1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742320 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Angående Roger, målisar och inledningen av säsongen...
Uppladdat:

500x0-de1402da-8e54-45df-bbec-5ce7417996d2.jpeg

mattiask: Min kritik mot Roger hittills handlar mest om att lagets arbetsinsatser inte har varit tillräckligt bra i de här tre matcherna, och trenden är inte positiv. När Brynäs förlorade under Bulan var det sällan pga arbetsinsatsen. Flera dåliga arbetsinsatser i rad var det inte tal om. Därför tycker jag att man redan nu kan peka ut det som en relevant skillnad.

{7003}: Det här är i mina ögon varför du har det användarnamn du faktiskt har.
Varför skulle inte de målvakter vi har nu hålla måttet för den ambition laget har?
Som du själv skriver längre ner.. "EN puck från SM-GULD"
Med de målvakter vi har nu var vi EN puck ifrån SM-Guld.

Nej, varken Felix eller Rautio stod på huvudet som Söderström gjorde. Men Söderström darrade lika mycket han i en av finalerna.
Det här snacket om att målvakterna inte håller måttet för vår ambition tycker jag är rent bullshit.

Sen får jag faktiskt säga att jag tycker det är väldigt skoj att du och folk sågar Roger Melin efter tre, TRE omgångar. Det är faktiskt på fullaste allvar ganska skrattretande.

{7003}: Det går inte att summera hela den här säsongen efter 3 omgångar, men tror vi alla är överens om att Melin inte var förstavalet på tränarposten, vilket ju Melin också var inne på själv. Det känns som att Brynäs fick flera "nej tack" och därefter valde en "pålitlig" tränare i form av Melin.

Brynäs förhoppning är nog att Melin ska förvalta Bulans arv, alltså bevara nivån, snarare än att revolutionera lagers spel som ju Bulan faktiskt gjorde. "Det behövs inte, eftersom vi kom till final förra säsongen", typ, men det man glömmer i det resonemanget är att hockeyn är under ständig utveckling. Du kan därför inte förvänta dig samma resultat om du står kvar och stampar på samma ställe, fast än så länge har Melin misslyckats med att bevara nivån i och med att Brynäs inte spelar lika konsekvent som under Bulan.

Melin har en historik av att utveckla unga spelare. Det har han gjort bra i främst AIK och Rögle (även om alla tränare i Rögle verkar lyckas med det, kanske är så att de har riktigt bra ungdomsverksamhet och att vem som tränar A-laget är mindre viktigt i sammanhanget). AIK var ju en riktig outsider när Melin ledde de till SM-semifinaler. Ingen förväntade sig det. Då hade Melin å andra sidan en otrolig trygghet i form av Viktor Fasth, som räddade laget ur många knepiga situationer. Vi kan konstatera att Brynäs målvakter sannolikt inte kommer att spika igen på samma sätt som Fasth.

Vilka unga spelare kan blomma ut i säsongens Brynäs? Bröderna Boqvist är det givna svaret, även om Jesper fick en tung start på säsongen. Asklöf och Henrik Larsson känns också som spelare som kan växa under säsongen.

Davey85: Jo absolut. Inget snack om saken. Men jag är ganska övertygad om att både du och många andra här inne är både ganska smarta samt sunda i sitt tänkande och sin livsstil.
Med det menar jag att det är en jävla skillnad att tex skriva.
"Synd att Felix släppte in det långskottet, kändes likvärdigt med det han släppte in mot Kiruna".
Mot att skriva..
"Felix den jävla sopan, hoppas att han aldrig någonsin igen tar på sig vår vackra tröja. Hoppas Bz lånar ut honom till Almtuna eller något fortast möjligt för han är värdelös".
I min värld ganska trist att läsa.
Okej att Felix kanske släpper något/några billiga mål, men jag tror knappast han gör det med flit.

Huge: Kan bara hålla med. Man får mer än gärna vara arg och besviken på spelare MEN man kan också välja sina ord.
Sen klart att det finns vissa personer som har klart värre vokabulär än vissa andra.
Jag tycker det är rent skrämmande vilka ord som används emellanåt.

Thias30: Jag har inga problem med långa inlägg. Det är just möjligheten att skriva långa inlägg som är skillnaden mellan ett diskussionsforum och twitter.

mattiask: Jag tycker aldrig om att läsa förnedrande omdömen och tillmälen om Brynässpelare. Däremot måste man sakligt kunna konstatera och få tycka att vissa spelare i laget inte presterar som de borde.

Varför blir folk så kränkta när man är av åsikten att vi har två målvakter som inte håller för den ambition laget offentligt har (guld) eller om man anser att anställningen av Roger Melin inte ligger i tiden med vad Brynäs den senaste säsongen lyckats bli inom svensk hockey..?

Ingen kan väl påstå att valet av Melin känns spännande eller för den delen ett tänk på framtiden av Bengtzen?

Det fantastiska som Bengtzen, Bulan och co lyckats åstadkomma där Brynäs tagits från ett kvartsfinallag och ut i 4 raka mot som oftast Färjestad till att vara EN puck från SM-GULD och spelandes en högt ansenlig hockey av övriga Sverige känns såhär efter anställning av Roger "1999" Melin som en tid jag ser som förgången.. Helt i onödan.

Känns som Bengtzen raserat allt han själv byggt upp helt i onödan. Och det är så frustrerande.

Alltså!
Det är som ett dagis här inne på forumet.
Jag kommenterar inte så ofta, utan bara läser inläggen.
Och jag måste säga att det bara blir värre och värre ☹️
Skriver någon si så blir den hängd för det.
Skriver någon så så blir den hängd för det.
Så rullar det på dag efter dag här.
Borta är all roligt läsning. Tänkta laguttagningar, mm.
Sen är det ju noveller folk skriver.
(alldeles för långa inlägg, nu håller detta på bli lite långt också)
Antagligen kommer jag få skit för det inlägg.

Tillbaka till det roliga tack.

Mathias.

Huge: visst får du ha den åsikten. Om din ambition är att släcka diskussionen så funkar den utmärkt. Ingen här inne är bättre lämpad att ta ut laget än Melin.Det är ju hans jobb. Precis som det är mitt jobb att skapa en miljö för diskussioner utan påhopp eller förminskning av andra skribenter.

Anders Berg: Världsmålvakten Pogge, som FBK ratade och som släppt in 3 mål i snitt i KHL?
Ja, nu har vi förmodligen världens sämsta målvaktspar, inte bara SHL:s....

Norrbaggen: Japp, Metroplen Fellingsbro ;-)
Sen blev det en betydligt varmare hall i Örebro, skönt det. Där hängde hans gamla lagkamrater Dacke, P och Sulku också.

mattiask: En riktig supporter nedlåter sig aldrig till att kasta skit på egna spelare, hur usel eller värdelös man anser att spelaren ifråga är eller har varit.
Gör man det så är man inget annat än en gnällig medgångare som inte har stake nog att ta motgångar.
Det är MIN personliga uppfattning om hur en riktig supporter bör uppträda, både härinne och utanför detta forum.
Så jag håller fullständigt med dig i ditt inlägg.

Peja: Nu har Rögle plockat in Justin Pogge. Så nu är väl frågan om inte vi står med SHL:s sämsta målvaktspar?

Peja: Honken fick förmodligen gå för att han ansågs för gammal och att man hellre ville satsa för framtiden. Då tog man hellre in en lite yngre men ändå rutinerad målvakt som back up till Felix, det är min bedömning. Om det var rätt eller fel är svårt att säga idag.
Och att Honken isf överglänst Felix i ett sämre lag känns bara naturligt.
Honken höll fortfarande hög klass i KHK samtidigt som Felix var under utveckling och samtidigt skulle prestera med mkt mindre istid att försöka prestera på.
Dessutom: Honken spelade förvisso i ett på papperet sämre lag men han stod bakom ett mkt defensivt spelande dito. Bara att titta på KHK idag, dom spelare väl likadant som under Honkens tid i laget. Hade fram till igår inte släppt in ett enda mål i BP. Så jag skulle isf vilja vändas på steken: Honken har isf överglänst Felix de senaste säsonger därför ATT han spelat i ett mer defensivt inriktat lag som hjälpt sin målvakt på ett bättre sätt än vad Brynäs har gjort när det gällt Felix.

Davey85:
Peja: Ni går ju trots allt ifrån grundtesen som jag bygger min diskussion på.
Jag kan också tycka att många av puckarna är för enkla och att han självklart måste bli bättre på det spelet.
Det jag menar som ni också fattar är att innan varje person här inne skriver en massa skit om enstaka spelare (vissa spelare får klart mer) så kanske man ska titta 2-3 gånger extra på repriserna och analysera med sig själv ifall det kanske finns några omständigheter som gör/gjorde att spelaren gjorde som den gjorde.
Men att bara spy ur sig galla här inne så fort någon gjort något blir ganska tråkigt att höra.
Att alla däremot gärna får diskutera om exakt vad som helst det gillar jag. Men när det blir spelarpåhopp på ett i mina ögon sett oschysst sätt så känner jag att jag hellre tar bort mig själv från sajten om det ska fortsätta.

Brynäsgubbe: Nej. Jag svarade på ditt inlägg, dels för att få bort allt jävla dravel som är härinne via att alla smutskastar varandra samt att vi måste försöka få bort (i mina ögon) denna pajkastning mot en hel del spelare så fort de gör ett fel.
Jag kan köpa att man blir besviken för att en målvakt släpper ett billigt skott, en back missar att täcka ett skott.
Men den nivån som ofta hålls här inne börjar jag bli väldigt trött på.
Så den första texten var mer riktad åt dig - att alla har rätt till sin åsikt oavsett vad den åsikten är.
Men det andra var till alla.
Kunde ha tagit bort din tagg iofs ;)

{6984}: "HS är vad det är. Ett forum för "läktarcoacher" att byta åsikter och funderingar."

Precis.
Och min åsikt i det här fallet är att Melin är mer trovärdig än random bedömare härinne, när det gäller att ex bedöma hur Sunken sett ut så här långt.
Får man inte ha den åsikten utan att bli ombedd att byta forum, eller hur menar du?

Huge: "Vi talar om trovärdighet i bedömningen hos Melin resp de flesta bedömare härinne.
Inte om Melin har absolut rätt eller absolut fel."
Om du anser att trovärdigheten här på HS inte håller måttet så får du väl söka dig någon annanstans. HS är vad det är. Ett forum för "läktarcoacher" att byta åsikter och funderingar. Inte ett forum att försöka lista ut vad "yrkesmännen" anser eller hur de motiverar sina ageranden. De gör sina val utifrån deras perspektiv sen är det upp till oss här att ha deras ageranden som grund för diskussion. Rätt eller fel så är det ju det enda empiriska i det hela. Exempelvis. Melin valde defacto att spela Zanetti på Berras plats med Gunderson. Det behöver inte ha varit det "rätta" eller det "bästa" bara för att Melin valde det. Vi kan bara spekulera i Melins tankegångar. Vi kan däremot fritt diskutera om det var ett bra val. DET gör vi här på HS.

mattiask: Har jag gjort det menar du? Förstår inte varför kommentaren är riktad åt mig.

Davey85: Vet inte om ni som tycker att Felix släpper in många skott från långt håll, direkt eller via styrning, noterat att det är så de flesta mål i modern hockey görs på det viset. Man har också förändrat sättet att skjuta på från att skjuta hårda slagskott till lösare s k tysta skott som ser retfullt enkla ut att ta.
Med det sagt så tror jag att de flesta är överens om att Felix utmaning är att få en högre lägstanivå. Det gäller nog i och för sig i stort sett alla unga målvakter och är säkerligen en viktig orsak till att målvakter når sitt max relativt sent.
Att Felix också har hög högstanivå och är en målvakt som ofta spelar bra i viktiga lägen, en s k matchvinnande målvakt, är de flesta experter också överens om. Utom en del experter på detta forum förstås...

mattiask: De flesta härinne har nog sett nästan alla matcher Felix gjort i SHL. Det är underlag nog för att påstå att han är svag på skott utifrån och styrningar.

mattiask: Rautio har samma lag framför sig och hamnar betydligt mer sällan i dessa "situationer". Att Sandström har en tendens att släppa in enkla puckar kan man faktiskt se även från åskådarplats. Stör mig särskilt på de insläppta målen där han faktiskt inte är skymd men släpper in ändå. Sånt som man sällan ser i SHL överlag men ofta ser just Sandström göra.
Sandström är bra på närspelet, det kan ingen ta ifrån honom. Det som är hans svagheter är tendensen att göra enkla misstag och spelet runt kassen/med klubban.
Tror vi har suttit och sagt i typ 2 år nu att Sandström kommer att bli en riktigt bra SHL-målvakt den dagen han slutar släppa in enkla puckar. Man kan ju hoppas att det här är säsongen när han mirakulöst nog skalar bort sina svagheter som målvakt men det börjar bli lite "vargen kommer" över det hela.

SWEATT: Men hur vet du och alla andra att Felix inte varit skymd/störd av något så mycket oftare än alla andra målvakter? Totalt omöjligt för oss här inne att avgöra. Då ska vi heller inte sitta och kasta skit.

Huge: Grejen är att dessa "svåra" situationer inträffar så mycket oftare för Sandström än för övriga målvakter.

{2064}: Jasså? Vært på Länscupen i helgen? :)

Huge: Ja. Och därför fick Honken gå. Men skulle ändå påstå att Sandström är ännu värre vad gäller att släppa in billiga puckar. Tycker även Honken har överglänst Sandström de senaste säsongerna trots att han har stått i sämre lag.

Peja: Om du inte kommit på en enda så ska jag fräscha upp ditt minne: Honken hade också en tendens att släppa in billiga mål emellanåt....

bradberry: Är väl isf heller inte ovanligt att även Felix räddar "styrningar", har en känsla av att det lätt glöms bort och att man istället bara kommer ihåg dom han av nån anledning släpper in.
Finns massor av anledningar, räcker ex att du svettas och får en svettdroppe i ögat just när skottet går, du tappar fokus/blicken på pucken.
Eller att pucken kan "försvinna" mot bakgrunden och på så sätt ställa målvakten, felträff på kantstående puck brukar dessutom ge en wobblande puckbana.
Bara för att nämna några konkreta och tänkbara saker som försvårar en målvakts arbete.
Låter som sagt inte troligt att samtliga av Felix påstådda tavlor skulle ha gjorts efter lösa skott långt utifrån och där INGENTING har stört honom.

Huge: Problemet är att Sandström har en tendens att släppa in långskott när han inte är skymd. Det är en stor skillnad mellan honom och ligans toppmålvakter.
Det är också intressant att just Sandström så pass ofta släpper in dessa "till synes enkla mål som egentligen är jättesvåra" medan andra målvakter sällan gör det. Rimligt?

Huge: Det är ju inte ovanligt att vissa målvakter i SHL räddar "styrningar"... Tycker många förvarar Felix med just förklaringen att det var en styrning. Sedan när slutade målvakter rädda styrningar...?

Peja: Precis det jag och mattiaskarlgren är inne på: med betoning på "till synes" enkla mål.
Är rätt säker på att majoriteten av dessa påstådda tavlor har berott på nånting som stört Felix men som vi åskådare inte har uppfattat.
Dessutom är det ytterst sällan en målvakt utåt sett skyller på ex en styrning eller att han varit skymd, även om fallet de facto har varit så.
Därmed inte sagt att man ska utesluta en ren tavla i vissa fall, men att varje fall har varit en tavla låter helt enkelt inte sannolikt.

Huge: Grejen är den att Sandström har en otrolig tendens att släppa in "till synes enkla mål men som egentligen är jäääättesvåra". Kan inte komma ihåg en enda Brynäsmålvakt med lika tydlig tendens att göra det.
Minns något långskott som han släppte in förra säsongen, en riktig tavla, så försökte somliga få det till att eftersom spelaren fick en sån felträff (sköt ett så uselt skott) så blev det otroligt svårt för Sandström.
Helt plötsligt blev logiken "ju sämre skott ju svårare är det att rädda", typ. Helsnurrigt och alla som har spelat vet att det absolut inte gäller vid långskott.

mattiask: Ja, lätt att döma innan man har hela bilden klar. Rimligtvis släpper inte Felix ett sånt skott oskymd. I det här fallet bekräftade Melin dessutom att pucken touchade på en byxa.
Man kan ju bara spekulera i hur många andra liknande skott han släppt, där nåt har stört honom (skymd, touch osv) och där många tvärsäkra kritiker istället snackat om målvaktstavla.

Jaken: Såg ni Wännström straffar 👍🏻

Brynäsgubbe: Inne på ett forum som här handlar det inte ett jävla dugg om hur mycket hockey man kan eller inte. Alla måste få ha rätt till sin åsikt oavsett hur mycket man kan.
Man diskuterar hockey och Brynäs i synnerhet för att man älskar Brynäs och hockey.

Det jag personligen kan störa mig på så in i helvete är allt detta jävla dravel om vissa spelare vid varje match. Detta eviga hatande för att man hatar en spelare eller bara vill ha bort honom från klubben.
Finns några spelare jag tycker mindre om i dagens Brynäs - men inte fan sitter jag bakom en dataskärm och spyr galla över dessa bara för att jag är arg/frusterade eller vad man nu kan vara.

Det är så lätt idag att skriva/skrika ut en massa skit.
Men varför inte istället tänka i en annan bana, som tex..
Ta Hv71s 1-3 mål mot oss som alla spyr galla på Felix för att han släpper in ett mål från blå.
Har ni i detta läget haft en repris via tvn som studerar ut exakt vad Felix ser i detta läget? Ser ni att han ser pucken hela vägen? Ser ni att han inte är skymd?
Jag tycker också att den ser billig ut MEN man måste ha hela bilden klar för sig innan man spyr galla.
Försöka att sätta sig in i vissa situationer i olika matcher med att tänka sunt.
Ett felskär kan betyda så otroligt mycket - åt vilket håll som helst.

Karlskrona står upp väldigt mycket bättre än BIF mot HV. Vilka ska vi slå egentligen ????

{Carlo}: Vem var du?

Nää nu loggar jag ut härifrån för gott! Orkar inte skrolla genom dravel om vem som kan bäst och vem som har fel! Tack och hej för denna tid!

Fast en viktig egenskap är att han fortfarande är hård i kroppen och lite småful. Det saknas i Bif

Huge: Nä, du får ett försök till...

Växjö tar in Welch. Deras backuppsättning är därmed klart förbättrad mot den de hade i senaste segermatchen mot Brynäs.

mk: Jaha, du tänker på den ovidkommande Hawking-liknelsen och förlöjligandet genom att på ett raljant sätt begära att vi "först måste be om Huges åsikt"?

Gissa vilka? 😀

Brynäsgubbe: Häskarteknik:

Förlöjligande:
Att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig. Detta genomförs till exempel genom att använda slående men ovidkommande liknelser. Även att inför gruppen anmärka på någons yttre är ett sätt.

Guess who😀

På CMore om en stund, för er med hockeyabstinens: Timrå-Almtuna.
Medverkande: bl.a luleexpressen Mannberg.

mattiask: Håller med i din sakliga kritik om Sunken.
Man har en känsla att han i ivern att göra bra ifrån sig, ibland överskattar sin förmåga och då sätter sig själv och andra i skiten.
Har nog både med överambition och frustration att göra, skulle jag tro.
Har dessutom bara gått 3 matcher där inte bara han har haft problem, så med tiden och när spelet hunnit sätta sig så lär problemen till stor del rätta till sig på egen hand, sas.

Brynäsgubbe: Jag använde "otränade hockeyögon" som en karaktäristik på de flesta härinne som jag antar inte har samma blick för spelet och/eller samma förmåga att avgöra en spelare agerande, som en skolad tränare som Melin har.
Så snacket om att det skulle vara nedsättande på nåt sätt att i det sammanhanget beskylla dig, mig själv eller nån annan härinne för att ha ett otränat hockeyöga är ju dels löjligt men framförallt felaktigt och obegripligt.
Och tjatet om "läktarcoacher" härinne har vi dragits med sen urminnes tider och fortfarande påstår du och andra att det skulle vara nåt nedsättande.
Hur fan kan det vara det, när vi sitter härinne och leker coacher, även om det bokstavligt inte sker från läktaren?

"Enligt dig måste man jobba med hockey för att ha en kvalificerad åsikt."

Nä, det måste man inte alls.
Men det underlättar kanske att man jobbar med hockey, om ens åsikter ska tas på mer allvar än om man INTE jobbar med hockey.

{7003}: "Så.... Melin uttalande leder ju bara till att man antingen tror att Melin på riktigt tycker Sunken är bra alternativt att han vill vara snäll och hylla honom trots att han inte tycker han är bra."

Ja, eller så utgår man ifrån vad frågan egentligen gällde: vem som har överraskat på Melin?
Och utifrån förutsättningarna som Sunken haft så känns det inte speciellt förvånande att han måste ha överraskat Melin på ett positivt sätt.
Sen är det som Peja också säger: en del psykologi för att boosta en kritiserad spelare, utan att fördenskull sopa det negativa under mattan.
Kritik mot enskilda spelare tar man isf internt och inte i en intervju i lokalmedia.
Och som Peja även säger: många gånger handlar det om omgivningen och hur den agerar när en spelare begår ett misstag, vilket känns lite extra applicerbart på en spelare som Sunken, då han är en relativt enkelspårig spelare, sas.

Huge: Skillnaden är att jag ofta gör det som svar på dina redan nedsättande/sarkastiska kommentarer. När du dessutom skriver "otränade hockeyögon" och "läktarcoacher" så fort man råkar ha en åsikt (en beskrivning som du för övrigt använt för i princip alla här på forumet) så är det inte konstigt att du upplever att folk blir lite snea på dig. Enligt dig måste man jobba med hockey för att ha en kvalificerad åsikt. Ungefär som att man måste vara kock för att avgöra om en maträtt smakar illa...

pekka85: Klart att du inte får ihop logiken när du slänger in en konstig jämförelse med Hawking, som är fullständigt obegriplig.
Vi talar om trovärdighet i bedömningen hos Melin resp de flesta bedömare härinne.
Inte om Melin har absolut rätt eller absolut fel.
För övrigt är Hawking tillräckligt smart för att INTE påstå att jorden är platt, eftersom det är empiriskt bevisat att den är rund (nåja, inte riktigt rund men närapå..)

« · 1837727 · »