1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736888 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{5915}: Honken är bättre än Sandström, kan dock ha förståelse för att man valde att satsa på den av dom som är 20 år yngre än den andre.

Skrubben: I ett akut läge kanske Honken är enda alternativet. Men att han inte redan finns i laget har förstås ett skäl. Han bedöms inte platsa. Blir förstås ett sämre Brynäs utan de båda förstahandsalternativen.

Men det kanske inte gör nåt, det är ju över 100 poäng kvar att spela om.

Skrubben: Var tvungen att gräva lite.
Honken var 6e bäste målvakt i SHL förra året om man tittar till statistiken, bättre än Rautio och överlägset bättre än Sandström. Undantaget en bra säsong av Starky 14/15 där Brynäs nästan nuddade på en topp 3 placering bland målvakterna så har vår bäste keeper i snitt hamnat närmare 11e platsen (10,75)
Vi har alltså sedan guldet konstant haft några av SHLs sämst presterande målvakter. Det är faktiskt rent anmärkningsvärt dåligt och ett rejält underbetyg till Pecka Alcén!

Vad är det för problem Felix har med magen?

Jan Grismöbel: Såg inte hela men han gjorde två rejäla missar med plocken varav det ena i efterföljande situation resulterade i baklängesmål. Det var iofs en fråga om dålig markering också men helt klart är att samspel Felix och uteförsvar inte är bra för att uttrycka det milt.

pjåtor: såg inte matchen i går . En liten undran ang Felix. Är det bekräftat skada? Med tanke på hans aggerande eller brist på det mot Rögle och efterföljande hård kritik. 0-2 innan 10 min hade gått av matchen mot dansbandet . Var det Felix nerver som packade ihop . Bara en undran från en okunnig "läktarcoach"

Huge: Ja, Honken blir en chansning men om både Rautio och Sandström är skadade så är frågan vad vi har för val? Låna en andre keeper från Allsvenskan är sannolikt ända möjligheten då.
Om inte Svedberg vill komma tillbaka dvs.
Gällande Sandström så osar han osäkerhet just nu, han behöver till ett allsvenskt lag där han kan ta igen sig och växa i lugn och ro (allt är relativt, jag vet).

Davey85: En matchotränad Honk?
Låter tveksamt om du frågar mig. Felix är ju chanslös på båda målen igår, enda anledningen till att Honken isf signas är väl en allvarlig skada på Felix eller Rautio, som jag ser det.

bradberry: Pecka har ju misslyckats med sina senaste fjunisar så det är väl snarast så att han inte vill få en framtida konkurrent om hans jobb in i organisationen. Peckas gloria har hamnat lite på sniskan, det har inte varit någon succe de senaste 5 åren.

bradberry: Honken / Rautio känns spännande .

Davey85: Bengtzén har ju fått ett guldläge serverat vad gäller att motivera signing av Honken. Att ta in honom tidigare hade varit en känslig signal till Felix o David men nu när båda är skadade borde det vara självklart... Sen om han presterar bra, tja då ligger det nära till hands med utlån av en av Felix/David.

Som jag ser det så är det väldigt märkligt för att inte säga dåligt om så inte sker OM vi har skador på båda våra målvakter...

Då misstänker man nästan att det är ngt groll med Pecka inblandat som ligger i vägen.... Pecka Alcén, den stoltaste målvaktstränaren av dem alla. Tar hellre in en av ”sina” fjunisar än en gammal räv som Honlen...? Nåja... Vi får se...

Enaranger: Instämmer igen. 13 poäng på inledande 1/4-delen lovar inte gott. Om vi skulle höja spelkvalitén avsevärt och börja vinna i snitt varannan match skulle det innebära ungefär 20 p / återstående fjärdedel vilket medför att vi totalt sett skulle landa på 73 poäng. Vilket kan räcka till en 10-e plats......Högre ska vi nog inte sätta ribban med tanke på hur det sett ut så här långt....

Zzz: Jäkligt olyckligt att Rautio inte fick bygga vidare på sin nolla. Nu började istället Felix med några darriga ingripanden och ettan kom snabbt. Nu ska verkligen inte Felix ensam lastas, då vi spelade dåligt överlag.

Men ja, känns lockande att få in Honken nu.

Steenm:

Jag tycker exakt tvärt om.
Tål inte när målvakten tas ut med 5-6 minuter kvar.

Spelar man 5 mot 4 har man ändå en chans
att göra mål, och komma ett mål närmare.

Medans det betydligt oftare blir ett mål
bakåt när man tar ut målvakten.

Jag personligen skulle köra så här:
* Underläge med ett mål. Ta ut målvakten med max 1,5 min kvar.
* Underläge med två mål. Ta ut målvakten med max 2,5 min kvar.
* Underläge med tre mål. Ta ut målvakten med max 3,5 min kvar.

Men det är ju upp till var och en att tycka olika.

Bra av Sanny, in med Honken snabbt nu Bengtzén.

Jaken: det är någon droppe ironi i Munkas inlägg. Det kan jag lova dig :-)

Det är precis DIN inställning som är förödande. Samma inställning som sänkt Modo och Leksand.
Göra ingenting inställningen, det ordnar sig, vi kommer SNART att spela bättre.

munkas: Brynäs blev verkligen utspelade igår. Såg ungefär lika samspelta ut som man förväntar sig av ett lag i första träningsmatchen. Färjestad låg rätt i positionerna men slog av på takten när det redan var avgjort.

Grovt tjänstefel att inte plocka ut Ersson när vi får PP vid ställningen 1–4 med fem minuter kvar. Det var det jag ville säga, förutom det gamla vanliga: En förstemålis och en tränare, tack.

Det är väl fortfarande ca 120 poäng kvar att spela om?
Det är lugnt, tar vi 110 av dessa så vinner vi serien. Allt som behövs är en ny målis, en tränare, några spetsvärvningar, en spelide och att någon trycker på knappen. Sitt ner i båten era onyanserade oseriösa läktarcoacher!

Huge: Helt rätt av dig. Styrspel eller presspel, hjärtat måste dock vara med. I denna match spelade man inte styrspel det var snarare NHL-light med "vindrutetorkarspel"...

tobhund: Nä, just KHK är väl det enda lag som kör med utpräglat styrspel både hemma och borta, speciellt borta. Därför som Zanettis påstått fina insats idag till stor del kanske kan förklaras med motståndet...

Huge: Lätt att spela mot lag som ställer upp och spelar enkelt på bortaplan? Menar du lag som Rögle och Mora?

Huge: Bz ochThelin är arbetskamrater och lunchar ofta tillsammans. Jag hoppas dock du har rätt i din profetia!

Huge: Nä, nu skämtar du! Kicken av Melin var en "Act of panic" av en ledare som vek ned sig vid första stora motgång!

tobhund: Kanske lättare för Zanetti att agera i ett lag med högre grundsäkerhet/trygghet både i defensiven och i stort och dessutom mot ett lag som KHK, som backar hem och ställer upp.
Går nog inte att dra några större växlar på hans första uppträdande idag hos HV.

{5504}: Nä, han kommer åter till läktaren. Undrar vilket språk HV:s tränare talar då Zanetti verkar förstå gameplan efter en dag...

tobhund: Isf en nödvändig tavla. Vem vet hur det sett ut med Melin kvar? Sannolikt sämre än utfallet efter att han försvann. Sjödda och Janne känns ju som lite av Bulans adepter och vet hur vi ska spela, hittills känns dom iaf som fullgoda ersättare för en ev ny huvudtränare utifrån. Såg förresten BZ äta lunch med Thelin i Gavlerinken förra veckan innan Moramatchen, för vad det nu var värt...

tobhund: Ironi ser jag men du kan va lugn, HV kommer lämna tillbaka Zanetti snart så då kommer han att frälsa Brynäs igen

Sitter och tittar på reprisen av HV-KHk. HVhar en back som heter nåt på Z . Han är bra, spelar enkelt. Vi har tur som har åtta backar som är bättre än han...

Enaranger: Torftigt som tusan, men håller med. 11-12:a, då klarar vi oss kvar åtminstone.

Lag som tar så här extremt få poäng
hemma brukar ju få kvala.
Vårt hemmafacit är i nivå med de sämsta
lagen på bortaplan. Så för att vi ska hänga
med de andra bottenlagen måste vi vara
extremt bra på bortaplan. Troligen minst
bland topp 2 i bortatabellen.

Mora har spelat rätt få matcher hemma.
Och de är rätt bra på hemmaplan.
Så när de kommer ikapp med antalet
matcher hemma. Då finns stor risk att
de rycker ifrån oss med ett antal poäng.

Topp 10 börjar också glida iväg nu.
Många av lagen på plats 7 - 10 är
ju lag som förväntas stiga i tabellen.
Och Luleå känns som de fått för
dålig poängutdelning till det spel
de haft.

Nej. Det blir till att helt hoppas på
en elfte eller tolfte plats.

{5504}: Tror det är ungefär likadant i alla lag: målvakterna släpper in till synes billiga mål i nästan alla matcher. Tror mer att det ofta handlar om att man i besvikelse vill ha en enkel syndabock att skylla på när det är mer komplicerat än så.
Utesluter dock inte att kritiken ibland är befogad och Peckas ord på twitter när han säger att det inte bara är att köpa eller sälja nytt, kan ju tolkas både som kritik och försvar av Felix.
Personligen tror jag att man har förtroende för Felix och att det mesta handlar om att få övriga laget att hjälpa mv bättre.

Inkazar: Helt rätt, lite önsketänkande.

Huge: Säsongens ekonomi förstörde man när man kickade Melin. Ny headcoach kommer säkert att vara dubbelt så dyr och kostnaden för Melin har vi dessutom. Även om laget uppträtt ynkligt i många matcher så är säsongens tavla kicken av Melin!

Bratwursten : Ja, tänkte väl mer på dagsläget, då till att börja med ett mer defensivt upplägg måste till för att kunna bygga därifrån, och på så sätt få den trygghet som krävs för att i slutändan få till ett spel med hög press, som vi i grunden VILL praktisera. Och då borde Zanetti kunna vara mer till sin fördel sas.

Zzz: HV måste även ha in forwards. Det är inte bara backar det är skralt med där.

Och att då byta en produktionsledare mot en defensiv back med långt ifrån samma kvaliteer i nån del av banan är ruggigt ologiskt.

Zzz: Wännström vill väl inte HV göra sig kvitt? Varför får du för dig det?

{5504}: Du är brynäsare va?

En fråga till alla som idiotförklarade Nyströms krönika igår (och mig): Vilka spelare klev fram och tog ansvar idag?
En genomsnittlig SHL-spelare spelar ca 2,5 timmar per månad på isen i matcher. Han uppbär en månadslön på sex siffror inkl förmåner. Ska denna spelare verkligen behöva en tränare som skriker: "Jobba hårdare för fan! " i hans öra efter varje 20-sekundersskift eller har spelaren något eget ansvar?
Till alla er som säget att det är jobbigt i motgång och det var mer lössnö i våran anfallszon och man borde byta planhalva efter 10 i tredje säger jag:
De enda som kan vända detta är spelarna. De måste komma samman som grupp och vara beredd att offra några tänder för laget och en seger.

Huge: Angående Felix Huge, det borde ju finnas en viss gräns där man tröttnar på att säga det va backar som inte gör sitt jobb osv.

När Felix är så ojämn så får ju dom som avskyr honom mer vatten på sin kvarn. Börjar själv ge upp hoppet på honom allt mer om jag ska vara ärlig, och det har garanterat fler runt Brynäs med, från kansli till spelare!

Har svårt att sitta och motivera mig själv med att backarna inte gör sitt framför eget mål, men vissa skott som han släpper förbi ska han ju bara ta.
Och det är ju nästan i varje match han släpper in ett billigt mål.

Huge: Zanetti funkade ju inte direkt bra förra säsongen under bulan och det är ju så Brynäs vill spela. Dessutom vill alla shl lag sätta hög press, vilket zanetti generellt har svårt att hantera, hoppas Hv tar honom! Gillar honom annars som person och så och önskar honom all lycka ifall han lämnar

Zzz: Tänkte ifall ni skulle göra er av med Sandström...

Zource: Är det något vi har gott om så är det 2:a målvakter.

tobhund: Har också funderat på Zanetti. Spelet i stort den sista tiden ser enklare och rakare ut i defensiven, nåt som isf borde passa Zanetti. Lite som när Liljewall nu ser ut att trivas och prestera bättre. Undrar hur BZ och tränarna resonerar här, säkert även ekonomi inblandat i det hela.

Enaranger: Skulle ni inte kunna tänka er Hanses som andra målvakt? Han räddade Modo förra säsongen och har räddat Modo flera gånger denna säsong.

tobhund: Tror samtliga spelare i Brynäs hade presterat bättre i ett fungerande lag. Men Zanetti har ju varit riktigt dålig hos oss och det finns ju ingen anledning att ha honom på läktaren. Iom att ekonomin säkert inte ser så ljus ut är det säkert önskvärt om Bengtzén kan dra ner lite på kostnadssidan. Det kanske också är ett krav för att ta in nya spelare.

Hoppas som sagt att han gör fyra solida insatser, sen vägrar Bengtzén släppa honom gratis. Ett byte mot Wännström vore kanon. HV måste ju ha in backar så varför inte?

Modano: Gillar inte din ton. Sjödin är en legend!

Modano:

Jag antar att du gick i skolan
med Sjödin och att han kastade
snöbollar på dig?

« · 1846527 · »