1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742247 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Bissett19: Hade jublat om vi inte redan hade varit fullskitna med femte till åttonde-backar. Vi behöver färdiga klassbackar.

Andersén var inte ombytt i den senaste matchen och han var inte skadad...

Peja: Han kanske inte platsar.

Bissett19: Tror ej det är därför. Han var helt okej i matcherna innan och det kan man inte säga om alla andra precis.

Bäckis skulle ju ge besked veckan efter att brynäs slogs ut. Kan han ha glömt att meddela sitt beslut? Fast det är klart han har ju söndagen på sig med ju..

Han kanske har gett sitt besked redan? Vem vet

AD: Jag vet inte.

Bissett19: Äh, han lär få harva i J20 ett tag så det är inget negativt i det..

Peja:
"Andersén var inte ombytt i den senaste matchen och han var inte skadad..."

Men tydligen sjuk.

"Niclas Andersén – Halsont/feber"

Bissett19: hoppas niklas får chansen i ett annat lag till nästa år... för han måste nog byta miljö för att bli bättre desamma gäller Ritola....

arnio: Minnesmästaren/löftesbrytaren genom tiderna var väl ändå Pär Zetterberg som på 1990-talet lovade att skicka en Anderlechttröja till Brynäskansliet när väl Brynäs tog SM-guld. Åtta år efter Kyrös och Molins dubbelscorande i Kempis 990418 har ännu ingen försändelse nått fram till Idrottsvägen 7...

Bissett19: Fan den där Linus Videll imponerade på mig idag. Det kanske vore något för Brynäs.

GävleLasse: Jo verkligen.Såna speltyper vimlar det inte av i vårat lag direkt.
Stor,starkmed bra händer som inte räds för att vandra in mot kassen.

Det lär bli huggsexa om honom om inte SSK går upp.Djurgårn uppvaktar honom redan om man ska tro på ryktena.

Bissett19: Det är ju bara att vara med å hugga... Får vi inte honom så har vi ju i alla fall varit med och trissat upp lönen. DIF är ju inte alltför rika...

GävleLasse: Han är ju Djurgårdare från början så risken är väl stor att han drar till DIF om han får ett vettigt erbjudande. Han har ju även spelat med Brynäs också 2003 (AJ)

Huge: Gissa vem?

"- Alla lagsporter utgår traditionellt från en stark defensiv men nu har det blivit så svårt att göra mål att man måste använda sig av kalkylerade risker. Med det menar jag att man måste våga lite mer och vara beredd att få kontringar mot sig. För att få mer tryck framåt låter jag en av backarna få ganska fria tyglar offensivt, det går bra så länge den andre täcker upp. Där jag tagit intryck av hur Brian Leetch i NY Rangers arbetar på isen. Jag tror inte på långa anfall där man spelar runt pucken i anfallszon man måste komma till avslut snabbt, annars riskerar man bara att få en kontring mot sig"

Bissett19: Jag syftade på matchen innan gårdagens.

Förresten, vad sägs om Oscar Steen som ersättare till Lind om han inte får förlängt?

70 Rodrigues: Jag vet vem. Men Huge ska få chansen.

Peja: Har Oscar Steen lovat att ställa upp ifall att Micke Lind inte får kontrakt? :-)

Ingen stor fara med att enrollera Lind ännu ett läsår. En kalkylerad risk man får ta. Vi har erfarenheter av Lars Karlsson '92, Thomas Tallberg '96, Jonas Soling och Pär Djoos '03, Roger Kyrö '04, Jesper Björck '05 och Sebastian Sulku '06. Samt en massa andra som jag i hastigheten inte kommer ihåg.

20 Lindgren: Henrik Rhenberg!

70 Rodrigues: Spelar det ngn roll vem som står för denna analys?
Det intressanta är ju att du och Gävlelasse verkar ha helt olika uppfattningar om huruvida spelsystemet ska betecknas som offensivt eller defensivt.

Huge: Klart att 1-3-1 är defensivt, det vet ju alla

Huge: Så bara för att vi inte delar samma uppfattning så är det intressant?

Givetvis så finns det både offensiva och defensiva "varianter" av 1-3-1 men i Brynäs fall så är det ganska uppenbart att de kör en mer defensiv version.

När Boork införde denna taktik med DIF -83, fick han massor av kritik från alla möjliga håll att han "dödade" hockeyn. Efter det så har även tre kronor använt sig av former av 1-3-1 när man skall spela sitt styrspel. Täpp till och kontra, det kan inte ens du ha missat...

I BRYNÄS fall, som vi då ändå diskuterar så började Boork med en mer offensiv taktik men återgick till den taktik han körde förra säsongen. Defensivt, 1-3-1 , täpp till och kontra...

Vad Tony har för åsikter om spelsystemet skiter jag blankt i, jag har MIN åsikt och jag utgår från att du bemöter mina och Tonys inlägg separat i fortsättningen, sluta slingra dig nu.

GävleLasse: Vet inte om jag totalt missminner mig nu, men var det inte Falk som "uppfann" 1-3-1 och det var 1989/90?

elitfoso: Om jag inte kommer håg fel så var det Tommy Sandlin som införde 1-3-1 i hockeyn på 70-talet.

Vad det gäller spelsystem så kan man konstatera att med en stark trupp så kan man spela offensivt och med en svag trupp så får man spela defensivt. Brynäs har helt enkelt spelat efter resurserna under Boorks ledning och därför fått tänka defensivt för att knipa sina poäng.

Falk införde väl annars filosofin att spela tokdefensivt med en stark trupp vilket inte var så populärt bland åskådarna.

eltifoso: 1-3-1 är en ganska gammal taktik som inte på något sätt "påkommet" av varken Falk eller Boork...

Jag vet att det finns coacher i NHL som använt detta väldigt länge.

arnio: Alla dessa oavgjorda matcherna är ett bevis på att man spelat en defensiv hockey, främst på bortaplan. Hemma har man vågat spela ut lite mer med gått i fällan att ta hem och spela på resultatet för tidigt i matcherna.

GävleLasse: Jag kanske skall tillägga att detta absolut INTE är något fenomen som endast gäller Brynäs utan svensk hockey i stort.

GävleLasse: Brynäs bortaspel är jag djäkligt nöjd med efter vad jag har sett men hemma så måste Brynäs trycka på mer och bjuda på en mer offensiv hockey om vi skall bli ett topplag och även för att locka publik.

Mycket svår avvägning beträffande hur offensivt man skal spela på hemmaplan men en markering att Läkerolen är våran mark tycker jag bör ske genom att vi går in och åtminstånde försöker föra matcherna och inte lägger oss på försvar som vi tyvärr så ofta gör vid ledning.

Jag ber till gudarna (Boork & Sundlöf) att vi får en leading-line som kan gå in och göra det offensiva jobbet nästa säsong.

Brynäs hade denna säsong allt utom just en stark förstafemma. Visst hade vi det stundtals och det gick det bra men vi hade det allt för ofta.

Ska vi klara oss bra i slutspelet så behövs en förstalina som leder laget och gör de det så kan övriga gå in och spela noll-noll.

Nu flummade jag visst iväg en aning..

arnio: korrigering:

Brynäs hade denna säsong allt utom just en stark förstafemma. Visst hade vi det stundtals och DÅ gick det bra men vi hade det allt för SÄLLAN.

GävleLasse: Normalt sett så bemöter jag alltid inlägg separat, men här har jag ju bara bett att få en förklaring på varför ni betecknar spelsystemet så olika, dvs den ene offensivt och den andre defensivt.
Och då är det väl enklare att ställa frågan samtidigt till er båda, istf att ställa samma fråga två gånger separat till resp skribent.
Märkvärdigare än så var det inte.

För övrigt så har väl sniper helt rätt: Sandlin använde sig enligt uppgift av 1-3-1 ett tag, men gick ifrån spelidén rätt snabbt.

Jag saknar Bissett och Davydov.

Huge: fortfarande... J A G besvarar E N D A S T min tes om att 1-3-1 i Brynäs fall är en defensiv uppställning. Givetvis så finns det säkert offensiva varianter. Men rent generellt så ses 1-3-1 som en defensiv taktik. Flera lag som kört denna har fått kritik att spela tråkig hockey.

Sandlin körde mycket riktigt en variant av 1-3-1, men den var mer offensiv än defensiv.

GävleLasse:
Nu mästrar du nästan lasse

GävleLasse:
Alla lag spelar 1-3-1 om man vill tolka det så.

arnio:

Roligt att ni tar upp detta nu.Jag poängterade detta
under hela lvartsfinalserien men då var det inga BIF fans
som ville veta om dett och förnekade att Brynäs spelar defensivt
även på hemmaplan.

Huge: Vad spelar det för roll att jag och Lasse har olika uppfattningar i frågan? Tommy Sandlin införde 1-3-1, då var det en offensiv variant, sen har 1-3-1 systemet gjorts mer och mer defensiv av både Boork och Falk samt coacher i NHL.

arnio: Brynäs hade denna säsong allt utom just en stark förstafemma. Visst hade vi det stundtals och DÅ gick det bra men vi hade det allt för SÄLLAN.

Måaste bara påpeka att du ALLTID var eld och lågor och väldigt positiv till laget under säsongen, nu är det andra tongångar ; )

claesw: Fast i slutspelet hade ju Brynäs ingenting förutom en förstafemma... :)

Jag tycker att det är backsidan som är dålig. In med ett par-tre riktigt bra forwards, men den stora förändringen bör de på backsidan där usla spelare som DJ och Hulkkonen är ordinarie.

Gusten: Boorken var i Swedbank Arena igår kväll. Se länk!

70 Rodrigues: Intressant! Ett steg framåt, annars brukar han och Sundlöv mest åka på C-VM och allsvenska matcher :)

Gusten: Det var ju troligtvis Hjalmarsson han tittade på så vi får väl hoppas att han ritar på framöver :-)

70 Rodrigues: Timander, Sundström, Svartvadet är också på G hit ;-)

70 Rodrigues:

Varför skulle Hjalmarsson skulle gå till ett skitlag som Brunäs IF?

Troligvis kommer Hjalmarsson att spela i NHL nästa säsong.
Om han inte går till NHL så har Hv:s sportchef sagt att Hv kommer
att satsa på Niklas nästa säsong.

Laban: Hjalmarsson platsar inte i NHL.

Peja: Men dock platsar han alldeles utmärkt här.

70 Rodrigues: "Vad spelar det för roll att jag och Lasse har olika uppfattningar i frågan?"

Spelar ingen som helst roll vilka det är som har olika uppfattning.
Så stor betydelse tillmäter jag inte er båda, att det viktigast skulle vara vilka som har olika uppfattning.
Intressant bara att man kan ha så diametralt olika uppfattning om ett spelsystem och hur det ska betecknas.

Huge: "Så stor betydelse tillmäter jag inte er båda, att det viktigast skulle vara vilka som har olika uppfattning"

Varför då bry dig?

Huge: "Spelar ingen som helst roll vilka det är som har olika uppfattning.
Så stor betydelse tillmäter jag inte er båda"

1 Varför bemöter du då våra inlägg?
2 Vad har du själv för uppfattning i frågan? Spelar Brynäs i grunden en offensiv eller defensiv ishockey?

« · 862419 · »