1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736108 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Skitstraffar

Rumpelstiltskin: Vi får ju inte ens chansen i OT på grund av inkompetens. Och då pratar jag inte om våra spelare, utan några andra ute på isen...

Brynäsgubbe: Blir svårt att slå Växjö på straffar med Fasth i mål samt Pesonen, Calof och Rosen som skyttar.

Växjö klart bättre iaf- ingen tvekan om det!

{2064}: Vi har bra skyttar också men de bestämmer sig för att köra tränings-fjuttar istället för skott. Riktigt besviken på straffarna.

Brynäsgubbe: Tror inte Granis blir avstängd för det där, men 2 min var nog korrekt. Tycker att Brynäs drog på sig alldeles för många utvisningar under i stort sett hela matchen, blev aldrig något flyt i spelet pga alla utvisningar.

Hur många gamal Skellefteå spelare är det i VHL?

Som jag förutspådde så vart det torsk, mycket dåliga/konstiga beslut och framförallt så klent & kladdigt spel i egna zonen.

Många som gled in i situationerna med raka ben istället för att åka med fullfart som dom gjort hela försessen.

Sen måste Morgan granskas, maken till hemma lakej.

Forsberg 1978: Bynäs vinner ju nästan aldrig straffar, så det var och är nästan dödsdömt när vi hamnar där. Och många snor värdefulla extrapoäng av oss där som vi själva missar. Bättring på straffar, ett måste!

Knappt godkänd insats. Började bra men kvaliteten sjönk eftersom. Svagt försvarsspel där vi ger bort på tok för många målchanser. Även antalet utvisningar måste ner framöver.

+ Rautio, MJ
- Zanetti

Övriga kan bättre.

Jaken: Växjö klart bättre utan tvekan. Ja jag tvekar i alla fall. Jämn match.

Zappaholic: Växjö med hjälp av Målgan något bättre.

Inte saknat humöret som kommer efter torsk...

Brynäsgubbe: Nej det gör man verkligen inte. Förkastliga känslor. 1 p godkänt, men varför ska vi "jämt" förlora OT eller straffläggningarna?

Lunkan: Ja, sett till spelet över 65 minuter och antal målchanser så vinner Växjö rättvist mha strafflotteriet.
Ändå en mkt bra premiärmatch, sett till att det är just en premiärmatch och dessutom borta mot en solklar guldkandidat.
Blev hafsigt från båda håll i slutet, fullt naturligt efter det höga tempot matchen igenom. Bra genomkörare inför revanschmötet mot HV på torsdag.

På väg hem från Växjö. Vad i hela helvete gjorde Morgan idag? Såg ni i mitten/slutet på 3e när han tar upp armen för slashing (klubban av, klockren), sen tar ner den igen?? Sen Palushaj neddragen, hög klubba i OT?!

Sunken hänger inte med. Blomman sliter på som vanligt och är ett föredöme. Sen måste jag nämna en sak som jag la märke till, som vanligt skjuter motståndarna högt på Rautio, men som han har täppt till där uppe. Tog många höga skott idag.

Poäng är alltid poäng.

Min summering: Bra premiär! Tydligt att det var två topplag som möttes. En av de svåraste matcherna den här säsongen. Växjö var det tyngre laget när matchen skulle ner, mycket i kraft av hemmalag (och powerplay, men tycker utvisningarna inte var mycket att snacka om - även om många av er givetvis vill det och även om jag satt och svor åt domarna ett antal gånger i stridens hetta). Vi får en skänk från ovan att ta dem på straffar men hade inte marginalerna med oss. Rättvist 2-1 i poäng.

Nu känns det dock VIKTIGT att vinna mot HV71. Av så många anledningar.

bifhjärta: Jag tror domaren missuppfattade slashingen. Jag tror först han tror att Brynäs-spelaren får sin klubba avslagen, vilket inte hände. Han slog av sin egen klubba.

Sedan skulle det förstås vara utvisning för Växjö när de drog ner Palushaj, inget snack...

ellis: jämt vet jag väl inte. Förra säsongen spelade vi åtta "kryssmatcher" fyra vinster , fyra förluster. Delad femma i den tabellen.

Växjö borta är en av dom tuffaste bortamatcherna. Klart godkänt med 1P, hade tagit det alla dagar i veckan innan.

Tänk er två gladiatorer som efter 65 minuters kamp tvingas göra upp med sten, sax, påse.

honken21: Är det inte ganska upplagt för Brynässeger mot HV? "Revansch" osv.

Brynäsgubbe: Ok! Det såg inte jag från min plats. Bra uppfattat av domaren isåfall.

Peja: jo, man vill ju tro det

Poäng borta mot Växjö tar man alla gånger på förhand. Kul att Rautio vann målvaktsmatchen mot Fasth också.

Rejäla frågetecken kring Zanetti och Sunken. Zanetti var inne på samtliga baklängesmål. Är verkligen Ersson sämre?

Lucas Carlsson ska spela PP. Något annat är ren idioti i mina ögon.

Asklöf var kanske matchens största utropstecken enligt mig. Lite osynlig i träningsmatcherna men idag steppade han verkligen upp. Otroligt kul att se.

Mycket spännande att åka till Gävle på torsdag.

honken21: Bra match för att vara första för säsongen. Vidmakthåller dock att defensiven är för svag för att ge laget en kontinuitet idag, dessutom alldeles för många utvisningar (både Brynäs och Morgans fel). Gunner/Bertil är godkända, Kilström likaså. Däremot är jag besviken på Henrik som ser klen ut i egen zon. Lucas är inte bra förrän i sista perioden och är mkt bra i övertiden. Zanetti och Sunken är inte SHL-mässiga. Tyvärr! Plus till MJ, Ikonen, Blomman, och förstalinan. Minus till alla andra med extra osynlighetsfsktor till Paille och Ölund. Rautio räddar oss flera gånger i övertid men oavsett matchbild är hans räddningsprocent inget vidare.

Skrubben: Nej, Ersson är bättre.

Hade matchen igång på jobbet, så har verkligen inte kunnat kolla noga. Men det är nästan alltid en riktigt tuff uppgift att ta poäng i Växjö, så det känns positivt.

PP:et fick ju en bra start på säsongen också. Nu är det endast seger mot Hv som gäller.

Tänk hur bra Ersson va förra säsongen och som han klev fram framförallt i slutspelet..Vad sjutton krävs för att han ska gå före Z ?? Sunken också för den delen. Tycker nästan synd om honom och hoppas att han fortsätter att slita på.

Ekholm får ett"A" på bröstet i Nashville i år.

En storspelare....

Skrubben: Har sagt det förut men säger det igen, Zanetti och Sunken kommer kosta oss matcher om något inte görs.

bifhjärta: Melin kan ju inte ta ut dagens lag baserat på hur spelare presterade förra säsongen. Han kollar säkerligen på försäsongen och träningarna. Jag kan tycka att det är svagt av Ersson att inte lyckas konkurrera ut varken Zanetti (som ju är en medelmåttig SHL-back) eller en Sunkan som just kommit tillbaka från långtidsskada. Men vi får väl se om Ersson kan studsa tillbaka igen.

Brynäsgubbe: Något förbryllande att bägge platsar i vad som enligt vissa är ligans bästa backuppsättning...

Peja: Sannerligen. Ersson och Boqvist borde kunna göra ett bättre jobb tror jag. Förstår inte varför Rasmus Dahlin är ordinarie men inte Boqvist.

Fotnot: senast vi förlorade en SHL premiär var.. 11/12. Och ni vet ju hur det slutade ;-)

Inkazar: Nej, nej. Dyngtorsk mot Frölunda borta i premiären 14/15.

Utan att ha kollat historisk statistik har jag en bild av att Brynäs rätt ofta inlett seriespelet bra de första 5-10 omgångarna, med rätt många premiärsegrar, men sen längre fram dalat av placeringsmässigt. Talande bevis är att senaste seriesegern i Elitserien/SHL nu ligger hela 40 år tillbaks i tiden, säsongen 1977-78...

Skrubben: Tack för en mycket bra analys med smak av fartvind. Man kan ju lägga till att 1:a kedjan var riktigt bra med extra plus till Clark som faktiskt ser ännu bättre ut i år. Den kedjan ska ju förstås vara bra så det är i stort enligt förväntan.
På avdelningen för positiva överraskningar så tyckte jag att M Johansson gav ett väldigt bra intryck. Att han är skicklig med pucken visste man ju men jag tyckte farten imponerade igår.
Det innebär att vi nu har 2 spelare som är skickliga på att "bära puck", Jensen och Johansson och 2 st som har verktygen att göra det, (Boqvist) och Ikonen. Det är en klar förändring/förbättring mot förra året anser jag.
En av fördelarna med denna typ av spelare är att de kan styra tempot i matcher och därmed även ge fler möjligheter till taktiska drag. Med tanke på att vi har Melin som coach så kommer det inte att bli en outnyttjad potential.

Brynäsgubbe: Han är bättre än Boqvist, thats it.

{8179}: Tror det är marginell skillnad på någon som tippas gå 1a i draften och en som tippas gå 2a... Han borde åtminstone få en chans.

Brynäsgubbe: Nej, det är det inte. Dahlin tippas som etta i 99 % av alla listor och rankingar jag sett. Han är så pass mkt bättre. Dock förtjänar han en chans, det säger jag inget emot.

Skrubben: Sedär ja. Jag skyller på mitt media som skriver att det blev 4-0 till Brynäs i sin "premiär sammanställning".

Trist. Tyckte det var lovande statistik annars ;-)

Brynäsgubbe: skulle också kunna tycka att Brynäs har ett helt annat sätt att ta fram juniorer, i Frölunda tror jag man såg talangen och skickade upp Dahlin i hierarkin, medans i brynäs har man så många backar i listan att ge chansen i a-laget.
Känns som att vi vill ge fler/har fler juniorer som ska ges chansen, många andra lag som får skador slänger in den yngsta killen dem har med talang medans brynäs verkar ta "nästa i kön"

Skrubben: Usch. Bittra minnen. Sågs på plats i sällskap av en till rättrogen och två felinformerade. Det fick man höra sen.

{8179}: Men att jämföra Dahlin med Boqvist är ju faktiskt lite som att jämföra äpplen med päron.
Att jämföra dom sett till vilka chanser de fått/tagit är inte fair i min bok.

Dahlin har trots allt lirat JVM, fått en stor roll i Frölunda dels hela förra säsongen men även nu detta år.
Boqvist har väl inte ens känt på seniorspel?

OM jag säger OM Boqvist hela plötsligt dyker upp i laguppställningen iår och tar en plats i Brynäs och sedan under säsongen får fortsatt förtroende, DÅ kan vi börja jämföra spelare.
Men innan dess tycker jag det är ganska oschysst då Dahlin är långt före i de aspekterna.
DU och vi andra har ju sett Dahlin på seniornivå och vet vad han verkligen kan. Han är gudabenådad och kommer bli riktigt jäkla bra. Men ingen av oss har sett detsamma av Boqvist.

{8179}: Ang Boqvist versus Dahlin så finns det en avgörande skillnad mellan dem och det är att Dahlin är mycket större och därmed mer redo för det fysiska spelet på ”proffsnivå”. Kombinationen av storlek och skicklighet är också väldigt uppskattad i draftsammanhang. Jag skulle nog t o m vilja säga överskattad men som sagt ”tungt vägande” både vid ev spel i SHL och vid draften.
Vad gäller råtalang i rena skicklighetstermer så är Dahlin och Boqvist likvärdiga anser jag. Är man Brynäsare som jag/vi på detta forum så kan man t o m hävda att Boqvist har en liten fördel. Varför det då?
Tittar man på statistik (=poängproduktion) på jämförbar nivå så är Boqvist och Dahlin väldigt lika. Om man värderar mål högre än assists, är Boqvist bättre. Tittar man på internationellt spel (återigen på jämförbar nivå) så är Boqvist mycket bättre än Dahlin. Det är å andra sidan inte så konstigt eftersom Boqvists statistik internationellt troligen är det bästa en svensk back någonsin producerat (här vore det skoj med motargument).
Ja men poäng är ju inte allt för en back(brukar t ex Peja säga). Det är sant men i de internationella turneringar som Boqvist varit med i (räknar inte U18 förra säsongen då han inte hade någon speltid) så har Sverige placerat sig 1, 1 och 3:a. Boqvist har haft en bärande roll i alla dessa turneringar och spelat i alla spelformer inkl BP.
Slutligen och för att återvända till jämförelsen mellan Dahlin och Boqvist så blev ju Dahlin vald till bästa back i TV pucken medan Boqvist blev vald till MVP. Första tanken är kanske att det är en smula ologiskt men om man väger in spelstil mm så säger det ganska mycket om dem som spelare tycker jag.

Granis klarade sig från att tas upp i DN...

bradberry: beror ju på att det inte var nån knätackling. :-)

KalleTeodor: Att prestera på seniornivå väger mycket tyngre än att göra det på juniornivå. Victor Hedman var sådär i sina \"sena inhopp\" i Modo J20 säsongen innan han flyttade till NHL men det var ju struntsumma i sammanhanget. Tycker ärligt talat att vi Brynäsare borde acceptera att Dahlin ligger före Boqvist i dagsläget, men det betyder ju inte nödvändigtvis att han kommer att göra det för evigt. Minns att Bäckis låg klart efter i alla fall Erik Johnson i sin draft men idag hade ju absolut ingen NHL-klubb valt honom före Bäckis. Men jag tror att Boqvist kan sjunka i draften om han inte får spela/inte presterar i SHL, därför att det finns ju säkerligen spelare som just nu rankas bakom honom som kommer att leverera på högre nivå än J20 den här säsongen. MEN rent generellt ser jag ingen större relevans i om Boqvist blir draftad fyra eller tolva, om något är det antagligen bättre för Brynäs om han blir draftad tolva eftersom det minskar risken att de plockar över honom till nästa säsong.

Då var premiären avklarad med godkänt betyg. Tycker dock att Palushaj och Clark i första är lite tårta på tårta. Ser hellre Palushaj ihop med Ikonen och MJ. Sen vem som ska in istället på hans plats i förstakedjan är en smaksak, Paille i form skulle nog vara ett alternativ.

Tycker även att fjolårets fjärdekedja med Blomqvist, Öhlund och Alcén borde sättas ihop igen.

Angenäma "problem" för lagledningen.

{7003}: de är en riktigt besvikelse. Tycker iaf det borde kunna dyka upp en 6000+ eftersom de är lite extra med GR50, finalrepris och tifon å grejer.

Men premiärer drar, konstigt nog, dåligt. Var bara 6200 en fredag ifjol.

Back: Apropå Paille så måste han börja producera lite. Värdefull spelfördelare ja, men mer egna mål måste man kunna få begära.

« · 1836207 · »