1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446764 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Lindström: sådär ja! Eller?

Lindström: Solklart mål i och med att kontakten sker utanför målgården.

Lindström: självklart mål

Granis står utanför målområdet, blir säkert bortdömt...

Döms det bort stänger jag av..

Sunken markerar, bra...

Huge: "Jo, men Westfält passar kanske bättre om vi nu (troligtvis) måste fortsätta pressa högt och samtidigt försöka täppa till bättre bakåt.
W är rappare på rören och därmed mer lämplig att pressa högt, försvarsspelet börjar ju som bekant redan där och inte när vi väl hamnat i egen zon och är under press."

Brynäs värvade Liljewall som den tilltänkta perfekta fjärdekedjespelaren i ett lag som, meningen var, skulle pressa högt. Liljewall borde passa mycket bättre än Westfält, särskilt om Brynäs göra taktiska justeringar (det är mycket lättare för rutinerade spelare att byta taktik, särskilt i detta läge där laget knappt har hunnit tränat sedan tränarbytet).

Om Liljewall hade gjort sitt jobb hade han varit given i fjärdekedjan men han är ju tyvärr en stor flopp hittills.

Minst sagt virrig start...

Förutsätter att:
Granis gör sitt jobb ikväll
Clark får hjälp framför kassen
Igelkott försvar framför våran kasse
INGA bromsspår i närkamperna
Alla ska vara villiga att offra hörntänderna för varandra i laget...

Lindström: Dom åkte buss upp 😉

Peja:
Ironiskt på Insta igår när Wiken (Mr Inga bromsspår) har fått det spel han har tjatat om så länge och frågar sig "vill vi ha det så här"?

Vad hände med brynäs hymn'en? 😂

bifhjärta: Jo, men Westfält passar kanske bättre om vi nu (troligtvis) måste fortsätta pressa högt och samtidigt försöka täppa till bättre bakåt.
W är rappare på rören och därmed mer lämplig att pressa högt, försvarsspelet börjar ju som bekant redan där och inte när vi väl hamnat i egen zon och är under press.

{5915}: Nä, så fort grabbarna inte hade blicken uppe så small det till. Man får knappt tacklas idag eller spelarna vågar inte tacklas längre.

Rumpelstiltskin: Allt större fokus på att åka skridskor och individuell teknik, allt mindre fokus på spelsinne. Inte konstigt att spelarna behöver mer och mer instruktioner från coachen.

Rumpelstiltskin: Du menar när det gick långsamt och fasthållningar var normalläge.

Hockeyn i Sverige dör för varje säsong. Saknar allt hårt spel med tuffa tacklingar. Allt med corsi och statistik, blir jag spyfärdig på. Saknar den äldre hockeyn från 80/90-talet.

Forsberg 1978: Stora grejer händer i båset!!
Sjödda har bytt från Hubba bubba till Jenka.

Janne kommer att ha två surfplattor framför ögonen för att acklimatisera sig från läktarn till båset.

Blomman lovar att alla ska ut & köööra ikväll, osäkert om han menar skoter eller epa traktor.

Liljewall får välja filmen till flyget hem, troligen så blir det Cars 2..

Älskar tugget mellan wikegård och Tornberg just nu i studion.

Huge: motståndet? Spelade inte Liljewall mot Saik senast i torsdags?

Nu är förändringen gjord så nu jävlar knyter vi nävarna och går vidare 👊
KOM IGEN NU BRYNÄS!!!

KalleTeodor: Troligt att man valt Westfält före Liljewall pga att motståndet passar W bättre.
Ska nog ses mer mot den bakgrunden än att det är en totalsågning av Liljewall.
Ska bli väldigt intressant att se hur tränarna nu har lagt upp taktiken. Blir det fortsatt hög press eller ett mer defensivt upplägg?

Peja: Det håller jag med om.

Faktum är att jag tycker att Liljewall var lite på gång i de senaste matcherna. Det kan låta lustigt men nu har han i alla fall börjat göra misstag vilket betyder att han är mer involverad i spelet. Tidigare så har man inte ens märkt när han varit inne på isen.

Capo tror jag kan funka i rätt spelsystem, t ex om satsar lite mer på kontringar eller överhuvudtaget spelar ett rakare spel mot mål.

Sista ordet är alltså inte sagt men helt klart så är det mer frågetecken runt detta års trupp och Bengtzéns jobb än fg år.

Skrubben: Helt rätt!!

Skrubben: inte en sekund för sent!

Auchinleck: Läktarekonomer i dubbel bemärkelse ;)

Idag vill jag se ett Brynäs som käkat taggtråd nu är det FAN på tiden att visa lite jävlaranamma!

62Svensson:
De kör med "periodiserade" publiksiffror beroende på olika faktorer. För oss läktarekonomer räcker det bra med ett snitt över grundserien för ha en aning om hur det ser ut. Snittet brukar yppas på årsmötet, men det gick ju grus i maskineriet då..

Hahaha. Sjödda bänkar Liljewall och låter Westfält köra från start idag 😂
Snacka om sågning.

Peja: Håller med, initialt borde upplägget bli lite mer fokus på defensiven utan att ge motståndarna fria tyglar att härja fritt sas. Det borde gynna möjligheten för en del spelare att hitta rätt i sitt spel, bl.a Liljewall och Caporusso som verkar ha haft det extra jobbigt under Melin.

Auchinleck: Brynäs har nog budgeterat för låga siffror i början av säsongen (utom mot DIF) och högre siffror senare under säsongen. Om man ligger under totala budgeterade snittet i nuläget är väl i o f s någorlunda enligt plan.

Anders Berg: Nu är detta inget mot dig då du endast länkade krönikan.
Men detta var nog bland de sämre krönikor jag någonsin läst.

Klart att Bengtzen är ytterst ansvarig för rekryteringen av Melin samt att han får gå. Men samtidigt är det så jävla enkelt för alla att sitta med facit i hand.

Tittar man på laget så har vi inte direkt en sämre trupp iår än fjol.
Däremot har som vi alla kan se försvarsspelet sviktat rejält.
Det är Melins uppgift att sätta sättet som Brynäs ska spela på.
Sjödins uppgift är att coacha backar osv. Melin är trots allt yttersta ansvaret till att det ej har fungerat och i läget vi är ju just NU är att laget är ett sjunkande skepp.

Helt rätt av Bz att sparka Melin nu. Nu är det dock jävligt viktigt att Bz får in rätt tränare. Otroligt viktigt.

KalleTeodor: Skulle samtidigt vilja se vad Liljewall och Capo kan åstadkomma under en ny tränare. Minns hur kritiserade Westerholmarna var under Tommy, där gjorde Bulans entré susen.

Inkazar: den krönikan var nog det sämsta dravlet jag någonsin läst..

Lindström: Det är rätt enkel matematik och faktum är att det är BZ som har det avgörande beslutet på vad som tas in.
Utan slutspel kommer 4-7 milj att vara borta ur kistan.

KalleTeodor: bra skrivet håller med i princip allt.

Jaken: Då kanske hans bortfall kan dras av från finalspelet förra året...
Eller Sunken som var skadad och kostade pengar förra året ska givetvis spela gratis för att nolla ut sin skuld..

Avd tomtar på loftet.

Forsberg 1978: Allvarligt talat så tror jag inte att det finns någon målvakt som sett bra ut så som laget spelat. Det är en mardröm för en målvakt att spela bakom ett bra lag som spelar dåligt och inte gör sitt jobb rätt. Mycket bättre att spela bakom ett dåligt lag som jobbar hårt.
Man måste komma ihåg att det som felat i spelet är att ha rätt positioner, att vara konsekvent i presspelet, att spela klubba mot puck att blockera skott i rätt lägen osv. Om det brister blir målvaktsspelet alltid dåligt.
Titta på Henrik Lundqvist, som väl de flesta tycker är en bra målvakt, han blir också utbytt med jämna mellanrum. Ofta beror det på att laget framför inte gör det dom ska. Bytet av målvakt är ofta till stor del en signal till utespelarna att "ni måste börja göra ert jobb".
Sen är jag enig med att målvakterna, inte varit ett bättre än någon annan i laget. Felix har gjort några bra matcher men är för ojämn. Vad gäller snacket om lovande så tycker jag inte att det finns nån anledning att göra någon annan bedömning av Felix än som förstemålis (eller ej). Dags att visa klass m a o.

För att klargöra min ståndpunkt avseende Bengtzén så tycker jag fortsatt att han är en tillgång för klubben.

Anders Berg: Hahahah om du läst lite av Hedlund förr förstår du. Han är sämre än Wennerholm och Anrell, tillsammans.

Auchinleck: så är det. Just nu.

Men man ska ha i åtanke att det egentligen bara är en match som varit skit, Djurgården.

Resten har inte varit så dåliga egentligen. Motstånd som inte drar och vardag. Vi har inte haft en enda lördagsmatch än.

Jaken:
Nån koll på det budgeterade publiksnittet?
Just NU pekar det på några miljoner back.

Har man följt BZ ett tag så kan man ju anta att det inte kommer in några spektakulära värvningar. Det blir okända chansningar.
Hälften av dem slår väl ut , men några toppspelare kan vi glömma.
Det har tidigare säsonger visat. Ytterst få spelare ens i allsvenskan vill ta över tex Liljewalls kontrakt. Dessutom tappar klubben säkerligen cirka 3 miljoner kanske mer för direkta och indirekta utgifter för Melins lön. Som jag ser det har BZ ensam orsakat X antal miljoners bortfall från de 10 miljoner + som byggdes upp förra året.

Huge: Fan också. Att man inte lär sig. Slösade just bort tre minuter av mitt liv på den krönikan. Det var den inte värd.

ellis: Nåt av det mest okunniga, ologiska och svamlande dravel jag läst av en s.k "krönikör"
Wennerholm & Co framstår i jämförelse som under av trovärdighet, expertis och insatta bedömare...

KalleTeodor: Det är ju också svårt för ett nyförvärv att komma in i ett lag som inte fungerar och där stabiliteten och lugnet saknas. Jag hoppas att ett tränarbyte kan få fart på nyförvärven, men även på en spelare som Paille som inte alls har kommit upp i fjolårets nivå.

KalleTeodor: Jo absolut, tyvärr ser det ju mer och mer ut som hans värvningar i våras inte är särskilt lyckade. Så visst har det uppkommit en och annan spricka i Bengtzéns fasad. Men han var det bästa som kunde hända Brynäs när han kom in i krisläget 2014-15 och har förtjänster som fortsatt kommer vara mycket värdefulla för föreningen.

KalleTeodor: Ang målvaktsfrågan visst är Felix lovande men hur länge ska han få lov att vara lovande på bekostnad av ständiga tavlor match efter match? Jag tycker han gjort sitt och bevisat att han har inte det som krävs för SHL än iaf! Sen är ju inte Rautio bättre han och det gör ju frågan än mer större hur ledningen ser på våra målvakter är?

ellis: Jag håller med dig men om SB hade 99 poäng av 100 förra säsongen så är det ganska många poäng mindre just i denna stund. Det är ju inte bara Melin som varit tveksamt. Vi har Capurosso, Liljewall och även målvaktsfrågan som ger avdrag från den status som frälsare som Bengtzén har/haft.

Anders Berg: Korkad krönika. Vore"självmord" av Brynäs att kicka Bengtzén!

Nu lämnar jag tränarfrågan ett tag och börjar fundera på kvällens match.

Jag har en förhoppning om att man anpassar taktiken till rådande läge. Rådande läge är att det spel som Brynäs vill spela även spelas av Skellefteå och dom gör det bättre just nu.
Jag vill att man gör som mot Frölunda på bortaplan i slutspelet. Spelar ett betydligt mer defensivt spel där fokus är att hålla motståndarna på utsidan. Tillåta skott i dåliga lägen etc. Ser man på det spel Brynäs presterat hittills så har det varit som bäst i BP. I matchen mot Skellefteå så skapade vi nästan flest chanser med en man mindre på isen. Det är en spelform och spelsätt som laget behärskar bra och som vi också har bra spelmaterial för. T ex Ölund, Paille, Clark, Ikonen och även Alcén är samtliga bra på kontringar. Detta är även ett spel som gör det enklare att vara målvakt och även de behöver ju få en boost.
När ingenting fungerar kan det faktiskt vara bra att byta taktik. Klarar laget att spela enligt nya direktiv så stärker det gruppen och ledarskapet.

« · 1842486 · »