1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747615 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8399}: Nä vi har ju inte något bra andraval där men skulle Fasth bli sjuk för dom så har ju de också ett aber där, han är ingen vägg, vi har gjort 11 mål på dem denna säsong och skall nog få hål på honom igen

Leonardo: Fett taggad alltså, det ska bli så otroligt kul att få gå in och möta seriesegrarna och gå in helt utan press. Allt talar förstås för Lakers men ingenting är omöjligt och de är inte oslagbara.
Brynäs mot bra lag på bortaplan passar ganska bra jämfört med Brynäs mot strykgäng på hemmaplan i alla fall. 🤔
Allt att vinna 👍

{8399}: Det visar sig i höst, vi slipper CHL och kan börja om på nytt och ett nytt lagbygge som börjar redan nu i vår att värvas, visst kan Bulan få kontinuitet med Luleå, dom har också lovande spelare men har också haft problem med effektiviteten, sen gäller det för dom som för oss o andra lag att få ihop ett lagbygge som går hand i hand men coachen och vad denne får ut av spelarna.

Nu är ju vår säsong pågående fortfarande men de flesta härinne vill säkert ha en ny coach utifrån och ett spelarmaterial som passar dennes filosofi

Jag är bara intresserad av vad Brynäs åstadkommer nästa år och man vill tro på det varje år annars vore det värdelöst att ens engagera sig :).

Kanske dags att visa allvar nu med att det satsas på damhockeyn. Går ju bra att köpa billiga poäng genom att vara juste mot Göteborg HC. Annars kan man lägga ner damhockeysatsningen, men det kommer att kosta PR big time!

Helt rätt att damerna säger ifrån. Bengtzens misstag kommer att påverka damlaget säkert 10 år framöver - om man inte öppnar plånboken rejält för att minimera skadan och förhindra att Brynäs åker ur eller förblir ett bottenlag. Oavsett så har Bengtzen skadat damlaget och Brynäs ekonomi rejält. Brynäs har ju bidragit med sina bästa spelare till andra klubbar, och blir det likadan spelarflykt efter denna säsong och strul med kontrakt och organisation är det nog tack adjö för damlaget.

Av det jag hört verkar inte damerna ha några höga tankar om Bengtzen, men däremot gillade dom Stark.Sedan Bengtzen anlände har ju damlaget gått rejält utför med kulmen efter förra säsongen då damlaget endast hade 1 spelare under kontrakt inför denna säsong pga Bengtzens klantighet/försumlighet.

Bengtzen har satt damlaget på pottkanten, så det vore rimligt om han själv bidrog med en del av det ekonomiska som krävs för att kompensera skadan han tillfogade laget! Tyvärr har Bengtzen inte visat några tecken på att ta ansvar för den röra han orsakat.

Har hamnat i en diskution med en Växjö supporter som anser att Brynäs IF är kommundopade men inte hans Växjö Lakers eller förlåt Växköp fakers!😂😂😂

Forsberg 1978: ska man vara ärlig får ju i princip alla lag hjälp av sina respektive. Men Växjö hamnar ju i en klass för sig. Skrev dom inte av ett lån på typ 260 miljoner?

Lesky: Hur vet du att det är Bengtzén som ska ställas till svars för kaoset kring damlaget? När kaoset började under våren sa Stark något i stil med ”Vi kan inte kräva att Bengtzén också ska värva spelare till damlaget. Det är inte hans bord”.

Skrubben: Det stod i Bengtzens kontrakt att han skulle sköta damlagets kontrakt. Och det var Bengtzen medveten om. Sedan ville givetvis Stark och Brynäst tysta ned skandalen så gott det gick, och då var man ju tvungen att skydda Bengtzen, annars skulle man ju varit tvungna att sparka Bengtzen. Jag orkar inte leta reda på alla artiklar om det där, men jag har läst samtliga på svenska fans, gd.se, brynas.se och hockeypuls m.m. Och Bengtzen gjorde inte sitt jobb, vilket också var Starks fel på sätt och vis, han skulle också haft bättre koll och satt undan tid för handläggning av damernas kontraksituation. Damernas säsong var slut i flera månader och ALLA spelare förutom en kontrakslösa. Andra klubbar kunde ta vilka spelare de ville då Brynäs inte ens börjat diskussioner om kontrakt för att Bengtzen var upptagen med att titta på herrarna i slutspelet.

Men det är löjligt när folk försöker efterkonstruera saker för att Bengtzen ska slippa kritik. Jag blir förbannad på det och kan tänka mig att det är något som irriterat damnera i laget under säsongen som får stå ut med konsekvenserna av kaoset.

Brynäs har blivit damsveriges \\\"laughingstock\\\". Usel PR för Brynäs IF som stort också förstås!

Nya sportchefen och tränaren Åke som tog över efter bengtzen har ju fått försöka värva spelare från andra länder som inte spelat hockey på flera år för att få fullt manskap på isen. Det har varit en ren parodi att följa och resultaten har ju blivit därefter också.

Många spelare som lämnade sa ju att de lämnade ifjol för att saker och ting fungerat så dåligt i organisationen och med kontrakt osv. Katastrof. Och så har det bara fortsatt under denna säsong mer eller mindre...

Peja:

Kom igen nu. Så billigt och svagt lag har inte Luleå jämfört med Brynäs.

Jalvanti, Mikkelson, Sondell är knappast billiga lågprofiler.

Sen har de Cehlin, Larsson, Kovacs, Olausson som skulle platsa i toppkedjor i alla lag.

Harju, Hishon, Fabricius, P. Emanuelsson och Falk har knappast låga lönekostnader.

De har dock lyckats bra med ungdomarna i laget. Men det har ju Brynäs med.

Berge: Vad hände med spelmiljonären som skulle göra Luleå bäst i Europa?

Fullständig artikel om damerna. Den Kulashaker postade saknar 70% av artikeln och citaten.

Berge: Säger inte att Luleå har ett billigt lag, men de har en ganska medioker trupp som framförallt inte är särskilt väl lämpad för Bulan-hockey. Det är uppenbart att de kan bli mycket bättre med några justeringar i spelartruppen. Grunden finns där, tack vare Bulan. Det finns en tydlig spelidé och nyförvärven kommer att vara skräddarsydda till att passa in i den. Det finns inte alls samma grund i Brynäs, i alla fall inte just nu, vi vet ju inte ens vem som kommer att träna laget nästa säsong. Och det stora antalet utfyllnadsforwards under kontrakt gör att laget troligtvis inte kommer vara särskilt vasst framåt nästa säsong heller. Så jag kan förstå att en objektiv analys till nästa säsong är att Luleå kommer att göra stora framsteg, precis som vi hade stor framtidstro efter Bulans första säsong. Tror många underskattar betydelsen av att ett lag faktiskt har en tydlig spelidé som man nöter på, det kommer Luleå att göra med Bulan vid rodret.

{4783}: Växjö kommun lånade en halv miljard tror jag för att rädda klubbar som låg illa till bl.a Växjö som hade stor skuld!

www.smp.se/vaxjo/lakers-skuld-till-kommunen-256-miljoner/

Lesky: ”Det stod i Bengtzens kontrakt att han skulle sköta damlagets kontrakt. Och det var Bengtzen medveten om. Sedan ville givetvis Stark och Brynäst tysta ned skandalen så gott det gick, och då var man ju tvungen att skydda Bengtzen, annars skulle man ju varit tvungna att sparka Bengtzen”

Vad har du för källa på dessa påståenden? Observera att jag bara är nyfiken och tar inte parti åt något håll egentligen. Det känns bara som att tidningarna hade gjort en större grej av detta om allt du skriver verkligen stämmer.

KulaShaker: Hockeypuls har även tagit del av en kravlista som ska infrias för att stjärnorna ska stanna. De begär en materialare på plats vid varje träning, regelbunden tillgång till en sjukgymnast, att samtliga spelare garanteras en grundnivå vad gäller material som man inte ska behöva bekosta själv och hjälp med matlådor eller subventionerade lunchkuponger.
– Jag har kontakter med andra klubbar, det ska jag inte sticka under stol med. Jag vill fortsätta spela i SDHL. Och helst i Brynäs. Men vi får se, säger Borgqvist.

Är detta vad man kräver?

Det är fanimej stor jävla fetskandal att man ska behöva kräva detta till en elitförening !!!!!

Fy fan vad han släpar Brynäs i skiten Bz !!
Enbart detta är ju nästan värt att sparka han åt helvete.
Sen kan vi tycka att det är kul med kvartsfinal.
Det är inte kul. Det är ett krav efter förra årets final.

Han kommer att ha en del att förklara på årsmötet.

Lesky: Om man har plus ja, annars innehåller den ungefär ja, typ ingenting.

KulaShaker:

Varsågod och läs då :-)

Chockerande uselt damerna har det.

---
Hård kritik efter mörka säsongen – här är Brynässtjärnornas krav för att stanna i klubben : "Det har varit bedrövligt"

"Två raka förluster med 8–1 och 6–0 i kvartsfinalen mot Luleå sved – men det finns annat att reta upp sig över om man spelar i Brynäs damlag.

– Att det blev så här är en effekt av hur det sett ut hela den här säsongen och långt innan den började, säger Anna Borgqvist efter slutsignalen i Luleå.

– Vi hade en spelare under kontrakt och saknade tränare långt in på sommaren. Vi har gjort allt vi kunnat, men allt det där hängde med oss hela tiden känns det som.

Brynäs fick ihop en trupp till slut och Åke Lilljebjörn anställdes som tränare i augusti.

Men det löste verkligen inte alla problem.

– Det har verkligen varit bedrövligt, fastslår Anna Borgqvist – och sedan räknar hon upp sak på sak som hon vill se förändras innan hon bestämmer sig för att stanna i Brynäs.

– Dels behöver Brynäs anställa en person som drar damhockeyn framåt, som jobbar för en utveckling. Det behlvs en egen tjänst för det. Som det varit nu ligger allt på Åkes bord och det är en övermäktig uppgift.

– Sedan är det en massa smådetaljer som inte funkar, som när man lägger ihop dem gör att man knappt orkar mer.

Här är några av kraven som Brynäs nyckelspelare ställer för att fortsätta i klubben, utan inbördes rangordning:

1) En materialförvaltare på plats vid varje träning.

2) Regelbunden tillgång till en sjukgymnast.

3) Att samtliga spelare garanteras en grundnivå vad gäller material som man inte ska behöva bekosta själv.

4) Hjälp med matlådor eller subventionerade lunchkuponger.

– Det handlar om att få vardagen att funka. Saker som skulle underlätta nåt fruktansvärt, säger Anna Borgqvist.

– Man måste på den här nivån kunna kräva att skridskorna blir slipade när man vill ha dem slipade. Vi har folk som ställer upp och hjälper till, men dom har också jobb vid sidan om och kan inte ställa upp mer än de gör. Och spelare ska kunna slippa gråta om en klubba går sönder för att dom inte har råd att köpa en ny. Vissa får klubbor, andra inte – det beror på vad som står i kontraktet. I det fallet borde det inte vara någon skillnad ifall man spelar i första- eller fjärdefemman.

Anna Borgqvist vill också se en utveckling som leder fram till en satsning på flickhockey och ett hockeygymnasium för tjejer.

– Man måste samarbeta bättre med andra klubbar och se till att få tjejer att fortsätta spela ishockey när de kommer upp i 15-årsåldern. Och man måste jobba i riktningen att få en nivå under damlaget där spelare som inte riktigt platsar än får mogna.

Målvakten Sara Grahn sitter lutad mot en vägg utanför omklädningsrummet – och hon skriver under på allt som landslagskollegan och klubbkompisen säger.

– Jag håller med om allt. Man ska inte behöva tvätta sina egna saker när man spelar i SDHL.

Bägge stjärnorna säger att de helst vill stanna i Brynäs – men att de inte vet om de orkar.

– Jag vill se svart på vitt om förändring innan jag bestämmer mig om framtiden. En säsong till som den här pallar jag inte, säger Grahn.

– Jag har kontakter med andra klubbar, det ska jag inte sticka under stol med. Jag vill fortsätta spela i SDHL. Och helst i Brynäs. Men vi får se, säger Borgqvist.

– Ja, Brynäshjärtat här inne är enormt. Så det känns lite halvjobbigt att det är på det här viset.

Enligt Anna Borgqvist finns det dock hopp.

– Jag vet att det är uppe på tapeten hos styrelsen och cheferna. Jag har själv suttit med på ett möte där Brynäscheferna var med där vi framförde allt det här. Så dom är medvetna om det. Och jag hoppas de gör något åt det. Det är en jämställdhetsfråga, vi lever i 2018 och vi har det här på bröstet, säger Borgqvist och tittar ned på Unicefmärket på träningsoverallen.

Sara Grahn hoppas lagkamraten har rätt.

– Dom kan ju börja med att ordna så vi får fler duschar.

Båda spelarna ger Brynäs chansen.

Frågan är om Brynäs tar den."

Lesky: Suck, riktigt pinsamt. Känns som föreningen inte gör många rätt nu...

Forsberg 1978: Är det den artikeln som är på Facebook?
Där Evertsson ” bevisar” att kommunen bara sponsrar med 13 miljoner.

Undrar om någon vet hur mycket Gävle kommun bidrar med?

Lesky: Jag menar ändå att BZ inte ska bära hela skulden för föreningens misslyckande kring damlaget - oavsett om det ingick i hans arbetsuppgifter eller inte.

Ponera att herrlaget hade haft en spelare under kontrakt sent in i sommaren. Det är ett helt otänkbart scenario. Andra personer i föreningen hade ALDRIG låtit det ske, oavsett hur dåligt jobb den värvningsansvariga hade gjort. Så jag tycker att föreningen bär ett kollektivt ansvar för turerna kring damlaget, det är inte bara BZ fel.

Tycker också man kan diskutera rimligheten i att ta in en sportchef från Allsvenskan, som antagligen aldrig har jobbat med damhockey, och förvänta sig att han ska kunna bygga ett starkt damlag parallellt med sitt huvudsakliga arbete (herrlaget). Tvivlar starkt på att kompetens inom damhockey överhuvudtaget var på kravlistan när en ny sportchef anställdes.

Peja:

Ja, det skrev jag ju nedan också att Stark också har sin del i det hela då han borde ha märkt att Bengtzen inte gjort något damkontrakten efter att deras säsong tagit slut och herrarnas forftarande pågick. Dock går det ju inte att komma ifrån att BZ var sportchef för damerna och han skulle ordna kontrakten. Troligen trodde BZ att han kunde vänta till efter herrarnas säsong, eller så glömde han bort det eller struntade i det.
----

"Brynäs sportchef Stefan Bengtzén som försökte att även bygga upp damlaget mäktade inte med, och (för sent) fick klubbdirektören Johan Stark tillfälligt ta över som sportchef åt Brynäs Damer. Något som egentligen kan ses som ett organisatoriskt misslyckande.
– Vi är egentligen en månad försenade med lagbygget, säger klubbdirektören till Gävletidningarna. Stark menar dock på att Brynäs kommer att få ihop ett damlag i tid. Samtal förs med de spelare som har utgående kontrakt.

Först var det Jessica Adolfsson, Sara Jaboksson och Maja Wessling som lämnade klubben av olika anledningar.
Sedan blev det klart att Emma Murén följer med Brynästränaren Madeleine Östling till Linköping samt att Djurgården värvade in backprofilen Josefine Holmgren. Andra namn som lämnar klubben är Amanda Helgöstam, Felicia Meyer, Zadina Holmström, Shelby Bram samt de assisterande tränarna Nanne Jansson och Per Johansson.

Fram till den 23 maj fanns bara en kontrakterad spelare i Brynäs, Hanna Rylander.

Gefle Dagblad skriver att det fanns en period efter gångna säsongen då allt stod stilla och ingen pratade med vare sig spelare eller ledare. Målvakten Sara Grahn, som trots allt valde att förlänga, säger i en intervju till tidningen:
– Brynäs har nog lärt sig en del av det hela. Det är sorgligt att man behöver göra det kanske, men förhoppningsvis kommer det inte att hända igen. Sen är det väldigt tråkigt att vi har tappat spelare."

Peja: Jag får känslan av att Bengtzén knappt har något med damlaget alls att göra. Formellt är han sportchef för både damlaget och herrlaget, men i praktiken tror jag allt ansvar läggs på Liljebjörn. Bengtzén visste inte ens vem som gjort flest mål i damlaget denna säsong.

Skrubben: OBSERVERA:

Liljebörn tog ju över som sportchef INFÖR denna säsong pga Bengtzens sjabbel. Så BZ har inte varit sportchef för damerna denna säsong. Att han inte vet något om damerna speglar väl bara bilden att han struntade i dem när han hade ansvar för dom.

All spelarkontrakt gick ju ut ifjol och det var ju ett katastrofalt upplägg som BZ var ansvarig för. När han dessutom inte hade någon kommunikation med SAMTLIGA damspelare som var utan kontrakt så började andra klubbar värva dom istället.

Bara en spelare med kontrakt i damlaget – Brynäs klubbdirektör självkritisk: "Vi är två månader försenade"

Tränarna har redan lämnat, och uppgifter till Sporten gör gällande att även många spelare är inne på samma linje.
I nuläget består Brynäs SDHL-trupp av en spelare, och situationen kring laget beskrivs som rörig.
– Ja, det har varit rörigt just kring ansvarsfördelningen kring damlaget, säger Brynäs klubbdirektör Johan Stark.

Stefan Bengtzén är sportsligt ansvarig för båda seniorlagen i Brynäs – en situation som har visat sig svår att hantera. Därför har klubbdirektör Johan Stark tillfälligt tagit över hans uppdrag.

Högsta prioritet just nu är att lösa just tränarfrågan, som dessutom kommer att kombineras med en sportchefsroll.

– Vi träffar en kandidat på måndag. Det är ett beprövat namn, vårt förstahandsalternativ. Det är ett jättebra namn och vi vill verkligen ha den tränaren. I de bästa av världar är det klart i nästa vecka, säger Johan Stark, och bekräftar spelarnas tveksamhet till nya kontrakt just på grund av tränarfrågan.

– Det blir lite moment 22, vi pratar med spelare som vill veta vem som blir tränare, och tränaren vill veta vilket lag den har. Det är en jätteutmaning, men jag har all respekt för att det är viktigt för både spelarna och tränaren att veta.

Tycker du att ni är för sena igång med arbetet?

– Absolut. Jag tycker att vi är två månader försenade, säger Stark, och menar att det har försvårat arbetet med lagbygget.

– Jag vill inte att det ska var såhär om ett år, då vill jag att vi ska ha majoriteten av truppen klar.

ör att undvika det vill man både jobba på att skriva längre kontrakt, men även att ha en sportchef knuten enbart till damverksamheten.

– Vi kommer att utöka budgeten för vår damverksamhet ganska betydligt, kopplat till det, vi märker att vi inte kan ha det på det här sättet. Vi har ju många lag i föreningen och det är ju jätteviktigt att damlaget har någon som springer i korridorerna här och fixar med träningstider och så vidare för dem. Och det kravet kan jag inte ställa på Stefan (Bengtzén), utan då konstaterar vi att vi är kort om resurser och då vill vi korrigera det.

Flera som sporten har varit i kontakt med menar att det har varit rörigt i Brynäs damverksamhet den senaste tiden. Det är Johan Stark beredd att hålla med om.

– Ja, i föreningen har det inte varit det men jag tycker att det har varit rörigt just kring ansvarfördelningen kring damlaget, det tycker jag också.

– Grundproblemet är att det inte räcker att ha en person som kör träningar med tjejerna på kvällarna. Vi behöver ha en som dagligen jobbar med de här frågorna. Så den känslan håller jag med tjejerna om, det är därför vi går in och täpper till genom att tillsätta den här tjänsten."

Summering:

Bengtzen var ansvarig sportchef för damlaget och hade själv organiserat det så att ALLA kontrakt löpte ut ifjol förutom Hanna Rylanders. Eftersom BZ var ansvarig så låg det på honom att hålla koll på att förlänga kontrakten eller åtminstonde kommunicera med spelarna i över huvudtaget!!!!

Om BZ märkte under herrarnas slutspel att han inte had tid med det så skulle han larmat om det till Stark, så att Stark kunnat arbeta med det eller hitta en lösning på annat vis. Istället gör BZ INGENTING, han glömmer damlaget eller struntar i damlaget i mer än en månad trots att andra lag börjar värva Brynäs kontraktslösa spelare.

BZ är så upptagen med att titta på herrnas slutspel att han helt negligerar damlaget, det går inte att komma ifrån. Om BZ inte hade tid var han ändå skyldig att meddela det till Stark och ledningen så att de kunde få chans att ordna saken utan honom INNAN DET VAR FÖR SENT.

Slutsats: Hur man än vänder och vrider på det så var BZ ansvarig som sportchef, och han misslyckades kapitalt med sitt jobb och han hade inte ens sinnesnärvaro att meddela ledningen om damlagets kontrakssituation.

Jag tror helt enkelt att BZ glömde bort eller tyckte att herrlagets pågående säsong var viktigare och att damspelarna helt enkelt fick vänta tills BZ hade tid att ägna sig åt dom också.....

Såhär dagen innan så passade jag på att göra en klassisk Sky Sports ”Combined eleven” fast ur ett Växjö VS Brynäs perspektiv.
Fick fram följande lag. ”Bara” 5 Växjö spelare mer men jag kanske har varit färgad.

Brynäs - Växjö Combined team

Viktor Fasth

Bertilsson-Gunderson
Rahimi-N.Welch
Kilström-J.Persson

E.Pettersson-Rosen-Calof
Shinnimin-Miele-Palushaj
Pesonen-Ölund-Rasmussen
Kiiskinen-Blomqvist-Clark

Växjö: 12
Brynäs: 7

Lesky: jag skäms över att vara medlem när jag läser detta och hur damerna har behandlats! Klart som fan det är bz som är ansvarig! Finns ingen chans att han kan eller Bif kan svära sig fria från detta! Gör om o gör rätt och jag vill helst av allt att bz får sparken att det gick bra i play in har han ingen del i! Det är han som har satt oss i play in:( Det är spelare o ledare som gjorde det möjligt!

Stefan R 63: vem är det som värvat dessa spelare som gjort det möjligt då? Har dom kommit in på något annat sätt som vi inte känner till?

Chris11:
Kan man anta Stark och därefter Lilljebjörn?

Lesky: Damlaget har ju en tuff sits när det gäller att hävda sig också. Detta då man inte drar in några pengar till klubben utan alla åtgärder som skall till innebär minusposter ekonomiskt medan man i herrarnas fall kan få ekonomisk avkastning på satsningar.... Men strulet förra våren att man GLÖMMER damlaget mitt i herrarnas slutspelsyra är otroligt pinsamt. Dåligt skött av Bengtzén men det måste ju också ha präglats av en otydlighet från folk över Bengtzén...?

bradberry: varför måste det ha präglats av en otydlighet? Isåfall när man skrev på som sportchef vilka arbetsuppgifter man ska ha! Det står på Svenska fan att bz signalerade till Johan Stsrk stt han inte mäkatar med damerna men det var alldeles försent o då var spelare utan kontrakt osv! Sen har ju alla damlag samma sitts i sverige de genererar inga pengar! Sen när Os o Vm kommer så ser vi ju hur de har halkat efter och är det såna förutsättningar Bif ger sina os spelare o kommande spelare så blir man ju mörkrädd! Bz ska bort han har massa misslyckade värvningar och feltänk kring tränare i herrlaget och inget tänk om damlaget

bradberry: Som det är idag så är damhockeyn endast en kostnad och mer av en "korrekt" del av verksamheten. Lägg ner skiten.
Kunde man ha hållit detta internt utan att dra in media? Fokus måste ligga på slutspelet nu, inget annat.

Chris11: klart han har värvat spelare till vårt lag men du vet ju lika väl som jag att han står på väldigt mycket minus när det gäller värvningar! Han ska ha creed för ikonen o hajen! Men i play in är de ju rautio backar o det gamla gardet som har dragit det största lasset!

Stefan R 63: OM du nu vurmar så pass mycket för damhockeyn så att du kräver Bz's avgång. Varför har du då varit tyst under hela säsongen? Du måste ju ha ett stort intresse av damhockeyn och vetat om problemen länge. Varför får jag känslan av att du gör som så många andra, "förfäras" för att skrapa ihop några PK poäng åt dig själv?

{6984}: från 2010 o framåt så var Bif otroligt breda med top i u16 j18 j20 herr o damlag! Jag tyckte det var fantastikt av Bif! Nu ska ju elitlag ha och satsa på damlag! När man då inte gör det o beter sig som en b klubb så skäms jag! Om du är medlem så borde du göra det samma! Har man åtagit sig något ska msn tamejfan ro det i land! För mig är detta med damlaget bara ännu ett kvitto på hur bz sköter sig i vår förening! Sen är det väl så att ungdomslagen heller inte genererar pengar men förhoppningsvis spelare till a laget

bradberry: Ja, det behövs det knappast nån Einstein för att räkna ut.
Klart att BZ ska ha kritik, frågan är bara hur mkt?
Att lägga hela bördan på honom är förstås bekvämt, speciellt om man också beskyller honom för allt annat som gått fel i herrlaget. Då måste han förstås också vara ensam ansvarig för damlagets problem, eller hur?
Och inte för att det är nån ursäkt, men har damerna så mkt bättre förutsättningar i många andra lag rent praktiskt och om vi bortser från vad som egentligen gått fel från början sas?

{6984}: jag bryr mig inte om några billuga poäng och är populistisk! Jag bryr mig om bif ! Att du tror att damernas problem ska komma med in i herrarnas omklädningsrum är nog knapoast troligt

Stefan R 63: Juniorsatsningen genererar talanger till A-lagsverksamheten och blir således en stor tillgång för Brynäs IF. I några fall genererar det även pengar in från NHL. Även om det inte täcker kostnaden så är det mer en långsiktig investering. Säg att Bäckis kommer hem till nästa säsong eller säsongen efter det och berättar att han tänker spela ett par år i Brynäs innan han lägger rören på hyllan. Vad genererar det för PR i form av mediebevakkning? Vad genererar det i kronor och ören rent publikmässigt? Vad genererar det rent sportsligt?
Att Bz har misslyckats kapitalt som sportchef håller jag med om men i och jag inte är insatt i hur man fördelat arbetsuppgifterna för damhockeyn så har jag svårt att pracka på Bz skulden. Men du verkar ha koll i och med att du ger Bz skulden.
Jag vet inte heller hur det såg ut i Bz's kalender under slutet av den förra säsongen. Men sett hur hans nyförvärv sett ut så borde han lagt ner MER fokus på A-laget, inte mindre. Om du förstår hur jag menar ;-)

Varför ska Brynäs ha ett damlag? Går det att försvara ekonomiskt? Personligen tycker jag Brynäs ska renodla verksamheten till de delar som ger avkastning i någon form.

Stefan R 63: Inte in i omklädningsrummet men väl i PK media som ÄLSKAR att frossa i såna här saker. Man drog sig inte ens att koka soppa på en spik och serverade rena lögner för att försöka dra ned En bra start projektet i smutsen.
Tycker du att lokalmedia skriver för mycket om Brynäs så det inte behövs en bättre bevakning på det läge Brynäs är i idag?

{8302}: För att bredda hockeyn i Sverige. Det rimmar ju inte bra med "en bra start" att lägga ner damverksamheten. Det skulle förmodligen göra att hela det projektet måste läggas ner och enligt Brynäs marknadsansvariga har ju en bra start skapt bättre förutsättningar för sponsorintäkter

{8302}: Precis. Det finns flera hockeyföreningar i Gävle som kan ta över den verksamheten. Då är det bättre om Brynäs sponsrar den föreningen med x antal tio tusen/ år...

{6984}: jag håller med dig i det du skriver om det mesta och jag blir stolt av att se våra talanger blomma ut o framförallt i Nhl! Jag har läst på svenska fans o i tidningar om att BZ signalerade väldigt sent om att han inte mäktade med damlaget och pga att det satte bifs damer i en jädra tråkig sits! Han borde ha sagt till tidigare om detta naturligtvis ! Han är ju inte grön på när man ska skriva kontrakt osv ! Det är ju generalfelet i denna soppa! Sen kommer Huge o vissa andra att leta annat och vrida o vända och försvara Bz ! Under play in har det varit en fröjd att se våra unga spelare kommit in o drivit på istället för vissa av bz stjärnvärvningar appropå att förädla våra talanger!

{8302}:
Nu pågår förberedelserna för resan mot Småland, ca 9.30 bär det iväg. Någon som hört något om truppen inför eftermiddagen? Framförallt är det väl Clark statusen är oklar på?
Förhoppningen är ju att vi kan formera samma trupp som senast, kanske kompletterad med Mannberg?
Kan man få hoppas på en magisk eftermiddag i Vida Arena med en Rautio på topp där backlinjen tillsammans med forwards stänger butiken framför mål och där Palushaj, Clark och Bjurström avgör tillställningen? 1-3 blir tipset med hjärtat 😊

{6984}: är man så stor förening som brynäs och har vissa motton så får man nog leva med att bli granskade av media! Som t ex bra start nollvision osv ! Sen är väl media o föreninfar i nån slags symbios! Vi behöver media de behöver oss! Tv intäkter osv mycket pengar

Stefan R 63: Han har säkert sin del av soppan men i ditt första inlägg så gav du honom hela hundhuvudet. Stark har även han en stor del, om inte större ansvar i kraft av att han var Klubbdirektör. Sen är jag ganska övertygad om att Bz hellre åkte till Linköping, Göteborg och Jönköping för att kolla på hockey istället för att sitta hemma på kontoret att bygga upp nästa säsongs damlag. En signal om hur det ÄR, inte hur man vill att det ska se ut. Att damhockeyn i sig är mer en grej som ser bra ut på pappret fast i verkligheten en irriterande fluga på köksfönstret som man helst inte vill ha.

Stefan R 63: När det gäller TV intäkter så är ju Cmore lika beroende av lagen som lagen av dem. Cmore vill ju kunna leverera en bra produkt. Faktum är att jag tror att Cmore hellre ser att lagen lägger mer resurser av deras pengar på "intressanta" nyförvärv som gör DERAS produkt bättre än att det läggs ned för mycket på andra saker under föreningarnas paraply som inte bevakas av Cmore.
Visst ska man bli granskade, absolut. Men i en bra start granskningen så var ju 90% av "scoopet" fabricerad smörja. OM nu en journalist är villig att göra det. Tänk då vad densamme skulle kunna göra av det här....

{6984}: tror faktiskt att cmore klarar sig utan shl mer än shl utan cmore! De har mer muskler än shl

Stefan R 63: SHL klarar sig nog. Skulle inte Cmore äga rättigheterna så skulle Viasat göra det, elller någon annan. Visst, det kanske skulle innebära en tajtare budget för lagen men jag tror att Cmore skulle förlora mer iom att det är hockeyn som är deras kassako.

« · 1881971 · »