1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741957 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Ove Myling: Tack för vänligt svar tillbaka.
Jo, det är klart att man kan försöka föra spelet via både offensiv och defensiv taktik.
Jag talar dock om skillnaden mellan hur Brynäs och i det här fallet KHK:s resp spelsätt kan rubriceras i dagligt tal. Och där tror jag att dom flesta skulle hävda att vi är ett lag som vill och försöker vara mer spelförande än vad KHK är.
För dom som har normal läsförståelse, även läktarcoacher, (utom du), så är det inte speciellt svårbegripligt.

Finns bilder på säsongens tifon samlade någonstans?

{5915}:

Bland det sjukaste jag hört. Det här är på en så pass amatörmässig nivå så man undrar vilka nybörjare det är som styr klubbens ekonomi.

Makita: Håller med. Verkar vara hopplöst svårt för många att inte kasta glåpord mot ex BZ eller förminska honom, därför att man inte delar hans uppfattning gällande värvningar osv.
Intressant att du bortser från att gnälla över denna grupp av skribenter men fokuserar på en enskild skribent som ibland bara svarar med samma mynt till de som förtjänar det...

{4783}: Tror att Felix ville ha ett miljöombyte, att i en lugnare omgivning kunna ladda om i ett annat lag och där han inte riskerade att bli lika påpassad av bl.a idiotiska Brynäs supportrar med noll folkvett, som tydligen visat sitt fula tryne via hot och andra barnsligheter.

Luleå förstärker:
Jesper Sellgren från Modo, Niklas Rubin, från Tingsryd, Fredrik Styrman från HV 71 och David Lindquist från Björklöven är klara.

{8399}: Luleå kommer på nedre halvan och värvar spelare för 3/4e linan. Är inte ett dugg imponerad och hade BZ gjort dessa värvningar hade jag blivit besviken.

{8399}: Sellgren tror jag kommer bli riktigt bra.

{8179}: Sellgren är en kanonvärvning, skulle tro att många I SHL ville ha honom. Rubin en mycket bra backup-keeper om inte annat.

Kent747Socker: det tänkte folk om Emil Larsson också :) sellgren är nog en bra värvning men styrman förstår jag inte riktigt.

Peja: Men alltså Fredrik Styrman

{4783}:

Sellgren skulle inte ta en ordinarie plats enligt mig med den backuppsättningen vi har idag. Bertilsson, Gunderson, Ersson, Carlsson, Kilström och Fälth är alla bättre spelare.

{4783}:

Har du sett någon officiell uppgift på att HV ska få hela ersättningen
för den senaste säsongen? Han har ju tillhört Brynäs ca 2/3 av den
här säsongen. Så Brynäs borde ju få åtminstone 2/3 av det här
fjärde årets ersättning. Om inte Brynäs och HV gjort upp om annat
vid övergången från Brynäs till HV.

Men jag har inte sett någon uppgift på att HV ska få hela ersättningen
för det här fjärde året. Och de borde inte få det. När det t.ex. gällde
J Johannson så fick väl vi ersättningen för alla 4 åren, fastän han
varit utlånad till Almtuna i ett par säsonger?

Kent747Socker: men vi har inte Bertilsson och Carlsson idag

Enaranger: jag vet inte faktiskt. Jag gick bara på vad några tidigare skribenter skrivit men ditt resonemang verkar logiskt

Kent747Socker: Sellgren skulle utan tvekan kunna ta Fälths eller Erssons plats. Har potential att bli bättre än Carlsson.

Huge: att det är ett gigantiskt fiasko med tränare o värvningar o konstiga uttalande KAN man inte kritisera någon annan än vår sportchef!!!! Han är ingen budbärare utan ansvarig för det sportsliga och att då INTE kritisera rätt person vore helt fel o väldigt fegt!

Makita: Håller med dig i det du skriver och det är likadant i alla Brynäsforum och grupper, mycket ilska och hat mellan personer och nedlåtande attityd som föder ännu mer aggression, fattar inte vad det har med att vara supporter till ett lag man älskar!

Stefan R 63: hur många liv har en sportchef egentligen? Hade en tränare gjort lika många misstag som bz hade denne fått sparken direkt. Bz dåliga nyförvärv, nedmontering av juniorer upp i a-laget och dessa grodor som ständigt slinker ur hans breda käft borde vara mer än nog för att kontraktet ska brytas. Någon som tror att hans uttalande om honken lockar andra hemvändare tillbaka?

Ja, det kostar pengar att sparka bz. Men se det som en investering. Ett år till och vi spelar i allsvenskan.

Brynäs börjar allt mer att likna det Modo som föll ned i allsvenskan för några år sedan. En annan klubb som glömde bort vad som gjort dom framgångsrika, nämligen juniorverksamheten, och istället förlitade sig på diverse brunkare och legoknektar.

Ove Myling: Att säga att ett lag för spelet via sin defensiv är inte korrekt, eftersom defensivt spel handlar om att återerövra pucken från motståndaren. Man kan ju t ex inte säga följande om matchen igår; "Karlskrona förde spelet med sin köttmur", lika lite som man kan säga att "Brynäs förde matchserien mot Växjö med sitt presspel".

Nu hoppar jag in. Jag tror att Huge har glömt bort ordet "styra spelet" när det gäller det defensiva. För det är just det ett lag önskar. Med rätt press och positionering så vill man styra, t ex tvinga motståndarna till felaktiga åkvägar, typ utsidan av backarna, skott utanför slottet mm.

Lesky: BZ påminner om Göran Persson, bufflig, kaxig och har aldrig fel!

Ove Myling: ”glömde bort vad som gjort dom framgångsrika, nämligen juniorverksamheten”

Skämtar du? Du får nog exemplifiera det påståendet förutom 2012 då.

KulaShaker: Skämtar du? Hur många svenska lag har fostrat fler hockeyspelare än Brynäs?

{5915}: Skellefteå......(jag vet, fasen oxå)

{2064}: Jag snackar spelare med kvalitet. Inte Styrman och co.

KulaShaker: Juniorverksamheten är sämre nu då?

Var ett jävla gnäll på Bengtzen här nu.

Det har spårat ut helt.

Jag kan hålla om att han gjort några beklagliga värvningar i år och uttalandet om Honken var korkat och onödigt. Men snälla nån, sansa er lite. Ge BZ chansen att lyckas med sommarens värvningar (ett bra och ett dåligt år har han)

Och för helvete - skicka inga brev!!!

Berge: Bengtzén och övriga har ju sina mailadresser utskrivna på den officiella hemsidan, så jag har svårt att se varför man ska uppmana att INTE maila. Sedan ska ju mail, likt meddelanden här, självklart följa någon slags vett&etikett men det är självklart.

Berge: Jag har mailat massor till Bengtzén även Sundlöv mailade jag mycket med under flera års tid.

För övrigt måste Carlsson och Ölund
ha dåliga/giriga rådgivare/agenter.

Lindblom var en nivå högre än dem
förra säsongen, jämfört vad de haft
den här säsongen. Ändå har Lindblom
tvingats harva (slösa bort) större delen
av säsongen i AHL.

Tror de då att det bästa för Carlsson
och Ölund blir att spela ett antal
säsonger i AHL? Lämnar man för
tidigt för att spela däröver. Då är
risken stor att man får slösa bort
en massa säsonger i AHL.

Om man däremot väntar någon säsong
extra med att åka över. Tills man etablerat
sig som en av de absoluta toppspelarna
i SHL. Med spel i landslaget och VM.
Ja då ökar ju chansen rejält att direkt
få spela i NHL, när man åker över.
Och det ger ju även totalt sett även
det bästa utfallet ekonomiskt för
både spelaren och agenten.

Jag tycker det är rent åt helvete att det
ska vara så billigt att plocka över spelare
för NHL, så att de kan ha en hel drös
med spelare i AHL.

Sen är det helt åt helvete med arrogansen
från NHL:s sida att de tydligen redan nu
tycks betrakta Carlsson och Ölund som
sina spelare. Fastän de inte har något
kontrakt med NHL än. Men fortfarande
har kontrakt och lön från den svenska
klubben fram till och med sista april.
Ska alltså Brynäs betala lön till spelare
för att de ska spela i AHL?

Säga vad man vill om salig Fagerlund.
Men jag tror inte han hade accepterat
den här arrogansen från NHL:s sida.

Det behövs en pamp som sätter hårt
mot hårt, när det gäller NHL.
Och gillar inte föräldrar/agenter/spelare
hårdare bestämmelser när det gäller
övergångar till NHL. Ja då får de väl
spola upp en is på tomten hemma
och försöka nå NHL den vägen.
I stället för att gå via spel i SHL.

{5915}: Tänkte mer på att de har fler NHL/KHL spelare än oss.

Berge: Skäll inte ut mig för det mannen, härinne spårar det mesta ut oftast så sansa dig lite själv och låt folk ha sina åsikter annars blir det bara vissa utvalda som får tycka ;)

Enaranger: Ännu sjukare att Sandström fick kontrakt. Kom från en HELT misslyckad säsong men blev ändå belönad för det. Visserligen bra för Brynäs med tanke på NHL-pengarna, men ur ett större perspektiv är detta inte bra för svensk hockey. Snart krävs det bara att man är i 20-årsåldern och knappt håller för SHL för att man ska få chansen i Nordamerika.

Enaranger: Dagens GD intervju med Ölund visar att han tappat fotfästet. Precis du skriver fick Lindvlom kriga för att ta en plats och han var topp 3 i SHL. Ölund är inte ens topp 70 (!!!!!!!) i SHLs poängliga trots att han fick spela med Palushaj stora delar av säsongen. Han har ingen spetskompetens som skulle göra att NHL lagen skulle lyfta upp honom. Har är liksom inte nägon Järnkrok utan snarare en lightversion av Johan Larsson.
Men det är klart, om lönenivån kvarstår men är i dollar istället så lycka till.

Enaranger:
Att harva runt plats 10 här hemma kanske inte är lika utvecklande?
De har nog koll på kontraktsläget därborta skall du se. Finns dessutom inget som säger att de inte kan spela i Elitserien inom kort igen.
Brynäs kan erbjuda bästa möjliga utvecklingsmiljö sen tar var och beslut efter eget huvud.
Chanserna ökar till spel i Brynäs längre om vi har ett spelande lag i toppen...
Brunklag nr 10 lockar inte.

Enaranger: Ja jag tycker också att det är tråkigt att spelarna sticker över så tidigt bara för att spela en meningslös säsong i AHL. Känns också som att många spelare idag inte känner någon tacksamhet för sverige och det arbete många föreningar lägger ner på att få fram bra spelare. Det är verkligen få förunnat att komma så långt som dom gör och dom gör det ju delvis på grund av andras engagemang och folk som betalar för att se hockey. Som du sa tror jag inte dom hade kommit så långt på att spola upp en egen is på tomten.

Varför kan inte fler komma hem och avsluta dom sista säsongerna i SHL? Tänk vad det skulle betyda både sportsligt och ekonomiskt för ligan och klubbarna. Kolla bara bröderna Sedin som förmodligen vars kontrakt går ut nu efter säsongen. Är det troligt att dom avslutar i Modo med nån säsong? Känns som att spelarna är så jäkla egotrippade. Förstår ju att man vill spela i den bästa ligan men har man gjort det i 17 säsonger kanske det inte är så spännande längre.

{2064}: Har dom?

{5915}: Japp, DIF har också många. Tänk på att det är runt 100 spelare däröver och de flesta kommer direkt från SHL.

{2064}: Djurgårn och Frölunda är känt men Skellefteås spelare brukar komma hem efter en halv säsong i Amerikat. Har svårt att tro att de har fler spelare utomlands.

{4783}: "Varför kan inte fler komma hem och avsluta dom sista säsongerna i SHL? Tänk vad det skulle betyda både sportsligt och ekonomiskt för ligan och klubbarna. "

Därför att egoism-tänket är mer utbrett än nånsin i dagens spelargeneration.

Leonardo: Ganska festligt att konstatera att de som förfäras över hårda omdömen om BZ ofta tycks vara de som använder hårdast ton med svordomar och nedlåtande tilltal på forumet. Svårt att leva som man lär kanske? :-)

{2064}: Sämre spelare har åkt över. Agenten har nog uppmanat honom att ta chansen och vem vet, en skada eller ytterligare en säsong som inte motsvarar förväntningarna och chansen kan vara borta.
Det är bättre han åker nu och tjänar lite pengar. Sen kommer han hem lite ödmjukare och uppskattar hemma miljön lite extra. Som Anton Rödin.
Om något som störde mig i intervjun i gd var att han var lite smickrad av att bli uppvaktad av andra SHL klubbar. Varför ens ta upp det?

Stefan R 63: Troligtvis är det väl så att Brynäs just nu ÄR Stefan Bengtzen.
Det är han som bestämmer - Inte styrelsen ! Allt tyder ju på det. Skulle vara jäkligt intressant att höra vad en frispråkare som Inge Hammström tucker om det som händer och sker.

Det låter ju inte jätte troligt att Palushaj kommer spela här nästa säsong. Han kommer få många bra erbjudanden.

Zzz: Egen magkänsla och sugen på ett once in a lifetime äventyr styr nog mkt. Plus pengarna.
Finns dessutom alltid en återförsäkring då återvändare som inte riktigt färgat in, blir lite övervärderade av sportcheferna i SHL.
Klandrar inte Ölund nämnvärt, så här funkar detofta idag...

Zzz: I stora drag vad står det?

Huge: Fast betänk att Ölund mest sannolikt kommer lyfta AHL-lön, dvs 70' dollar eller ca 584' kr. En månadslön på minst ca 49' hade han ju lätt kunnat få i SHL, så som någon skrev nedan, rent ekonomiskt är det ingen jättegrej att åka över, snarare tvärtom.

{5915}: Snabbt överslag, 12 mot Brynäs 10.

{2064}: Inte Bäckströmklass på så många, va?

« · 1886643 · »