1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8399}: Spelare i andra SHL-lag borde Brynäs redan ha tillräckligt bra koll på efter en hel grundserie spelad. Bör ha varit Timråspelare de kollade på.

Rodrigo: Nä men man kickar inte en kille efter 7 matcher om det inte finns en väldigt bra anledning.

Sen detta om häxjakten:
Flockmentalitet är det inte. Att folk ifrågasätter Bz är inte konstigt efter hans agerande under säsong.
Jag brukar inte oja mig över personer eller prestationer.
Men en spelare som #94. Han är ju två äpplen hög. Han räcker inte till i det fysiska spelet.
Så vad han ska göra i Brynäs fattar jag inte.
Ludvig bör bli bra. Säkert ganska billig oxå.

Det viktigaste är att hitta spelare som ger mycket för lite pengar.
Det är där som Bz måste lyckas. Det är där gamla Brynäsare kan komma in.
De är oftast inte så högt värderade.

{6984}: logiken antar jag är att Hoken hade fungerat i krisläget på målvaktsposten som kom i vintras, men inte som en av två målvakter man vill satsa på inför kommande säsong.

Det är logiskt, även om jag personligen hade älskat att se Honken i Brynäs igen. Men sanningen är att han inte är i lämplig ålder för att skriva kontrakt med idag.

Peja: Då måste det ju bara ha varit usel scouting? (Om detta bara rörde sig om det sportsliga dvs) Hur mycket scoutar man ens sådana här spelare är frågan. Brynäs har väl inte ens någon anställd scout? Vad jag vet finns det hos DIF och VLH åtminstone.

Peja: Då kan det vara Didrik Strömberg, +17

{6984}: BZ sa väl att Honken inte håller för SHL, iaf inte i Brynäs.
Vilket borde tyda på att han har högre och mer långsiktiga ambitioner på målvaktssidan än att värva en 40-åring som rimligtvis är på väg att avsluta sin karriär.
Så nog fanns det logik i hans uttalande i det fallet, om man försöker se till det han vill säga, istf att hänga upp sig på att han gör ett klumpigt uttalande om en brynäsikon.

Rodrigo: Ja, uppenbarligen usel scouting av BZ. . Det är så pass stor skillnad med ligorna att det antagligen är ytterst få i hela DEL som skulle gå in och verkligen tillföra i SHL.

{8399}: Nej, när Bengtzén talar om +/- pratar han ju inte alls om det, det skulle vara att övertolka grovt!

Vi kuuunde inte låsa upp moooras försvar idag. Vi glömde nyckelharpan hemma i leksand!

{8399}: Timrå är allsvenskans bästa lag och de har många unga spelare, självklart finns det flera intressanta namn där.

Peja: bara för att vara säker att vi förstår varandra?

Du menar samma liga som det skramlades ihop 25 spelare ifrån som tog OS-silver?

Du menar att den ligan inte går att jämföra med SHL?

Peja: Ja, DEL känns överlag svår att scouta. Känns som en liga med höga toppar och låga dalar. Jag tänkte aldrig att Caporusso skulle gå in som någon starkt producerande spelare i SHL, snarare en drivande spelare i tredjekedjan som ändå kunde producera rätt okej siffror. Clarks siffror från DEL är mycket mer imponerande tex.

Berge: Kollar man på hur spelare producerar som har spelat i båda ligorna kan det vara rätt stora skillnader. Inte ovanligt att allsvenska lag värvar rätt poängstarka spelare från DEL.

Berge: Tyskland var en bra lagmaskin kryddat med några starka individuella spelare. Ett samspelt lag som slog ur underläge. Kolla på Müller när han spelar för Leksand nästa gång, han är en av tyska ligans bästa offensiva spelare. En bra hockeyspelare men aldrig spetskompetens i SHL.

Rodrigo: Jag är skeptisk till att värva från DEL. Det finns alldeles för många gamla, avdankade nordamerikaner där. En helt annan typ av hockey än SHL. Capurossos skridskoåkning stack säkert ut mycket där, men var inget särskilt i SHL. Tvivlar på att BZ gör samma misstag igen.

Huge: Med det sagt. Hur många av Bz's nyförvärv den här säsongen höll SHL nivå? Gjorde de Brynäs till ett mer slagkraftigt lag? Bz har flera gånger betonat den sk. "Boforsandan" och att det är såna karaktärer han vill ha in. Sen bestämmer han sig för att ta in Melin som huvudtränare? Vart finns den röda tråden? Borde han inte ha letat fram en tränare med Boforsanda i stället för en tränartyp som är marginellt mer aktiv än en skyltdocka?
Han tappar en spelare som Kinnvall till förmån för en vild chansning i Larsson 171 cm och 76 kg back? Är det att främja Brynäs ledstjärna med morgondagens Brynäsare? Kinnvall gjorde flera bra matcher under slutspelet förra våren och jag blev väldigt överraskad när han inte fick kontrakt.
Jag vill absolut inte se Honken i Brynäs. Men jag tycker ändå att han förtjänar respekt från Brynäshåll i allmänhet och Sportchefen i synnerhet.
Med andra ord. Ingen logik...

Peja: håller absolut med om att Bengtzen gjort många misstag denna säsong!
Men att det bara blivit sämre och sämre? Vi var i final ifjol!
Säg att det var överprestation eller vad ni vill, det var ändå final!
Tycker även att han tar tag i dom fel han gör. Är inte så säker på att sundlöf eller någon annan hade kickat en ny tränare efter endast 8 omgångar.
Har ju även sagt klart och tydligt i intervju i P4 att säsongen är ett misslyckande och att dom lär spetsa till det på alla positioner!
Har sett att många ifrågasätter Lundgren som ersättare för Bertilsson och man tycker att han absolut inte kan vara lika bra!
Men på vilka grunder då?
Ungefär lika bra poängstatistik(kanske tom lite bättre på Lundgren ) och bättre +/- så jag vet inte riktigt vad vi ska gå på? Kanske vem som är skadad eller utvisad mest???

Bukefalos2: Går det att jämföra Berra och Lundgren? Speciellt i +/-. Speltden lär diffa ganska rejält. Sen har säkert Lundgren många uppsidor, främst ur skadehistoriken. Men jag tycker att man ska passa sig att jämföra och prata om ersättare. Hur många i laget var direkta värvningar av Bz?

{6984}: Enligt mig gjorde Bengtzén 2 STORA misstag förra sillyn. Det var Melin och Liljewall. Melin var förmodligen ett panikbeslut när Colliton valde bort oss och då fanns det inte så många andra namn kvar. Liljewall var en lika stor gåta, i och med att Bengtzén kunnat följa honom på nära håll i SHL och trots det inte sett vilka enorma brister han har i sitt spel.

Övriga värvningar skulle jag ändå säga att tanken ändå var vettig från början. Pudas försvann och skulle ersättas med en liknande spelartyp. Larsson var grym i Allsvenskan och hade lika gärna kunnat dominera i SHL. Oerhört svårt att veta på förhand. Vem hade kunnat räkna ut att det var Emil Larsson som skulle dominera SHL och inte Henrik Larsson? Den sistnämnde var betydligt mer dominant i Allsvenskan.

Huge: Oj! Blir faktiskt förvånad hur man kan blunda för Bengtzens tillkortakommanden som du gör. Anmärkningsvärt...

Enligt mig så är de flesta här rena rama skiten. Vi blev utslagna i kvarten mot ett bättre lag, ett lag som som dominerade SHL. Rätt å rent blev vi utslagna. Jag har glömt det och laddar för nästa säsong. Vad bråkar ni om?

bradberry: Huge blundar för ALLT som kommer från Brynäshåll. Han tror att supporta ett lag bygger på att alltid vara nöjd med vad som görs. Han tror att ALLA i Brynäs är kunniga yrkesmän- kvinnor. Endast på grund av att de arbetar för Brynäs. Skulle Donald Trump bli nästa KLubbdirektör så skulle han försvara det med.

Det är så han fungerar, eller inte fungerar, beroende på hur man ser på saken.

micke: Ja vi åkte ur mot ett mycket bättre lag. Inte tu tal om det. Problemet ligger inte där. Problemet ligger i att Brynäs kunde gott och väl ha varit ett topp sex lag sett till den lönebudget Bz hade att förfoga över.

Men ett stort antal felsatsningar från hans sida gjorde att vi hamnade i det läget att vi åkte på seriens dominant redan i kvarten.

{6984}: Kan det vara så att det nu är en helt annan marknad än under säsongen ?

Forzzen: Givetvis är det en annan marknad nu än under säsongen. Men det var det ju efter förra säsongen med.

{6984}: har aldrig sagt att vi ska jämföra dom två rätt av. Jag menar bara att alla som jämför tar Lundgren som mycket sämre känns det som.
Men på vad? självklart är Lundgren en bra värvning, har spelat i landslag tagit guld med Växjö och spelade i 1:a femman med LHC.
Direkta värvningar av BZ, vad menar du? Till förra säsongen när det va final?
Och +/-är viktigt punkt

Bukefalos2: Ja visst är plus/minus viktigt. Men jag tvivlar på att Lundgren spelade lika mycket som Bertilsson. Och ju mer du är på isen desto mer påverkas du av den statistiken..
Personligen så tycker jag att Lundgren är ett spännande nyförvärv.

Stisse: "Det är faktiskt snudd på att jag får uppfattningen att Bengtzén försöker straffa ut sig, ett år innan hans kontrakt med klubben går ut."

Ingen som reagerar på det här? Otroligt skrämmande när en seriös lokalskribent reagerar på det här sättet.

{5915}: Nej då. Han är en onyanserad murvel som inte har koll alls... I alla fall om man ska se till Huges kriterier ;-)

{6984}: Ja Och vad jag vet så var väl inte honken påtänkt då utan han fick frågan under säs när inga andra än Fernström fanns till förfogande. Så att han inte är ett förstaval eller andra när marknaden är öppen kan jag förstå , tror inte Fernström är med på den listan.

{5915}: Helvete! Att man är brynäsare innebär inte att man måste köpa vad som helst. Media uppfattar att sportchefen vill straffa ut sej (= risk för nedflyttning). Vad gör Brynäs IF?

{6984}: Alright, kör på du. Skicka mail du om du tror att det gör saken bättre.

Spoiler: Det kommer det inte bli.

Brynäsgubbe: Nej troligen inte. Men då har jag i alla fall inte suttit med armarna i kors och sedan gnäller mig harmynt under säsongen som du har gjort sedan dag 1 här på HS.

Nej, +/- är fortfarande väldigt missvisande.

www.arcticicehockey.com/2014/6/5/5602668/why-plus-minus-is-the-worst-statistic-in-hockey

hockey-graphs.com/2016/11/01/behind-the-numbers-why-plusminus-is-the-worst-statistic-in-hockey-and-should-be-abolished/

Ingen seriös hockeystatistiker lägger ens ned någon som helst tanke på det.

Kan det säga något? Möjligtvis, men det finns alldeles för mycket faktorer runtomkring för att dra några som helst slutsatser från bara +/-.

Angående Lundgren vs. Bertilsson så har inte Lundgren varit lika produktiv (i spelet i sig, inte poängmässigt) som Bertilsson. Däremot har Bertilsson spelat hela säsongen med Gunderson vilket antagligen gjort att vilken back som helst fått ”dopade” siffror.

Peja: Capurosso hade -21 i DEL säsongen innan han kom till Brynäs, vad tänkte Bengtzen?

{6984}: Tja, du böhöver ju inte sitta och ljuga också medans du sitter där uppe på din moral high ground. Men om det gör dig gladare...

Rodrigo: Som jag skrivit tidigare så påverkas ALL statistik av vem/vilka spelaren i fråga har spelat med. Även rollen spelaren har påverkar mycket. Har du en spelare som alltid matchas mot motståndarnas bästa spelare så påverkas givetvis siffrorna negativt. Eller tvärt om. Det mest lysande exemplet är Månsson när han spelade med Bäckis. Hur det gick sedan efter att Bäckis lämnade för NHL vet vi alla.

Det intressanta just nu är hur Lundgren passar in i Brynäs spelstil/upplägg. Något vi inte vet nåt om idag för vi vet inte ens vem som skall styra skutan och hur spelstilen blir.

Brynäs befinner sig i ett ganska unikt läge just nu. Ett lag fyllt av spelare som bevisligen inte kommit upp i den nivå man hade säsongen 16/17. Man skyllde på Melin men sedan har man blandat kanoninsatser med rena katasrofinsatser.
Man står utan tränare. Utan en tydlig väg. Så hur ska Bz värva? Vilka spelartyper behövs för att passa den blivande tränarens spelfilosofi bäst?

Är det fortfarande Boforsanda som gäller? Trodde det var Brynäsanda Brynäs eftersträvar....inte Bofors.

Rodrigo: Jämför du Bertilsson med Lundgren jämför du KHL med SHL, dvs klar försämring.

{5915}: Stisse börjar påståendet med "snudd på". Det där påståendet är så klart en överdrift från hans sida för att belysa vilka snedsteg Bengtzén gjort senaste tiden. Men självklart skulle Bengtzén aldrig medvetet "straffa ut sig". Givetvis skulle han istället säga upp sig för att hitta ett annat sportchefsjobb. Om han medvetet gör dumma beslut kan han bara drömma om att hitta ett nytt jobb.

{6984}: Men skit i huge! Han vet inte mer än min morsa. Hur agerar vi riktiga brynäsare om sportchefen inte fungerar? Ska man tolka Stisse är det nåt exceptionellt som pågår.

{5915}: Löjligt skrivet av Stisse, BZ värvade ju förstås en sån som Nicklas Danielsson för att dra ner oss i skiten så mycket som möjligt...

{5915}: Tja, man får väl utgå från att Stisse sitter på information som han inte delar med sig. Jag menar han riskerar ju att bränna en hel del förtroende inom Brynäs om han skriver som han gör utan att ha något på fötterna. Han är ju inte känd för att sitta och hitta på saker.

Jag har själv hört från mina källor att Bz hänger löst. Fast det är som sagt var rykten och såna brukar man inte ta allt för mycket på allvar. Men i kombination med det Stisse skriver så vet man aldrig.

Bratwursten : Om det nu var Bz som värvade honom. Kanske var det Danielsson som var den drivande i den värvningen...

Hur kan det komma sig att man bland annat på hockeysverige.se
både mellan säsonger och under säsongen kan få läsa långa
skrivna intervjuer med brynässpelare? Men väldigt mer sällan
i GD/Arbetarbladet? Är allt alltid Brynäs fel? Eller är andra mer
på hugget med att jaga nyheter/intervjuer?

När det gäller Gefle IF så kan de väl till och med åka med och göra
reportage från träningsläger. Det känns som att fotboll hos många
journalister är "finkultur" och hockey är "fulkultur". Får man som
journalist bevaka fotboll så känner man sig som en i gänget bland
alla fotbollsreportrar det kryllar av i Aftonbladet och Expressen.
I höstas vill jag minnas att artiklarna om några av bortamatcherna
i CHL var sånt de kokat ihop från tv-sändningarna.

Hockey blir intressant att skriva om i Gävle när det gå riktigt bra
eller riktigt dåligt. Däremellan kan det vara rätt skralt. Och när det
går dåligt för Brynäs tas ofta motorsågen fram, medans det på sin
höjd blir bågfilen som tas fram när det går dåligt för Gefle IF.

Jag tycker förfallet av hockeybevakningen började när de slog
ihop Gefle Dagblads och Arbetarbladets sportredaktioner.
Efter det så fanns inget intresse av att konkurrera om den
bästa brynäsbevakningen. Men sammanslagningen innebar
ju att ägarna tjänade mer pengar på en sämre produkt.

Och numera ska ju tydligen journalister i tidningarna vara tv-stjärnor
också. Fastän de flesta inte alls passar för det. Hur många amatörmässiga
tv-intervjuer (om man kan kalla det så) har man inte tvingats genomlida på
GD/Arbetarbladet de senaste året, med en massa öh, äh, hm och annat
stakande. Som kan ta fem till tio minuter att se. Som hade tagit en minut
att läsa, om man i stället gjort en gammal hederlig artikel av det som var
relevant i stället.

{6984}: vaknat på fel sida?

Bara jag som inte jublar hejvilt åt att ge Niklas Danielsson ett 3 års kontrakt när han snart fyller 34 år när första säsongen börjar? Känns som en chansning, speciellt när han lär vara dyr också. Vi får verkligen hoppas att han får det att funka från start, annars kan det bli långa år mot slutet av hans kontrakt.
---
För övrigt, med Clarke, Sunken, Palushaj, Bertilsson som troligen lämnar, hade ni inte förväntat er att BZ skulle hitta någon form av ersättare?

Om dessa spelare ovan lämnar blir det väl en dryg miljon i månaden ledigt att betala i lön till nya spelare?

Så att försvara BZ med att han skulle ha värvat Danielsson är ju märkligt, när han endast ersätter andra pjäser som försvinner.

Personligen skulle jag hellre haft Palushaj kvar än att få en hem en Danielsson på dekis som ingen har en aning om vad han kommer prestera i SHL i vinter och kommande år.

Att han spelade i Brynäs för 13 år sedan är väl kanske en liten liten tröst i sammanhanget :-)

Lesky:
Vem skall träna laget?

{5915}: Bertilsson går inte att ersätta så klart, han var ju seriens bästa back och för bra för SHL. Tror Bertilsson måste ersättas av flera nyförvärv så att istiden kan fördelas jämnare. Lundgren är ett riktigt bra nyförvärv, bra defensiva backar är en bristvara i SHL. Bra värvning av Bengtzén!

Auchinleck: Munkas, mylingen, Powerfade, Mittzon, Stefan R 63.....
Bara att välja nån av dessa ”tränare”, dom har ju alltid idéer och råd till våra nuvarande tränare och vet som bekant bäst när det gäller hur laget istället bör tränas och coachas.
Naturligtvis hemifrån soffan och utan nån kunskap eller erfarenhet av att själv träna och leda ett elitlag i hockey. Onödigt att anställa nåt nytt utifrån när expertisen redan finns härinne. Klart billigare också, så varför gå över ån efter vatten?😀

« · 1887601 · »