1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742938 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
kacken: Ta bort skygglapparna och kolla in verkligheten vet ja!!

Vad jobbigt det måste vara att ständigt se negativt och svart på allt, det finns ju lyckopiller.....

JanT: Så vad anser du om Brynäs målsättning för 6 år sedan, då löd den precis som idag, "vi ska leda svensk hockeys utveckling", vi var i KS då, där har inte DIF lyckats hamna än, vad tycker du om Brynäs målsättning vid det tillfället?

Sundström... ingen toppenvärvning precis, men det borde väl betyda att man slipper Spets?

JanT: Vad DIF gör är att de visar för sina sponsorer att de har ambitioner, de visar även upp en vilja som attraherar spelare att söka sig till klubben. I dagsläget kanske inte nyförvärven har duggat tätt, i alla fall inte namnkunniga spelare men det beror nog mer på vad de kan erbjuda lönemässigt.

GävleLasse: Är i stort sett överens med dig i din analys av DIF. Skulle kanske ställt inlägget till Tony, då det är han som dragit upp ämnet.....

Men, jag kan fortfarande inte se hur man kan kalla DIF's målsättning "fräck och kaxig" när föreningen balanserar på avgrundens rand. Framtiden får väl i vanlig ordning utvisa om BIF "blir ledande i svensk hockey" och DIF tar "SM-Guld 2010".

JanT: Så nu kom du med ännu en facit-i-hand kommentar. Att DIF har gjort sin ekonomiska sanering på ett bättre sätt än Brynäs står ju klart. De har varit väldigt nära slutspelet de båda senaste säsongerna. Att de har det tungt med ekonomin fortfarande är även det ett faktum. Så länge de är bundna till Arenabolaget så kommer det inte att gå framåt. DIF befinner sig i en väldigt knivig situation, långt knivigare än Brynäs nånsin haft.

Det går inte att jämföra dessa då Brynäs tunga ekonomiska period berodde på en massa "kreativ" skatteplanering och "pågränsenkontrakt" med utländska spelare i början och mitten av 90-talet. En grop man grävt själv mao...

Att det är en massa svågerpåolitik i stockholmsregionen som håller på att döda ishockeyn i huvudstan är en helt annan situation...

FBK satsning är vågad. De bränner inte mycket krut i början utan gör en liten chansning. Fast skulle det inte funka så har de båfe kunskap och ekonomiska muskler att värva sig till en mycket bra målvakt.

Sen har de ju en lite vassare trupp än Brynäs bland utespelarna, även fast jag hoppas och tror att det har börjat dala sedan stommen med Jönsson och de andra har blivit till åren...

arnio: "Jag vädrar en topplassering."

Inget du hade i rättstavning i skolan ser jag ;)

Teppo: Bra med Dackell! Sundström - OK, men i så fall får Lind gärna avsegla till TIK eller något liknande och ersättas av en redig kanon.

argonaz: Se där ja! Vår vän från Alnön har vaknat ur vinterdvalan och sprider ånyo glädje (under ännu ett nytt nick) här i gästboken med sina glada tillrop! :-) :-) :-)

GävleLasse: "BIF ska bli ledande inom svensk hockey" Är vi det i nuläget - knappast, men vi har tagit de första stegen de 2 senaste säsongerna.

"DIF skall ta SM-Guld senast 2010" Vad har de gjort för att uppnå det målet? - Hamnat i ingemansland 2 år på raken?

Det är den gamla vanliga visan - Våra motståndares göranden och låtanden nämns med respekt, medans det rackas ned på liknande göranden och låtanden i Brynäs IF.

Sedan är det intressant med FBK's målvaktssatsning - Jag hade väldigt gärna velat höra tongångarna härinne om vi presenterat Heino/Gustavsson.... (är det "slutspelsklass" på de båda?)

Teppo: Strålande! Han kommer att bli en riktig stjärna.

Ser riktigt bra ut nu tycker jag. Jag vädrar en topplassering.

argonaz: "Korhonen har vi haft förrut, så vi vet vad vi får.
Dock har vi aldrig kommit underfund med vem du är, o
vad du anser, samt står för:-)"

Med det argumentet så skule man kuna återinstäla i princip vilken gammal styrelsemedlem som helst...

Man vet vad man får.

argonaz: Om jag har frågor till Rackham så tar jag det med honom direkt över en fika eller på telefon. Det är enklast så.

TIKbiff: Låt honom vara så slutar han nog någon gång.

Mata inte trollen är ett ordspråk som passar mycket bra in här.

argonaz:
Tycker du kör med lite väl mycket personliga påhopp här på HS.

Moderatorer, får man verkligen det?

rackham:
Frågan är vem som blir din ersättare vid årsmötet:-) ?
Denna fråga känns långt mycket viktigare just nu, än
vem som blir målis.
Korhonen har vi haft förrut, så vi vet vad vi får.
Dock har vi aldrig kommit underfund med vem du är, o
vad du anser, samt står för:-)

Är du en mellanhand som skall stoppa den konstruktiva
kritik som finns gentemot föreninen här på HS, eller vad?
Jag låter fantasin skena iväg, så du känner igen mig:-)
Du e en "go gubbe" som man säger på västkusten:-)

GävleLasse:
Varför ställer ni inte raka konkreta frågor till Rackham?
Han sitter ju med i valberedningen för Brynäs IF, tidigare i
Nätverk Brynäs.
Han om någon borde ha kunskap i ämnen som berör Brynäs IF.

Ställ raka enkla frågor här, så får Ni säkert de svar Ni önskar.
I vart fall får Ni en åsikt från en person, som både ser o hör saker
på nära håll inom föreningen.

För egen del tycker jag att hans ankor har fått bägaren att rinna över:-)
Bevisar än mer att vi VERKLIGEN behöver en NY VALBEREDNING.
Heder åt Lassgårdh som vill sitta med två pajaser!

Lassgårdh vore ett utmärkt val att sitta med i medlemsrådet.
En stark röst från ståplats som både har respekt från Brynäshåll samt supporterleden.

Man får se över terrängen där ute o leta upp personer som kan dra det sista lasset som behövs för att tillhöra toppen av Elitserien.

mattiaskarlgren:

Bit ihop, Karlfelt!

Kahru är en bättre keeper än Sperrle varje dag...

Ankan - Erik Axel fan-club

mattiaskarlgren: Brynäs har sökt en målvakt som ska konkurrera med Sperrle, dvs som ska vara ungefär lika bra. Varken Hurme eller Lindbäck stämmer in på den profilen.

65selander: haha gör inte narr av mig, jag kan ju inte rå för att min källa säger som han gör.. eller hur :)

Däremot blev jag besviken efter jobbet då jag såg att Korhonen var klar..

Visst han är väl en OK målvakt MEN det spelar ingen roll då han inte är bättre än Sperrle, dom skulle tagit in en betydligt bättre målvakt, för någon som står utan kontrakt eller liknande måste ju finnas..

Peja: "Nej, Frölunda är bara intresserade av Brynässpelare under kontrakt"

Jag kan tänka mig ett par stycken dom kan få vara intresserade av :)

Huge: "Jamen, då har jag ett kanonförslag till dom ansvariga:
vi går ut med att vi borde ha tagit guld redan iår eller så garanterar vi åtminstone att det kommer att bli guld redan nästa år."

Du hade alltså inget vettigt att skriva utan försöker skämta bort det..

65selander: Nej, Frölunda är bara intresserade av Brynässpelare under kontrakt.

Gusten: Känns jävligt gött att en av fältherrarna fortsätter. väntar på att Sjödda blir bekräftad också.

Karlgren, Frölunda är väl inte intressar eller? ;-)

Makkan: Underbart!

Dackell spelar två år till.

www.arbetarbladet.se/index.php

Gusten: Ja, men ändå. Det är många spelare och dyra spelare som har lämnat Brynäs. Dessutom borde det väl finnas mer pengar nu än för ett år sedan? Det vore förjävligt om Spets får stanna.

Och angående Bäckström... får inte BIF 2 miljoner för honom?

Gusten: "Sundlöv resonerar nog som så att Hauhtonen är ett nyförvärv.
Helt vansinnigt enligt mig."

Nä ngt nyförvärv kan vi ju knappast kalla honom,men jag tror nog vi kommer få ut mer av honom nästa säsong,då han har fått en hel sommar Boorkaträning,samt att han kommer få mer ansvar i både Päpä o Bäpä.

Peja:
Sundlöv resonerar nog som så att Hauhtonen är ett nyförvärv.
Helt vansinnigt enligt mig.
Vi körde med Bäckis-Hauhtonen-Lind-Hansen de sista 16 matcherna förra säsongen och vi räckte inte ens till då.
Känns som att vi plockar bort förstacentern och fyller på med femtediton.

IN:
Brendl
Hietanen
Kankaanperä
Korhonen

UT:
Bicek
Bäckström
Almtorp
Lavins
Kristan
Spets?
Wahlberg (behöver ej betala lönen längre)

Man tycker ju att det borde finnas löneutrymme för en till forwardsvärvning, då menar jag någon som tillför något och inte typ Sundström.

Huge:
Till skillnad från dig tror jag att man avsevärt kan förbättra sin position i svensk hockey om man skaffar en ny klubbchef samt vågar ta lite mer tuffa beslut vad gäller rätt person på rätt plats.

Jag vet att det svansas alltför mycket mellan personer inom organisationen. Eftersom ordföranden i valberedningen på ett mycket tydligt sätt sa till mig att Bert Johnsson var såpass viktig för föreningen, så måste man ju tolka det som att personer sitter o håller varandra om ryggen, för att ta ett exempel.

Du kan inte få till stånd en förening med ledande utveckling om du ej har supporters samt sponsorer med dig till 100%.
Jag har försökt förklara under något/några års tid nu att det finns personer i organisationen som bör bytas ut.

Ibland undrar jag om man är blind för verkligheten?

GävleLasse: "Signaler, det handlar om signaler till media, publik och framför allt sponsorer. Visst kan man tycka att planen är väldigt orealistisk men samtidigt så kanske det är problemet med Brynäs. Man är FÖR realistisk helt enkelt."

Jamen, då har jag ett kanonförslag till dom ansvariga:
vi går ut med att vi borde ha tagit guld redan iår eller så garanterar vi åtminstone att det kommer att bli guld redan nästa år.

Där fick Djurgården för sina töntiga janteplaner om att ta guld om 3 år.
Simsalabim... :-)

70 Rodrigues: "Du har inte skrivit en rad ang värvningen av Korhonen, vad tycker du egentligen?"

Jag skrev redan INNAN värvningen av Korhonen att han är ett helt OK alternativ, men att en uttalad förstekeeper av klass vore att föredra.
Finns ingen anledning att ändra på den inställningen, särskilt inte med tanke på att man säkerligen lagt rätt mkt krut på Brendl.
Vilket också var en av motiveringarna jag hade, dvs att det är bättre att isf lägga mer krut på utespelare då målvaktsfrågan i det läget inte kändes lika akut eller svårlöst.
Skall man ha in en riktig klasskeeper så kostar det skjortan och dom är dessutom otroligt svåra att hitta.
Då känns Korhonen som ett förnuftigt val, inte minst med tanke på att han sen tidigare känner laget och spelarna plus att han verkar trivas i stan.
Mao: alternativa realistiska alternativ blir isf målvakter som håller ungefär samma standard som Korhonen, och då är det väl bättre att ta ngn som man känner till.

Huge: "Att DU inte kan se ngt som tyder på en uppryckning och förbättring som så småningom förhoppninsgsvis leder till att vi åter är med och leder utvecklingen, det är det väl ingen som förvånas över."

"Vi SKA leda svensk hockeys utveckling" Brynäs är inte ens i närheten!!!

70 Rodrigues: "Vad är solklart med Brynäs målsättning, har dom gjort något som tyder på att dom är på väg mot " Vi ska leda svensk hockeys utveckling"?

Ja, dom har sen nystarten via Boorks tillträdde och bygget av LA, iaf visat en aning mer framåtanda och resultat än Djurgården, vilka du jämför med.
Att DU inte kan se ngt som tyder på en uppryckning och förbättring som så småningom förhoppninsgsvis leder till att vi åter är med och leder utvecklingen, det är det väl ingen som förvånas över.

Huge: Signaler, det handlar om signaler till media, publik och framför allt sponsorer. Visst kan man tycka att planen är väldigt orealistisk men samtidigt så kanske det är problemet med Brynäs. Man är FÖR realistisk helt enkelt.

Hade allt blivit som det "borde" blivit så hade t ex Modo tagit SM-guld -99 och FBK hade tagit det i år... Men nu är inte allt som det borde och det är precis det halmstråt som DIF söker efter.

Jag vet inte vad som är mest hedervärt, att FÖRSÖKA att bli bäst än att inse att man inte ÄR bäst. "Lägg dig ner och dö politik" kanske funkar i en tillvaro där Jante är kung...

I rather Die trying...

Huge: Det roliga är ju att om Brynäs hade gått ut med att dom ska vinna nästa SM-GULD inom 3 år så hade det varit världens mest realistiska målsättning!

Huge: Formulerar om mig, vad har dom gjort för att dom ska vara på väg mot att "leda svensk hockeys utveckling"?

70 Rodrigues: Han är nöjd men missnöjd.

Huge: Du har inte skrivit en rad ang värvningen av Korhonen, vad tycker du egentligen?

Huge: Vad är solklart med Brynäs målsättning, har dom gjort något som tyder på att dom är på väg mot " Vi ska leda svensk hockeys utveckling"?

Bissett19: Absolut inte, tycker bara att det är synd att dom jobbat för att stärka backsidan för att sedan totalt gå tillbaka och strunta i målvaktssidan. Det bästa hade varit om dom hade värvat en klassmålvakt. Korhonen känns som den smidigaste lösningen och den minsta ansträngningen.

GävleLasse: "Andemeningen i Rodrigues inlägg tidigare var ju att DIF VÅGAR sticka ut hakan med en solklar målsättning...

"Bättre än förra säsongen" är jävligt flatstruket."

Såvitt jag har uppfattat det hela så är väl vår egen målsättning lika solklar som Djurgårdens, eller har jag missat ngt?
Skillnaden ligger väl i att deras målsättning vad gäller tidsschemat känns en aning överoptimistisk (läs: blåögd), än vår egen.
Man blir tyvärr inte mer trovärdig bara för att man gapar högre.
Med tanke på Djurgårdens problem med framförallt avsaknad av egen arena, så kan man ju undra hur pass realistisk deras tidplan är?

Bättre en realistisk långsiktig plan, än en orealistisk kortsiktig sådan.
Men jag är den förste att lyfta på hatten, ifall dom skulle lyckas.

70 Rodrigues: Att få dej nöjd det har jag insett är helt omöjligt:)

Gusten:Nu är Keb på G :-)

Tänk vad kul det skulle vara om Brynäs-supportrarna höll samma klass som ungefär Timrås, som jag tycker är helt underbara i sitt stöd till TIK-gänget.

Bissett19: "Nu väntar vi på en påskrift av Sjödda o backsidan ser på pappret bättre ut än på flera år.Ett par stänkarforwards vore ju inte helt fel det heller;)"

Håller med, Sjödda och Angell kvar så ser det ovanligt bra ut :)
Om man nu får tro Keb så är det väl bara Sundström kvar sen stänger Sundlöv butiken tyvärr.

Bissett19: Förstod redan igår att du är nöjd med målvaktssidan, det är inte jag!

« · 875156 · »