
Frågan är om alla dessa miljoner som klubbarna får är så bra eller om de är av ondo. Vem vill se hockey på TV när det ekar tomt i arenorna?

Brynäs har även de hjälpt till att göra läktarna ödsöiga. Idén om att en läktarplats skall ingå när man äter mat är inte bra. Dessa läktare är i bästa fall halvfulla i tredje perioden. Nu har man dessutom byggt en Skybar som även den bidrar med att läktarna töms. Att arenan i sig är väldigt dåligt planerad med rena skitplatser ute i hörnen gör inte saken bättre.

Att skapa en närhet till det som sker på isen är A och O om man skall locka folk till matcherna.

spud: Bitter? Gläds över att ditt lag och dess Bagdad-Bobtränare lyckades ta en seger igår istället:)

tjugo8: Du glömde, Vill man se dåligt skådespel så kan man ratta in en film vilken kväll som helst.

3 huvudorsaker (?):

TV-sändningar: Förbättrade (får vi bilder fr omklädningsrummet i arenan?) o marknadsförda bättre o i många år

Guld-antiklimax: Från propagandahockey till bleka år, kanske upphävdes publiktappet tillfälligt av ett överraskande guldår, betänk att Arenan höjde snittet vs Rinken m 30% !!!

Kommunavtalet: JANTE!

Tycker Brynäs jobbat stenhårt i många år för att locka publik, dagens läge är ngt förvirrande, betänk Svarta mot vita m ca 5000 åskådare...

En intressant sak är att Brynäs iår har sålt 2300 säsongskort. Det är en högre siffra än vad man haft på flera säsonger. Undrar varför de ändå är så glest på läktarna?

Är de ens 2000 på plats idag?

Nu köper jag inte mer bortförklaringar från Brynäs marknadssida. Är intresset såhär lågt?

tjugo8: Tycker själv det är logiskt att man premierar trogna kunder, vore jag företagare skulle även jag göra det för att få behålla denna trogna skara. Beslutet att sänka priset på säsongskortet denna säsong ( i mitt fall 2000:- ) var det som fick mig att även åka denna säsong då jag har 27mil t/r till varje h-match och det blir kostsamt då man åker själv. Detta innebär inte att man skall utelämna sporadiska kunderna utan så klart även där sänka priserna för dom om än kanske inte så mycket. Lämnade för två säs ett förslag till Brynäs om ett forum eller liknande där man kunde söka personer som ville samåka till matcherna, tror själv det finns personer åt alla vädersträck som kanske kunde tänka sig säs kort om man hade någon/några att samåka med eller bara sporadisk betala någon för soppa om man fick åka med. Man skall även ha i åtanke att många som kommer sporadiskt kommer med bussar från samhällen utanför Gävle, så matcher Tis,Ons,Tor kvällar är nog svårare att få folk utifrån då matcherna slutar ganska sent och helst om man har barn med sig som skall upp i skolan.

Lite tankar, och i rätt tråd såklart, skärpning!

Gavlerinken=Skräckarena för Brynäs. Endast Örebro, AIK, Rögle, Timrå hade färre 3-poängare senaste 2 sässe. Lyckades ej kapitalisera på Guldet, utan senaste tiden är ett stort anti-klimax.

TV-sändningar: Förbättrade denna sässe: HD, fler kameror mm. Helt övertygad om att sändningarna måste bli färre om publiken ska återvända t arenorna.

Hallens storlek styrdes säkert av att LLA, Cloetta o Kinnarps sålde ut första åren + få tv-sända matcher (har gjort en historiebeskrivning om detta tidigare i denna tråd)

Biljettpriserna: Nån som minns vad sittplatserna kostade ifjol? På de mest centrala långsidan är 299 en sänkning men på övriga långsida är det väl en höjning...? Kostade inte de typ 280 förrut? Och visst är det vacker att premiera trogna/säsongskort, men undrar om det inte vore bättre att jobba m sällanbesökaren...de är ju de som fyller upp de sista platserna upp t snittet.

Säsongare o andra trogna har fått en sänkning på långsida, de som bokar senare har nog fått en höjning...

På tal om Säsongskort: Nån som sett/vet hur de sålt i år? Tidningarna brukar ju göra sammanställning på det...

mrmadhawk.se

Johan Svensson håller med vår ordförande om att serien startar för tidigt. Jag är benägen att hålla med.

tjugo8:

Kloka tankar. Brynäs har inte varit heta sedan 1999 med undantag för flytjubileumsåret.
Och den mixen av spelare inkl hög kvalitet har vi inte haft många år sedan -99.
"Akademien" behöver spotta upp sig lite... också.

tjugo8: Myket bra skrivet. Som du säger, inget lätt spelschema i början på säsongen direkt. Ett lag har vi mött som vi "ska" slå och det gjorde vi.

Skrubben:

Bortskämd eller ej.

Jag vill att vi ska kunna jämföra oss mot de bästa lagen, du verkar vara nöjd m att jämföra m de sämsta lagen.

När Brynäs har tagit sig förbi Kvartsfinal en gång (Guld, trevligt såklart) på 14 år o dessutom slaskat i kvalserien 3 ggr på 6 år, har övr lag du nämner (ej topplag dit jag räknar HV o FBK);

Frö: 2 guld, 1 Final, 3 semi

LHC: 2 Final, 4 semi

Luleå: 1 Final, 3 semi

Leksand är vi ju såklart överens om att de inte har i shl o göra...

De tre exemplen har lyckats etablera sig på en relativt hög nivå vilket såklart är avgörande för bibehållet intresse->publik/sponsorer->ekonomi/spelartrupp

Ett plötsligt/tillfälligt guld kan inte fixa det, det krävs hög kontinuerlig nivå i slutspel

Starten i år är väl egentligen inte så farlig...???

Jämna resultat mot favvo-Växjö o formstarka Luleå borta...spelet har varit hyggligt o vi har ändå haft 3-4 bärande spelare borta Djoos, Ollas, Scott, Starsky, Brodin...RYCK UPP ER!

70 Rodrigues: Om nån alltid tjatar om att jag borde kunna göra bättre.

Zappaholic: Nattar min son, jävla skit tider för hockey😉

70 Rodrigues: Såg nån vad som hände Brodin? Lämnade båset...

Jajjen: Låter du någon annan sköta ditt jobb?

Clarence: Självklart! Skitenkelt, ju! Varför göra nåt själv när nån annan kan göra det?

Jajjen: Hur bli ett homogent topplag tycker jag är de ansvariga i föreningens jobb att klura ut. Inte en enkel,passiv anhängare, boende 20 mil från Gävle. 

maddog1970: ser också matchen och konstaterar att om vi tyckte att Sunken höll en låg profil förra året med ett "C" på brösten vettefan vad man skall tycka om Ryno...

Jajjen: Den här upplagan av Brynäs bär fortfarande en stark prägel av Sundlöv.
Jag ser den här säsongen som en mellansäsong och hoppas att vi får se lite nytt tänk i Brynäs med ny SC och förhoppningsvis Roger Melin i båset och Nordan plus ett par till i Almtuna eller nåt liknande.

Ganska många tomma stolar i Tegera Arena med. Men så spelar ju elitseriens sämsta lag där!

EskilstunaLasse: Men det där gällde ju förr, under den gamle sportchefen. Inte kan väl den nya sportchefen vara lika klantig?

tjugo8: "Vi får se om ett guld var 10:e räcker för klubbens överlevnad i shl"

Med det menar du att klubbar som Luleå, Linköping och Leksand borde vara döende för länge sen? Och att Frölunda måste vinna ett guld i år annars är deras "överlevnad" i SHL hotad?

Herregud det spelar lag i vår serie som aldrig vunnit SM-guld, eller som senast vann ett på 70-talet. Du verkar vara ett bra exempel på "bortskämda fans" som Eskiltunalasse snackar om.

Clarence: Det är ju helt självklart att ett bra lag drar mer publik än ett sämre lag. Det vet alla; Brynäs, fans, alla andra lag, alla sporter osv. Hur hjälper den vetskapen Brynäs? Vad bidrar den självklarheten med?

Hjälp istället till med att förklara hur Brynäs ska bli "ett stabilt topplag".

Skrubben:
Att vara jämndåliga i 10-15 år o få en lyckträff när alla jävla planeter står i rätt linje är knappast bra för publikintresset->ekonomi ->möjligheter att bygga starkt.
Publik,sponsorer o spelare lackar ur på sån leverans o vi får se om ett guld var 10:e räcker för klubbens överlevnad i shl

Jajjen: den äldre publiken ÄR bortskämd. De minns hur Tord Lundström, Krobbe, Tigern och många många andra körde över motståndet.

Man måste skapa nya stunder att minnas. Stunder som publiken kan berätta för sina barnbarn. Inte nåt i stil med "Du skulle ha varit med när jag drag av an bengal". Ska man lyckas med det så funkar inte ett lagbygge med halvchansningar med nyförvärv, spelare som tar en plats på gamla meriter eller att ta in spelare som ratats av andra lag i ligan, leftovers.

tjugo8: Jag sa inte att det var en småsak, utan jag sa att ibland måste man lyfta ut blicken i ett bredare perspektiv. Dessutom höll jag med om att statistiken inte är bra.

Sedan räknar man inte semifinalplatser utan det är SM-gulden som räknas!! Jag hade inte velat göra som typ Linköping att komma till semi 3 av de 4 senaste åren, men trots det inte vinna SM-guld.

Jajjen: Med ett över tid stabilt topplag skulle Brynäs dra mycket mer folk, det är jag övertygad om. Det finns egentligen ett genuint och djupt hockeyintresse i Gävle med omnejd - men med gamla tiders framgångsrika referensramar ständigt existerande i bakgrunden är det många Brynäsfans som inte tycker dagens lag gör bra resultat nog för att tycka det är värt att följa dem på plats. 

EskilstunaLasse: Du är snäll som kallar dom bortskämda. Men det är svårt för föreningen att "bota" sin publik. Det är ett mirakel öht att lyckas med Gävle som hemmaplan.

Skrubben:
Ledsen att jag ser på småsaker så som att ta 3 poäng o att uppträda på sin hemmaplan
Hur många lag har bara nått semi EN gång de 14 senaste åren?

Tycker inte att allt e skit, det e på gränsen t acceptabelt
Men vi kan heller inte vara nöjda m 2000-talet

Skrubben: Så man ska alltså måla över det svarta med vitt? Det är ju fortfarande svart under.
Som att hälla på strössel på en skithög. Det är ju fortfarande en skithög. ;)
Gävle har en väldigt bortskämd publik. De äldre var med på den gamla goda tiden när allt under en tremålsvinst var underkänt. Den lite yngre publiken har inte de minnena men blir väldigt påminda från Brynäshåll som inte sparar på superlativen om "hur bra man var förr". En farlig väg att gå om man vill locka publik till sina matcher. Då är minnet väldigt mycket kortare. Ett så klent hemmafacit ger en negativ effekt. Något vi fick bevis på i onsdags.

70 Rodrigues: Fråga Luleå vad dom tycker. Eller dom 2000 lag som aldrig vunnit ett SM-guld.

Skrubben: Så att ta SM-GULD vart 13:e år är alltså en merit😂😂😂

Clarence: Och du är en av dom som anser att Brynäs vann det guldet på tur?

Skrubben: Och före det isolerade guldet -12, hur många år sen var det Brynäs då vann SM? 13...

tjugo8: Ser givetvis inte bra ut de senaste två säsongerna. Alla svartmålare här verkar dock vilja tänka bort säsongen 11/12 då vi "hör och häpna vann guld!!!"
Efter 2007 har bara Brynäs, Färjestad, HV71 och Skellefteå vunnit SM-guld. Svartmålarna verkar tro att alla andra lag gör så jäkla mycket rätt och att i princip allt Brynäs gör är fel.

Senaste tre åren har Luleå totalt sett varit bättre än Brynäs, men trots det har dom inget SM-guld. Detsamma gällande Frölunda som en del verkar tro har en idealisk verksamhet. Det är snart ett decennium sedan dom vann ett SM-guld. Jag kanske tycks vara tråkig, men ibland måste man se lite större än hur många trepoängare man tar på hemmaplan under två år.

Skrubben:

Men, om du går på din magkänsla då??...är LA/GR vår ointagliga borg där vi brukar ta härliga Viktorior som får publiken att gå hem m en härlig vinnarkänsla o sukta efter nästa slag...???

...nu är jag dock så jäkla snäll så jag räknar ut det till dig...

Senaste två grundserierna, vi har alltså exkluderat Bifs 5 kvartstorskar hemma

SAIK  65% 3-poängare hemma

Luleå 53

HV     49

LCH   45

FBK   45

LIF    41

Modo 40

VF     40

Väx   36

BIF    33

AIK   31

Rögle 29

ÖIK   22

TIK   19

Redigerad kommentar

tjugo8: Svårt att bedöma hur dåligt det egentligen är om man inte jämför med andra lag.

« · 1633679 · »