1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Makita: Hänger i en del andra forum och skrattar gott när jag känner igen folks sätt att resonera. De är olika personer, olika namn, men samma retorik. Tänk vad jobbigt att vara så likriktad. Som en maskin som bara repeterar samma sak om och om igen.

Peja: Du förstår inte att det säger NÅGOT om man värvar en spelare med argumentet ”bra +/-”? En sportchef som hänvisar till den kanske sämsta, mest missvisande statistiken inom sporten som ett argument för att värva någon? Tycker du inte att det säger något om på vilken nivå resten av kunskapen ligger på?

Att kravbilden är så låg att man kan acceptera att personen som är ledare för det sportsliga inte har koll på sådana enkelheter är fascinerande. Tänk om man skulle ha så låg kravbild för chefer inom andra yrken?

Rodrigo: Eller så nämner BZ +/- eftersom han vet att gemene man känner till begreppet. Precis som tränarna oftast förenklar med ”vi måste åka mera skridskor...”.

Huge: dumma frågor? Om hur du ser på Bif säsong o bz säsong! ? Aha så det är dumma frågor? Svarslös?

Peja: Varför då inte presentera en lite djupare analys av spelaren och statsen till oss hockeynördar?

Stefan R 63: Det var inte DET jag avsåg med ”dumma frågor”. Scrolla tillbaka och följ konversationen så ser du förhoppningsvis vad jag menade.

{8302}: precis min tanke! Resonera och utveckla

Stefan R 63: SHL-Klubbar jagar Johannes Kinnwall efter succén i Timrå. FBK sägs ligga på hårdast. Morgondagens Brynäsare levererar.... (Ironi)

Peja: Varför skulle han det? Om han visste att +/- är korkat skulle han väl säga något annat? Typ att han har bra statistik (om han nu mot förmodan skulle ha djupare statistik). Folk fattar det med. Men visst, går att göra så med allt. Bengtzén kanske också menade att Honken är SHLs bästa målvakt när han sa att han inte är en SHL-målvakt?

Jag tror inte att någon som förstår hur korkat +/- är skulle använda det varken i kommunikation utåt eller inåt. Det är inte logiskt.

bradberry: jagar bz?

{8302}: Borde inte en hockeynörd isf och redan för längesen ha rotat fram dom statsen, i eget intresse sas?
Bara en tanke.
Som Peja helt riktigt påpekar: det är uppenbarligen bara menat som en summarisk och allmän bedömning av Lundgren som spelare, där plus/minus-argumentet har använts för enkelhetens skull sas.

bradberry: Kinnvall? Vi har ju Henrik Larsson i rollen som offensiv back under utveckling. 😉

Huge: Alla är inte statistiker och det är svårt att rota fram sådant bara sådär.

Riktigt kul att det ”uppenbarligen” är så för dig. Alltså Bengtzén kan ju säga i princip vad som helst och folk kommer ändå hitta andra förklaringar för det. Givetvis är det mest uppenbara att Bengtzén kollar på +/- när han värvar spelare. Givetvis hade han inte använt det som ett argument om han själv förstått att det varit korkat. Men du kanske tycker sådant som Ockhams rakkniv och logik är trams.

Jag går bara på det han säger och den mest logiska förklaringen är inte att han ljuger.

Även om Bengtzén rakt ut hade sagt ”Jag kollar på +/- när jag värvar spelare” hade du hittat en annan förklaring.

Man kanske borde börja tolka allt folk säger så det passar ens egna världsbild. Verkar skönt.

{8399}: Dialog, följa spelarens utveckling. Vara med och PÅVERKA spelarens utveckling och träningsupplägg, hela tiden med målsättningen att OM spelaren blir redo SKALL han tillbaka till Brynäs... Detta har Brynäs fullständigt tappat. Detta existerar inte idag och det gör att vår fina juniorverksamhet göder andra klubbar i minst lika stor utsträckning som Brynäs drar nytta av den.

Har jag fel? Dvs existerar denna dialog, detta samarbete...? Då är klubben usel...U S E L på att förmedla den bilden ut till fans och media. Blir allt mer frågande till vad som händer på Sätraåsen. Bäva månde...

bradberry: Vi vet ju förstås ingenting om det du skriver så det är int lönt att spekulera.

Angående Lundgren vår nye duktiga +/- spelare så skrivs en del positivt om honom här (från och med inlägg 9 på sidan) forum.whitelions.se/viewtopic.php?f=2&t=2642&start=30
En bra ersättare till Sundqvist (inte Bertilsson) känns det som.

{8302}: "Varför då inte presentera en lite djupare analys av spelaren och statsen till oss hockeynördar?"

Därför att syftet med korta pressmeddelanden/korta intervjuer aldrig är att göra en djupanalys. Det är en ytterst kort beskrivning vars innehåll bör vara begripligt för den breda massan.

Sedan är det ytterst beklagligt att inga Brynäsmedier producerar material för de mest inbitna, men det är en annan fråga.

Rodrigo: Du frågar varför BZ skulle prata på ett sätt som den breda massan förstår i kommentarer som är avsedda för den breda massan?

Du är uppenbarligen oerhört intresserad av statistik men du är verkligen inte representativ för den breda massan Brynäsfans. Att prata om +/- kan ha ett syfte om det har ett syfte för de som lyssnar/läser, svårare än så är det nog inte. Du övertolkar medvetet BZ kommentarer och drar stora slutsatser utifrån det.

Peja: klart som fan att Bengtzen nämner +/- för att han själv använt det. Att tro att han gör det för att den dumma pöbeln ska förstå honom, DET är att övertolka!

Stefan R 63: om inte Bz gjorde bort sig totalt när han sa adjö till JK förra året. Så borde han ju ha ”första tjing” på JK.
Om han har en plan för att få tillbaka spelare som utvecklats till bättre spelare.
Får verkligen hoppas på det, så inte ” våra spelare” går till andra klubbar utan att fått ett BRA bud att ta ställning till.

Om man tittar på hur laget ser ut just nu kan man börja oroa sig forwardsbesättningen. Bland backarna finns det ff utrymme för värvningar för att få det stabilt och löneutrymme (Fälth, sunken och Bertil ej blir kvar) Hoppas ändå in i det sista att Bertil stannar.
Forwards är det bara två platser kvar (om Paille kommer tillbaka).
Eller räknar Brynäs vissa spelare som juniorer det är fler som än två som skall in?
Det skulle behövas en Bäckis och Silfverberg för att få till spets på laget.

M1:
M2:

B1: Ryan Gunderson
B2: Marcus Ersson
B3: Henrik Larsson
B4: Lukas Kilström
B5: Simon Bertilsson
B6: Niclas Lundgren NY!
B7:
B8:

F1. Jacob Blomqvist
F2: Johan Alcén
F3: Jonathan Granström
F4: Samuel Asklöf
F5: Alexander Bjurström
F6: Jesper Boqvist
F7: Jesper Jensen
F8: Christopher Liljewall
F9: Daniel Paille
F10: Marcus Westfält
F11: Daniel Mannberg
F12: Ludvig Nilsson
F13: Nicklas Danielsson NY!
F14:
F15:

moment22: BZ sager att Lundgren är en "stark +/-spelare", inte att han specifikt har bra plus/minusstatistik. Hade han velat framhålla just L:s fina plus/minus så hade han väl isf pekat specifikt på siffrorna.
Rodrigo övertolkar det hela eftersom han är statistiknörd, svårare är det nog inte.
Personligen tolkar jag det som en allmän bedömning, att Lundgren är stark både framåt och bakåt (plus och minus) dvs en stark tvåvägsback, när han försöker ge en kort och summarisk bedömning av Lundgren som spelare.

Peja: Ja som moment22 säger är det ju verkligen att övertolka att han säger en sak men menar en annan. Jag tolkar att han menar det han säger vilket såklart är det mest logiska. Som sagt, hade han tyckt att +/- varit dumt hade han inte använt det på det ena eller andra sättet.

Huge: Vore ju heller inte fel om "statistiknördarna" kunde visa statistiskt belägg för att BZ värvar spelare utifrån +/- statistik. Ser t.ex att Caporusso var -21 i tyska ligan förra säsongen, Gunderson var -17 i KHL säsongen innan BZ hämtade honom tillbaka till Brynäs, Clark var -10 i Schweiz innan han kom till Brynäs. Så BZ verkar inte stirra sig blind på +/- när han värvar, direkt...

Rodrigo: Varför har BZ vid flertalet tillfällen tagit in spelare med katastrofal +/- om han tycker det är så himla viktigt?

Huge: Haha men herregud. Här snackar vi övertolkning.

”Personligen tolkar jag det som en allmän bedömning, att Lundgren är stark både framåt och bakåt ” ELLER, så menar han kanske hans +/-statistik rakt av som folk ALLTID gör när man nämner +/-.

Vad är det här ens att diskutera? Såklart menar han statistiken +/-, såklart är inte det en omskrivning för något annat.

Att det är jag som övertolkar är ju skrattretande. Jag tolkade det han skrivit rakt ut. Ni försöker hitta på andra meningar runtomkring det.

{8399}: ”Vi vet ju förstås ingenting om det du skriver så det är int lönt att spekulera.”

- Men då läste du kanske inte allt jag skrev...? Jag skrev att om jag har fel, att man verkligen för en dialog, följer och påverkar spelarens utveckling... Då har man inte lyckats förmedla detta viktiga arbete ut till fans, sponsorer och media... Å det är illa nog av en elitklubb som mer än något är i behov av positiva vindar, tillförsikt och framtidstro...

Peja: Jag fattar nada av vad som skrivs om avancerad statistik.
Men jag försöker förstå när man läst länkade artiklar som beskriver statistiken.
Ibland fattar man, ibland inte.
Men det är ett otroligt bra hjälpmedel när man ska djupanalysera en spelare.
Vad får man ut av spelaren?

Det är viktigt att kunna verktyget för att kunna få ut det vi gillar.

Bang for the buck.

Så att komma med uttrycket ”Boforsare” ger ju inget förtroende.

Men vi får hoppas att han inte skickar Brynäs ur SHL...

Peja: Det är vanligt att man gör skillnad på ”defensiva” och ”offensiva” spelare. Dvs att man tillåter en back ha dåligt +/- för att han producerar mycket. Det är en förklaring men kan givetvis inte säga något säkert. Jag gissar på att han ser rollfördelningar där vissa är defensiva och vissa offensiva helt enkelt.

{7981}: Det där är ett riktigt svagt lag. 11-14e plats kaliber skulle jag säga. Mycket jobb för Bengtzén framöver...

Brynäsgubbe: Om sportchefen inte byter ut 2-3 kontraktsbundna forwards mot bättre spelare talar inget för att vi gör en bättre säsong, snarare tvärtom. Och när man ser hur Timrå och Leksand är klart bättre än sitt SHL-motstånd, åtminstone spelmässigt, är perspektivet skrämmande.

Varför hänga upp sig på ett uttryck vi bara kan spekulera om när de flesta som följer SHL kan vara överens om att Lundgren på förhand är en bra värvning?

Om värvningen är bra/ok då ska man istället gnälla över uttalanden om den.

Bz har haft en bedrövlig säsong, men vi vet ju sett till hans track record att han kan bygga bra lag.

Rodrigo: Okej, har jag uppfattat det här rätt... När spelare bedöms bör man ha ett djupt statistiskt underlag, egna observationer är inte mycket värda. Men när BZ bedöms (typ hur relevant +/- är när han värvar spelare) behövs ingen statistik utan endast egna observationer?

Davey85: Egentligen skiter jag i hur BZ uttrycker sej OM han kunde fixa till ett slagkraftigt lag. Men när han inte fixar nåt av det är det svårt att inte reagera.

Rodrigo: "Såklart menar han statistiken +/-, såklart är inte det en omskrivning för något annat."

Inget är "Såklart", det är bara DIN tolkning.
Snarare: Såklart att BZ menar att Lundgren är en stark tvåvägsback, även om just formuleringen "en stark +/-spelare" kan tolkas som att BZ specifikt vill peka på Lundgrens fina plus/minusstatistik.
Återstår isf frågan: har BZ rätt eller fel om han säger att Lundgren har bra plus/minus?

Peja: Det är nog så enkelt som att Bz har olika personers förtroende. Mitt hade han förut, men inte längre.
Så hur man tolkar Bz beror på sitt förtroende.

Men han bör nog gå en kurs i att hantera media...

{5915}: Vad tycker du om värvningarna Danielsson och Lundgren?

Huge: Då kan man ju skriva ”tvåvägsback” rakt av vet du. Som sagt använder man sig inte av +/- i någon form av kommunikation om man vet att det är en usel statistik. Men du vägrar tro att han kollar på +/- även fast han skriver det rakt ut. Går inte att göra så mycket. Du kommer alltid att förändra saker runtomkring dig så det passar din världsbild. ”Bengtzén sa något korkat men han måste vara jättesmart på hockey så han menade egentligen såhär!”.

Att Lundgren har bra eller dålig +/- säger inte så mycket. Sök på internet så hittar du en del artiklar som förklarar varför det är en usel statistik. Det är rätt lätt att hitta. Även för sportchefer.

{5915}: Jag tror faktiskt inte att Bengtzen egentligen bryr sig så mycket om någon statistik, inte heller +/-. I det här fallet har han kanske kastat ett öga på just +/- för att det inte handlar om en poängspelare men i grunden är han en "gut feeling" sportchef, och det visar sig i hans resultat, ibland himmel, ibland pannkaka.

Brynäsgubbe: När man ser uppställningen blir det tydligt att det som ska in måste vara spets, iallafall framåt. Om jag inte minns fel så sa BZ att 6 nya skulle in, nu har vi fått in en. Blir lite oroad faktiskt, kan vara att laget blir sämre än årets.....

Davey85: Ja, det viktiga kring Lundgren måste ju ändå vara om han är en bra värvning eller inte. Om BZ sa rätt eller fel saker i pressmeddelandet är trots allt inte lika viktigt i sammanhanget.

Lundgren är ju inte särskilt svårbedömd. Smart och stabil defensiv spelare som säkerligen kommer att komplettera förslagsvis Boqvist på ett bra sätt.

Peja: Ja, där tycker man ju att fokus mest borde ligga.

Rodrigo: Var ju exakt vad BZ sa i artikeln också: vi får en stark tvåvägsback. Vilket var andemeningen i det han ville säga. BZ sa säkert nåt korkat inför inbitna statistiknördar som snöat in på hans plus/minussnack, siffror som egentligen kanske inte säger så mkt i sig.
För oss andra som hellre försöker se den helhetsbild som BZ försöker ge, är just siffrorna kanske inte det viktigaste utan vad BZ anser om Lundgren som spelare i allmänhet.

Nu tycker jag att ni har fel! 😁

Huge: Haha. Du gillar verkligen att hitta omskrivningar. Bengtzén kan verkligen säga vad som helst och du kommer tolka det så det passar din världsbild. Det är så löjligt.

Man nämner inte en spelares goda +/- om man inte känner att det spelar roll. En sportchef måste automatiskt vara jättesmart på hockey med sina fem års vetenskapliga utbildning inom hockeykunskap ju!!! Eller hur?

Honken: Så du är oroad över att BZ ännu inte värvat klart och bara hunnit ersätta 1 av de 6 som ev ska ersättas eller förlängas med?
Ja, serien startar ju nästa vecka och alla fönster är som bekant stängda, klart oroande....

Huge: Jag tolkar det som att han inte är oroad alls.

{5915}: Om vi räknar med att Paille (sorgligt slut) och man bryter Liljewalls kontrak och då finns fyra platser att fylla med spets. Nilsson och Mannberg vore det ologiskt att bryta med då de precis kritat på.
Hur räknar de Westfält junior eller som en i A-laget?

Huge: Var inte alls "exakt vad Bz sa". Det är din tolkning (som kan vara rätt eller fel). Försök att vara lite ärligare i ditt förhållande till sanningen.

Rodrigo: Ja, det förstår jag. Du fel-/övertolkade ju BZ så varför skulle du inte göra det även när det gäller vad Honken säger....

« · 1887326 · »