1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742272 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Johan Stenberg: Så kommunens ersättning för arenan (driftbidraget) påverkar inte föreningens möjligheter att betala större ersättningar till spelarna? Fan, Stenberg, du är ju dummare än en smålänning.

{5915}: han verkar inte heller tycka det är någon större skillnad på ett gammalt slitet gavlerinken i renoveringsbehov och en helt ny arena.

Men nu börjar jag nästan bli lite trött på trollen. Det är svårt art diskutera med folk som inte begriper, eller kanske inte vill begripa.

{5915}: Jag tror att Växjö har en större spelarbudget än Brynäs, men jag tror inte den är så mycket större som vissa här verkar tro. Låt mig förklara varför:

Titta bara på Växjös backuppsättning:
Rahimi, Welch, Persson, Lundberg, Martinsson, Högberg, Bohm.

Jämför man denna med Brynäs backuppsättning så är våran betydligt dyrare. Gunderson tjänar uppemot 300 tusen/månad. Bertilsson skrev om sitt kontrakt efter förra säsongen och ligger säkert runt 250 tusen/månad. Kilström förlängde efter sitt monsterslutspel och Fälth var ett högprofilerat namn från Frölunda. Lägg dessutom på kompiskontraktet Sunken fick av Sundlöv på 150 tusen/månad, så förstår man att backsidan har dragit iväg rejält i pengar. Dom enda backarna i Växjö som ens kan jämföra sig med dessa löner är Rahimi och Welch. Resten av backarna i deras backuppsättning är fortfarande väldigt bra, men tjänar betydligt mindre pga att dom höll en lägre nivå när kontrakten skrevs.

Man kan göra ett liknande resonemang om man jämför anfallsbesättningarna, men risken är att detta inlägg drar iväg i antalet tecken.

Kontentan av det hela är att Bengtzén är jävligt dålig på att maximera utfall/krona. Liljewall är symbolen kring hela hans feltänk. Förra våren skrev media om att flertalet SHL-klubbar var ute efter honom när han fanns tillgänglig på marknaden. Åtminstone skrevs det om Brynäs, Karlskrona och Linköping. Givetvis blev Bengtzén så jävla kåt på hans "kämpaglöd" och "karaktär" att han valde att buda över alla intressenter. Det är den typen av huvudlösa värvningar som begränsar spelrummet kraftigt om man ska bygga ett lag med åtminstone tre producerande kedjor.

Det mesta med Växjö kommuns hockeylag är fejk, historielöst och ja plast. 80 % av deras supportrar höll på HV71 fram till 2011. Östers IF har jag stor respekt för. Växjö Lakers, not so much...

{5915}:
Nu vet ju vare sig du eller jag hur stora budgetarna är men det skiljer troligen marginellt!

Några av förklaringarna:
-Plastsjö började i år med en väldigt tunn 7 backar o 12 forwards!
-Man har spelat med massor av juniorer under stora delar av säsongen!
-Flera spelare har gått ner i lön (Calof, Rosen mfl)!
-Flera snorbilliga spelare har överträffat alla förväntningar (Ex Joel P, Elias P)!

Här kan du för övrigt läsa om andra av dina/era felaktigheter!

www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/slar-tillbaka-det-ar-totalt-felaktigt/

PS. Du verkar väldigt mogen för att vara en av Sveriges största företagsledare... DS

Skrubben: jag förstår ditt resonemang men tycker att du utelämnar ett antal spelare. Tror du t ex att lundberg valde växjö framför Skellefteå för småpengar? Fasth är nog inte direkt billig heller. Niskinen? Personen? Rosen? Calof? Redox? Alla dom ligger nog väldigt högt upp och då är bonusar inte inräknat.

Sen kan dom väl ha en kompetent sportchef och styrelse för det.. Men nog tror jag som de flesta andra att deras lönebudget i verkligheten är betydligt högre än brynäs. Alltså inte bara lite.

{4783}:
Jo, han förstår den skillnaden men han förstår inte vari skillnaden på Brynäs och Plastsjös banklån med respektive kommun som garant ligger?

När det gäller troll så är jag väl den ende här som INTE gömmer mig bakom ett alias och jag tar gärna en saklig diskussion när som helst, men ni svarar ju bara med att kalla mig för idiot och min förening för plast - blandat med lögner och påhittade antaganden! Jag har inte sett ett enda (sant) påstående baserat på fakta ännu!

Förklara gärna vad som skiljer i våra banklån (att vi bekostat vår arena själva och att ni fått er av Gävle kommun (förvisso med renoveringsbehov) kan du bortse ifrån!

Johan Stenberg: Sveriges största företagsledare köper jag..., men resten är ju bara sprätthökens skitprat. (”Calof har gått ner i lön”. Förmodligen bara han i hela Hockeysverige).

Johan Stenberg: Tips: Du kan aldrig jämföra redovisningarna och tro att du har koll på genomsnittslönen i ett företag. Gå en grundkurs i redovisning (och komplementera med nån ny kurs i fake news).

{4783}:
Tja, det kan man ju tro... om man inteväljer att lita på de siffror klubbarna presenterar...

När det gäller spelare så är Fasth en av de dyrare ja! Rosen är inte heller billig men gick ner i lön i år efter förra årets mediokra säsong!
Calof gick också ner från lönen han hade i saik! Reddox tillhör inte de dyraste på långs vägar!
Pesonen var dyr men han har ju varit skadad nästan hela säsongen och därmed inte kostat så mycket! Kiiskinen kostar en del men ligger inte i toppskiktet i SHL. Welch fick ett mycket högre bud av Luleå men valde Plastsjö för att han trivdes och trodde sig ha en större OS-chans här!

Vår buget ligger på 42 miljoner - vilket er trolugen ungefär gör också!

Exakt lär vi aldrig få veta men att komma och påstå att det skiljer massor och att dessa överdrivna pengar kommer från kommunen är ju bara påhitt!

{5915}:
Nä, det kan man såklart inte helt men jag bygger mina resonemang på tillgänglig fakta! Du bygger dina på magkänsla, avundssjuka och konspirationsteorier...

Kom gärna med ett inlägg som styrker dina påståenden som bara har ett uns av substans - istället för att sitta och vara nedvärderande!

Fake news var ordet sa Bull

Johan Stenberg: då måste nog du börja med att tala om hur brynäs fick gavlerinken av kommunen. Ditt påstående så det får du bevisa. Och hur mycket fick växjö betala för marken där arenan står? Om vi bortser från dessa ting så återstår ju ändå själva lånet. 110 miljoner (skrev 150 innan men det är fel) mot 252 miljoner. Det är ju en väsentlig skillnad. Jag erkänner att jag var otydlig när jag skrev inlägget om lån och garant för jag menade inte att det var någon skillnad på lånen, iaf inte vad jag vet men jag vet iaf att växjö amorterar till kommunen.

Tycker det här mest börjar likna pajkastning och inget jag är direkt intresserad av. Jag tar hellre en saklig diskussion också men tycker det borde ske i en annan del av forumet. Sen är det ju du som kommer in och börjar kasta ur dig en massa påstående om att brynäs fått gavlerinken och påstår att växjö skulle haft en mindre spelarbudget bara genom att gå på skatteverkets siffror där ju mycket inte redovisas. Det känns oseriöst tycker jag.

Jag slutar diskussionen här, den här tråden handlar ju faktiskt om brynäs säsong. Ni kan väl starta en egen diskussion i er del av forumet så får vi se hur många som kommer dit ;)

{4783}:
Jag har aldrig påstått att Plastsjö har lägre budget än brynäs men ni här inne påstår att vi inte spelar på lika villkor, att vår budget är skyhögt större än er, att vi (till skillnad från er) får massor av kommunalt stöd och att vi lånat pengar av kommunen!

Jag har däremot sagt att det troligen skiljer marginellt mellsn klubbarna och att Plastsjös budget ligger på 42 mkr

Sen blir jag lite provocerad av att upprepade gånger kallas idiot av en av Sveriges största företagsledare och gjorde även jag sanning en ren gissning: att brynäs inte gav många kronor för gavlerinken...? Det vet jsg såklart inte

Jag lägger också ner nu och lämnar er att fortsätta vältra er i självömkan och önskar er lycka till i fortsättningen!

(helst inte i år då jag hoppas att hårdplast spöar murket trä)

Johan Stenberg: Finns visst 2 köpsjö fakers fans inne på hs . En var inne å drygade sig igår judas11 . Å idag har även du gått vilse . En ökning med 100% av köpsjö fakers fans . En dramatisk ökning av poplaget nr 1 fans Grattis !!

Chris11: Alltså efter tredje året.

Judas11: bilden som Lulingar och osten hatar att se menar du :)

Finns ingen som påstått att det skiljer så jäkla mycket i budget. Frågan är ju snarare om Växjö spräckt sin budget eller hur man fått plats med alla dessa spelare under 42 millar.

Jag har några teorier, men dom är bara teorier och allihop slutar med faktumet att Evertsson är en extremt duktig sportchef.

Inkazar:
Växjö söker ett annat spel, andra spelare och fördelar pengarna annorlunda i truppen (än tex Brynäs).
Inte mycket svårare än så.

BZs/Brynäs strategi ser annorlunda ut. Minst sagt.

Auchinleck: Ja Brynäs betalar ut för stora lönebelopp till mediokra spelare. Gärna på långa kontrakt. Det är väl lätt hänt när man hellre ser till vad spelaren GJORT för föreningen än vad han GÖR. Plastsjö har inga anor ingen historia utan kan agera på ett annat sätt. Tänk vilket liv det skulle ha varit om Brynäs talade om för en spelare som gjort massor av matcher i Brynäs att han kommer att erbjudas en mycket lägre lön och en mindre framskjuten position i laget. Media skulle vända detta till Brynäs svek mot trostjänaren/profilen som "Tvingades att skriva på för KHK/Rögle/Växjö etc". Sanningen ligger mer i att spelaren i fråga valde lönen istället för hjärta för föreningen. Sedan kommer reaktionerna här på HS och vid fikaborden runt om på arbetsplatserna...
Min slutledning är att det går inte att jämföra Brynäs och Växjö. Två föreningar med helt olika historia och helt olika supportrar.

{6984}:

Så kan det vara.
MEN, skall det stå i vägen för att Brynäs intar positionen som ett topplag?

"Fan vi vann i år igen, men de gnäller som fan på HS och på stan att spelarna inte får tillräckligt feta löner så att vi åker ut i kvarten istället"

"Mycket pang för pengarna"

Auchinleck: Ja lägger man för mycket resurser på mediokra spelare så blir det mindre kvar till spetsspelare.
Sen är målvakterna hyperviktiga i dagens hockey. Brynäs bet sig fast vid tanken att man skulle göra Felix till en stormålvakt för att skeppa honom till NHL och börja om från början igen... Växjö jobbar på andra premisser. Vilka spelare blir bäst för att LAGET ska nå framgång. Inga tankar på enskilda spelares karriärer.
Det sägs att spelare måste göra det tråkiga skitjobbet för att vinna matcher.Ta tuffa beslut. Detta gäller även sportchefer och styrelser...

{6984}:
Ja, man tror ju att tuffa beslut är normalläge i en elitförening, men icke...

Auchinleck: Minns soppan med Sjödda och det utlovade jobbet som SC efter karriären. När t om han fruga grät ut i media. Minns alla skriverier när Masken inte fick fortsatt kontrakt..Det finns många exempel.

{6984}:
Jorå, och konsekvensen är "ut i kvarten"...

Auchinleck: Japp... föreningen står och stampar på samma ställe. Förutom något undantag nån enstaka säsong. Men det är långt mellan varven.

Så här skulle jag bygga laget.
1. En SOLKLAR etta i målet. En riktigt BRA och meriterad keeper.
2 Första och andra linan med spetsompetens rakt över
3 tredjelinan med hockeyarbetare typ Alcén och Mannberg
fjärdelinan bestående av egna produkter som förhoppningsvis kan jobba sig upp för rangordningen under sin tid i Brynäs.
Två backpar bestående av Spetskompetens och sedan samma fallande som hos forwards.

{6984}:
Ja, sen skall det ju levereras också. Det är där de tuffa besluten kommer in i bilden.
Kommunikation om varför man gör som man gör är A och O. Resultaten får sedan verifiera att de tuffa besluten är rätt.

{6984}: Låter som en klok strategi tycker jag.

Sen vore förstås bästa lösningen att locka hem Bäckström som lekkompis till Danielsson. Vi kunde väl ge honom halva löneutrymmet...

Vilka framspelningar han stod för i nattens NHL (4 st).

Auchinleck: Visst måste det levereras. Men det gäller ju oavsett vilka man väljer att ha i sitt lag.
Men om du ställer en erkänd BRA spelare som producerat i flera olika ligor mot en spelare som varit i laget länge men bara levererat "ok" så känns det som att valet är enkelt. Visst kan värvningen misslyckas, absolut. Men då gäller det att ha en SC som har fingertoppskänsla. Det har inte Bz. Han verkar vara en buffel som kör sin grej utan som helst konsekvensanalys. Han gick ut i media och totalsågade Sundlöv, men vad har han själv levererat när det gäller nyförvärv? Idel floppar.

{6984}: Sen inga chansningar i första och andra linan, där måste det finnas spelare som presterat på hög nivå. Sen kan förstås rangordningen ändras under säsongen men i utgångsläge måste det finnas två enheter med erfarenhet och klass. Talang och grovjobb i två enheter kompletterar och sedan råder förstås konkurrens om speltiden i de olika enhetern.

{6984}:
"Vi var ju i final förra året"-syndromet sitter djupt i kulturen på Sätraåsen. Gå på ett årsmöte och insup när nöjdhetskulturen levererar...

{8399}: Tar man in en ny spelare. Tex Palushaj eller Clark så finns det alltid en liten risk att de inte funkar i SHL. Så det är alltid en liten chansning.
Men det gäller att tränaren och SC'n har en tydlig bild över hur man vill spela och vilka spelartyper man vill ha på varje position. Tex. har man ambitionen att styra över motståndarnas uppspel till en sida. så skall den sidans forward vara duktig på att checka. Duktig defensivt (i offensiv zon) osv. Små detaljer som gör en helhet.

Auchinleck: Precis... Den fällan har de gått i många gånger...De var SÅ nöjda med förra säsongen istället för att satsa MER för att ta guldet.

KalleTeodor: Det bästa för Brynäs vore om Capitals vann Stanley Cup i år. Då kanske Bäckis skulle komma hem lite tidigare. Annars lär vi få vänta på honom ett par år till.

{6984}: Att behålla Palushaj måste vara högsta prio nu, han är den överlägset bästa kedjespelaren i dagens trupp.

Som ni är inne på är grundproblemet att BZ lägger massa pengar på kvantitet istället för kvalitet.

Det behövs en toppmålvakt (och en mv-tränare), fysiskt starka backar som kan komplettera t.ex Larsson & Boqvist och producerande forwards. Förhoppningsvis kan BZ värva ett par etablerade namn men också fynda i t.ex Allsvenskan. Sitter och kollar på poängligan den här säsongen och en hel del i topp 25 spelade i Allsvenskan så sent som förra säsongen.

Peja: jag tror det blir Markus Svensson dom mv och Stefan Persson som mv tränare. Så mycket rykten innan så brukar det vara relativt klart. Ingen källa bara min känsla. Hoppas palushaj stannar ett år till. Bygga en kedja runt honom och en runt Danielsson. Sen naturligtvis någon mer etablerad back utöver Lundgren som sägs vara klar.

{7057}: Tror inte det blir Stefan Persson. Bz verkar inte speciellt intresserad...

{6984}:
Gästrikelaget har det jobbigt i U16-slutspelet.

{6984}: Alla värvningar är ju osäkra på förhand men att hoppas på utveckling av en junior eller på att en spelare från HA skall leverera direkt är chansningar som jag inte vill se till toppformationerna.

Peja: Kan vi inte bara behålla nuvarande målvaktstränare? Han är en av de bästa sägs det.

Auchinleck: Det är väl iofs ganska bra att de unga Brynäsarna inte går alltför starkt. Vi får ju tampas mot dem i motståndarlagen om några säsonger. Vi lägger 10% av budgeten på att utveckla våra motståndare. ”Hela Sveriges hockeylag”...

{8399}: Baserat på vadå? Vilka målvakter har han utvecklat?

munkas: Du är lite fjantig för vi har en god del egenutvecklade i laget redan. De som inte kommer från Brynäs juniorleden har någon annan klubb utvecklat så det jämnar liksom ut sig.

Peja: Linus Fernström 😊

146-73 till Växjö hittills, räknat i antal skott. Vi är nära! 👍😉

{7057}: Fast Lundgren IN och Bertilsson UT, gör ju inte Brynäs till ett bättre lag.

Anders Berg: nej men man kan bygga ett lag som blir bättre än årets upplaga. Vi får se vad bz hittar. Jag dömer inte ut nästa års lag innan vi sett hur det ser ut när det är klart.

Skrubben: Många bra målisar

Anders Berg: Sån tur då att det räcker med Sunken ut och Lundgren in för att göra Brynäs till ett bättre lag....

Skrubben: Haha ja :) Skämt åsido, jag tror att Kolan Karlsson skulle kunna vara en bra värvning för Brynäs. Vet att han inte är allas "cup of tea" men tror laget skulle bli bättre av att få in honom istället för typ Fälth. Rutinerad och tung men ändå rätt bra i båda riktningarna.

« · 1884975 · »