1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742291 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Linus Fröberg 4-0. Svensk J18-mästare i Brynäs IF.

Forsberg 1978: Skitkul om det kommer lag underifrån och etablerar sig i SHL, är verkligen inte för en stängd liga. Jag beundrar lag som klarar av det men... och det finns ett stort men. Det ska göras genom långsiktig planering och med egna resurser därför kan jag beundra Östersund på ett helt annat sätt än Växjö

Det är ungefär som att jämföra en hård arbetande egen företagare som lyckas bli rik och en som fått pengar av pappa.

{4783}: Solklart matchstraff, borde bli avstängning. 2 minuter?!

En slashing I ansiktet. Nån måste proppa den där shinnimin

Skapliga idioter, dom där knektarna.

Rumpelstiltskin: Rätt plast. Men ändå bra junior akademi. Jag mötte dom i junior-allsvenskan. Jag är 94;a. De var ritkigt bra.

mk: Jag tycker att det finns något vackert i en väldigt långvarig och god hockeykultur som Brynäs har. Men det tar ju årtionde på årtionde att få det att växa fram. Alla klubbar måste börja någonstans liksom. Bra inlägg förövrigt.

mk: Östersund i fotboll ör ren och skär plast.

Rodrigo: Ingen som kräver. Vi konstaterar faktum. Växjös hockeykultur är lika med noll, zero, 0.

Rodrigo: Därav kommer argumentet "köpt" men det verkar inte ingå i din hjärna trotts förklaring.

mattiask: det sjuka är att då kan man ju lika gärna ha en domarkonferens efter varje utvisning och tränarna får säga sitt. Jag har sett mindre bli utvisning i såna situationer.

Judas11: Hade vi haft Växjös ekonomi hade han säkert stannat.

Detta med plastlag....

Vad är ett plastlag?
Vad är kultur?
Är Brynäs storhetstid på 70- talet värt nått nu, egentligen....

Lyssna på Lundhs podd med Nils Wiberg
Prioritet finans ägare.
Allt handlar om styrelse. Har du en styrelse som vet vad dom gör. Så brukar det gå så mycket lättare.

Kolla på Växjö. De hade tur/ skicklighet med sina första importer. Det i sin tur gav pengar att kunna värva bättre spelare.
Sen har man Sam Hallam och Henrik Evertsson som är duktiga på att driva laget och föreningen framåt.

Kolla på Östersund i allsvenskan.
Är det ett plastlag?

Jag är inte avundsjuk på Växjö som förening.
Men jag är jävligt avundsjuk på deras organisation och ledare.
De har en tydlig idé vad som gäller. Det är det som man kan kolla på.

Så denna matchen är det bara att glömma. Kom igen nästa match💪🏻💪🏻

{5915}: Många lag hade redan en rätt etablerad hockeykultur när Växjö bildades, att kräva att Växjö ska kunna ligga på samma nivå som dessa lag nu är inte rimligt. Men nåväl.

Brynäsgubbe: och han stack så fort han blev bra.

Helt jävla ofattbart att domarna går på Sam Hallam och Martinssons gnäll. Går inte ens diskutera, odiskutabelt 6 man på isen.
Pinsamt av domarna.

Bratwursten : då kanske domarna kunde haft en konferens även efter rautios utvisning.

Judas11: Vår stomme förra säsongen bestod av Lindblom. Sådana spelare bäx inte på träd.

Jan Grismöbel: Det är inte upp till Cmore. De budar på rättigheterna och därefter är det upp till Hockeyligan att fördela pengarna. Skulle jag tro. Sedan är det upp till Brynäs och andra att driva den frågan, vilket man inte verkar göra.

Peja: sätt en Puck nu då är ju bara 3-0 kan ju fortfarande bli match!!

Rodrigo: Jag trodde det var nutid vi snackade? Men du snackar om vilken bra hockeykultur Växjö kommer att odla i framtiden? Dååå fattar jag, du är spågubbe.

3-1 vore fint här.

Judas11: Schaaaas det luktar bränd plast!

Davey85: Klart det finns lite avundsjuka i detta, men faktum kvarstår ju, enda anledningen till att Växjö kan ha ett lag med skickliga hockeyspelare är att andra föreningar har utbildat spelare åt de. När Växjö gick upp var väl deras största "klubbhjärta" Brynäsaren Markusson...

Peja: Just detta har jag vid flera tillfällen tagit upp med cmore . Ang detta med spridning av fans å antalet fans i landet . Brynäs å Leksand har ju överlägset flest över landet . Med tanke på fördelningen av matcher i huvudkanalen . Så är det djävligt missvisande . Brynäs fans drar in många ggr mer peng till cmore kontra köpsjö . Vilket borde visa sig i sändningarna av matcher . Fick ingen förståelse eller respons från cmore ang detta .

ellis: Äntligen åker vi lite skridskor

Judas11: Du är i fel gästbok om du ska skryta över Växjös egenproducerade spelare.

Peja: det är mer än vad ni kan komma med då era bästa spelare är transatlanter

Rodrigo: Klart man kan skapa en kultur, frågan är hur den är uppbyggd.

Judas11: Så vitt jag kan bedöma är det inte särskilt många nyheter här, så jag vet inte hur det kan finnas så mycket fake news heller.

Ni har alltså inte en enda spelare som har gått ert hockeygym, i och med att du måste ta Rosén som exempel? OK.

Judas11: hey Judas. Red ut över en 20 års tid vad vi producerat då. Snälla gör det så kan vi diskutera sedan.

18 år? då är våra stjärnor redan utvecklade. Stick härifrån.

Davey85: Så du tror att det är omöjligt att skapa en kultur med tiden? Du förstår inte att ALLA klubbar har varit rätt kulturlösa från början?

ellis: Hatet? Hat för mig hade varit att vandalisera Vida arena eller nåt liknande. Jag och andra med mig verkar helt enkelt sakna respekt för Växjö Lakers.

Hyffsad period hittils. Vi bär med oss allt från denna period till Gavlerinken!

Peja: det mesta ni skriver här är fake news. Redovisningen kom från en som är insatt i ämnet. Och tack för att ni utbildat Rosén, kom från alvesta som 18 åring och är nu en av våra bästa spelare

ellis: gillar du motståndarlagen?

Rodrigo: Javisst, det ju det oförbehållna hatet här inne man vänder sig emot. Det är osmakligt och man kan ju inte få det till annat än att det bottnar i avundsjuka. Vi är likafullt Brynäsare för det.

Brynäsgubbe: Fast det är ju å andra sidan ganska lätt för oss att sitta och kritisera en utvisning när vi får 5 repriser.
Inget illa menat mot just dig nu MEN när det hände trodde jag först att vår back åkte ut, men förstod sedan att Rautio gjorde det. Tyckte också att den var ganska klar.
Men fick sedan se repriserna och då först inser och tycker jag att den är jävligt hård.
För mig är det ingen utvisning av den anledning som Tornberg beskriver, men i sak är det en tripping.

Judas11: Poängen består dock, nämligen den att det inte finns själ eller kultur när det kommer till hockeyn i Växjö.

Det är en nyhet, Växjö är ett poplag. Hälften av fansen består av gamla Hv71, Tingsryd och Troja-Ljungby-fans.

Judas11: "Redovisades", ungefär som att det var siffror hämtade direkt ur klubbarnas årsredovisningar. Alla i gamet vet att det är trams, eller fake news, kanske man ska säga nuförtiden.

Jan Grismöbel:
Bra då var jag inte ensam...såg inte vilken brynäsare det var... men han fick kämpa bra för att få loss klubban..

{5915}: jaaaa ett skott på mål!

Jan Grismöbel: Växjö var väl ett div1-lag när HS startade, tror deras fans har en egen sida med forum. Men det är klart att i en rättvis värld hade en klubb som Växjö inte fått lika mycket TV-pengar som t.ex Brynäs och Djurgården, eftersom vi antagligen har många fler betalande supportrar än vad de har. Fördelningen av TV-pengar gynnar klubbarna utan supportrar.

Rodrigo: Så länge Växjö är beroende av lag som utbildar spelare, som Brynäs, stämmer ju kritiken.

Davey85: vilka pengar hade växjö i AS? Då man tog steget upp och vann AS och KS överlägset var när vi hade en spelarbudget på 8 miljoner kr.

Och när det redovisades olika lags spelarbudget, kom det fram till att hälften av klubbarna hade lika stor eller större budget än växjö. Vad nu?

Horace76c: såg den . Snett brevid målet till vänster i bild .

Bra magkänsla av domarna att ta en tripping på Rautio som leder till deras första mål... Så jävla ruttna domare kan vi inte ha i ett slutspel. Vad i helvete?

Peja: Fösöker finna några köpsjö fans på HS Finner inga . Har dom någon sida här inne . Eller är det bara dom i hallen som håller på köplaget i hela landet ? Mest troligt . . Svensk hockeys framtid finns i Växjö ishall . 😉

Peja: Det börjar dom också få mer och mer. Jag menar att för ett par år sedan var juniorer äldre än klubben i sig. Vilket kanske inte gjort det så lätt att fostra egna spelare. Sen tycker jag givetvis att en modell där man försöker förädla spelare från det egna ledet är bäst men jag tror Växjö kommer vara där om några år också. Brinner inte för att försvara Växjö speciellt, ogillar mest tankegångarna hos vissa. Det har blivit lite populärt att klaga på att Växjö är själlöst liksom.

Peja: Nu bär vi fram en bra period till hemma i Gavlerinken på Lördag. Nu kör vi! Vinn denna period nu!

« · 1884067 · »