1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446848 inlägg · 7966 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Enaranger: Det råder ju ingen tvekan om att det är en miserabel start men faktum är att det skiljer bara tre poäng till sjätteplatsen så vi kanske kan ta fram våra tigerhjärtan och tro på framgång ett tag till. Jag har inte givit upp vara sig topp 6 placering eller SM Guld!

Huge: Där drog du nog fel halmstrå...

Enaranger: Apropå statistik. Brynäs special teams levererar över snittet medan spel 5-5 är helt under isen. Vi ligger i bottenskiktet gållande både skott och målvaktseffektivitet. Skulle vara intressant om hockeyn kunde ta fram motsvarande fotbollens possession.

{2064}:

Hockeyallsvenskan tar ju fram sån statistik.
Och har gjort så ett antal säsonger.

Jag vet inte varför SHL "struntar i" att mäta det.

Men å andra sidan så klarar ju också hockeyallsvenskan
att lägga ett spelprogram som inte haltar som en enbent gås.
Så att mäta puckinnehav är kanske för komplicerat för SHL.

{2064}: Inte alls. Minns isf fel, nån tidigare säsong hade dom väl en katastrofstart men ryckte upp sig ordentlig till sist.
Min poäng är ju ändå att det inte finns några belägg för att en bra start i allmänhet skulle prägla resten av säsongen, då det finns massor av exempel på det motsatta. Sen beror bog mkt på vilken sorts problem man isf har inledningsvis, mao vilken typ som känns hanterbara eller inte sas.
Att det dock känns lugnare och tryggare som supporter om man får en bra start håller nog alla med om.

Peja: "BZ borde ha dumpat betydligt fler istället för att försöka behålla allihopa."

Svårt det där. För det känns som det varit mycket ologiskt det också. Att spola spelare som gjorde såpass bra ifrån sig förra säsongen.

Huge: Alltså, nu har du fastnat i din lilla bubbla igen. Att experterna allt som oftast påstår att en bra start är viktigt är inte taget från luften. Nu har jag iofs inte tid att gå igenom all statistik men för ett par år sedan kollade jag upp det där och fann att 3 av 4 lag som låg botten fyra efter 7-10 omgångar hamnade där när säsongen var över. Ditt ”undantag” kring HV föll platt men det är kanske DIF förra året du menar? Då vet vi vad riktlinjen är i år för det är knappast så att Melin har något trollspö som magiskt tar tillbaka fjolårets spel på ett par omgångar, det kommer ta tid. Alltså, vi lär få rikta in oss någonstans runt plats 7-10.

Huge: Bubblade dig lite stats :-) Som sagt, låt oss hoppas vi är undantaget.

Vi får ju hoppas att inte Sverige får spela en VM-playoff-match
tisdag den 14 november. För om Sverige skulle få spela den dagen.
Då är nog risken rätt stor att vi får den sämsta publiksiffran någonsin,
då vi möter HV 71 hemma den dagen.

Var på väg att skriva ett långt inlägg om hur fel Mellin är för Brynäs osv. Men skiter i det. Ska bara supporta nu och låta laget arbeta sig ur detta. För på något sätt kommer vi göra det.

{2064}: Att dom 3-4 lagen även låg därnere när säsongen var över berodde nog säkert mer på att dom kan ha varit tippade bottenlag från början och att slutplaceringen sen bara bekräftade sett alla spekulerat i. Oavsett om dom fick en bra eller dålig start.

Huge: Men statistik tar ju inte hänsyn till var du är tippad, utan baseras på fakta utifrån ett statistiskt perspektiv.
Jag tror personligen att vi är illa ute, då ingenting verkar stämma i lagets spel eller uppträdande, jag är iallfall väldigt orolig och det blir inte bättre att höra Melins besvikelse, som om att han inte får spelarna att lyssna känns det som.

Honken: För några år sedan då Linköping förlorat sa han ju någonting i stil med "vad skall jag göra de lyssnar ju ändå inte".
Att nu återigen se en liknande uppgivenhet är illavarslande, minst sagt.

Honken: Tyckte du att ingenting stämde mot Örebro och KHK? Kom igen, du är ju en nyanserad bedömare. Att ingenting verkar stämma, stämmer ju inte riktigt.
Tar man dessa båda insatser som underlag så kan man ju lika gärna hävda att spelarna definitivt lyssnar på Melin.

Tycker mycket varit tveksamt under säsongsinledningen men tror som vissa andra här att vi mycket väl kan vara ett topp 6 lag när serien summeras. Sen tänkte jag på en annan sak. Melin gick ut och sågade laget och framförallt vissa spelare efter FBK matchen. Tycka vad man vill om det men hade Bulan gjort likadant så tror jag det varit mer positiva tongångar härinne än nu när det var Melin som sågade. Lite av mina tankar det. Ha en fin dag!

Huge: Vi var utspelade i två perioder mot Örebro. Det var snarast en stöld som möjliggjordes av Sandströms storspel och en bra sista period. Såg matchen i Karlstad på plats och det var vilsna blickar efter att FBK tog kommandot i 2a. Det var som ett gäng herrelösa hundar som strövade aningslöst omkring.
Att vi spelat bra i 6-7 perioder av 21 är inte bra nog om vi vill stiga i tabellen. Kom ut ur bubblan och titta på tabellen.

Bratwursten : Melin summerade väl försäsongen på ett liknande sätt. Han noterade tidigt att spelat inte stämde så det budskapet eller hans taktiska motdrag verkar ännu inte gett resultat.

Huge: var på plats i Örebro och skämdes som en hund . Att inte örebro anmälde Brynäs för stöd var ett under .

{2064}: Bitvis utspelade, ja. Säkert mkt beroende på ängsliga spelare som av naturliga skäl blev lite passiva i försöken att måna om den ledning man hade sas. Ändå starkt att vinna en måstematch efter 4 raka förluster. Kan mkt väl förstå Melins frustration senast efter den fina insatsen mot KHK, kan trots allt knappast vara nån rocket science inom hockeyn som spelarna inte förstår eller bör ha några större problem med att tillämpa. Speciellt med tanke på att spelsättet inte kan skilja sig nämnvärt mot förra säsongen.
Ny tränare, liiite nya grejer att implementera, nya spelare som ännu inte riktigt anpassat sig till SHL och tufft motstånd så här långt.
Att spelarna efter 7 matcher skulle ha tröttnat på Melin och inte lyssnar känns högst osannolikt.

Huge: Samtidigt var KHK värdelösa mot Brynäs och kommer antagligen vara avhängda inom 10-15 omgångar. Örebro, som är ett lag för undre halvan, spelade ut Brynäs under merparten av matchen, men Sandström och en bra tredje period gjorde att Brynäs vann. Påminde mycket om när Brynäs vann nere i Linköping när Sperrle stod på huvudet.

Peja: Eller så gjorde vi KHK "värdelösa".
Oavsett hur vi vrider och vänder på det hela så kvarstår det intressanta: går det öht att dra några slutsatser om orsakerna till vår otippade start, efter 7 omgångar och där vi uppträtt ojämnt samt delvis mött mkt bra motstånd?
Känns mer som att det hos framförallt fansen i vanlig ordning överanalyseras i brist på tålamod så fort spelet inte funkar som man förväntat sig.

Huge: Jag tycker inte att Brynäs har varit särskilt ojämna. Man har tvärtom varit konsekvent dåliga. Karlskrona gav över taktpinnen till Brynäs, slarvade och gjorde en dålig insats både med och utan puck, om Brynäs inte hade tagit 3 poäng mot Karlskrona hade man nästan kunnat lämna WO i efterföljande match. Överdrivet men du förstår nog vad jag menar.
Att Felix gjorde en grym match mot Örebro får ju också, precis som i Sperrles fall, ses som en riktig ovanlighet och ingenting som han gör konsekvent.

Huge: eller så minns man tidigare säsonger...

Peja: BZ är fruktansvärt irriterad och besviken på inledningen men jobbar hårt som fan på att det ska bli ändring ! Bara att hoppas det blir bättre ..messade med honom idag

pjåtor: Jag är lite förvånad att han inte redan dumpat spelare. Det måste vara en tidsfråga innan första spelaren lämnar. Sedan om det är Zanetti, Caporusso eller Liljewall får vi se.

Skrubben: Att dumpa spelare under kontrakt är detsamma som att slänga pengar i sjön. Ska mycket till om Brynäs kan unna sej det. Särskilt om det går så illa att Melin måste ersättas.

{5915}: Brukar kunna finnas desperata lag som tar över kontrakt, precis som Brynäs har gjort med andra lags spelare ett antal gånger de senaste åren. Liljewall, Zanetti och Capo skulle vara bra spelare på allsvensk nivå.
Men det som BZ borde göra först är att signa upp Micke Johansson.

Peja: Med tanke på hur spelarna du nämner presterat, lär Brynäs få ta en stor del av deras lön även efter en försäljning. Inget lag är så desperat, eller så korkat, att man tar dem till "nypris".

Peja: MJ kan hålla i pucken som ingen annan i Brynäs, som få i hela SHL. Men han är ingen matchvinnare med 1 passningspoäng på sju matcher. Sämst tekare bland centrarna. Ska BZ behålla honom får lönen inte inkräkta på en RIKTIG förstärkning.

Peja: Varför inte byta spelare? Caporusso kanske får en nytändning i Karlskrona, in med Rohdin. Liljewall och Zanetti mot Rensfelt?
Ingenting är omöjligt.
Oavsett vad som görs, stort eller litet, så behöver det ske snart. Signalvärdet visavi resten av truppen, fansen och motståndarna är viktigt.

{5915}: vet inte hur MJ’s lönekrav ser ut, fick intrycket av att han inte är önskvärd i andra SHL-klubbar. Korttidskontrakt tyder ju också på det. Håller helt med dig om att han inte ska ha betalt som en toppspelare men han är en tillgång och laget kommer att bli sämre om han lämnar.

Sitter å slökollar lite på Malmö Örebro. Funderar allvarligt på om Malmös klack består av 2 1/2 personer😂

{2064}: Liljewall och Zanetti mot Rensfeldt? Haha, rena rånet i sådana fall. Dumpar bort två påsar skräp och som utbyte får vi en kille som nosar på landslaget 😁

Skrubben: Schhh..inte så högt. Masken kanske hänger här.... 😉

Peja: Tycker MJ:s ton ändrats lite. Från att ha självklart mål att förlänga tills att i den senaste intervjun jag läste, "inte själv bestämt sig"... Känns nästan som FBK lurar i vassen. Med tanke på hans gullande med FBK-publiken kan man ju börja fundera...

...men en gudabenådad tekniker med hockeyhjärna...

bradberry:
Förhandlingstaktik?

Borde gå att få ut mer av honom?

Saxat ur GD
”Saknades gjorde även Jesper Jensen, han skulle träffa en läkare under måndagen och det återstår att se hur länge den viktige centern blir borta.

– Det vet han inte själv ens en gång, säger Melin.”

När vart Jensen skadad?!?

bradberry: MJ är snart kontraktslös, självklart måste han hålla alla dörrar öppna.

Lindström: Med tanke på hans nivå hittills är det väl inte orimligt att tro att han spelat lite småskadad ett tag.

Lindström: Han åkte på en ordentlig tryckare mot sargen i matchen mot Karlskrona.

Nedre etage mot Karlskrona.
B-hallen mot Red Bull?

Auchinleck: Just de här trista CHL-matcherna hade varit intressanta att spela på annan ort, ser de snarare som vänskapsmatcher, men antar att CHL har höga arenakrav.

Auchinleck: Månskensrinken nästa anhalt...

Skall boka 17 biljetter till torsdag och undrar...

Administrationsavgiften på 20 spänn per biljett som de lägger på när man bokar på nätet... Slipper man den om man köper biljetten på annat håll? Typ arenan...(?)

Sunken om läget, saxat från GD:s plusartikel:

"Har man varit med så länge, att man varit ned i kvalserien och vänt och sedan klättrat hela vägen upp till ett SM-guld, är det ganska förståeligt att den rutinerade backen inte känner sig speciellt orolig att spelet kanske hackat lite i inledningen av säsongen.

– Jag känner mig väldigt lugn. Sen kanske jag gör det för att jag varit med om det så pass många gånger. Det känns som att det vi ska rätta till, det är ju inga jättesvåra grejer heller, så ja, väldigt lugn."

Kanske kan lugna dom mest otåliga svartmålarna härinne en aning... :-)

bradberry: ring eller maila till Kari. Ska du ha 17 biljetter kan du nog tillomed få lite rabatt.

bradberry:
Har du vunnit på Triss Premium? 😎

bradberry:
Loge, Brad, loge!

Laget ikväll enligt hemsidan. Noterar att min gissning att Marcus Westfält snart får chansen i A-laget slår igenom. Kul tycker jag!

Backpar blir Jörgen Sundqvist och Lucas Carlsson, Lukas Kilström och Henrik Larsson, Marc Zanetti och Ryan Gunderson. Sjunde back är Marcus Ersson.

Mikael Johansson och Aaron Palushaj på kanterna med Linus Ölund som center.

Daniel Paille och Juuso Ikonen får Jacob Blomqvist som center i andra kedjan.

Christopher Liljewall är center i den tredje kedjan och får med sig Daniel Mannberg samt Johan Alcén.

Fjärde linan blir Louie Caporusso och Alexander Bjurström med Marcus Westfält som center.

förste tränaren i de 2 högsta ligorna att få sparken blev Mats Waltin. gillade han som tränare i Västerås

« · 1840434 · »