1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741937 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
JanT: Ja han har inte gått is ännu så det ska bli intressant OM han kommer tillbaka överhuvetaget. Men det känns inte som att det gör så mycket nu när vi fått in #15...

wap.hockeysnack.com
Lasse: Ang den gamle Leksingen så blev inte mycket spel för miljonkedjan heller. Tycker vi har klarat oss ganska bra i år om man kikar på övriga lag

Peja: "Du vet mycket väl att Gynge hade kallats tillbaka om det inte vore för den ohyggliga mängd forwards som redan finns i Brynäs. Och du vet mycket väl att Gynges halvbra +/- mestadels beror på att han spelar i ett bottenlag. Annars börjar du bli som signaturen "Huge" och det vore inte en positiv utveckling... "

Med tanke på att signaturen "Huge" öht inte uttalat sig i frågan, så undras det vad du isf baserar din slutsats på?

GävleLasse: Klart att vi ska ha Boorken kvar om han nu bara vill.
Kolla resultaten det räcker för att veta vem som ska vara förstahandsvalet.

Men nu är det dax för Brynäs att satsa på några dyra spelare som åtminstånde på papperet har spetskompetens.
Ut med Lavins, Bicek och Bäckis (tyvärr) så har vi slantar att handla för. Dessutom så går ju Wahlbergs kontrakt ut efter denna säsong.
Förövrigt så kan vi ha ett par forwards mindre på lönelistan vilket ytterligare frigör lite kulor.
Låt Boorken vara kvar och låt honom och Sundlöv tillsammans hitta några kanoner att värva.

Dessutom så är allt snacl om Wikegård skrattretande, vad sjuttom har han att erbjuda förutom grodor som hoppar ur hans mun??

GävleLasse: "Visst kör Boork en ganska defensiv ishockey han med, det är nåt han varit tvungen till efter att ha envisats med att värva hockeyarbetare och spelare från allsvenskan. Som man bäddar får man ligga..."

Tvungen och tvungen...
Poängen med att plocka hit Boork var väl just att få ordning på vårt spel, som tidigare inte haft ngn större struktur.
Klart att motståndarna anser att vi spelar defensivt när dom alltid får ett helvete att ta sig igenom mittzon och varför skulle vi ha ngn sorts skyldighet att underlätta för motståndaren när denne har pucken? Men som tur är (höll jag på att säga) så handlar ju hockey även om att anfalla, och de flesta experter både på tränarsidan och i media hyllar ju vårt spel och anser att vår offensiv för det mesta är en fröjd för ögat.
Ett ganska bra betyg för att gälla en påstått tråkig defensivhockey, som vissa vill göra gällande att vi sysslar med.

Huge: "Poängen med att plocka hit Boork var väl just att få ordning på vårt spel, som tidigare inte haft ngn större struktur"

Och för att möjliggöra det måste man alltså värva från AS menar du?

GävleLasse: Nä, man måste naturligtvis inte värva från AS, men en del i planen har ju varit att värva lite yngre spelare som har potential och att få dessa att bilda en bra mix tillsammans med våra äldre och mer rutinerade spelare. Jag vänder mig bara mot ditt påstående att dom allsvenska spelarna på ngt sätt skulle ha varit en förutsättning för att spela defensivt, om jag nu har uppfattat dig rätt.

Tja jag vet inte om Allsvenska spelare är berömda för sina defensiva kvaliteer direkt.

Dessutom så kan knappast en spelare som Angell beskyllas för att vara defensiv, knappast heller Månsson.

Så länge vi kan hitta spelare i allsvenskan som visar sig hålla i elitserien så är det ju kanon.

Det är till och med bättre med spelare från Allsvenskan som visar sig hålla i Elitserien än dyra stjärnor/artister från andra ligor som visar sig inte hålla i Elitserien.

GävleLasse: Jag förstår också att Brynäs behöver ha grovjobbare i laget, men som jag ser det finns det för många grovjobbare/defensiva forwards och för få offensiva krafter.

Dackell, Danielsson, Hansen, Karlsson, Molin, Spets mfl - alla är de först och främst defensiva. Inte undra på att Bäckis har slutat producera när han spelar med Molin och Danielsson - de två är ju fullständigt uddlösa.

Håller med om att Brynäs behöver bättre backar. Vet att DJ och Hulken har kontrakt, men deras veka agerande i egen zon tycker jag borde ge Sundlöv en rejäl funderare över om de ska få vara kvar. Men DJ har ju fler liv än en katt i Brynäströjan och tycks alltid få stanna kvar. Sundqvist har inte heller varit så övertygande men jag tror ändå på honom.

Stör mig faktiskt mest på Hulken som jag inte tycker verka hänga med i tempot rent mentalt och tar därför många felbeslut. Förstår om hans fysiska form inte är 100-procentig, men jag tycker att problemet verkar ligga i skallen och inte i benen hos den mannen.

Lavins ska givetvis inte vara kvar nästa säsong.

Sulku...Hulkkonen...Vågar Sundlöv värva en till finsk back?

Huge: Nej, jag vet att du inte har uttalat dig, men det behövs inte för att man ska veta din åsikt då du alltid försvarar Brynäs agerande i alla frågor.

Peja: Ja, det kanske behövs en motvikt mot alla som alltid kritiserar Brynäs agerande i alla frågor.

Fördelningen mellan defensiva och offensiva spelare tycker jag är helt Ok.
Det handlar ju om att anpassa materialet till det spelsystem vi använder, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Om du vill ändra fördelningen till mer offensiva spelare så kanske du också bör förorda ett annat spelsystem, men det har jag inte sett att du hittills gjort.
Många av våra mer defensiva forwards tycker jag för övrigt i grunden även har bra offensiva kvaliteter, men i dagens hockey måste man behärska båda delarna och ibland får då offensiven stryka på foten en aning på bekostnad av defensiven.

Ang DJ: har du aldrig funderat på VARFÖR Danne verkar ha nio liv?
Kan det möjligtvis vara så att alla våra tränare de senaste typ 6 åren, har ansett honom vara en bra och fullgod ES-back?
Eller är det så djävligt att alla tränarna bara har chansat när dom förlängt med honom? Dessutom är du totalfel ute om du tror att man kommer att bryta Dannes kontrakt, annat än om han själv vill det.

"Förstår om hans fysiska form inte är 100-procentig, men jag tycker att problemet verkar ligga i skallen och inte i benen hos den mannen."

Underlig logik.
Om du nu förstår att hans skada sannolikt hämmat honom, så är det väl snarare just benen (knäskadan) som gjort att skallen inte riktigt hängt med, och inte tvärtom som du vill påskina?

Lavins är lite ojämn och får sannolikt inte vara kvar, eftersom han dessutom är rätt dyr i drift.

Visst fan kan Sundlöv värva fler finska backar. Ännu har vi väl iaf inte kommit så långt att vidskepelse eller astrologi ska styra värvningarna?
Hulkens skador är ju sånt som händer. Det enda jag kan kritisera är isf värvningen av Sulku, där man visste att han hade ett lätt rykte om sig att vara skadebenägen (knä). Och naturligtvis så var det inte någon tidigare skavank som gjorde att han fick lägga av, utan en oturlig handskada.
Alltså även här ngt som man egentligen inte kan gardera sig emot.

Huge: Jag tycker att fördelningen är fel. Det är något fel när man har en center som Bäckström och sätter honom mellan två defensiva forwards (Björne och Molin) oavsett vilket spelsystem som man använder sig av.

Fördelningen är fel på backsidan också. Där är i stort sett alla offensiva. Skulle behövas en defensivt säker fysisk back där, vilket väl Boork också har indikerat på vid intervjuer, åtminstone att mer fysik hade behövs på backsidan.

Hulkkonen blir ofta stressad och tar rent korkade felbeslut i egen zon. Lite som Niklas Andersson när han var här. Tyvärr. Visst är han inte i toppform men jag kan inte se hur den fysiska formen skulle påverka många av hans felbeslut.

Angående DJ så tror jag att han hade varit borta för längesen om Brynäs inte hade haft så stor omsättning av spelare. Tror knappast att Fleming hade velat ha DJ kvar om Fleming hade stannat säsongen efter lockouten, t.ex. Med en ny tränare blir man nollställd, oavsett hur kass man har varit tidigare och detta tror jag har gynnat DJ.

Att Sundlöv inte skulle våga värva fler finska backar skrev jag med glimten i ögat...

"I morgon åker Micke Sundlöv på landslagsturnering - men inte till Stockholm och LG Games utan till Köpenhamn. Där ska han kolla när Danmark, Slovenien och Norge möts."

Budgetsatsningen går vidare? Men okej, nån Hansen och Kristan till kan man ju leva med.

Peja: "Inte undra på att Bäckis har slutat producera när han spelar med Molin och Danielsson - de två är ju fullständigt uddlösa."

Nu har ju Bäckis spelat massor av PP tillsammans med andra spelare och det har ju inte funkat det heller..Så din tes faller lite där.

Huge: "...och de flesta experter både på tränarsidan och i media hyllar ju vårt spel och anser att vår offensiv för det mesta är en fröjd för ögat."

Tänk om du kunde lapa i dig i samma utsträckning när det gäller kritik från samma experter. Nej då är de onyanserade och helt fel ute... ;)

GävleLasse: Det handlar ju inte om att lapa i sig kritik oavsett om den är positiv eller negativ, utan om ett försök att motbevisa snacket om att vi skulle vare ett defensivt och tråkigt spelande lag.

Sen ger jag forfarande inte mkt för vissa s.k "experter" inom media. Jag refererade mest till de jag anser ha vettiga åsikter, för dom finns.
Tränarexperterna har jag dock stort förtroende för och ingen av dom har väl hittills iaf i ngn större utsträckning kritiserat vårt spel och kallat det för tråkigt och defensivt.

Peja: Som Gävlelasse var inne på: Bäckis har ju hattat runt lite varstans men ännu inte hittat tillbaka till sin form från hösten.
Det tycker jag mer visar på andra saker än att det generellt sett skulle bero på att fördelningen varit fel.
Varför funkade det isf i höstas? Tja, kanske det beror på andra saker: form, tillfälligheter att man hittade rätt just då med de spelare som just då också hade form, etc.
Sen kan det ju också bero på att motståndarna nu mer och mer lärt sig hur dom på effektivaste sätt ska stoppa Bäckisfemman, där inriktningen på just Bäckis själv är det centrala för att få stopp på hela femman.
Som sagt: det finns ett otal anledningar till att Bäckis nu går lite sämre än i höstas, men man ska komma ihåg att han ändå fortfarande är enormt nyttig för laget och det är bara att hoppas att det släpper igen.
Tror att han kommer tillbaka i gammalt gott slag lagom till slutspelet.
Vinnarskallar av hans kaliber brukar tända till när det verkligen gäller.
Nu har det ju faktiskt under en rätt lång tid känts mer och mer som en trannsportsträcka fram till kvartsfinalerna...

Huge: Hur orkar du?

Huge: "Sen ger jag forfarande inte mkt för vissa s.k "experter" inom media. Jag refererade mest till de jag anser ha vettiga åsikter, för dom finns."

Å dessa "vissa experter" är givetvis dem som inte hyllar Brynäs antar jag... ;)

För att återknyta till "påhoppet" om att Brynäs skulle vara hyperdefensiva..

Jag tycker inte att Brynäs är mer defensivt än något annat lag, inte i allmänhet i alla fall. Sen hänger det ju en del på matchbilden, är man nedtryckt i egen zon byte efter byte och skickar puckarna till icing gång efter annan så förstår jag att man kan anklagas för att vara defensiv men detta kan man inte beskylla Brynäs för. Ambroo som vanligtvis är utrustad med både skygglappar och cyklop kommer med obefogad kritik.

Visst kör Brynäs en 1-3-1 uppställning men de ligger högt i banan och kör hård forchecking med en eller två gubbar. Man kan säga att Brynäs spelar efter sitt spelarmaterial. Vi h a r många defensivt skickliga forwards och dessa använder vi på det de är bra på...

Man kan ju ana en viss frustration hos Ambroo ;)

Huge: Jag glömde en ganska viktig del av resonemanget...

Brynäs HAR en stark tendens att backa hem för tidigt i matcherna när de leder och detta ställer jag mig frågande till. Jag tror att denna taktik är grunden till de rekordmånga oavgjorda matcherna.

Jag har även viss förståelse för hemmalagens publiks kritik för detta. Men det luktar åter igen frustration...

Huge: Samtidigt kan du inte förneka att Björne och Molin bränner fler frilägen än vad de brände oskyldiga kärringar i Sverige på 1700-talet. Visst är de skickliga defensivt, men de missar oerhört mycket målchanser och jag ser inte logiken att spela ett passningsgeni som Bäckström (oavsett vilken form han är i) med två målsumpare.

För att bara kolla på de allra senaste matcherna så missade Björne ett friläge i slutet mot Modo uppe i Ö-vik och Molin missade väl 3-4 bra målchanser mot Färjestad.

Det är klart att motståndarna kan koncentera sig på Bäckis i den omgivningen, menar Björne & Ove kan knappast betraktas som några stora hot.

Bäckström borde spela med Månsson, som även han är formsvag, men laltid har presterat som bäst tillsammans med Bäckström.

Av tränarna till höger så skulle jag allra helst se Wikegård då alla vet vad han kan. I andra hand Harald Lückner... Han visade med Mora att han är en riktigt bra tränare och detsamma i Modo nu. Men å andra sidan så tycker jag inte vi ska byta tränare. Boorken vill garanterat stanna och varför då inte skriva nytt med honom?

Detta med Bäckis också.. Håller med Peja om att han kanske inte ska spela med Björne och Molin då dom missar en hel del lägen, nej han ska spela med en målskytt och en riktig slitvarg.. Har alltid tyckt att han borde spela med Månsson eller Bicek som "målskyttar" då dom visat att dom verkligen kan göra mål. Skulle också vilja se Spets eller Salle som tredjelänken där då dom båda är slitvargar.. Titta på FBK.. Ledin och Kåberg jobbar något kopiöst och bakom dom ligger ett spelgeni som Mattsson och bara plockar puckar.. Nu har inte Bäckis ett lika bra skott som Jesper men jag tror att Spets kan göra lite mål om han får spela med två riktigt duktiga spelare så som Bäckis och antingen Månsson eller Bicek..

mattiaskarlgren: Kunde inte låta bli men "Av tränarna till höger så skulle jag allra helst se Wikegård då alla vet vad han kan"

Wikegård har ju inte vunnit något ;-)

65selander: Han förde väl upp Väsby till elitserien, inget SM-guld direkt men en skaplig bedrift :)

Fundamentals: Nåja, han var assisterande. Anders Sörensen var tränare.

T T: Jaha, då plockar vi in den där Sörensen istället.

mattiaskarlgren:

Jag gillar liknelsen mellan Spets och duon "Kåbergs flickvän heter Per Ledin".
Du med mig skämta aprilo...?

Vi har inga sådana spelare.

Det närmaste vi kommer är "Widings flickvän heter Hermansson", men de har mycket att lära än...

Ankan

rackham: Vet inte om jag skulle vilja se Kåberg och Ledin i Brynäs.

Jompe:

Istället för Spets?

Varje dag, Arne, varje dag...

Ankan

rackham: Hde väntat mig det svaret, Ankan. Min mamma brukade alltid säga "jämför dig inte med dom sämsta utan med dom bästa" (och se hur det gick :-/... ). Spets kan väl inte vara kritieriet för nya värvningar? Alla är ju bättre än Spets. Kåberg och Ledin är vårdslösa svettspelare. Värmländska skogshuggare på rymmen från motorsågen.

Jompe:

Ja, se Arnes mamma... ;-)

Ja, allt är bättre än Spets.

Ja, Kåberg & Ledin bidrar kraftfullt till den framgånsrika värmländska motorsågsmassakern.
Vinnarskallar, slutspelsgiganter och publikfavoriter.

Ja, vi är ju bortskämda med såna spelare...
Spets...?

Ankan

Peja: "För att bara kolla på de allra senaste matcherna så missade Björne ett friläge i slutet mot Modo uppe i Ö-vik och Molin missade väl 3-4 bra målchanser mot Färjestad."

Precis som Bäckis missade ett friläge mot Modo i 2-1 förlusten...

Sen Månsson som gjort det till en konst att förstöra bra anfall genom sina offsideåkningar...

Våga vara konsekvent.. Ta bort Bäckis från PP och BP. Nu har vi Hautonen som är bra mycket bättre än Bäckis i PP.

Kan inte begripa varför alla hackar på Spets. Killar med den moralen finns det inte många av. Med så lite speltid som han får í matcherna å ändå river å sliter så in i helvete är han en stor tillgång för vårat Brynäs.Iaf i mitt tycke. Samma gäller widing kämpar å slite grymt bta trots den lilla speltid han får.

66Berglund: "Huge: Hur orkar du?"

Inga problem att orka när det gäller en fullt normal debatt som gäller hockey.
Eller undrade du hur jag orkar svara på korkade frågor, liknande den du just ställde?

Peja: Håller med om Björne och Molin, men det har väl aldrig varit ngn större överraskning att dessa båda aldrig varit några större målskyttar.
Björne var dock en hygglig målskytt i AIK säsongen innan han värvades hit, men det var ju ett tag sen. Likadant med Ove: har tappat rätt mkt när det gäller att förvalta chanserna.
Tror heller inte att konstellationen med Bäckis och dessa båda spelare är ngt som kommer att bli långvarig, utan det har mer känts som ett i raden av alla försök att hitta rätt.
Som Lasse säger: Hauhtonen passar nog i dagsläget bäst som center i en första PP-uppställning. Men när Bäckis väl hittat tillbaka så ser jag också helst att det blir Månsson som kompletterar i första hand.

65selander: haha :d mjo men han är otroligt begåvad och vet vad som ska göras osv :) Men som du säger han har ej vunnit något :)

rackham: Jag menade inte riktigt att vi hade en Ledin/Kåberg.. MEN Bäckis behöver en spelare som kör mycket på kropp, och sedan en målskytt.. men jag ser nu i LG.. Bäckis kedja kommer knappt ur egen zon..

mattiaskarlgren: Ja, ingen i Bäckis kedja borde vara med i LG Hockey Games. BÅG har letat efter seriens 3 formsvagaste spelare och satt ihop i en kedja, typ.

Huge & GävleLasse: Ja, jag hoppas att Hauhtonen får chansen "på riktigt". Han har sett väldigt bra ut i de få matcherna som han har spelat i. Bäckström måste rycka upp sig om han ska ha mycket speltid, speciellt när Lind kommer tillbaka. Vore det inte vettigt att låta Bäckis vila lite?

Man trodde ju att killen skulle få vila under landslagsuppehållet men dessvärre blev han uttagen till landslaget.

Peja: Ja vad han nu har att göra i landslaget...Det är ju en förolämpning att Bäckis är uttagen och inte Dackell. Vad har Bäckis presterat sedan 4 dec när han gjorde senaste målet?

Spelar inte Bäckis upp sig rejält så har han absolut inget i Tre kronor att göra, än mindre i NHL och knappt i Brynäs.

Lind? han är inte ens på is så det lär dröja innan han kommer tillbaka. Hur mycket nytta kommer vi att ha av en totalt matchotränad Lind i slutspelet?

Jag skulle inte bli förvånad om Lind är borta för säsongen. Jag var uppe på träningen en repa idag och kunde till min glädje se att Ellebo gör bra ifrån sig :)

GävleLasse: Oförtjänt och lite orättvis kritik mot Bäckis, tycker jag.
Trots att hans nivå idag inte är lika hög som i höstas, så gör han ändå ett bra dagsverke i matcherna och faller inte igenom totalt som unga spelare på väg upp ofta har en tendens att göra när det börjar ta emot.
Sen tror jag att Lind är den spelartyp och har rutinen som gör att det nog inte blir några större problem att komma tillbaka i matchtempo.
2 matcher, på sin höjd....

Huge: Han saknar farten, han saknar fysiken, han saknar helt självförtroendet/viljan att göra något vettigt med pucken. Han vill ju inte ens ha pucken i dagens match. utan spelar den vidare omgående. Många gånger till en spelare som är sämre placerad än han själv.

Ta passningen bak till back som inte får tid att göra något vettigt. Detta resulterade i en farlig kontring.

Nej Bäckis ÄR inte bra just nu.

Huge: "Sen tror jag att Lind är den spelartyp och har rutinen som gör att det nog inte blir några större problem att komma tillbaka i matchtempo.
2 matcher, på sin höjd"

OM han nu kommer tillbaka...

Sen tror jag att det tar längre tid. Rutinen spelar ingen större roll när det gäller matchtempot. Visst kan han ligga rätt i banan osv. Men hur långt ifrån ligger han sin normala nivå OM han nu kommer tillbaka?

Och OM han kommer tillbaka, vem skall han peta? Hauhtonen? Hansen?Karlsson? Eller kanske rent av Bäckis? Den som ligger närmast en petning vore ju Karlsson men jag tycker att man skall ge honom alla chanser man kan att få den rutinen, han tillhör Brynäs framtid det gör absolut inte Lind.
Så då återstår att Peta Bäckis, Hansen eller Hauhtonen...

GävleLasse: Har även jag svårt att se vad Bäckström kan tillföra Tre kronor i nuvarande form. Till och med från min Tv-soffa kan jag se att det går trögt för Niklas. ;-)

Rent konkret presterar han väl på en nivå som 3-4 center i dagens BIF. Men, killen är inte 20 år fyllda och att han landar på arschlet efter den hysteriska inledningen på serien är inte konstigt.

Skall bli intressant och se om Bäckström kan höja sig när det vankas slutspel. Om inte lär nog den förväntade "drömlönen" från Washington devalveras rejält. Han kanske rentav ordineras ett år till i BIF?

Lind??? Det ser tvärkört ut.

JanT: Tja, kan inte killen höja sig när det gäller spel i Tre Kronor och en VM plats så har jag svårt att se att han skall höja sig till slutspelet. Han verkar sakna en riktig "killer instinct" helt enkelt.

När det gäller Brynäs så skiter jag blankt i och han är 19, 36 eller 14. Presterar man inte så skall man lämna plats åt de som gör det. Detta är en melodi som många har hyllat Boorken för så detta måste ju gälla även här, oavsett om det står Lind, Bäckström eller Karlsson på tröjan.

Frågan är om Boork vågar bänka Bäckis...

GävleLasse: Frågan är väl snarare varför Boork ska bänka en center som inte gjort sig förtjänt av en bänkning?

Huge/JaT: Hur jävla bruna näsor har ni egentligen?? Ja, jag vet att jag är brun, men det beror på naturliga orsaker!!! Att slicka Boorken och hela jävla Brynäs måste vara otroligt kladdigt :-)

GävleLasse: Tycker absolut att Niklas kan behöva några matcher på bänken. Utan tvivel är det så att laget har presterat säsongens bästa hockey när Bäckström har presterat säsongens sämsta.

Ingen spelare är större än laget.

Tycker dock att du är väl hård i dina omdömen om Bäckström (du har exempelvis helt andra glasögon på dig när Angell skall bedömas). Grabben har ju petat in 38 poäng, varav 17 tillverkades i omgång 12-22. Potentialen finns där, frågan är om han i nuläget kan plocka fram den på beställning? Jag väljer att vara optimist och tror att den Niklas vi såg i höstas kommer tillbaka lagom till kvartsfinal 1.

70 Rodrigues: Vad har jag skrivit idag som förtjänar detta mindre smickrande omdöme?

Att Micke Lind har ont i ljumskarna?

Men du kanske petade med mitt namn av gammal vana?

JanT: Typ!!

70 Rodrigues: Hur trivs du förresten här nere i deltat? Det glädjer mig storligen att du äntligen får dig lite riktig natur till livs och slipper springa runt och bli förgiftad av bilavgaser i storstaden.

JanT: Trivs alldeles utmärkt, dom 3 närmaste huse bebos av Stockholmare .-)

« · 830961 · »