1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743487 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
70 Rodrigues: Visst hade jag hellre sett en bättre målvakt men jag känner mig ganska nöjd med Karhu faktiskt. Jag var mer orolig inför den här säsongen så det vore att hyckla om jag skriver nåt om att jag INTE vill ha Korhonen...

Ibland så stirrar man sig blind på namnen... Hur gick det för Linköpings "superkeeper" Chechmanek? Våran "noname" kristan var ju klasser bättre... När det gäller målvakter så har jag ganska gott förtroende i Sundlöv.

JanT: "Imponerar inte på mig. Finnen ser intressant ut, men i övrigt gubbar för 3/4-linor. Håller Pihl klassen?"

Pihl kommer nog inte att briljera men han är gott och väl en back som lätt skulle kunna spela i Brynäs första backpar...

Vad gäller Linköping så tror jag ändå att man byter ner sig i Holmqvist/Pihl affären. Finnen kommer nog säkert att leverera en del, men LHC har ju lite att ersätta med...

Mikko Luoma
Tomas Vlasak
Ulf Söderström

Alla tre elitseriemässiga spelare...

Peja: Tydligen bra nog för att SM-finalisten ska värva honom iaf!

GävleLasse: Frågan är väl vilket mått han skulle hålla? Hade hellre sett att Sundlöv hade värvat en målvakt av högre klass, typ Lasak eller Hurme. Är du nöjd om Korhonen signar?

70 Rodrigues: Inte en chans att Carlsson "lätt skulle peta" Gynge. Carlsson har aldrig spelat lika bra som Gynge gjorde i allsvenskan förra säsongen, även om hans siffror från 06/07 imponerar eftersom han spelade i seriens bästa kedja.

Är övertygad om att Carlsson och Zachrisson lätt skulle peta killar som Gynge och Karlsson och kanske tom Hermansson. Vahalahti är en riktigt kanonvärvning, att Pihl håller är jag övertygad om, han skulle ta plats i Brynäs.

70 Rodrigues: absolut inte.. i alla fall inte rakt ut. men det är ändå ganska intressant att det var många som hellre behållit Korhonen inför den här säsongen. Nu är han enligt ryktet på väg tillbaka men då håller han inte måttet. Lite komiskt..

70 Rodrigues: Apropå målvaktspar för SM-Guld; Vad säger du om Heino/Gustavsson i FBK??? Ser knappast ut som om de båda uppfyller dina kriterier....

Där väljer jag Sperrle/Korhonen alla dar i veckan.

Varför denna ständiga respekt för våra motståndare. Ibland verkar det som om deras värvningar är av ständig världsklass....

JanT: Nä, inget imponerar ju på dig om dom inte spelar i Brynäs vill säga, för i Brynäs kan det spela vilken sopa som helst men ändå bli försvarad i vått och torrt.

mattiaskarlgren:

Ja, tanken är god.
Sedan har vi en viss konkurrens om GULD-målvakterna i världen. Inte helt enkelt att signa en yngre målvakt som vinner GULD på beställning.
Men, men...

Det handlar mycket om att höa lägstanivån i laget.
Backarna är den svagaste punkten.
Därefter bristen på någon/några "Peter Nordström/Holmström/Wernblom-spelare" som kan jobba in puckarna i mål trots uppvaktning från elaka backar...
Ja, och så en målvakt som står på huvudet i ett slutspel...

Ankan - kedjan är inte starkare än dess svagaste länk

70 Rodrigues: Imponerar inte på mig. Finnen ser intressant ut, men i övrigt gubbar för 3/4-linor. Håller Pihl klassen?

GävleLasse: Är det någon som har kallat Korhonen för en sopa?

Sex nya klara för LHC

Om två och en halv timme presenterar Linköpings HC ett flertal nyförvärv inför kommande säsong. Men Corren kan avslöja namnen redan nu.

Backen Andreas Pihl återkommer efter ett år i österrikiska Salzburg, forwarden Ville Vahalahti hämtas från finska TPS Åbo, Mattias Carlsson och Patrik Zachrisson värvas från allsvenska Rögle och Martin Ylven-Laumann ochj Christian Engstrand flyttas upp från klubbens framgångsrika juniorlag.

Det är även klart att trion Ulf Söderström, Martin Samuelsson och Tomas Vlasak inte erbjuds nya kontrakt.

Sedan tidigare har LHC gjort klart med Sebastian Lauritzen från Bofors.

rackham: Jag menade iofs bara att det är bättre att Brynäs satsar på en yngre målvakt än Korhonen som är 32 år och inte är bättre än den vi redan har. Satsa för ett guld istället för kvalserien..

bradberry:

Ja, om Korhonen är för gammal då har inte bara Brynäs problem...

Ankan - ättestupan eller generationsväxling

mattiaskarlgren: I fallet Spets håller jag med dig.

32 är ingen ålder för en målvakt.

Sen har vi ju Lindbäck som är på gång.

Brynäs utmaning de kommande åren blir att klara av en generationsväxling som jag tror kommer att inledas på allvar efter nästa säsong. Då måste man väl säga att klubben i det avseendet har ganska bra ambitioner med att satsa på en ung stomme.

bradberry: Visst har Frölunda mer pengar förvisso MEN det jag menar är att om en spelare kanske inte gör sin bästa säsong och tyvärr är lite till åren så brukar dom ej få nya kontrakt eller så försöker klubben göra sig av med honom, titta på Brynäs.. Lind, Sjödin, Molin, Dackell och nu Korhonen.. Visst Sjödda och Dacke är väl dom som är bäst av dessa, men varför hela tiden ge kontrakt till "äldre" spelare bara för att dom gjort så mycket för Brynäs. det är väl ändå på isen dom ska prestera.. Samma med Spets, visst jag gillar honom men han har ju åstakommit NOLL så varför ens prata om en fortsättning, han är en rollspelare, visst men vafan vi kan ju inte hålla på med att försöka år efter år att BARA komma till kvartsfinal. Frölunda, Färjestad, Hv osv har en målsättning att ta sig till Final och vinna SM-guld, det har Brynäs också men med spelarmaterialet så kommer Brynäs inte komma dit dom närmsta 5-6 åren, bara att inse.

Angående Korhonen så är det rätt intressant...

När han lämnade för ett år sedan var det mycket pip och gnäll, och samma visa när han kommer tillbaka. Korhonen kanske inte är en världsmålvakt, men ej heller någon sopa...

70 Rodrigues: "Grannes gräsmatta" kommer alltid att vara grönare

Bissett19: Varse lär vi bli!

70 Rodrigues: Det har ju ryktas om att FBK ska satsa på Heino som förstekeeper.
HV lär nog få hem Liv igen,och då ser det bra ut för dem.

Vad gäller Frölundas Ahonen är jag mer tveksam,petad av österrikaren Brückler i Blues o reserv bakom Riksman i slutspelet för Jokerit sen denne varit skadad o kommit tillbaka lagom till play offs.Men dem har ju Gistedt som är mycket bra o lovande.

Vi lär bli varse hur det blir,men alltid kul att spekulera lite:)

Bissett19: Hv kommer att förstärka likaså FBK, och tappar MoDo Krizan så lär dom skaffa en fullgod ersättare. Ahonen i Frölunda är också en bättre målvakt än både Korhonen och Sperrle.

70 Rodrigues:

Dom vet då nånting som inte vi vet uppenbarligen.

70 Rodrigues: Det är klart jag inte vet men de flesta lag har ju fyllt upp på målvaktssidan.O bäst förspänt tycker jag Modo(Krizan) o Moras (Pitt) har där.Sen ser det rätt jämt ut tycker jag.

mattias - 74: Tydligen enligt Aftonbladet iaf:

Brynäs samtliga nyförvärv
Markus Korhonen, mv, Malmö
Niclas Andersén, b, Leksand
Markus Kankaanperä, b, Jokerit
Juuso Hietanen, b, HPK Hämeenlinna
Alexander Sundström, f, Björklöven
Pavel Brendl, f, Mora

70 Rodrigues:

Är Andersen klar för er eller ??

Se länk

Bissett19: Sen vet du väl inte vad dom andra klubbarna kommer att värva?

Bissett19: Nej, det vet jag också, men det krävs en bra målvakt för att gå långt i ett slutspel, och Korhonen och Sperrle är inte så bra målvakter!

70 Rodrigues: "Oavsett, Korhonen är inte den toppmålvakt som Brynäs behöver för att komma förbi kvartsfinalspel."

Både Sperrle o "Karhu" ha kapacitet att ta oss förbi kvarten,det var absolut INTE målvakterna som stjälpte oss mot Hv i kvarten.
Men dem är inga toppmålvakter det håller jag med om,men vilka har toppmålvakter i Elitserien om nu Krizan som är i en klass för sej försvinner??

Lunkan: Frågan är om ok är good enough? Jag är mer än tveksam!

mattiaskarlgren: 32 år är ingen åler för en målvakt Korhonen är ett ok val.

70 Rodrigues:
den som lever får se...
summering om ett år eller...;-)

Kom igen nu Brynäs!
Visa lite fingertoppskänsla vad gäller marknadsföring;
Bekräfta Kankaanperä och Korhonen nu idag när landskampen drar fokus t Gävle...

Dessutom kanske man på brynas.se ska upplysa om att det äger rum evenemang i Läkerol Arena i oktober "Lord of the dance", ngt som ticnet redan säljer biljetter till...men, men en vacker dag så...

tjugo8: Oavsett, Korhonen är inte den toppmålvakt som Brynäs behöver för att komma förbi kvartsfinalspel.

70 Rodrigues: Ja, vad är hönan och vad är ägget?

En fråga för Existentialismen.

Rövargänget m DJ o Laithinen i spetsen är ALLTID en isolerad orsak till förvirring.

mattiaskarlgren: Bara det faktum att du framställer Brynäs och Frölundas ekonomi som likvärdiga i det här sammanhanget gör att jag grubblar lite på hur insatt du verkligen är i ämnet ishockey.

Ursäkta mig, jag uppträckte att jag var sent ute.

51 Roger: God morgon!

Brynäs nobbar Kristan, kräver för hög lön. Har kontrakterat Khoronen, på ett år.

70 Rodrigues: Hela TPS står väl till förfogande skulle jag tro eftersom dom har krasst med kosing.

Bif_FANS: vad är det för snack om att ta brynäs tröjan? why??

Peja: Timrå kontrakterade ytterligare en back idag när Kalle Koskinen signerade kontrakt.Nu har dem åtta backar kontrakterade.
Ett steg närmare att Sjödin spelar i Brynäs nästa säsong.

Jag tror inte heller att Korhonen är så dyr. Han är tänkt att konkurrera med Sperrle (precis som Kristan var) och har nog ungefär lika hög/låg lön som Sperrle.

mattiaskarlgren: O vad säger din säkra källa om kommande nyförvärv i Frölunda?

bradberry: Jag har säsongskortet också men det har ingen betydelse i detta fall då han är 32 år och inte bättre än vår nuvarande målvakt, värva lite spelare med klass istället för en massa gamlingar som kanske lirar högst tre säsonger till.. vafan Brynäs har ju pengar, använd dom. titta på Frölunda, missade slutspelet och titta nu på deras nyförvärv. Där snackar vi om att Sportchefen får ligga i..

mattiaskarlgren: "Då skulle jag vilja veta vad du sett för matcher?"

- Vad sägs om seriebiljett de säsonger han var här samt C+ med säsongskortet för bortamatcherna?

Vad gäller hans matcher med MIF i år så har jag bara hört lovord.

bradberry: Då skulle jag vilja veta vad du sett för matcher? Brynäs har tex inte bättre försvar än vad Malmö hade i kvalserien nu och dom klarade inte nytt ES-kontrakt.. Vem stod där? Jo Korhonen..

Visst har han gjort sina matcher som varit bra men han är 32 år och inte bättre än Sperrle, om du tittar på dom två sista matcherna mot hv i kvarten så visade Sperrle att han är riktigt duktig..

Nej, nej och åter nej, ingen korhonen tack.

mattiaskarlgren: Menvafan!!!!!

Har ni sett några matcher med karln överhuvudtaget?

- Låter inte så.....

Han höll ju jämna steg med Honken och det säger väl en del. Tror det kan bli intressant då vår backuppsättning som sagt har blivit (blir nästa säs. iaf.) vida bättre än sist han var här.

En riktigt bra värvning!

« · 874438 · »