1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747900 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
bifhjärta: Källa?

{4783}: Håller med. Med Sondell avstängd blir dom dessutom tunnare på backsidan.
Nästan ett måste att Hajen kan spela, blir iaf lika jämnt som det varit hittills. Dags för Jensen att betala tillbaka, verktygen har han iaf.
HV utslagna, på fredag kan fjolårsfinalisterna vara borta innan kvartsfinalerna.
Det är hockey det...🤨

bifhjärta: Otippat......
Har vi ens 4 formationer till nästa match?
Blir väl 2 radom J20 killar som får några byten....

Leonardo: det är tydligt att Palushaj inte spelar på fredag. Allt text mellan raderna skriker ut det.

regelboken är ju rätt tydlig också angående vad Hishon gjorde mot clark

REGEL 142 – SKALLNING – HEAD BUTTING
DEFINITION: En spelare som använder sitt huvud, med eller utan hjälm, för att skalla en motståndare.
I. En spelare som antingen försöker, eller som träffar en motståndare med en skallning, ska
ådömas match penalty.

Stefan R 63: Det Lesky svamlar om stämmer ju heller inte, bara en massa synpunkter från random läktarcoach som ingen seriös bedömare tar nån större notis om.
Men Sara gillar det säkert...

Lesky: Hihi skön text. :)

Bara för att nämna någonting för att på ett sätt, sätta lite ord på hur saker är skötta.
Först ska jag nämna att vissa spelares prestationer både match och träning ses av tränarna VARJE dag. Jag ser dom endast i match.

Men för att nämna tex Louie Caporusso så måste man tänka på ett par saker.
På de sju matcher han spelade så spelade han i samma kedja (Asklöf-Johansson) i två matcher av dessa sju. I de andra fem matcherna hade han olika omgivning varje match. Han var uppsatt i fjärdekedjan 3-4 gånger samt 1 gång i första med Jensen och Clark.
Här har vi i min värld en spelare som aldrig fick tex samma chans som vissa andra spelare, läs Liljewall, Larsson, Miller med flera.
Att få chansen i sju matcher oavsett hur mycket poäng man gör är den största felrekrytering Bz gjort ihop med Roger Melin.
För mig är det helt jävla ofattbart hur man ens kan tänka sig att jobba på det sätt att man värvar en spelare för att sedan ge honom SJU matcher.
Sånt här får mig att spy på hur vissa människor jobbar i de klubbar jag älskar.
För mig är det bedrövligt. Och jag skiter fullständigt i hur han såg ut dittills. Man måste våga ge en spelare chansen OCH framförallt en spelare som kommer från ett annat land. Där gäller det att ge honom trygghet att spela ihop sig med två spelare man tror på mycket.
För han var defintivt ingen dålig spelare.

Huge: Först tycker jag att Huges fråga om jag är gift med Sara Grahn är riktigt låg klass och inte hör hemma på forumet och inte ens ett dagis.(Märkligt att Huge håller sin låg nivå då han brukar klanka ned på andras "dagistakter" etc.

Jag hejar på Brynäs samtliga lag, VIILKET HÖRA OCH HÄPNA inkluderar damlaget, tro det eller ej? I Bengtzens jobb ingick då att vara sportchef för damlaget, vilket han helt struntade i, vilket bör få konskevenser för honom på något sätt eftersom damlaget totalt sköts i sank tack vare detta - något som kan komma att ta 10 år att reparera om det ens är möjligt. Dessutom kommer Brynäs tvinga betala högre löner för att få spelare att stanna och komma till klubben när den är i fritt fall. Så det kommer kosta Brynäs båda sportsligt och ekonomiskt på lång sikt.

Sara Grahn är sveriges bästa målvakt och är en kulturbärare för Brynäs och en exemplarisk förebild både på och utanför isen - därför tycker jag Bengtzen kunde bidra med en slant för att minimera skadan han orsakat för damlaget. Om Grahn lämnar lär övriga bra spelare göra detsamma.

Tyvärr verkar Huge inte respektera varken damlaget, Grahn eller andra skribenters åsikter utan att gå till personangrepp....

Dessutom är jag rädd att jag och andra supportar till damerna bemöts med hånfulla kommentarer pga mångas omotiverat negativa inställning till damhockey i stort.

{5915}: Ja så kan det vara förstås, han vill ju inte risker karriär och nästa kontrakt oavsett vilket lag det blir, om en knäskada blir värre tar det månader att läka, varför riskera det nu om han inte är helt 100 ?

Hemkommen från Gavlerinken. Sorgligt att på plats så tydligt bevittna hur Brynäs totalt viker ned sig mentalt. Huvudtacklingar och dåliga domare i all ära men den här matchen förlorade Brynäs själva.

En första period med fantastisk intensitet och tätt, tufft spel. Inte så chansrik och inte mycket finess sett till spelet men högt tempo, grinigt och nerv. Slutspelshockey. Brynäs krymper ytorna exemplariskt i försvarszon och är pigga i både ben och huvud i omställningarna. Luleå har mest puck men Brynäs har total kontroll och känns giftigare...

Så kommer andra perioden... Man ser tydligt att Brynäs taktik att krympa ytorna i egen zon kan straffa sig lite när det blir långt till båset. Luleås lite bättre förmåga till långa anfall betalar sig bättre i andra perioden. Dock har Brynäs fortfarande huvudena höga och bra fart på ben och tanke. Så kommer 1-1... Det är tydligt att Brynäs saknar mental styrka, saknar den rätta övertygelsen och saknar verktygen. Saknar ledarskapet.... De frustande, hungriga tigrarna från framförallt första perioden ersätts nu av en samling bekväma birmakatter som direkt börjar jobba en och en istället för tillsammans och ängsligt börjar kasta puckar till höger och vänster, uppåt, neråt och bakåt...

Ett mål och man viker ned sig fullständigt. Börjar få stirrblickar... Det framgick tydligt på plats. Under en och en halv period som följer skapar man sen knappt en enda riktig målchans. Ser heller ingen ambition från båset att vilja bryta mönstret. När Brynäs sänker stridsyxan så omedelbart och tydligt så ger ju det motståndaren en otrolig energiboost dessutom...

Brynäs är ett trasigt lag. Vi är fortfarande med i detta men skall vi besegra Luleå på bortaplan en gång till i detta läge så är det för att Luleå skulle drabbas av plötslig frossa. Samt att vi behöver tur. Att kriga oss vidare helt på eget grepp känns nästan uteslutet...

mattiask: Återstår väl isf att titta på konsekvensen av Blommans tackling, dvs hur Emil klarade sig. Hade det mesta av kraften tagit i huvudet så hade han förstås inte spelat idag.
Mao: smällen och det mesta av kraften tar sannolikt först mot axeln och sen ev vidare mot huvudet.
I övrigt instämmer jag i det du säger.
Men visst är det lite märkligt att studion inte ägnar Sondells tackling en enda tanke, då den är så uppenbart solklar och Alcen dessutom tvingas kliva av?

Huge: på vilka punkter VET du att det inte stämmer? Capurosco behöver väl vi knappt nämna! Damlaget skrev han inte nya kontrakt o mäktade inte med utan la över det till Johan Stark men då försent ! Om Lesky är gift eller inte med Sara Gran spelar väl ingen som helst roll!

bradberry: Skrev efter första matchen att denna matchserie är en slutspelsserie som bara är en konsekvens av införandet av åttondelsfinaler. Tycker fortfarande det är två lag som saknar eget spel, Brynäs gjorde fler misstag och förlorade därmed. Varken Brynäs eller Luleå kommer ha en chans i kvartsfinalserien.

Trist att se en spelare som Clark, som antagligen är precis lika bra som ifjol, men som lider av en oskicklig omgivning.

mattiask: Men om man ser helt logiskt på saken, med den fart Blomman har när han sätter in tacklingen så borde ju Larsson inte ha spelat den här matchen om den nu tog i huvudet först. Man ser ju även på reprisen att tacklingen först tar i axeln. Sen är det mycket möjligt att han träffar huvudet också men det går ju tyvärr inte att se på reprisen. Men en 2+10 för den tacklingen hade jag köpt men en längre avstängning på 3-5 matcher som wikegård i studion påstår känns ju sinnessjukt. Särskilt eftersom det du ju själv också säger, att man faktiskt inte kan se på reprisen om huvudet träffas. Vad ser wikegård och sannylindström som ingen annan ser? Om huvudet varit den mest utsatta delen i tacklingen tror iaf jag att han inte skulle ha spelat den här matchen.

bradberry: Tycker din matchanalys och din syn på matchen är klockrent. Mycket snygg analys även om det tyvärr inte är kul att förlora.

Lesky: Det är ju bara personliga åsikter från dig om BZ, damlaget osv, inget annat.
Att heja på alla lag är inget bevis för att allt du påstår stämmer. Allt verkar vara BZ:s fel, speciellt hanterandet av damlaget, därav lite raljerande om ev äktenskap. Vilket i sig inte har ett skit med nån negativism eller brist på respekt för damlaget att göra. Jag kan ju isf hävda och ha lika mkt rätt när jag påstår att DU visar brist på respekt för BZ:s jobb genom att komma med påståenden som ingen kan verifiera.

Peja: Varför inte Prova Westfält i första ? Kan ju inte bli sämre...allt detta började med Melin, CHL och Paille när han fick sin smäll, sen vart ju resten lika illa sånär som en bra november o december o två första matcherna efter nyår...

Leonardo: Nej, alla problemen började inte med Paille. Det började med att man överskattade förra årets lag hysteriskt mycket. Nu föll inte Brynäs på mv-spelet ikväll, men Honken '99 eller Svedberg 12' hade självklart inte släppt in varenda chans som Luleå skapar.
Brynäs har inget vettigt anfallsspel, gör defensiva misstag och målvakterna är mediokra. Som tur är håller Luleå samma mediokra nivå, men eventuellt kvartsfinalspel kan bli en jobbig upplevelse.
Vetef-n hur Sjödda ska matcha Jensen i nästa match. Han är uppenbarligen under isen men å andra sidan har ingen annan heller gjort sig förtjänt av större förtroende. Westfält kommer säkert bli bra men det är ett år för tidigt, han lär sig säkert mycket nu, men kommer bidra mycket mer nästa säsong.
Med all respekt för Alcén-Granström-Blomqvist, men när den kedjan är lagets starkaste offensiva vapen i ett slutspel, vet man att laget är illa ute. Det var knappast BZ avsikt när han byggde laget.

{4783}: Wikegård såg MASSOR, trots att nämnden och alla andra inte kunde avgöra nåt, mer än att bara gissa var smällen först tar utifrån hur Emil har mått efteråt. Idag, när ALLA såg att Sondell träffar huvudet först, ja DÅ ser Wikegård helt plötsligt ingenting..... 😩

Huge: Tror studion vill undvika att kritisera domare efter varje match, även om det vore befogat. Det är svårt att vara domare, men desto lättare att granska situationer i efterhand, som ju disciplinnämnden har fördelen att kunna göra.

Problemet är väl, rent krasst, att varken Brynäs eller Luleå har ett eget anfallsspel, så det finns egentligen ingenting annat än försvarsspel och domarbedömningar att prata om efter matcherna.

BZ införskaffande av grovjobbare har, milt uttryckt, sänkt skicklighetsnivån i Brynäs passningsspel. Nu handlar det bara om att täppa till bakåt och hoppas att tilltrasslade situationer framför motståndarnas kasse kan resultera i mål. Eller att man kanske kan utnyttja något PP som motståndarnas övertaggade forwards råkar ordna när spelet är i Brynäs försvarszon.

mattiask: tänker du samma om Melin om att inte få chansen? Melin tyckte själv att kunde ha vänt på det!

Peja: Vad jag menade är att allt började där i samband med CHL som alla hatade, Melin som ingen ville ha inte ens Brynäs och Paille fick sin skada som födde sån frustration hos alla, ja fortfarande....sen har vi ett klent lag bygge men på papperet kändes det bra, samma med DIF dom trodde jag skulle bli ett mittenlag men dom jobbar som ett lag och är där dom är och kan mkt väl blir mästare i år.

Sen har jag inget emot att Blommans kedja är den som kliver fram nu i dessa avgörande matcher, för Clark han har ingen lekkamrat som han kommer till rätta med, han kanske skall ta Alcéns plats om han nu fick hjärnskakning....JJ kan han slänga ner i fjärde, upp med Westfält i första ...ja inte fan vet jag, det man inte har i skills att göra mål som forward får man kompensera med att sita arslet av sig

Huge: Läs på Svenska Fans sida om Brynäs damlag om hur Brynäs skötte damlaget innan säsong ! Där har Johan Stark uttalat sig om situationen och att det sköts dåligt och då hamnar det på organisation dvs klubbdirektör o sportchef!

Stefan R 63: Av den anledning att Melin och Capo fick så pass kort tid på sig så är båda felrekryteringar. Men samtidigt är det lite lättare för en spelare att ändra på saker då omgivning tex gör väldigt mycket.
Melin hade ett grundspel som blev för stort glapp från Bulans.
Det viktigaste är ju att man (Bz) bestämmer vilket typ av spel han vill att klubben ska spela, och därefter tar in en tränare som ska leverera den typ av spel.
Att han ville fortsätta spela det spel som Bulan präntat in och sedan tar in Melin är väl enbart ett bevis på att Bz hade otroligt dålig koll på vad Melin står för, för hockey.

Huge: Jag kan köpa om cmores studio inte vill sitta och kritisera domarnivån och leta upp situationer. Men någonstans är det ju ändå det tittarna vill ha samtidigt som dom oftast godtyckligt väljer ut situationer. Som när dom ställde Ryan Lash till svars för sin filmning, samtidigt som dom godtyckligt skitigt i att ställa andra spelare till svars för filmningar som varit mycket mer flagranta.

Leonardo: Att laget kändes bra på pappret får stå för er som tyckte det. Brynäs gjorde ingenting för att förbättra de svaga positionerna (t.ex mv-posten), ersatte överlag spelare som lämnade med sämre spelare, och tog in en tränare med helt annan ledarstil än den som var framgångsrik. Och dessutom en ledarstil som så sent som för tränaren innan Bulan uppenbarligen inte fungerade i Brynäs. Det var inte omöjligt att förutse den här negativa utvecklingen, tyvärr.

Nu måste BZ göra om och göra rätt. Ta in en etablerad mv-tränare och en toppmålvakt. Ta in fler skickliga spelare som har idéer med pucken och besitter bra passningsspel. Brynäs har skolat många sådana spelare under åren, spelare som numera briljerar i andra lag.

Oskickliga grovjobbare har vi numera så många av att klubben skulle kunna starta ett konsultbolag som hyr ut kompletta grovjobbarkedjor till andra klubbar några gånger i veckan. Läser att Sylwander inte får förlängt med Rögle, precis den typen som BZ ska undvika att ta in.

Stefan R 63: Frågan är om det verkligen ingick i BZ arbetsuppgifter att styra upp damlaget. Var det någonting som togs upp när han anställdes? Tycker det är svårt att kritisera BZ om man inte vet de omständigheterna. Kan lika gärna vara klubben som har gjort bort sig, måste inte vara BZ. Men det är mycket lättare att kritisera honom nu när herrlaget inte levererar.

mattiask: håller med dig ! O även kring Miller och övriga felrekryteringar! RÄDD att denne man kommer att få brynäs att ramla ur! Bif känns tamt och fattigt av profiler! Och detta är ju Bz boven bakom

Peja: Håller med dig fullt ut här.
Det jag dock har svårast för vad gäller lagbyggen överlag men framförallt Bz i detta fall är att han har en aning för stor övertro till vissa spelare.
Jensen för att vara det tydligast exemplet. Jensen är en duktig SHL-center. En bra hockeyspelare. Men i mina ögon är han inte en sådan typ av center som gör skillnad i byte efter byte.
Kanske blir fel att dra in Järnkrok i detta, då han har en helt annan talang och nu spelar i NHL, men där har vi trots allt en center som oftast gjorde skillnad i princip varje byte.
Ölund kan säkert bli den spelaren, men frågan är om inte Ölund behöver någon bättre spelare brevid sig än tex Ikonen?
Jag skulle gärna se Clark tillsammans med Ölund och Boqvist bara för att se hur det fungerar.
Men som sagt, en väldigt stor övertro på frmaförallt de ledande spelarna gör att vi faktiskt i detta fall blir dels tunna framåt men även att vi kanske där har ett bevis på att vi ej har fått igång vårt PP.

Peja: enligt Svenska Fans va det bz arbetsuppgifter som han inte mäktade med och det lades över påJohan Stark men då var det långt in på säsong!

Stefan R 63: Jensen gör fel vid båda målen igen ändå får karln spela jämt sjödda ett stort jävla skämt

Man kan ju bara garva. Sweatt är ju en riktig looser. Han förlorar och nu ska han minsann lägga av.

Peja: Att laget verkade intressant på papperet vet jag överjävligt många inne här som tyckte sen fick Brynäs inte en del värvningar jag ville ha under våren, Lindbäck är en av dem...men i samband med Svensson i mål nu om ryktet är sant så är det troligt att en målvaktstränare följer med, det mesta av ryktena går ju in faktiskt....

Danielsson också klar, men vad jag ser är ju 3-4 nya forwards varav 2 nya centrar, 2-3 backar nya lär vi ha och två målvakter, en ny HC, en mental coach etc, etc, det kostar fläsk men kan Växjö kan vi, dom hade ju bara massa skulder..som kommunen betalade åt dem.....lika förutsättningar heter det för alla lag...mmm, det tror jag inte men göra rätt värvningar för ett bra pris är Guld värt! Vi får nog räkna med att ha brunkarkedjor nästa år också och kanske två riktigt vassa

mattiask: Borde inte hjälmen skydda honom från hjärnskakning där?

Ja en solkar boarding borde det iaf vara. Han har ju rätt att gå in med kropp där men att sista biten sätta upp handskarna i ryggen och knuffa in honom i sargen är ju faktiskt otillåtet och direkt onödigt.

Peja: Kan tycka att de högst upp tidigare borde kommit på att om man vill ha ett något sånär konkurrerande damlag borde man ha en som enbart är damansvarig.

Peja:
Hyrbrunkare. 😈
Stafettbrunkare. 😈

mattiask: Håller helt med om att många liknande situationer uppstår varje match men i det här fallet sätter han ju faktiskt handen mot ryggen och trycker till vilket är det som gör att Nilsson får huvudet i plexit.

SvennEG: Sen att Sundlöv klarade det, har ingen större koll själv men har inte sportchefsarbetet runt damhockeyn överlag ökat ganska rejält i Sverige i och med Luleå med fleras satsningar. Jag kan vara helt ute och cykla men visst är det bra mer utlänningar som kommer hit.

{4783}: Ser ut mer som han använder handsken att hjälpa till med farten o slå in huvudet i plexit...mja, utvisning för mig där.....Sondells dock skall vara 3 matcher

{4783}: Jo, men i de övriga 20-30 situationerna så är alltid armen/handen där uppe. Inget unikt i denna tackling.

Peja: Nja, alltså jag har ju personligen åkt på en lite lättare hjärnskakning en gång när jag fick en annan persons huvud mot min "tinning". Mindes ingenting tio minuter innan smällen.
Tror det är samma här. Nilsson får smällen mot tinningen vilket leder till en hjärnskakning.

mattiask: 30 st närkamper per match där kraften som du säger tar mot tinningen och resulterar i hjärnskakning? Klart det är utvisning.

Davey85: Men nu är det ju Nilssons huvud som blir lågt och träffar kanten i sargen mot tinningen. Nej, inget fult i detta fall.
Hade en Brynäsare åkt ut för detta hade jag ogillat det skarpt.

mattiask: Ok. Håller inte med. Tycker det är klantigt av Engsund.

Tycker sjödda och Janne borde fundera över formationerna...

Alcen, Mannberg och Nilsson borta på fredag. Om palushaj kan spela varför inte köra såhär:

Blomqvist-Granström-Palushaj
Boqvist-Ölund-Clark
Bjurström-Jensen-Ikonen
Liljewall-Westfält-Asklöf

Spela de två heta, Blomqvist och Granström med en annan het spelare - Palushaj. Sedan låt Clark få chansen med Ölund istället istället för att nöta med Jensen som misslyckas hela tiden. Ölund känns trygg med pucken.
Jensen i tredje ihop med ikonen, kalla hem bjurström. Känns spontant som en hetare uppställning än vad vi har i dagsläget

{4783}: Det är ju Nilsson som vrider visar rumpan precis innan närkontakten och Luleåspelaren har ingenstans att ta vägen. Nilsson får inte stirra puck där utan han måsta ta emot tacklingen först och fokusera på pucken sedan. Ingenting ojuste i händelsen.

Så smart att skicka hem Miller.
Vilken vandrande cirkus BZ är!
Om lönen upphört så ja kanske det kan vara förklarligt men den har Miller ju kvar = ??? (kan ju varit nått hyrkontrakt på boendet el likn. brynäs stod för) men vi har det tunt snart i båset! Han måste ha neggat och givit svar på tal i omklädningsrummet.
Miller var ju inte sämst och kanske var det nu han skulle ha funkat som bäst annars. Lite som alcen granis och jacke..

xxx BIF xxx:
Jag läser det här att BZ inte värvade damlaget utan att stark påtvingades den pucken.
Jag har missat var den infon kom ifrån (utan ser det i forum ibland)
Kan någon skicka PM med länk (så jag hittar den enkelt) vart infot kommer ifrån så jag får läsa utan viskningleken sätter sin prägel på infot.

Sedan - varför har BZ en sekreterare?
Vad kan han göra de dryga 300 dagar han borde jobba som inte ryms på en 8tim dag?
Det är föräldrar som TVINGAS ställa upp när BRYNÄS kallar (både sjukskrivna och de som tvingas gå hem från sitt jobb för att jobba ideellt) - de är de som arbetar för hennes lön.
Det är inte rätt för att ett latarsel ska få lalla runt...
Speciellt då Stark sedan tidigare insåg att BIF haft för stor kostym..

xxx BIF xxx:
BZ kom in och utstrålade både pondus och karisma - men har lyckats få mig att ogilla fjanten, och jag tror snart att det är på ett personligt plan t.o.m...

« · 1880895 · »