1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743373 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Judas11: Jo men det är ju pengarna som ger er chans till guld, er klubb har ju ingen annan dragningskraft. Om inte Brynäs tar er hoppas jag några andra gör det, skulle tom hålla på SAIK eller FBK mot er, vill att ballongen spricker

Bratwursten : eller kommer man hit för en chans till guld? Hmmm. Vad stämmer inte med den lönelistan?

Judas11: Aldrig att de har så låga löner Ända incitamentet att komma till Växjö framför andra klubbar med historia är ju pengarna..

Enaranger: wow Pesonen, grattis. Vad får du ut utav detta?

Här är vår trupp och lönen stämmer ganska bra:

Fasth 250k i månaden
Andrén 70k i månaden

Rahimi 150k-200k i månaden
Welch 50-100k i månaden
Persson 25k i månaden
Högberg 24k i månaden
Bohm 50k i månaden
Andersson 50k i månaden
Martinsson 100k i månaden
Lundberg 50-100k i mån

Elias Pettersson 24k i mån
Calof 100k i mån
Kiiskinen 150k-200k i mån
Rosén 200k i mån
Pesonen 180-250k i mån
Shinimin 100k-150k i mån
Fröberg 50k-100k i mån
Reddox 100k i månaden
Lundberg 150k i mån
Josefsson 90k i mån
Röngbjerg 20k i mån
Netterberg 50k i mån
Brodecky 50k i mån

Rasmussen och Miele blev värvade av våra vinstpengar. Frågor?

ellis: Varför är det patetiskt? Hela försäsongen blev förstörd och vi fick börja en ny säsong i mitten av oktober. Klart som tusan att detta påverkade resterande del av säsongen. Väldigt få lag som klarar av att ge ett så stort försprång till övriga lag i serien.

Skrubben: Patetiskt skylla på sånt som hände för ett halvår sen. Släpp Melin fri nu.

Publikörd som man är så kan jag med den rutinen att jag inför varje hemmatch alltid scannar av publikläget "avslöja" att det lutar åt 5000-5500 imorgon och att det kommer bli över 6000 på lördag.
Dåligt kan man tycka angående morgondagens match men det man glömmer då är att första hemmakvarten alltid är svårsåld. Jag vet att man hade runt 6200 i första kvarten under guldåret då det var ett helt annat drag och positivism runt Brynäs än vad det är iår. Men visst borde vi borde vi komma över 5500 imorgon. Annars blir det dålig PR i media. Köp biljetter ni som tvekar gubbar, tänk på att det snart troligtvis dröjer 6 månader tills nästa hemmamatcher!

Skrubben: i kombination med att truppen förstärks tillräckligt....

Skrubben:
Ja, vi har ju annars en grym track record...

bradberry: Trösten får väl någonstans bli att årets lag underpresterade pga diverse omständigheter i början av säsongen. Får vi in en bra tränare från start nästa säsong kommer det göra stor skillnad.

Pilen32: Ja...deprimerande lag du knåpade ihop... Nilsson har väl kontrakt över nästa år? Å Liljewall som sagt... Bara Scott som tillkommer bland forwards (förutom klare Niklas) och Lundgren på backar men att Bertil och Fälth lämnar. Ja det där laget är ju inte ett dugg bättre på papperet än det som startade årets säsong...

Nä, TV-pengar herregud! Bättre upp!!!!

Pilen32:
J. Boqvist i förstakedjan , A. Boqvist i andra backpar, Ikonen i andrakedjan, nä detta håller inte.

Pilen32: Ser i det närmaste svagare ut än årets lag....

Skrubben: Kunde inte hålla med mer.
Jag skrev utifrån hur jag tror att Bz tänker.
Min känsla är att han kommer försöka värva spelare som gör att vi ej får en sådan säsong till som vi haft iår - av den anledning att han ser att hans tjänst ev hänger löst isåfall.

Bjurström gillar jag skarpt och ser faktiskt honom som en spelare som har potential till en första-andra line. Ser lite Widing över honom.
Man måste alltid tänka att alla spelare kan flaxa till och få en fantastisk utvecklingskurva. Vem hade trott att Ölund skulle gå så starkt ifjol? Vem hade trott att Jensen skulle höja sig så som han gjorde?
Titta på Silfverbergs första riktiga säsong kontra den säsongen där han "hoppade in".

Bjurström, Westfäldt samt Asklöf har alla samma chans till utveckling som Silfver, Järnkrok osv. För mig handlar allt om speltid, förtroende men även rätta omgivningar på dom.

Så jag håller med dig helt och tycker i detta läge defintivt att vi ska satsa mer på dom än vi gjort.

Om det som antyds här stämmer, att Växjös sportchef har ungefär samma spelarbudget som Bengtzen, bör ju BZ få packa ihop redan idag.

Mitt lag inför nästa säsong, tidigt jag vet, men denna säsong känns misslyckad med tanke potentialen som faktiskt fanns
Tränare ?

Målvakter
1. Markus Svensson
2. ?

Backar
1. Gunderson - Lundgren
2. Kilström - A.Boqvist
3. Ersson - Carlsson
4. Larsson (Fälth + Bertilsson lämnar?)

Forwards
1. Palushaj - Scott - J.Boqvist
2. Danielsson - Öhlund - Ikonen
3. Blomqvist - Jensen - Asklöf
4. Mannberg - Granström - Alcén
Extraforwards: Liljewall(?), Westfält, Bjurström
Daniel Paille?

Nyförvärv/ut:
Danielsson + Lundgren redan klara(?).
Scott känns inte långt borta, och Markus Svensson har ju ryktats ett tag nu.
Behövs alltså endast 3-4 spelare till för ett komplett lag.
Förläng kontrakt med spelare som Palushaj, Ikonen m.fl.
Liljewall, Nilsson, Sundqvist, Fälth, Rautio och Fernström lämnar?
Vågar man hoppas på Paille? Lång tid utan hockey, 34 år, blir han lika bra?
Kommer pengar från nytt TV-avtal läggas på spelare?

Tre målfarliga kedjor, många som kan både producera poäng och ett hårt jobb.

Förstakedja med mycket speed, kanske för mycket? Tror dock J.Boqvist växer till sig lite och blir lite starkare längs sargerna, samt att Scott med sitt spelsinne kommer täcka upp väl för Palushaj och Boqvist. Kommer bli jobbiga i offensiv zone.

Spelskicklig andrakedja! Öhlund och Ikonen har fungerat bra ihop och båda utvecklas förhoppningsvis än mer inför kommande säsong.
Danielsson har en offensiv uppsida, bra skytt.

Tredjekedjan kan bli väldigt intressant! Skulle vara kul att se Blomqvist få lite mer spelskickliga spelare med sig(25 poäng denna säsong, väldigt bra!). Våran förstacenter blir helt plötsligt tredjecenter, och Asklöf kommer förhoppningsvis att utvecklas mycket tills nästa säsong.

Jobbig fjärdekedja att möta, mycket slit, skridskoåkning och väldigt starka defensivt, kommer kunna producera mål och vara viktiga i tighta matcher.
Mannberg, som tagit stora steg denna säsong, blir intressant att följa nästa säsong!

Ett spetsigt lag, med många kedjor som kan producera. Förlänger Clark blir vi än bättre offensivt. Drömmen hade väl varit att Anton Rödin kommer hem, men känns inte så troligt i dagsläget.

Backsidan känns något tunn, skulle behöva få in en till stabil spelare där. Räknar med att Bertilsson lämnar för KHL. Sundqvist lägger skridskorna på hyllan?
Fälth känns oklar, har han något att bidra med? Skadebenägen och börjar bli till åren, ersätts?
Andersén in hade varit kul, men inte så troligt?
Många backar som kan utvecklas ytterligare, Ersson, Boqvist, Carlsson, Larsson samt några från ungdomslagen.
Bred offensiv, Gunderson, Boqvist, Larsson och Carlsson.

Tränare:
Sjödin är en bra defensiv tränare vilket syns tydligt, inte minst på BP statistiken, men inte en Head Coach enligt mig.
Antingen får han dela ansvaret som HC med någon annan, eller gå tillbaks till att vara AC.
J. Larsson som videocoach, inte mer.
Hade helst sett att Brynäs tar in en tränare/team utifrån.

Enaranger: Jag tror att allt är ett missförstånd, Växjö betalar i Dollar och övriga klubbar i SEK.

Judas11: Använd hjärnan själv vettja. Du verkar tro att stjärnorna lirar för kaffepengar.

Judas11:

Och glöm inte att Pesonen spelar för bara två kexchoklad,
fri bostad och gratis mat. Och i övrigt ingen lön.
Plus alla andra som knappt vill ha någon lön för att spela i Växjö.

När Brynäs har en så bra ungdomsverksamhet, och så pass många bra juniorer för tillfället, så borde juniorerna få stå för bredden, tillsammans med t.ex Granström, Alcén m.m.
De flesta juniorerna är inte tillräckliga för att stå för spets i en 1/2:kedja.
Således borde pengar läggas på att värva in spets utifrån.

Pilen32: Fast du har ju kunnigt yrkesfolk som ser honom varje dag, dom borde ju ha en aning...
Sedan kanske inte Westfält skulle lira 15 minuter per match, utan som Liljewall varit 13 forward och spelat 50-60 procent av matcherna. Tror inte han gjort det sämre.

Skrubben: AMEN!

Kunde inte skrivit det bättre själv. Om man har en av Sveriges bästa juniorverksamheter VARFÖR inte utnyttja det i a-laget.

BZ är tyvärr helt fel sportchef för Brynäs.

Har också tänkt att en ny förstecenter är det viktigaste till nästa säsong, men jag ändrar mig nog till att en ny sportchef är det viktigaste.

Den känslan man fick guldsäsongen 2012 med så många egna produkter var svårslagen.

Huge: Jag konstaterar bara att våra juniorer gör det precis lika bra/bättre än våra utfyllnadsspelare som BZ tagit in. Återigen, Sjödin matchade junisarna framför BZ nyförvärv senast. Sista matchen mot Luleå var Brynäs bästa, trots massor av brunkare borta.

Du verkar inte särskilt sugen på att gå närmare in i diskussion om BZ värvningar vs hur Sjödin matchar laget. Liljewall har ju tex varit bänkad stora delar av säsongen. Tror du att Sjödin är nöjd med den värvningen. Kan faktiskt människor ha olika uppfattningar om spelare, även s.k. kunniga yrkesmän?

Sedan spelar det ju inte någon roll om man är en kunnig yrkesman, enligt dig måste ju BZ ha en spåkula för att kunna förutse om ett nyförvärv ska bli bra eller inte. Vad ska man ha erfarenhet och kunskap till om man ändå behöver en spåkula?

bradberry:
Ja, och jag tycker att jag ser en koppling mellan det han säger och det Växjö presterar över tid.
Finns det substans i hur Växjö agerar?
Ja, det gör det.

Gäller väl kanske Brynäs också... men här jobbar vi på en plats 10. Det lyckas vi bra med.

mattiask: ”Tror att Bz kommer släppa Ikonen, samt är min känsla att både Asklöf samt Bjurström kommer lånas ut på lite längre kontrakt.”

Där är förmodligen kärnan i Bengtzéns feltänk. Varför ska han värva spelare utifrån när vi redan har spelare som kan fylla dessa luckor? Bjurström var en av våra bästa spelare igår. Varför ska Liljewall gå före honom nästa säsong? Extra dumt med tanke på att deras utvecklingskurvor pekar åt helt olika håll.

På samma sätt ställer jag mig frågande till varför man ska värva in spelare utifrån som tjänar 3-4 gånger så mycket som t.ex. Asklöf gör? Ett smart lagbygge har kanske 7-8 spelare med löner under 50 tusen/månad. Då får man större spelrum när spetsarna ska värvas.

{2064}:
"Förnekarna" skiter i siffror, "de andra" har alltid mer pengar. Jag säger att med de jämförelsesiffror vi har tillhanda så eldar Brynäs för kråkorna.
Eller säg så här... hur mycket skulle vi betala för tex Växjös trupp? 150 mille? 😆

Zappaholic: Ta en titt på våra bästa poänggörare. En spelare på juniorkontrakt, calof som kom hit efter en floppsäsong i SAIK, Rosén som gick ner från 350k i mån till 200k i mån, backen Persson som kom från division 1. Använd lite din hjärna. Miele och Rasmussen som kom hit innan fönstret stängde? Kan det vara så att man använde pengarna som man fick från seriesegern(1 miljon kr) och CHL finalen (200k euro)? Hrmmmm

Huge: Det intressanta i det hela är vad Bz betalar i lön till dessa ”mindre lyckade nyförvärv”. Men nånting säger mig att det rinner ut mycket resurser mellan fingrarna så att säga. Bz äter soppa med gaffel.

Ove Myling: svårt att veta att 17åriga Westfält skulle klara av SHL så pass bra innan säsongen

Ove Myling: "Om man värvat riktigt bra spelare utifrån som faktiskt tillfört något hade man ju inte klagat, men nu är det ju killar som bara hindrar våra juniorer från att få speltid - när de bevisligen har gjort ett lika bra jobb."

Och det som irriterar MIG är att det sitter en random gnällig läktarcoach och tror sig vara bättre lämpad än erfaret och kunnigt yrkesfolk, när det gäller att bedöma insatserna hos spelarna i laget och utifrån det avgöra vilka som ska spela och när dom ska spela.
Imponerande att du hemifrån soffan och utan nån som helst erfarenhet av att leda ett hockeylag, ändå vet bättre än BZ, Sjödda och övriga yrkesmän.
Det borde du fanimej få Nobelpriset i för, om det fanns nåt sådant hockeypris...

Skrubben: Ja det ska bli mycket intressant att se hur Bz tänkt göra kommande säsong vad gäller forwards.
Tror att Bz kommer släppa Ikonen, samt är min känsla att både Asklöf samt Bjurström kommer lånas ut på lite längre kontrakt.
Tror heller inte att Bz lyckas förlänga med både Clark och Palushaj där jag personligen helst ser en förlängning av Pajen då jag tycker att han är den av dessa två som håller jämnast nivå och oftast inte faller bort ur matcherna.

Det viktigaste för mig är att vi får in en ny förstecenter. Jag vet att jag pratat om detta så många gånger förut, men ack så viktigt. Det är där jag tycker vi saknat mest både iår men även större delar av förra säsongen.
Nu ännu viktigare dels med tanke på Danielssons intåg samt att vi måste höja vårt PP.

Klart som fan att Växjö trixar med sina pengar. Hur i helvete kan de värva ihop ett stjärnlag som inget lag ens är i närheten av och sen inte ha högsta lönebudgeten?

Ett plus ett är aldrig lika med tre...

Skrubben: Jasså Huge ska få Nobelpriset...

Skrubben: Om typ Ludvig Nilsson går från 6 mål i allsvenskan till 15 i SHL kan det funka. Ett ganska stort "om".

bradberry: Vad hände med kritiskt granskande journalister? Nu finns bara copy/paste journalister.

Auchinleck: En artikel som redovisar Evertssons ord rakt av...

Auchinleck: Brynäs kostnader finns här, det är bara att börja jämföra ;-)

Stratan: Ja, det var därför jag drog jämförelsen med Timrå. I grund och botten handlar det om ekonomi och det är där många är ifrågasättande till Växjös intäktsbas, om det kommunbaserade inslaget är i paritet med SAIKs t.ex.
Brynäs årsredovisning är mycket mer transparent än Växjös så det är svårt att avgöra vara skillnaderna ligger, vilket också bidrar till spekulationerna.

bradberry:
Tänk... TÄNK om det stämmer, Brad?
Baserat på hur han resonerar i artikeln i Expressen (?) så skulle det kunna stämma.

Då följer frågan... vilken lönestruktur kör BZ med? 💣

Inkazar: Den som kan ge en förklaring hur Bengtzén tänkt med forwardssidan nästa säsong borde få Nobelpriset. Lika stor bedrift som att hitta en förnybar energikälla som kan försörja hela jordens befolkning.

Hur många nya skadade spelare förutom de redan skadade har vi fått?

Danielsson med 1+1 senaste matchen
Har 3+5 på 3 matcher i kvalet nu

{2064}: Förra säsongen tror jag faktiskt att vi vann tre av grundseriematcherna mot Växjö ;) Vi hade garanterat slagit dem i en bäst av sju serie då

bradberry: Ja, att Växjö skulle ha samma spelarbudget som typ Brynäs är ju en ren lögn.

Davey85: Det är fan patetiskt. -”Kommundopning!” skriker hockey-Sverige!
-Journalist noterar...
-Journalist ringer Evertsson.
-Journalist ställer frågan till Evertsson.
-Evertsson dementerar.
-Hockey-Sverige hyllar Evertsson...

Det är väl för fan klart Evertsson haft mer sekiner än BZ att leka med. Att han ger en annan bild är för att inte förminska sin prestation. Han fiskar efter credd...

Stratan: Den stora frågan är hur man skall handskas med den förändringen. Publiken lär bli rejält bortskämda när man värvar in första och andra line spelare och kör dem i tredje och fjärde linan.

Gusten2: Jag stöttar laget och tycker det är skitkul att egna juniorerna är så pass bra som dom varit. Jag har inget mot Liljewall som spelare, det som irriterar mig är att BZ värvat in spelare som är möjligtvis marginellt bättre än de egna juniorerna. Om man värvat riktigt bra spelare utifrån som faktiskt tillfört något hade man ju inte klagat, men nu är det ju killar som bara hindrar våra juniorer från att få speltid - när de bevisligen har gjort ett lika bra jobb.

Blir litegrann äcklad såhär på förmiddagen när jag tittar in. Detta hyllande till Växjö som förening,lag och deras sportchef. Har jag kommit rätt?

Skepparn: Ja, har han fått Rasmussen, Rahimi och Miele till samma pris som Liljewall, Larsson och Caporusso är han jävligt bra.

Skepparn: Jag snackar om det jag såg i videon, precis som jag skrev.

« · 1882632 · »