1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741957 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Kanske dags för Sjödda att ta över

honken21: Lita inte alltför mkt på media i såna här fall, dom tjänar mer pengar på vinklade uttalanden.
Om det stämmer så är det osmidigt gjort, i sak mer intressant: att vara bra bakom ett extremt defensivr försvar i KHK är en sak, lite annorlunda i ett offensivt och mer spelförande lag SHL.
Honken håller ändå relativt hög klass och nu har BZ iaf satt ribban för vad vi kan och bör förvänta oss istället.

Huge: Den var rolig. Brynäs som offensivt och spelförande lag... :-)

{2064}:
Även kallad 377-hockey... 😆

Auchinleck: Om jag fattat det rätt så kommer HV att få 60 000 dollar för Felix och Brynäs får 180 000 dollar.

{2064}: Ja, jämfört med KHK så tycker jag att Brynäs är ett mer offensivt lag vars idé mer är att försöka föra matcherna via hög press på motståndaren än att backa hem så pass mkt som KHK gör.
Om du anser att den iakttagelsen är rolig så är det inte så mkt jag kan göra åt...

{8399}: så kontrakteringen av Fernström kostade 60 000 dollar. Plus lön och förlorade matcher. Finns pengar i föreningen...

Peja: Fast BZ har kanske i sak rätt (beroende på ambitionsnivån). Om han siktar på ett målvaktspar likt Lindbäck/Eriksson så är det klart att det inte finns utrymme för Honken.
Men helt klart är att Boförssarn satt sig själv på en lite för hög häst genom att komma med dessa klantiga uttalanden. Men det var inte första eller sista gången som de lär komma från honom heller tyvärr. Han borde hålla en lägre profil offentligt givet årets debacle.

Jag är mest orolig över vad fasen han gjorde där. Om han söker betydligt mer spets så skall han väl för sjutton inte åka och titta på Timrå - KHK !!
Om det är JJ eller Kellman han spanar in så kan jag inte se att någon av dem bidrar med spets, speciellt om det nu bara är 1-2 nya forwards som skall in givet att han säkrar Palushaj och någon av Clark/Ikonen.
Hoppas att det är Kinnvall eller någon annan av Timråtalangerna han spanar in för framtida syften.

Klantigt sagt av Bengtzén. Men det är precis detta vi kan vänta oss av honom, inte första gången han helt ofiltrerat yttrat sig om sina åsikter. Bra ibland, dåligt ibland. I grunden håller jag faktiskt med, Honken-kapitlet borde vara över vid det här laget. Och ja, Fernström håller inte heller.

För mig får Bengtzén en säsong till. Jag tror han vet var det brustit och vill göra allt för att vi ska få en bättre säsong nästa år. Det är min känsla i alla fall. De flesta här inne var nöjda med truppen inför säsongen och det är alldeles för lätt att snacka skit om den med facit i hand.

Huge: Detta funkar också:
Ja, jämfört med KHK så tycker jag att en betongmur är ett mer offensivt lag vars idé mer är att försöka föra matcherna via hög press på motståndaren än att backa hem så pass mkt som KHK gör.

{8399}: Så Bengtzén! Då var sista potatisen satt! Du ska nog söka ett nytt jobb... Så jävla onödiga ordval. Tycker Bengtzén borde vara jävligt mkt mera ödmjuk utifrån vad han själv presterat på sistone.

Att helt i onödan i princip håna en brynäslegend i media...(????) Hur mår Stefan egentligen...?

{5915}: Många pengar som sparats om Ersson fått några matcher tills Sandström blivit frisk.. Kanske lätt att vara efterklok men jävligt surt!

Brynäsgubbe: Bengtzen skall be om ursäkt det är det som gäller. Han hade kunnat säga att Honken inte är aktuell eller bara hållit käften. Att dissa Honken som pissar på Fernström är ju bara för patetiskt.
Honken skulle förmodligen prestera avsevärt bättre än den målis som Bengtzén kommer att hitta på hockeyns bakgård som ersättare till Fernström.

{8399}:

Är du säker på det?

Det bör väl vara den här säsongen som räknas som det fjärde året
i och med att han skrev kontrakt redan nu. Och om han spelar som
utlånad i HV nästa säsong. Då har det inte brukat räknas in som ett
av de år/säsonger som styr fördelningen.

Men om Brynäs "gav bort" det här året till HV (när det gäller
NHL-ersättningen). Då är det ju något de gjort upp i samband
med övergången. Men då räknar jag med att Brynäs fått pengar
av HV, för att kompenseras för detta.

Brynäs bör ju åtminstone ha avtalat sig till 75% av den här
säsongens NHL-pengar. Det vill säga 75% av 60 000 dollar
(45 000 dollar). Och sen kan ju det bli mer om fler än 10 spelare
går till NHL den här säsongen (vilket det oftast brukar bli).

Om Brynäs helt skulle gett bort det här "ersättningsåret" till HV.
Då är det en riktigt dålig affär.

Man hade ju förväntat sig mer av artikeln i Arbetarbladet än att
bara kopiera någon annans nyhet. Just såna här frågor hade man
förväntat sig att de försökt få fram svaren på (om NHL-ersättningen).

Huge: Hoppsan, där försvann benämningen "spelförande" också...
Brynäs av i år har inte alls haft samma press på motståndarna utan snarare backat hem för att locka upp motståndarna och få till spelvändningar djupt i mittzon.
Sjödda blev tvungen att justera utifrån förutsättningarna, inget konstigt i det.
Det kanske inte syntes lika tydligt via 377 ;-)
Men ja, KHK är ett extremt defensivt och tråkigt hockeylag.

Brynäsgubbe: De flesta, i alla fall jag, litade på att sportchefen visste vad han gjorde när han plockade in Caporusso, Larsson, Liljewall m.fl. Med ”facit i hand” vet jag att han chansade vilt. Gör han om det den här gången är risken stor att vi kvalspelar nästa säsong. Och givet hur årets kvalmatcher ser ut är i så fall risken överhängande att Bengtzen spelar ner mitt lag i Allsvenskan.

Brynäsgubbe: Håller helt och fullt med.
Framförallt på den biten ang truppen inför säsongen. Det var faktiskt inte många då som satt och hånade Bz genom att säga att det var en dålig/bedrövlig trupp. Alltid lätt med facit i hand.

För mig är Honken-uttalandet direkt patetiskt. Bedrövligt.
Honken är förvisso 39 år men i min bok både bättre och stabilare än texRautio och Fernström.
Sen att han vill ta in två yngre målvakter, det köper jag. Men att säga att Honken inte håller SHL och Brynäs-klass blir faktiskt i mina ögon patetiskt.
Honken har visat flera gånger om trots sin ålder att han är en förbaskat bra målvakt!

För mig får Bz också ytterligare en säsong på sig att bevisa. Nu känns det trots allt som han försöker bygga om ordentligt.
Jag måste ändå säga att hans största plump i media fortfarande är uttalandet om Sundlöv och hur illa han byggt truppen när han faktiskt inte ens själv kunde göra det bättre.
Visst vi var i final ifjol, men trots allt var det ju en klart mycket större bedrift av truppen att ta sig dit än vad truppen var bra, om ni förstår vad jag menar.

Enaranger: Nej jag är inte alls säker hur det blir med NHL ersättningen utan jag spekulerade och skrev också "om jag fattat rätt"..

Nä, orka!

Dags för mig att summera säsongen och jag börjar med en betraktelse:
Säsongen 2010-2011 åkte ett svårt skadedrabbat och ungt Brynäs ut kvarten mot Färjestad med 1-4 i matcher. Färjestad gick vidare och vann SM-Guld och av alla lag var Brynäs närmast att rubba Färjestad. Under slutspelet mönstrade Brynäs ett tiotal juniorer och förstaårsseniorer (Bl a Rödin, Järnkrok, Silfverberg, Bertilsson, Rhodin, Wennström, Larsson och Ekholm). Hur det gick följande år vet vi alla och jag återkommer till ämnet senare.

Inget snack om att säsongen varit en besvikelse och här kommer min lista över de viktigaste som gick fel.
- Melineffekten, värvningen av Melin blev en fullständig katastrof. För egen del så trodde jag att lagbygget hade tillräcklig stabilitet för att klara en övergång till ett annat ledarskap men jag hade fel, liksom Bengtzén. Jag har varit inne på det tidigare men jag tror att vad som gick snett var att Melin kom in och var nöjd. Nöjd med att vara tillbaka i Gävle, nöjd med att få coacha ett topplag. Detta innebar att uppstarten av säsongen kom för sent och med alldeles för låg energi.
- Jensens prestation. Jag tycker att Jensen är en modig spelare som alltid gör sig spelbar och vill ha puck. Det är bra och fina egenskaper och det ska ha han ha all cred för. Tyvärr så har hans spel inte levt upp till de krav som man måste ställa på en center i en första kedja. Framförallt så sprider han alldeles för mycket puckar och tar en för många felbeslut i egen zon.
- Boqvist skada vill jag också nämna. Vid sidan av Jensen är det Jesper som har förmågan att hålla i pucken och bygga upp spelet. Med honom borta fick vi problem med för lite puckinnehav och de problem som det leder till.
- Bengtzens värvningar, från en fjolårssäsong med många bra värvningar till en säsong som innehöll alldeles för många floppar så går det inte att komma ifrån att ett frågetecken har väckts ang framförallt Bengtzén strategi/kontinuitet. Jag hoppas att Bengtzén efter att ha mött Växjös lagbygge förstått att ”Karlskog -brunkare” inte är vad laget behöver. Tycker Alcén är ett utmärkt exempel på vad som krävs av spelare i 4:e linan. Dvs en i grunden skicklig spelare som omskolats till rollspelare och som har ett starkt klubbhjärta. Bengtzén har fortsatt förtroende från min sida men har en del att bevisa nästa säsong för att få förlängt. Tyvärr är ju hans kommentar om ”Honken” både klantig, djupt respektlös och visar på brist av förståelse för klubbens själ. Fy skäms!

Finns det då några ljuspunkter inför nästa säsong? Ja, det gör det ju. Jag tycker t ex att vi redan kan konstatera att de förvärv som redan är klara dels är bra för truppen och dels visar att Bengtzén kanske kalibrerat kompassen avseende värvnignar. Jag tänkte dock återkoppla till inledningen och lyfta fram tre unga spelare och en joker som skulle kunna vara grunden för ett nytt 2011/2012.
- Jesper Boqvist, anser jag redan nu vara en av SHLs skickligaste spelare när det kommer till kombinationen av fart, teknik och spelsinne. Om Jesper stannar, vilket jag tror och hoppas på, så tror jag på ett stort genombrott nästa år. Tyvärr så gör ju hans avsaknad av kilon/muskler att det är lite för lätt att avväpna honom och det är här förbättring måste ske. Ett bättre skott och starkare fysik är vad vi vill se för att han ska ta klivet upp till toppspelare nästa år. Min kandidat till nästa års "Silfverberg".
- Marcus Westfält, får mig att tänka på Calle Järnkrok. Marcus har en förmåga att hela tiden ta rätt beslut på banan precis som Calle. Westfälts övriga styrkor är väl framförallt fysiken och kampen medan Calle hade tekniken så det är ju på intet sätt kloner av varandra. Men mest utmärkande är ändå ”smartness” och det kan bära långt. Min kandidat för nästa års "Järnkrok"
- Alexander Bjurström, som var den som stod för mest energi och initiativ i sista matcherna, har bra ingredienser för att bli en riktigt bra spelare. Lite av ett minigenombrott som nog gett honom råg i ryggen och lite respekt internt inför nästa säsong. I mina ögon är han i samma ålder bättre än t ex Emil Molin och Emil Larsson och har alla förutsättningar för att bli en bra poänggörare nästa säsong. Min kandidat för nästa års "Larsson".

Min joker inför nästa säsong får bli lillebror Boqvist som har en skyhög potential men som behöver mer speltid och förtroende för att komma till sin rätt. Jag hoppas att Brynäs törs satsa på honom inför nästa säsong, annars lär det bli spel på andra sidan Atlanten. Mitt tips är att spela Adam tillsammans med Ryan då jag anser att det behövs en spelskicklig back vid hans sida för att inte fastna i egen zon och för att kunna utnyttja Adams speed i spelvändningar.

Tack för säsongen! Over and out!

Oerhört onödigt att slänga igen dörren på det viset som BZ gör. Jag tycker inte heller att Honken är ett förstahandsval som förstemålvakt. Men nu är ju ALLA broar rivna så länge BZ finns kvar. Att BZ är så omdömeslös oroar. Risken är väl också att han binder upp ett antal "boforsare" på långa kontrakt som ekonomiskt omöjliggör kvalitetsvärvningar även en tid efter att BZ lämnat Brynäs. Kanske bättre att sparka honom nu för att förhindra detta.

{8399}:

Här är en artikel från maj i fjol.
Och när Linus Söderström då hade skrivit på för NHL efter
förra säsongen. Då fördelades NHL-pengarna redan då
verkar det som. Fastän han blev utlånad till HV nu den
här säsongen (2017/2018). Och jag har sett exempel
på att det varit så tidigare också (så jag tror det stämmer).

Så då är det hur pengarna för den här säsongen ska fördelas
som är frågan. Om Brynäs släppte Felix till HV, utan att HV
behövde betala något. Då hoppas jag verkligen Brynäs såg
till att den här säsongens ersättning, från NHL, helt skulle
tillfalla Brynäs. Och i så fall får ju vi hela ersättningen.
Vilket på sätt och vis känns rättvist.

Vi kan i alla fall konstatera att det var bra för oss att Felix skrev på
för NHL redan nu. För vår del var det det bästa som kunde hända.
Hade han väntat till efter nästa säsong. Då hade det definitivt kostat
oss minst 60 000 dollar.

Om även Linus Ölund och Lucas Carlsson skriver på för NHL
(som i praktiken blir AHL) redan nu, efter den här säsongen.
Då får vi hoppas på att riktigt många spelare, även från andra
lag skriver på för NHL. För då ökar ju ersättningen ännu mer.

Vi kan då få minst 720 000 dollar för de tre (troligen ännu lite mer).
Beroende på dollarkurs så blir det då åtminstone ca 5,8 - 6 mkr.

Men ersättningen från NHL är ju ändå på tok för låg anser jag.

KalleTeodor: Håller med i mycket av det du skriver. Angående Adam Boqvist så hoppas jag verkligen att han stannar ett år till. Där har vi den "riktiga" ersättaren till Pudas som ju aldrig blev ersatt pga Larssons floppsäsong. Jag hoppas det är lockande för honom att få spela en A-lagssäsong med brorsan. Det kan vara enda chansen i deras karriärer att få spela tillsammans i seniorsammanhang.

{2064}: När jag skriver att vi är ett lag som, jämfört med KHK, försöker föra matcherna så betyder det samma sak som att vi vill vara ”spelförande”
Mao: det har inte försvunnit nån benämning öht, det är nog mer din läsförståelse som verkar ha försvunnit.
Att vi sen som du säger tvingats justera utifrån förutsättningarna stämmer men ändrar nog inte på grundidén om att vi ska vara ett spelförande lag, med mer normala förutsättningar sas.

Huge: Du tror inte att alla lag spelar efter sina förutsättningar då? Tror du att Ove Molins högsta önskan är att spela brunkarhockey med Karlskrona?

Sen "för" man inte matcherna via hög press. Man för matcherna när man själv har pucken, inte via sitt försvarsspel. Så lite roligt var iaf ditt inlägg.

Bengtzén nu får du ett år på dig att leverera sen är din tid ute hos oss.
Med oss så menar jag supportrar, sponsorer och hängivna fans.

När du försöker förminska en av klubbens ikoner som öppet berättar om sitt klubbhjärta för Bif mitt i brinnande kval, så undrar vi om DU förstår vad Brynäsandan är för något.

Att du i medvind står och spänner ut bröstet i media och syns till men sedan i motgång vara spårlöst försvunnen gör dig inte mycket till sportchef.

När dina år är slut i klubben kommer du snabbt att glömmas bort medan Johan "Honken" Holmqvist kommer att finnas kvar i alla Brynäsares hjärtan.

Lindström: Tror du verkligen att Bengtzén sitter och läser här?

En bra nyhet.
Det blir nu färre platser lediga för spelare i KHL till nästa säsong.

Enaranger: Vad är status på en sån som Linus Videll?

Ove Myling: Jo, alla spelar nog efter sina resp förutsättningar. Trodde du nåt annat?
Nä, Ove önskar förmodligen att få spela en mer offensiv hockey.
Och jo; för att så snabbt som möjligt få egen puckkontroll och sen kunna ”föra” spelet när man själv har pucken så använder man bl.a hög press som ett verktyg.
Men lite roligt var iaf ditt svar som, tyder på noll hockeykunskaper. Men det visste jag iofs redan...

Huge: Huge kan du inte hålla en normal diskussion utan att lägga in förminskade ord eller glåpord om någon som inte delar din uppfattning.
Tycker det är trevligt att kunna följa vad som skrivs om sitt lag och folks olika uppfattningar men att det ska vara så jävla hopplöst svårt att göra detta utan att förolämpa varandra är för mig en gåta.

Lindström: Är det någon här som hört SB uttalat sig på detta vis ?

Lindström: Mejla detta till honom

Huge: För oss utan läsförståelse, kan du utveckla ditt resonemang kring spelförande lag under "normala förutsättingar"?

{6984}: Det är helt kontroproduktivt att skriva något sådant till Bengtzén. Tills vidare är han sportchef och vi borde snarare uppmuntra honom att bygga ett bra lag. Sätt dig i hans situation, skulle du gå till jobbet med motivation och vilja att göra ditt bästa om du fick mail varje dag om hur värdelös du är? Bete er som vuxna nu, detta förväntar jag mig inte minst av en moderator på HS. Lämna skitsnacket till matchtrådarna.

{5915}: tacka idioterna som ringde och hotade Sandström.

Sen undrar man hur fan hv kan få 60k usd för någon som som spelat typ 10 matcher där.

Brynäsgubbe: jag tror tvärt om att det är viktigt att han får reaktioner. Hans klavertramp blir väl täta nu.

Makita: Fast det har ju blivit Huges modus operandi. Huge vore inte Huge utan tappra härskartekniksförsök. Det kanske kan ses som ett substitut till att han inte riktigt har koll på sakfrågorna längre. För oss som var med förr i tiden så finns minnen av att han faktiskt kunde komma med riktigt vettiga inlägg från gång till annan. Nu blir det mest som en ilsken katt i ett hörn....
Dags att komma ut därifrån och bli gamla goa Huge igen tycker jag. :-)

Brynäsgubbe: Vi skall alltså bara skriva snälla saker om BZ för annars blir han ledsen och gör ett ännu sämre jobb. Och detta i en klubb som säger sig vilja (åter) etablera sig i toppen. Tar man ett sådant jobb så får man nog räkna med kritik. Och efter denna säsong så finns definitivt anledning att rikta kritik mot sportchefen. Skulle det vara mer befogat med hans eget "skitsnack" om Honken i en av landets största tidningar?

{2064}: Absolut.
Jo, vi fick inga ”normala förutsättningar” sas för att vara mer spelförande än ex ett lag som KHK, iom den tunga starten som tvingade fram ett mer defensivt och icke spelförande spelsätt.
Det var väl inte så svårt att förstå?

{4783}: Har Brynäsfans hotat Felix Sandström? Är det omöjligt att spåra vem/vilka som gjort det?

Petrov: Du kan skriva vad fan du vill om honom här, jag tycker det bara är fel taktik att maila honom om hur värdelös ni tycker han är. Vem vill göra sitt bästa inför sådana människor?

{5915}: Har också missat detta. Ingen förtjänar hot oaktat om man är bra eller dålig eller i vilket sammanhang man är det. Hoppas någon spårar vederbörande så att denne ställs till svars. Kanske samma stolpskott som hotade domaren (Morgan) förra året och krävde tre poäng - i ett slutspel...

Huge: Men du tyckte ju citat "tycker jag att Brynäs är ett mer offensivt lag vars idé mer är att försöka föra matcherna" slut citat
Men nu är vi defensiva och och icke-spelförande.....
Hmm....
Nåja, jag släpper den.

Brynäsgubbe: Ser inte heller nån poäng med att fans som inte har hela bilden kräver spelare och ledares avgång. Många krävde Sundlövs avgång. Nån som tycker att det blev bättre?

Det är en annan sak att prata skit här, brynäsare emellan.

{5915}: det är vad jag har hört ska vara en av anledningarna till varför han ville bort. Sen är det nog inte första gången nåt sånt händer och det händer nog alla lag så det var säkert andra orsaker också.

Tycker iaf att hans övergång till hv känns helt onödig.

Huge: Tack för ditt vänliga svar.
Nej, man för spelet när man själv har pucken via uppbyggnadsspel och omställningar. Det kallas offensiv. När man inte har pucken spelar man defensiv, då kan man t exempel ha hög press eller ligga som en köttmur. 2 skilda begrepp som kan appliceras på de flesta lagidrotter.

Att säga att ett lag för spelet via sin defensiv är inte korrekt, eftersom defensivt spel handlar om att återerövra pucken från motståndaren. Man kan ju t ex inte säga följande om matchen igår; "Karlskrona förde spelet med sin köttmur", lika lite som man kan säga att "Brynäs förde matchserien mot Växjö med sitt presspel".

Fast för någon som tycker att Brynäs spelar en offensiv hockey som är defensiv och icke spelförande kanske ditt resonemang funkar. För dom som kan något om hockey, både proffsigt yrkesfolk som alla läktarcoacher (utom du), så är min förklaring den rätta.

{2064}: Ja, jag tycker fortfarande att Brynäs, jämfört med KHK, är ett mer offensivt lag vars idé är att försöka föra matcherna.
Att vi sen utifrån förutsättningarna med den tunga starten tvingades vara mer defensiva och mindre spelförande, ändrar väl inte på grundidén och ambitionen i vårt spelsätt: att vara ett spelförande lag.
Poängen i mitt resonemang är heller inte att påvisa skillnaden i spelsätt mellan Brynäs och KHK, utan att diskutera Honken. Jag tror att hans insatser i KHK har blivit lite upphaussade pga att han fått stor hjälp av bl.a deras defensiva taktik, och att det inte är så säkert att han skulle prestera lika bra bakom ett mer offensivt lag som Brynäs.

Huge:
Honken är givet förutsättningarna i Karlskrona rätt person på rätt plats.
Sen tänker jag att om vi skall jämföra oss med andra lag så är det bättre att sikta mot taket än golvet. Växjö har precis SPELAT ut oss. Det verkar som att BZ har sett det och tänker uppgradera till Brunkare 2.0.
Vi får se vad det blir av det.

« · 1886519 · »