1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8399}: Så förvänta er att Bengtzen jobbar på att bryta det kontraktet!
Svag +/- spelare!

majk: Vår egen Ryan Gunderson stannade på -14 i +/-

Rodrigo: Hahaha!!!

Sen stämmer väl det inte ens om man ska dra slutsatser av den skitstatistiken!.
De senaste tre säsongerna så har han 15/16 +1(spelade i 6:an),16/17+3(spelade i 4:an),17/18 +4(spelade i 9:an). Om man ens ska bry sig om +/- så kan man verkligen inte dra nån speciell slutsats av hans rätt mediokra +/- siffror.

Hans gamescore/60(efter drygt halva säsongen, länken jag har blir aldrig uppdaterad) var bland de sämsta i Linköping.

Rodrigo: ”...är en stark +/- spelare som håller en hög nivå”.

Apropå den mest oväsentliga statistiken av alla....

{8399}: Liljewall kan vi skeppa tycker jag. Spelar ingen roll om vi får fortsätta betala hans lön....

Skrubben: ”...är en stark +/- spelare som håller en hög nivå”.

Men herregud. Suck.

Lundgren klar. Nämns ingenting om att han ska vara ersättare för Berra

Låt oss säga att Paille kan fortsätta spela och att Westfält räknas
med bland de 25 som ska vara kontrakterade till nästa säsong.
Ja då blir det bara 2 anfallare till som ska in i truppen (om inga
kontrakt "bryts").

Och det här med att "bryta" kontrakt finns ju egentligen inte.
Om det inte finns några klausuler om att det kan göras innan ett visst datum.

Så då får man ju fortsätta betala en del av eller hela lönen för en
kontrakterad spelare som man inte vill ha kvar. Om man inte hittar
en annan klubb som tar över kontraktet helt och hållet (vilket ju blir
mindre troligt för spelare som man inte vill ha kvar).

Zzz:
Under kontrakt, det skulle kunna se ut såhär på anfallssidan:

Danielsson - Blomqvist - Bogvist
Asklöv - Granström - Bjurström
Liljewall - Jensen - Mannberg
Nilsson - Alce´n - Westfäldt

Huge: Jäkligt många som är lite längre ned i Brynäs dock. Det kan ju vara bra att spara några platser till spetsspelare också annars blir det ju mest brunk av det hela.

{8399}: Ja, men vi får också komma ihåg att Danielsson redan är signad.

Rodrigo:
Vi behöver sluta upp med sentimentalitetskontrakt.
Mycket pang för pengarna är det som gäller!
Skruva på varje mutter för att bli lite bättre hela tiden.

{8399}: Eller är det månne så att lagen i allmänhet och av naturliga/ logiska skäl oftast gör klart med ickespetsspelare som vill förlänga, innan spetsen har bestämt sig?
Jag menar, spetsen kanske har liiiiite mer anbud att ta ställning till än vad brunkare längre ner i hierarkin har...

Zzz: Ja lite surt är det att vi skall ha så få spetsspelare, 3 kanske 4 anfallare räknar jag dit i Brynäs. Lakers har väl snabbt räknat 10-12 spetsanfallare..

{2064}: Har svårt att se att Paille kommer kunna producera om han kommer tillbaka, också. I den åldern, med nästan en hel säsong utan spel bådar inte bra. Såg dessutom rätt trubbig ut innan hjärnskakningen. Gissar på att han tjänar rätt bra med.

Såklart hoppas man inte att han ska lägga av, situationen just nu som Bengtzén har satt laget i är snarare boven i dramat här. Paille i en fjärdekedja hade känts okej men hälften av forwardsuppsättningen nästa säsong känns som spelare för fjärdekedjan.

Skrubben: Så uppfattade jag det också. Men om vi räknar med att Lucas Nilsson och Daniel Mannberg är fredade då dom nyss signerat sina kontrakt. Då är det Liljewall, Alcen och Asklöf som kan hänga löst, eller? Om jag måste plocka tre st.. Paille räknar jag bort.
Varför skulle han förlänga med Mannberg och skriva över nästa säsong med Lucas Nilsson?! Inget fel på dom sig men vi har ju redan för många spelare för 3/4:e.

Under kontrakt:

Målvakter: –

Backar: Simon Bertilsson (18/19), Marcus Ersson (19/20), Ryan Gunderson (18/19), Lukas Kilström (19/20), Henrik Larsson (18/19)

Forwards: Johan Alcén (18/19), Samuel Asklöf (18/19), Alexander Bjurström (18/19), Jacob Blomqvist (19/20), Jesper Boqvist (18/19), Nicklas Danielsson (20/21), Jonathan Granström (18/19), Jesper Jensen (18/19), Christopher Liljewall (18/19), Daniel Mannberg (19/20), Ludvig Nilsson (18/19), Daniel Paille (18/19), Marcus Westfält (20/21).
Tränare: Tommy Sjödin och Janne Larsson

Utgående kontrakt:

Målvakter: David Rautio och Linus Fernström.

Backar: Lucas Carlsson, Elias Fälth, Jörgen Sundqvist.

Forwards: Kevin Clark, Juuso Ikonen, Aaron Palushaj, Linus Ölund.

Från gd.se Silly Season (gratis plus just nu)
Klara nyförvärv:
Nicklas Danielsson, fw, Lausanne.

Klara förluster:
Linus Ölund, c, Pittsburgh/Wilkes Barre.

Rykten in:
Markus Svensson, mv, (Spartak Moskva), Niclas Lundgren, b, (Linköping), Johan Johnsson, f, (Timrå).

Rykten ut:
Lucas Carlsson, b (Chicago), Simon Bertilsson, b (KHL), Linus Fernström, mv, Aaron Palushaj, fw, (Djurgården, KHL, NHL), Kevin Clark (Växjö/spel i Europa)

{8399}: Betalar Brynäs månne bra för dåliga spelare och tvärtom?

Enaranger: Lite (o)lustigt att alla i laget vill förlänga utom spetsen....

Enaranger: Jo, men Bengtzén sa detta i radion för någon dag sedan ”även om vi gillar kontinuitet så måste vi inse att vi inte räckte till. Vi måste byta ut fler spelare än tidigare”.

Sitt lugn i båten så får vi se vad som händer närmsta veckorna.

{2064}: Var på min första match 1975/76. Har alltid varit stolt Brynäsare, men nu börjar jag känna mig uppgiven på riktigt. Det går åt fel håll känns det som.

Peja: Förra året tappade vi 6 av topp 10.
Sannolikt tappar vi 6 av topp 9 i år.
Katastrofalt dåligt.

{2064}: Mycket tyder på att nästan all offensiv spets kommer att lämna. Bofosarn har verkligen ett tufft jobb framför sig...

Enaranger: Låter som vi bästa fall kan uppnå status quo bland forwards. Paille kan vi iofs räkna bort, sannolikt Palushaj också.
Ser med andra ord inte så bra ut...

Om man går efter kontraktsläget på eliteprospects.

Och till andra besked kommer, förutsätter att inga kontrakt bryts.
Ja då finns det inte många platser att fylla på anfallssidan.

Om det nu skulle vara 25 spelare kontrakterade till nästa säsong.
Då bör det bli max 15 anfallare i truppen till slut. Och just nu har
13 spelare kontrakt till nästa säsong (12 om man antingen skulle
undanta Westfält, för att han är junior, eller Paille, i fall han inte
kan fortsätta spela).

Så då ska max 3 spelare in bland anfallarna (kanske 4 om Paille
inte kan fortsätta spela). Och för tillfället ska de 3 nya då ersätta:
Palushaj, Clark, Ikonen och Ölund. Då gäller det att de 3 spelare
som tillkommer verkligen tillhör topp-4 bland anfallarna i truppen.
Fast Danielsson får väl anses kunna ersätta en av de där fyra.
Men för att inte anfallssidan ska tappa i kvalitet så måste ändå
verkligen alla 3 nya anfallare, som ska in, vara "spetsspelare".

Sen ska två målvakter och 3 eller 4 backar kontrakteras (beroende
på om Bertilsson lämnar eller inte).

{8399}:
Vi tillhör numera inte de givet attraktiva lagen som man väljer bland först. Det verkar vara ok.

Zzz: Jag har ingen bra känsla när det gäller Bengtzén och man undrar hur attraktivt det är att lira i Brynäs nuförtiden egentligen.
Självklart hoppas jag på Scott och jag skulle vilja se honom med Rödin en vacker dag igen men man tvivlar ju om det blir någonting av detta.

atilla: Det har skett avstängningar däremellan tro mig, inte lätt att märka om någon försvinner en vecka eller så. Men du är välkommen att skriva till mig i bubbla om du fortsatt vill diskutera modereringen, glad påsk!

{8399}: Om Bengtzén kan matcha buden finns det väl ingen anledning att han skulle välja bort Brynäs? Om Rödin kommer hem till säsongen 19/20 så lockar säkert det också.

Sen är ju frågan hur mycket det är värt. Han kommer säkerligen bli dyr med tanke på centerbristen. Hans sista halva säsongen han lämnade var väl inte lysande.

Bratwursten : Yes och flera som blivit varnade tusen gånger

Pigalle: Luleå verkar inte vara intresserade av Scott i alla fall. Jag gissar att han hamnar i HV, Malmö eller Djurgården .

Skrubben: Artikeln skall vara "olåst"

"Luleå Hockey var nära att värva den kanadensiske stjärncentern Greg Scott för två år sedan – men fick nobben efter ett jättebud från den ryska storklubben CSKA Moskva. Nu har klubben dock fått en ny chans. "De har informerats om att han vill tillbaka till Sverige", säger agenten Martin K Nilsson."

Pigalle: Intressant - men lule har väl värvat klart efter dagens besked..... ;-)

Hade BIF landat Styrman och co. hade det väl börjat brännas bildäck härinne....

Men vi får väl se hur det landar - titta på Joel Persson i Växjö, det var många (mig själv inkluderat) som skrattade åt den värvningen i höstas....

Pigalle: Har du plus på den sajten? Vill gärna veta vad som står

moment22: Saker och ting ter sig inte lika avlägsna för en drömmare som för en realistisk, objektiv person. Kan förstå att de tar chansen. Vad är det värsta som kan hända, att de återvänder till ungefär vad som erbjuds nu?
Det här med att AHL-spel är sämre för utvecklingen än SHL-spel är ju någonting som man gärna vill tro på, men som känns tveksamt. Kolla bara på en kille som Djoos jr...

atilla: Beror väl på, vi har flera som är helt uteslutna från forumet exempelvis.

Bratwursten : Ok, verkar inte riktigt ha någon effekt direkt.

{2064}: Komplicerad materia det där med andra ord. Något är det ju iallafall som pushar agenter och unga spelare att testa AHL-vägen, även om det ser avlägset ut med chanser till NHL-spel.

En vecka gammal artikel men kanske fler än jag som missat den.

atilla: Poäng? Först får man en varning, om det sker igen blir det avstängning.

Bratwursten : Vad är de där varningarna värda egentligen? Mest poäng vinner?

Kritisera gärna Bengtzén om ni nu känner för det, men håll det på en vuxen nivå. Annars kommer inlägg att raderas och varningar att delas ut.

Synd att Öhlund lämnar, men känns inte lika illa då vi behöver öppningar på forwardssidan som kan fyllas med klass. Öhlund i all ära, en egen produkt dessutom, men en riktig klasscenter behövs i luckan som blir och nu kommer det ju in lite slantar.

moment22: Försökte fråga en ”NHL pappa” om det där en gång men det var oerhört komplext (övergångssvgifter från SE, signing bonus, prestationsbonus, lön, förmåner)
Ett tvåvägs kontrakt gör ju att lönen kan belastas AHL laget t.ex.
Golvet och taket har höjts och det är få klubbar som slår i taket på 75 mio USD. Chicago, Caps och NYR har rensat friskt.

moment22: Stämmer nog, men det var väl mer generellt som jag resonerade och inte specifikt hur det är eller kan vara i just Ölunds fall och hur HAN resonerat. Tror som sagt att det mer är äventyret och i Ölunds fall dessutom (som det verkar), påverkan av redan flyttade hockeykompisar som avgjort.

{7981}:
”En förkyld Aaron Palushaj var i Gavlerinken sin sista dag i Sverige på en tid framöver. Han flyger hem till Washington under torsdag morgon.

– Kom och hälsa på om ni vill. Vi har ett gästrum.

Vi kanske kan åka över och göra nåt med dig och samtidigt göra nåt med Nicklas Bäckström?

– Det låter bra. Jag tror dock inte Bäckis vet vem jag är, skrattar Palushaj.

Var han hamnar nästa säsong är inte klart och han känner inte att han vill stressa fram ett beslut om sin framtid. Diverse rykten har placerat honom i olika klubbar.

– Det verkar vara många rykten som florerar just nu. Jag är i nuläget inte helt säker var jag hamnar nästa säsong. Om jag visste och allt var klart, då skulle jag berätta, men jag vet verkligen inte.

– Det kan bli KHL, det kan bli att jag stannar hemma i Nordamerika.

Har du fått några kontraktsförslag?

– Inga konkreta sådana. Mer att jag fått förslag och om jag vill ha dessa måste jag signa innan ett visst datum. Min agent ska börja snacka med Bengtzén och så får vi se vad som händer och vilka valmöjligheter jag har.

Det har snackats en del om Djurgården.

– Ja, jag har hört det snackats en del om det. En av mina närmaste vänner spelar där och det spär väl på ryktena lite.

Den turbulenta inledningen på säsongen 17/18 med sparkade tränare i Roger Melin, sparkade spelare och en formkurva som gick spikrakt nedåt gjorde att Brynäs hade rejäla svårigheter att återhämta sig helt och fullt.

– Jag tycker vi lyckades studsa tillbaka hyfsat. Det är alltid svårt efter en framgångsrik säsong att rekrytera rätt på alla positioner. Om vi fått nåt annat lag än Växjö i kvartsfinalen tror jag vi kunnat gå längre än vad vi gjorde. Hade vi vunnit den andra hemmamatchen hade vi haft 2–2 i matcher och då hade det varit en helt annan serie.

– Men Växjö är grymt bra, de har fyra bra kedjor medan vi hade massvis med skador som fick täckas upp av juniorerna. Vi gav dem ändå en rejäl match, men det räckte inte.

Det kan inte ha undgått många att fansen gjort sitt för att få den populära amerikanen att stanna. Pengainsamlingar och namnlistor har florerat på nätet i hopp om att övertyga Brynäs nummer 8 att skriva på ett nytt kontrakt.

Såg du skylten en ung kille hade med sig på läktaren i sista hemmamatchen?

– Ja, jag såg på jumbotronen när jag kom till båset. Det värmer verkligen i hjärtat att se och det var svårt att inte börja flina med hela ansiktet. Det är fint att känna sig önskad och det kommer vara en bidragande faktor i mitt beslut. Klart att jag vill vara någonstans fansen uppskattar mig.

Efter 50 poäng (20+30) på 57 matcher i Brynäströjan är det klart att den snabbskrinnande högerskyttens underskrift är mer eftertraktad än på länge.

– Tidigare säsonger har det varit jag som jagat olika lag, nu känner jag att jag kan vänta och se vilka lag som är intresserade av mig. Det är spännande att se vad som kommer hända.

– Även om jag inte kommer tillbaka till SHL så vill jag inte säga att jag aldrig kommer tillbaka till Brynäs. Man vet aldrig vad som händer längs vägen, kanske om ett eller två år.

Vore det inte mysigt att komma tillbaka och uppleva ett nytt höstmörker i Sverige?

– Haha! Jo absolut. Så länge vi vinner kan jag hantera mörkret. Det är när man förlorar som det blir extra tungt.”

Någon som vet någon ny spelare som kan vara påväg till Brynäs? Skulle vara kul att veta!

{5915}: Finns bara en Nicky.
Victor Arvidsson går jäkligt bra men i övrigt, verkligen inte. Alla stack för tidigt (eller hade inget där att göra).

{2064}: Så kan det säkert vara men då borde den väl synas i cap hiten?

« · 1886864 · »