1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741514 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Pettisbif: "reklamfria dräkter(som upprör Gävlebor som i protest ej går på matcher, vilket i sin tur gör att vi ej har ekonomi för klass spelare".

haha så du var den enda som kunde förutse detta innan säsongen började? Skulle nog tro att du var lika glad som alla andra fans när nyheten kom.

Skrubben:faktiskt inte.. för stora förändringar inom den svenska traditionella ishockeyn visste jag kommer få sej en smäll på käften. Det går inte att gå in i ringen emot mike tyson om du heter nasse i nalle puh. Det finns ett liknade scenario under säsongen då Pavel Brendl spelade här. Vi skulle vara ishockeyns svar på Real Madrid.. stor satsa på en bred trupp för att sen vila bärande spelare som man då trodde skulle må bra utav det i längden. Hur den säsongen slutade vet vi ju alla. Och med vilka följder sen.. katastrofaö ekonomi i ett par år framåt. Detta liknar det som skedde då. Man tar på sej en alltför stor kostym i tanke på att det ska bli bättre och gynna föreningen - Dock ser jag bara likheter med Brendl säsongen hittills. Rätta mig om jag har fel..

Pettisbif: nu har jag inte tid längre. Jag ska dra mitt strå till stacken och heja fram vårat lag till 3 pinnar! Morsning

Pettisbif:Kanske det blir seger idag trots allt... ingen Sunkan och Granis på bänken! Wiiihoo

FBK har värvat Rajala
Djurgården landar nog Mårtensson
Brynäs IF ger pengar till Kenya( vilket är grymt storhjärtat) men vari ligger prioriteringarna?

Powerfade: "Ömma tår? Ja, jag har ju verkligen öst ur mig påopp på spelare och ledare under den här tunga perioden."

Nu var det ju inte bara påhopp och raljerande jag vände mig emot, utan även gnäll.
Så det är väl isf DEN kategorin av trista saker som du tyvärr förknippas med.
Kanske inte så konstig när du växt upp nära gnällbältets huvudstad...   ;-)

Huge: Zzzzz

Petri Kontiola? Försökte pröva lyckan på andra sidan atlanten men det har inte gått något vidare för han. 0 poäng på 11 matcher i AHL. Men det är en spelare som skulle producera fina siffror i SHL men säkert för dyr så glöm att jag skrev detta....

Huge:

Hmmm gnälls det alltså över att det gnälls? Antar att din långa exil inte gjort någon större nytta. ;)

En lika bra insats ikväll som den mot Frölunda och vi har goda chanser på 3 poäng.
Äntligen verkar spelarna ha insett det man gjorde i seriens början: att jobba stenhårt i varje byte. Vilket också gav resultat. Vi var hetast i serien men sen började man av lättja(?) och självsäkerhet att främst på individnivå småfuska i vissa moment och vips så började förlusterna rada upp sig och självförtroendet drog som en avlöning.
Bertilsson egna ord om att han i vissa matcher mest gled omkring, är väl ett talande bevis om ngt för att det inte handlat om nåt myteri i omklädningsrummet (som Nyström med säkerhet påstått) eller att spelarna inte lyssnat på TJ.
Ett lag som uppenbarligen lyssnade på sin tränare i de 7 vinstmatcherna kan knappast ha tappat hörseln och vägrat i påföljande 7 matcher, bara för att det gått trögt och vissa saker inte funkat.

För övrigt har jag förgäves letat i Puckens blogg efter det han lovat att återkomma om: Hammarströms avsked på grått papper.
Forts följer...

Johan Norrström: Ja, gnällarna gnäller förutom sitt vanliga gnäll även över att man gnäller på dom.
Exil ibland är nåt man får ta, kostar att ligga på topp...   :-)

Redigerad kommentar

Huge:

Verkar givande. Förväntas någon av de striderna parterna att gå vinnande ur diskussionen?

Pettisbif: Ekonomiskt sett ska det här gynna Brynäs. Fråga mig inte hur, jag är ingen marknadsekonom, men enligt Hans-Göran Karlsson har man ökat intäkterna till denna säsong. Alltså finns det ju inga nackdelar med nya sponsorstrukturen, förutom om man tror på teorin att detta "retar upp" gävleborna.

Tråkigt för Sunken. Men med en ersättare kan vi kanske få ordning på försvaret. Viktiga beslut som väntar för Bengtzén

"kommer givetvis att se över situationen där vi nu har två långtidsskador i truppen om hur vi ska gå vidare."

Arell på lån fr FBK resten av säsongen? Kan det vara en rimlig förväntan?

Värvades t Bik av Bz, har varit på g t Brynäs förut

Det som talar emot är väl att han har kontrakt nästa år

Har velat se Sami Lepistö i Brynäs under 4år nu, men den chansen är nog lika med 0, önsketänkande inför nästa säsong kanske

Pettisbif: Fast du vet ju inte mycket om spelarmarknaden eller?

Pettisbif:

I det här läget är det knappast någon som förväntar sig några underverk från Bengtzen. Finner det inte alls otroligt att Nörstebö ersätter Sunken exempelvis.

Carl Lejonkräk: Varför skulle han inte kunna det? Mycket av det lediga på spelarmarknaden finns ju tillgängligt på EP.

Johan Norrström:" I det här läget är det knappast någon som förväntar sig några underverk från Bengtzen. Finner det inte alls otroligt att Nörstebö ersätter Sunken exempelvis."

Ja, herregud...

För två år sedan hade Bif 20 miljoner att tillgå. Tar vi sedan minus budgeterat underskott på den budgeten som man prickade så är vi nere i 16 miljoner ca. Årets budget är ett underskott på ca 5 miljoner. Då är vi nere på 11 miljoner. Minus publikt underskott så borde BIF ha några miljoner kvar att leka med. Då har vi inte räknat med eventuella sponsortillskott som kanske tillkommer när man vänder sig till dem och frågar om de vill bidraga.

Jag hoppas att sportchefen och T.J satsar på Westlund som ersättare för "Sunkan".

Sedan är jag naiv nog att tro och hoppas på Lander som ersättare för Ollas.

Kahn: Brynäs överskott kommer från två delar: SM-guldet och sparpaketet efter 2008. Tveksamt om vi har råd med det andra om vi vill uppnå det första. Och det första lär dröja ett tag. Med andra ord så bör Brynäs hålla jäkligt hårt i det överskott man har kvar. Svårt att göra vinst på ishockey uppe i Gävle.

Kahn: Ja, det funkar kanske så länge de övriga backarna är skadefria men hur lång tid tror du det tar innan typ Bertil måste vila några matcher? Stabilt med Nörstebö och Westlund inne som 3:e backpar... Det känns nästan som att den ekonomiska situationen hos Brynäs kontra övriga SHL-lag är som att jämföra GIF med Malmö i allsvenskan. Sån jävla skillnad är det inte! Katastrof om inte Sunken ersätts!

munkas: Mitt i  prick!

Jajjen: Problemet är väl också att kansliet är uppe i ungefär samma storlek som innan 2008. Dvs. man har byggt upp organisationen, med rätta, efter guldet och inte räknat med den nedgång som kom som en rekyl. Problemet nu med Unicef kampanj och allt good citizen arbete med kommunen är att det kräver personal. Personal man inte har råd med när publiksiffrorna sviker. När publiksiffrorna sviker så kommer också sponsorerna börja dra öronen åt sig. Gäller att komma ut ur din nedgående spiralen.
Ett par starka nyförvärv och ett bra slutspel, ja, det kan göra skillnad för Brynäs framtid de kommande 2-3 åren.

Tro det eller ej men minskningen av kontorets storlek är fortlöpande och ett krav från revisorerna.

Kahn:

Inget revisorerna kan kräva, möjligtvis rekommendera

tjugo8: Fråga HGK så får du se.

Kahn:

I Brynäs ekonomiska situation kan inte en revisor kräva att just tjänstemannaantalet ska minskas av HGK

Det styrelsens eller årsmötets uppgift

tjugo8:
Tror eg det är samma sak. Kanske bara en semantisk skillnad. ordet "kräva".

Vet inte ur det funkar i bolag, men i förening så är det väl eg revisorerna som granskar räkenskaper och verksamheten och föreslår tillstyrkande av ansvarsfrihet för styrelsen. Så i viss mån kan man nog säga att revisorerna kan besluta sånt. Sen gäller det ju ekonomin i sin helhet och verkamhet/beslutuppföljnngen i sin helhet. Normalt sett inte vem som bör sägas upp etc

Men visst kan revisorerna ha åsikter som man kan känna sig tvungen att följa, men då ger antagligen styrelsen/årsmötet direktör eller annan i uppdrag att utföra åtgärden. Då kanske inte revisorerna "krävt" åtgärden....

tjugo8: Eller ja, det är HGKs uppgift som VD att löpande anpassa organsitionen efter behov ("rätta mun efter matsäck".)

Tommy: Visst fan glömde tippa...Jobbar ju ikväll igen så det blir seger. 1-2....

Huss:

Förstår inte

Är vi oense?

Skrubben: Håller med! Säkert dyr men vad fan, jobba på nu Bengan!

Revisorerna har under en längre tid ansett att antalet personal är för stort, och undrat vad vissa arbetar med på kontoret. Revisorerna kommer fortlöpande under räkenskapsåret med åsikter till företaget/föreningen man reviderar. Mitt ord för detta är kräva.

Kahn:

Mina ord är anse/ha åsikter

Det du beskriver låter som en Controllers uppgift, men det är inte det du avser utan du avser de externa revisorerna?

I företag som inte är på obestånd o har "ordning på papperen" är min erfarenhet att externa revisorer har kontakt m organisationen en (efter räkenskapsåret), max två ggr/år

Kahn:

Jo ibland kan det vara trångt vid kaffeautomaten på kansliet. :)

Redigerad kommentar

Det är min farbror som är revisorn. Själv har jag gått ekonomiska programmet.

Kahn: utan källa så är det där bara bullshit och det är bara pinsamt att skräpet sprids. Jag tror du har missuppfattat vad det är revisorer gör. Jamenar, har du ens läst verksamhetsberättelsen? I den står inget om det du påstår, vilket det ska göra om det nu stämde.

Det är inte revisorer som sätter budget. Det är inte revisorer som sköter verksamheten.

Kahn: om det nu är din farbror som är revisor, varför står det då andra namn i senaste verksamhetsberättelsen som går att läsa här: cdn2.shl.se/files/BIF/Dokument/BrynsIFarsredovisning2013050120140430_low.pdf

Det är Lily Holgersson och en till som är revisorerna. Håller revisorerna alltid käft?

Kahn: Jaså det är Lily Holgersson som är en av revisorerna? Märkligt att det står annat namn i verksamhetsberättelsen. Den andre personen, är det din farbror då eller?
För att besvara din andra fråga, ja. De har, enligt god revisorsed, tystnadsplikt.
www.revisorsnamnden.se/rn/for_revisorer/ansvar_och_uppgifter/tystnadsplikt.html

Jag gör ett försök att föra tillbaka forumet till ishockey. skönt att vi äntligen tycks ha en förstakedja som har börjat leverera.

Kahn: Nä, en revisor får väl ha synpunkter på verksamheten, som vilken privatperson eller läktarcoach som helst.
Men i sin yrkesroll och anställd av föreningen så vete fan om han har nåt med personalstyrkans storlek eller vad dom ev jobbar med att göra?

Minns jag så jävla fel från senaste årsmötet?

Kahn: varför hålla på och sprida detta skitsnack om Brynäs? Vad är ditt motiv?

Skulle någon vilja BIF illa och inneha seriebiljett sedan man var sju år gammal?

Kahn: genom att hitta på och sprida falska rykten så förstör du för föreningen. Spekulationer är en sak men rena lögner är allvarligt. Du underminerar en hel organisations verksamhet och trovärdighet.

« · 1639131 · »