1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742141 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
GävleLasse: Eller inte! Nu har ju Boorken fått förlängt, och det betyder budget.Det har fungerat i 1 säsong, men om man nu verkligen vill ge sig in och vinna guld, så måste det till en rejäl uppstryrning!

70 Rodrigues: Å då ska man alltså inte ha någon tredje och fjärde formation?

Hermansson är en perfekt "vattenbärare" som dessutom fixar att göra ett och annat mål.

GävleLasse: O han köper den rollen.

GävleLasse: Var någonstans har jag sagt att man inte ska ha en 3:e eller 4:e formation?

70 Rodrigues: Det säger du genom att du hela tiden låter så jävla missnöjd så fort Brynäs skriver kontrakt med en i dina ögon "dussinspelare". Det verkar som att du endast är nöjd när Brynäs signar toppspelare...

Det fick mig att dra den slutsatsen...

GävleLasse:

Andersen allt närmare brynäs

Se länk!

mattias - 74: Det fanns absolut ingenting i den där artikeln som tyder på att Andersen kommit närmare Brynäs. Inga komentarer från nån kan visst tolkas på olika sätt.

Han verkar dock lovande killen och unga talanger är alltid bra att ha i stallet.

mattias - 74: "Leksand är verkligen laget i mitt hjärta, säger Andersén"

Vill inte ha!

arnio:

Det har ryktats länge om Andersen till Brynäs.

Gusten:

Vill han utvecklas skall han väl spela i Es och om han har Leksandshjärta eller inte spelar mindre roll. en talang utöver det vanliga. Vem vet, Widing kanske också har Leksands hjärta ??

Gusten: Kommer han till Brynäs så kommer Leksand snabbt att vara glömt.

mattias - 74: Jo visst ryktas det men när någon tillfrågas så säger de inga komentarer. Hur ryktet startade och hur mycket substans det finns i det är omöjligt att säga.

mattias - 74: Vill inte ha nån som är hjärtsjuk :)

Gusten:

Nu är det ju inte du som avgör det utan Sundlöv. 19 år och 94 kg. Räcker för att få dig på fall iaf :)

mattias - 74: Leksandsspelare hatar jag bara så länge de spelar i Leksand. Spelar de senare under karriären för Brynäs så förutsätter jag att deras leksandshjärta övergår till ett brynäshjärta.

När brynäströjan dras på så är allt förlåtet.

mattias - 74: "Nu är det ju inte du som avgör det utan Sundlöv. 19 år och 94 kg. Räcker för att få dig på fall iaf :)"

Nu är det ju inte du som avgör om han får mig på fall, det gör min höger! ;)

OM leksand går upp i ES och han ändå väljer Brynäs KAAANSKE jag kan acceptera honom.
Jag vill ha in några etablerade backar och inte nån leksandsspoling som kommer återvända när han väl börjar leverera.

mattias - 74: finns inget som heter Leksandshjärta längre

Db_04: Det där med "hjärta" för föreningen är ett urvattnat uttryck. Det är minimalt med spelare som verkligen har hjärta för laget/föreningen de spelar för.

Exempelvis: Brynäs genomgick en svår ekonomisk sanering, hur många spelare gick självmant in och sänkte sin lön? För det gör man väl om man vill hjälpa till att rädda föreningen i sitt hjärta.

Ett annat exempel på en spelare med "hjärta" för sin förening brukar vara Jörgen Jönsson. Med den lönen så är det svårt att göra sken av att ha hjärta för föreningen.

Den enda som jag kan komma att tänka på när det gäller hjärta så är det Kenny Jönnson som ratar lukrativa kontrakt för sitt Rögle. Men det ligger nog en hel del andra faktorer med i det beslutet med.

Finskinvation i elitserien enligt aftonbladet. (se länk)

Ska självklart tas med en nypa salt. Men Loobs kommentar om att det finns flera klasspelare på marknaden ger artikeln lite substans.

Hoppas Sundlöv är framme och hugger på ett par stycken, det lär väl kosta en del dock.

Om man får drömma skulle väl någon av Jari Viuhkola, Toni Dahlman, Markus Kankaanperä mfl som näms i artikeln inte vara helt fel. Men det är väl inte så troligt kanske =/

Zzz: Med bakrunden av att det pågår en kris inom finsk hockey med en massa sponsorbråk och annat så är det ganska väntat. Anledningen till bråket har varit att lag som inte når slutspel säljer iväg sina bästa spelare och detta gör att publiken sviker. Sponsorerna har betalat dyra pengar för att få ut maximal marknadsföring under hela säsongen.

Så jag förstår att det blir som det blir. Fler och fler klubbar i ES har mer och mer pengar att spendera på spelare, klart att det lockar de bästa i den finska ligan.

GävleLasse: Precis, men det gynnar ju bara elitserien. Mig gör det inget om vi tar stjärnspelarna från SM-liga. Får vi stjärnspelarna så får dom tillbaka dussinlirarna =). Dom har dom ju råd med också..

Skämt och sido, hoppas nu bara att Brynäs är med och slåss om dessa spelare så att inte alla hamnar hos våra konkurrenter..

GävleLasse: Precis, men det gynnar ju bara elitserien. Mig gör det inget om vi tar stjärnspelarna från SM-liga. Får vi stjärnspelarna så får dom tillbaka dussinlirarna =). Dom har dom ju råd med också..

Skämt och sido, hoppas nu bara att Brynäs är med och slåss om dessa spelare så att inte alla hamnar hos våra konkurrenter..

Zzz: Så länge dessa stjärnor hamnar i Brynäs så är jag nöjd. Gör de inte det så ser jag hellre att de håller sig borta från ES...

GävleLasse: Kanske nån av Hulkens polare kan komma.

Synd att Marko Kiprusoff har hunnit bli 35. Tycker att han är en ruggigt skicklig back.

Zzz: Visst måste vi vara med och hugga på finnarna, och då främst backarna.
Skulle tro att Morin blir utlånad och där kommer Andersén in i bilden.
Denne är visserligen lite ung och orutinerad ännu, men jag tycker att han ändå har större förutsättningar att gå direkt in i laget än vad Morin har.
Framförallt så är det en fysiskt spelande back, och det behövs.
Sen har vi Niklas Andersson, som nog inte får förlängt. Där bör man ersätta med en av dom finska backarna vi talar om.
Återstår Lavins och där tror jag inte heller att det blir ngn förlängning.

Fan, jag skulle ju inte börja spekulera i SS... :-/

Huge: Vinner vi SM-guld så är det bara att erbjuda alla förkängt..(-;

arnio: förlängt

Huge: Jag skulle bli mycket förvånad om Anderssén går rakt in i laget. Nej han kommer nog att tas in för utlåning/spel i J20 en säsong.

Men jag ser gärna att det kommer in lite finsk sisu till brynäs i form av ett par klassbackar.

Huge: Du glömde det mest självklara; att Brynäs bör bryta kontrakten med DJ och Hulkkonen.

Peja: Dj är bra

arnio: Offensivt är han helt OK, defensivt lämnar han en hel del att önska.

arnio: Om Brynäs ska uppgradera sin backsida så bör dessa två herrar inte få vara kvar. Ni säger att Lavins, Niklas Andersson(!) och Morin (utlåning?) bor lämna, men dessa har ju varit 7e, 8e och 9e back. Exakt hur skulle det göra backsidan bättre? Byt ut några av de ordinarie backarna som inte håller måttet istället.

Peja: Dj håller men ett par bra backar som stärker upp försvaret vore bra så att Dj kan få lite mindre speltid men visst sjutton håller han i elitserien. Dessutom så har han kontrakt så han kommer att bli kvar.

Peja: Vare sig Hulkens eller Dannes insatser motiverar på långa vägar ngt kontraktsbrott, så redan där spricker den spekulationen. Det är dessutom ännu mindre ekonomiskt försvarbart att bryta deras kontrakt.
Hulken kommer väl att opereras för sin korsbandsskada och förhoppningsvis så kommer han tillbaka nästa säsong med nya friska tag.

Peja: Om vi ponerar att backarna graderas som följer:

1. Sjödin
2. Angell
3. Johansson
4. Nolander
5. Sundqvist
6. Hulkkonen
7. Lavins
8. Morin
9. Andersson

(Detta baserat på ungerfärlig speltid under hela säsongen)

Om man ersätter Lavins, Morin och Andersson med två rutinerade BRA backar så borde det ju bli en helt ny ranking, blir det inte det så har man inte förstärkt. Jag vill ha in två defensivt duktiga backar som komplement till Angell och Johansson.

Sjödin - Nolander
Angell - Ny
Johansson - Ny
Hulkkonen - Sundqvist

Kan vi få in det så tror jag att vi kan få ut mer av de befintlga backarna.

GävleLasse: Backsidan skulle fortfarande bli betydligt stabilare om DJ & Hulken ersätts två klassbackar. Sen så måste jag säga att jag hellre ser t.ex Andersén än Hulkkonen.

Huge: Hulkkonen har inte tillräckligt bra spelsinne för att hänga med i ES. Han har varit rent dålig.

GävleLasse: Tycker det ser skitbra ut. Ev så behöver man kanske bara ta in 1 etablerad toppfinne och fylla på med Andersén.
Det behövs även en utvecklingsbar back och Andersén är redan nu så pass bra att han kommer att få speltid, skulle jag tro. Iaf betydligt mer speltid än vad Andersson och Morin kommer att få.
Sen har vi Jonathan Carlsson, som jag också rankar före både Morin och Andersson.

Huge: Personligen tycker jag att Ellebo är bättre än Carlsson och Morin men ingen annan verkar ju tycka det så.

Huge: "Sen har vi Jonathan Carlsson, som jag också rankar före både Morin och Andersson."

Jontes "aktier" sjönk rejält i mina ögon igår när han fegade ur vid Skansens avgörande 3-2 mål.

Situationen: Pucken ligger fri i mittzonen efter en närkamp och Jonte befinner sig 2,5 meter ifrån pucken. DIF forwarden som befinner sig en bit längre ifrån går på puck medans Jonte väljer att backa hem. Forwarden tar pcuken och får ostört åka in i zonen och sjuta ett skott som Lindbäck inte gör sitt jobb på... RIDÅ!

Peja: Smaken är som baken... ;-)

Att diskutera Hulken ger ingenting pga att han har kontrakt och det kommer inte att brytas.
Såvida han inte själv känner att skadan eller operationen är skäl nog för att själv bryta kontraktet. Knappast troligt det heller.
Att det finns bättre backar än han och att det vore önskvärt med en bättre ersättare känns inte heller speciellt meningsfullt att diskutera, då det är rätt självklart.

Peja: Jag har efterlyst Ellebo hela säsogen. Han var Brynäs bäste back igår.

Han fick 2 minuter för "Flattening opponent" igår.. en syn för gudar. Den Djurgårdaren kommer att tänka sig för innan han hoppar på en Brynäsmålvakt igen ;)

GävleLasse: På din beskrivning känns det isf som att det är Lindbäcks aktier som borde ha dalat betänkligt, och inte Jontes.... :-)

Huge: Vad gäller Hulkkonen så är det uppenbart att han "säljer sig" för ofta när han försöker proppa en motståndare. Ofta lämnas backkollegan i tron att han Hulken har sin gubbe vilket besannas att han i n t e har efter en misslyckad tackling med ryggen först.

Hulken hiner inte med på våra större rinkar.

Huge: Lindbäcks aktier har sjunkit konstant de med under säsongen. Men hade Jonte agerat som en back så hade situationen aldrig dykt upp. Jonte hade mycket väl kunnat stöta och få bort pucken istället för att fega och bli ifrånåkt i egen zon.

Jag vet att du kommer att reagera men det var faktiskt en hel del DJ över agerandet.

GävleLasse: "Jag vet att du kommer att reagera men det var faktiskt en hel del DJ över agerandet."

Verkar alltså ha varit ett klokt beslut av en trots allt rätt så orutinerad back.
Han kommer att gå långt den pöjken.
Kanske lika långt som Danne och bli legend i Brynäs? :-)

Huge: Hur många gånger har du sett Jonathan Carlsson och Gustav Ellebo spela?

Huge: Ja nu finns det ju inte något övertal av rutinerade backar i J20 sammanhang... Så att han agerade lika orutinerat som DJ skulle ha gjort...

Legend? Nu får du sluta med syran...

GävleLasse: DJ kommer (om han inte redan är det) att bli en kultspelare, precis som Custemo och Brad Barry.

Peja: Tyvärr så känns det som att skaran av misslyckade backar är större än lyckade, i alla fall om man ser till "mordern" tid.

Jag tror det är dags att införa en ny tideräkning i Brynässammanhang, precis som B.C och A.D fast i Brynäs fall F.S och E.S Före- och efter Sandlin.

Peja: Lite synd att det krockar för den andra kvarten mellan DIF och Brynäs spelas på Hovet klockan 19.00 på fredag...

Annars hade ju Huge haft en bra chans att få se de spelare vi diskuterar.

« · 834937 · »