1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736380 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Är Gustav Lindström vad vi ska vara ute efter då? Är han en top6 i SHL nästa säsong?

Huge: Fast det argumentet flyger inte. Då har väl inte Bzzz gjort sitt jobb tillräckligt bra eller hur?
Låt oss välja alternativet dålig rådgivare istället 👍🏻

mk: Cmore tjänar förstås på att folk betalar mer och därför har de tagit bort de billigare paketen.

{2064}: Ja, det kan ju VERKA som att BZ sovit på sin post, om man inte vet nånting.
Det kan ju lika gärna verka som att Lindström har klantat sig och valt ett brödgäng från Göteborg trots att BZ gjort allt för att signa honom... :-)

SH: Det kommer jag oxå ihåg.
Det skulle nog fler nappa på. Men det handlar nog om att cmore förlorar på det på nått sätt.
Men det är det som skulle få mig att teckna abonnemang.

Inkazar: Låter som någon annan härifrån. Eller kanske det är samma person? ;)

Inkazar: Jag förstår, vet som sagt inte sanningshalten i det han skriver😊

{6984}: Det fanns "lagpaket" förut. Tror jag hade i 2-3 år tills det ändrades att man kunde se alla matcher... till ett ganska mycket högre pris. Då var det iofs alla matcher och inte enbart bortamatcherna.

Det som skulle kunna tala för Rödin, är att Davos har 6 utländska spelare atm men kvoten ligger på 4 spelare under match. Rödin är ju en av de bättre så han sitter nog säkert så kommer nog inte bli något.

Ser dock att en spelare inte har kontrakt nästa år och den andra är ett lån så dem stannar nog på 4:a

en till edit: Ben Scrivens lämnar sitt KHL lag, där hade man haft en intressant målvakt xD

Peja: Visst är det så. Men vill vi ha en så snedfördelad serie? Ska man även ändra på reklampengarna som hockeyligan/SHL säljer in sim tex reklamen i tekningscirklarna beroende på publiksnitt eller hur många som ser matcherna på TV?
Vi måste värna om att förutsättningarna för lagen är lika när det gäller såna intäkter. Sedan är det ju upp till varje lag att skaffa egna sponsorer mm.
Däremot så tycker jag att Cmore borde tänka till lite. De vill givetvis ha många betalande för sina sändningar. Men på samma gång så vill de även ha en bra produkt att visa. Matcher inför halvtomma läktare är inte bra tv. Så har man säsongskort på Brynäs matcher så känns det ju väldigt dumt att betala för matcherna på TV när man ser dem live. Därför borde de ha ett special abonnemang typ, ”bortamatcherna” där man kan välja ett lags bortamatcher. Jag tror att många fans gladeligen skulle pröjsa ex 250:-/mån för ett sånt.
Det skulle även fungera utmärkt som underlag för Cmore att välja vilka lag som är populärast och således borde vara i huvudsändning oftare.

Honken: då rekommenderar jag att ta det med en busslast med salt. Han läser artiklar och drar ihop en hel del egna slutsatser.

När han inte kopierar artiklar rakt av och skriver ut dom i grupperna som sina egna inlägg förstås...

Peja: Den här spelaren hade jag hoppats på för Brynäs räkning. Men BZzzzz verkar sova på sin post.

Inkazar: Ja, så heter han nog.

Honken: syftar du på Göran Fälth?...

Skrubben: Ja, Brynäs borde ha legat högre upp i näringskedjan efter förra säsongen. Hade köpt det argumentet helt och hållet om BZ värvningar hade avspeglat det. Istället värvade han ju spelare från allsvenskan, DEL och för den delen en dumpad SHL-bottenlagsspelare (Liljewall)... Så att Brynäs skulle ha haft för hög status för att plocka in en allsvensk toppspelare som Emil Larsson köper jag inte.

Verkar som att Bulan såg hans potential, men att BZ inte gjorde det.

Är dock övertygad om att Larsson kommer att spela för Brynäs inom några år. Han är en riktig Brynäsare och får känslan av att Boforsarn är inne på sitt sista kapitel i föreningen. Nästa sportchef kommer säkerligen att göra sitt yttersta för att få in Emil L.

Charles: är säkert samma person iof

Honken: den infon kommer från en kommentar i silly season tråden på Gävle dagblad tror jag. en person som enligt sina källor vet detta.

Peja: Bedömning och bedömning...

Hade Luleå kommit till SM-final och varit ett av de mest attraktiva SHL-lagen att spela för hade de heller inte värvat Emil Larsson. Nu visste de sin plats i näringskedjan och fick "chansa" på spelare i Allsvenskan som övriga SHL-lag inte tyckte höll måttet. Luleå var förmodligen det enda lag i hela SHL som visade intresse för Emil efter att Rögle drog sig ur pga hans allvarliga skada.

Inkazar: Fb-grupp, en som brukar lägga upp inför matcher. Både Wallson och Hellqvist var kontaktade sa han. Om det stämmer vet jag inte.

{8399}: En andra/tredjefemma som jag skrev....
Samtidigt jämför med årets andrakedja:
Rensfelt gjorde fler poäng än Ölund.
Wännström hade klart högre poängsnitt än Ikonen. Nästan i paritet med Clark.
Molin jagas av flera SHL lag och vann allsvenska skytteligan stort (se ML i FBK) men i jämförelse med Palushaj så förbleknar han givetvis.
Men å andra sidan hade vi ingen förstafemma värd namnet.....

{8399}: alltså inte alla tre men en av dom skulle absolut fungera i en andrakedja.

Det är väl Rensfelt som kanske inte har det som krävs. En frisk Wänna skulle kunna lira första

{2064}: Molin/Rensfelt/Wännström i en andrakedja håller inte speciellt hög klass, det håller inte i SHL eller i alla fall inte i Brynäs.

Skrubben: Samtidigt... hur sjutton kan Luleå göra en bättre bedömning av Emil Larsson än Brynäs, klubben som han har tillhört under hela juniortiden och även lånats tillbaka till som senior? Eller är det så att Bulan har sjukt mycket bättre "öga" än BZ? För Bulan har ju också haft möjlighet att följa Larsson nära, tack vare tiden i Brynäs.

Att supportrar förväntar sig att BZ ska göra bättre bedömningar än de själva tycker jag är rimliga förväntningar på Bofosarn.

Kent747Socker: Håller till stora delar med i det du säger. Det är rent ut sagt ett jävla hyckleri att anklaga Bengtzén för att Emil Larsson spelar i Luleå och inte hos oss. Hade Bengtzén värvat Emil förra våren hade samma personer skrikit över det, som just nu skriker över att "vår" spelare blivit en toppspelare i Luleå istället för hos oss.

Kent747Socker: Klockrent inlägg - instämmer till 100%. Konsekvens saknas i många analyser!

{5915}:

Nej jag har inte missat hela poängen. Hela diskussion är snedvriden och däri ligger också problemet. När våra unga spelare skrev på för lag i allsvenskan/bottenlag i Elitserien var det inte en jävel som yppade sig eftersom spelarna inte var bra nog för oss. Sedan fick dessa spelare mindre genombrott och helt plötligt är det BZ fel att han inte värvade dem för ett-två år sedan när inte ens våra egna fans ville ha dem. Hade han värvat dessa medelmåttor då hade det blivit krig här inne för att BZ inte värvade klass. Nu när han uppenbarligen letar klass så blir det krig för att han inte värvar hemvändare för 3/4e kedjan. Hur fan ska herrn göra för att det ska passa?

Hör du inte hur det låter? Med facit i hand är det jävligt lätt att påpeka hur saker och ting skulle ha skötts. Med facit i hand hade jag köpt 30 lägenheter i Sthlm för 20 år sedan, eller startar youtube och varit miljardär.

Det är helt rätt av BZ att inte värva medelmåttor till hemvändare just nu, för det är det sista Brynäs behöver. Då hamnar vi än sämre till än denna säsong, och det vill väl ingen?

Honken: vart har du läst detta? 🤔

{5915}: Nåja, kan tänka med mig Molin/Rensfelt/Wännström i en andra/tredjelina.
Helt klart är att vi inte behöver värva in spelare som Mannberg, Liljewall och Nilsson (eller Drew Miller för den delen) till en 3e/4elina där vi kan fylla upp med juniorer som Boqvist, Westfält och Bjurström alternativt egna f.d juniorer som Alcén, Blomqvist eller Rohdin.

Kent747Socker: Tror du har missat hela poängen med ”ältandet” Det är i 3/4e-kedjan vi vill se billiga spelare med brynäshjärta istället för legoknektar. I förstaformationerna ska de dyra spetsspelarna in. Blev det klarare nu?

Inkazar: Om vi nu bryter ett par kontrakt så borde vi köra juniorer istället, borde funka rent ekonomiskt då och sen värva spets. Läste att Svensson var så gått som klar och att det förhandlas med Scott. Det låter som en bra början, jobba nu BZ!

Skrubben: japp, så är det. Vi vet ingenting än så länge. Och av att döma av intervjun han gav i P4 Gävleborg kan det nog bli tal om att bryta nått eller några kontrakt.

Det var ett jävla tjat om att värva hemvändare. Handen på hjärtat, hur många hemvändare finns det som går in i våra två första formationer? Vi behöver klass för att gå framåt, inte Brynäsare i 3/4e kedjan, där finns det redan gubbar.

Det räcker med ältandet.

Petrov: Absolut det finns mycket att diskutera. Hur vill fansen? Hur vill lagen i HA ha det? Hur vill SHL ha det? Förmodligen olika svar där så det gäller att hitta en kompromiss som är bättre än den vi har idag.

SHL kommer säkerligen att fortsättningsvis sitta på degen och vara ekonomiskt överlägsna HA, där blir det svårt att få till ändringar.

Dagens kvalförslag från mig kommer här:
Trettonde mot fjortonde i SHL, bäst av sju, förloraren ned

Sen ett slutspel i HA där vinnarna går upp. Varför inte kvart, semi och final?

Tyvärr så lär inte SHL våga detta men tänk vilken fest HA slutspel kunde bli.

Inkazar: Kan ju dock vara så att Bengtzén tänker göra en storrensning och därmed behöver ersätta brunkare med nya brunkare. Svårt att veta då vi än så länge inte fått veta ens vilka kontraktslösa spelare som lämnar. Men det är ett tänkbart scenario i alla fall.

mattiask: Gillade Johnsson i Allsvenskan men han ser ut att väga väldigt lätt mot Karlskrona. Lite för smurfig för att vara klockren i grovjobbarrollen, men han skulle nog tillföra mycket mer än typ Liljewall.

mattiask: håller med dig helt och hållet. Därför jag skrev att hade det varit vilken annan säsong som helst så hade han varit väldigt välkommen.

Men nu ser ju tyvärr läget ut som det gör om inga kontrakt bryts.

{8399}: Steg 1 är att man börjar diskutera i alla fall istället för att lägga locket på. Har man inställningen att inget går att påverka eller att ändra så lär inget ändras heller (inte personligt menat mot dig utan mot det du benämner "hockeysverige").

Inkazar: Håller med dig delvis. Johnsson är en spelartyp vi absolut har i truppen. Däremot måste jag säga att Johnsson har en STOR fördel kontra alla våra andra centrar förutom Granis. Han är en fantastisk tekare.
Om vi tittar om tex serien mot Växjö utan att ha någon statistik framför mig så förlorade vi otroligt mycket tekningar som faktiskt är en grymt stor del av spelet idag.
En detalj som bara blir viktigare och viktigare. Samtidigt är Johan en väldigt duktig spelare.
Hade faktiskt tagit in honom i truppen alla dagar i veckan före Liljewall och Mannberg tex som båda två är spelare som ska lira i en tredje eller fjärde femma.
För mig vore Johnsson klockren ihop med tex Blomqvist, Ludvig Nilsson, Alcén med flera.
Om vi ska börja fundera på ett nytt sm-guld (bortsett från ifjol givetvis) så måste vi inte bara få in bättre spetsspelare, vi behöver i MIN värld höja kvaliten även på våra "checkinglines" eller vad man ska kalla dom.

KulaShaker: Jösses... Hans meriter som denna krönikör radar upp innefattar alltså en säsong i SHL och resten i... Danmark och Allsvenskan. Vilken frälsare.

Petrov: Det skulle inte accepteras avhockeysverige med en helt stängd liga helt enkelt.

Peja: Det finns ju pros & cons med nästan allt. Jag kan ju tycka att med en "nästan stängd" liga så får man mer av nackdelarna med en stängd liga men kanske inte riktigt fördelarna. varför inte ta steget fullt ut?

{8399}: Det är en intressant diskussion. "Man ska dela lika" verkar mer vara ett reflexmässigt svar än en genomtänkt åsikt hos många. Det är dock frivilligt att delta i diskussionen. Man måste inte svara på varenda inlägg i varenda bok på HS :)

Peja: Jävlar i min handväska vad du snöat in på det där.

Petrov: SHL stänger ju ligan stegvis. Se på kvalet mellan Karlskrona och Timrå. Eftersom Karlskrona har fått massvis med tv-pengar är deras spelarbudget överlägsen Timrås dito. Det handlar knappast om överlägsna publik- eller sponsorintäkter utan bara om tv-intäkterna. Därför är det oerhört svårt för Timrå, som har åstadkommit ett snudd på perfekt lagbygge med allsvenska resurser, att klå Karlskrona över 7 matcher. Det är David mot Goliat på isen, trots att ni i grund och botten är en större klubb än Karlskrona.

Som Brynässupporter är det, iaf för mig, bittert att konstatera att mitt tv-paket - som jag bara har för att se Brynäs - har skapat en \"David mot Goliat\"-situation i kvalet, eftersom pengarna fördelas lika mellan SHL-klubbarna.

Angående tv-paket: Ja, på ett sätt har du självklart rätt. TV-operatörerna gillar att paketera. När det gäller andra TV-program är det ändå produkten som bestämmer marknadsvärde; Cmore betalar säkerligen mer för att sända Game of Thrones än en sketen svensk polisserie. Så HBO, som producerar GoT, tjänar ändå mer på sin (bättre) produkt.

{8482}: Helt rätt av HV att ta tillbaka sin gubbe. Se och lär, BZ...

{8482}: lika bra det. Hade välkomnat Johnsson alla säsonger förutom den här. Vi har redan 3 kedjor fulla av hans typ.

KulaShaker: jo det bör nog bli nu snart. Arbetsveckan har ju börjat igen. Hoppas också GD ligger på så det dyker upp lite svar.

Och den krönikan är ju full av fel och tok.

”Men när tiden i Rögle nådde sitt slut fick Björn förtroendet i Malmö Redhawks. Målsättningen var att få upp Redhawks i SHL - tre säsonger senare så var de i hamn. Malmö Redhawks tillsammans med Björn nådde sitt mål, sedan skildes de åt. Björn ville ha en ny utmaning.”

Han var inte headcoach i Malmö förren efter dom tog steget upp i SHL, det var Lusth.

Björn lämnade inte Malmö av fri vilja utan blev entledigad.

Här har vi en som köpt Björn Hellkvist med hull och hår!

Borde inte BZ börja släppa info om vilka spelare som inte får fortsatt förtroende längre?

Petrov:
”Tror också det skulle utveckla hockeyn då lag kan kosta på sig en eller två mellan säsonger och bygga nytt från grunden. Kanske rent av skulle gynna en satsning på egna unga talanger som efterfrågas av många här på forumet.”

jag är rätt säker på att du har fel. För att ha något att jämföra med, kolla på hur finska andraligan ser ut och mår sedan dom ”stängde” Liiga

« · 1888887 · »