1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742413 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Peja: Huge har ju redan föklarat att DJ gjorde rätt där så vi kan inte ta upp det igen.

huge är ju allvetande och har fastslagit detta, även om jag är ganska övertygad om att inte ens DJ håller med.

GävleLasse:
Det är rätt att värva unga talanger, vi har ju inte möjligheten att ta hem duktiga NHL-spelare som MoDo....

Så vilka jättestjärnor inom räckhåll bör vi värva för att göra dig och Roddan nöjda (samt alla ungtuppar här som är uppväxta med elit och släng / ytlighetsmentalitet??

Jag tycker definitivt att unga talanger är modellen, kan även ge skaplig klubbkänsla...
Det kan man verkligen inte kan beskylla t ex Brendl för att ha haft...

claesw: Samtidigt kan man inte värva spelare pga efternamnet eller åldern. De måste ju vara tillräckligt bra. Sundström är inte en toppspelare i allsvenskan, det hade väl varit vettigare att signa någon som åtminstone är det...?

claesw: Jag kräver inga jättestjärnor utan hockeyspelare som är i sin "prime". Jag tycker inte att Brynäs har ett så pass stort "sparkapital" rent lagmässigt att kunna satsa på allt för många unga spelare. Som läget är nu och vad vi konstaterat under slutspelet är ju att vi saknar det där lilla extra, spetskompetens helt enkelt. Rollspelare.

Klubbkänsla? Det är ett ytterst fåtal spelare som har klubbkänsla numera. Skall man värva en spelare bara för att han har klubbkänsla så blir skaran av alternativ väldigt liten.

Peja:
Måhända, men du missar min poäng. Det gäller att se potentialen så att den kan blomstra ut hos OSS, inte hos "de andra".

De gånger vi värvar etablerade killar, floppar ju de alltid... särskilt backar (som diskuterades tidigare).

GävleLasse:
Inte värva för att han ska ha klubbkänsla, den ska komma i takt med att talangen blomstrar, hos OSS!

claesw: Men då kanske man skall se över möjligheten att byta ut de som scoutar ut och värvar dessa floppar. Det kom ju ett anta backar till ES den här säsongen som INTE floppade.

claesw: Tanken är god, men återigen. Hade vi haft en solklar första line som vi vet producerar, en line som man kan luta sig mot. Har man det så kan man köra en hel fjärdefemma med talanger.

GävleLasse: '
Jag har varit invilverad på högsta nivå i simning så jag vet vad jag snackar om när det gäller klubbkänsla och annat..

Köpa in redan etablerat fungerar givetvis men då måste det vara extremt etablerade figurer (t ex Frölander till Linköping sim för några år sedan, och inte ens det blev så mycket succé som det "borde ha blivit").

Däremot unga talanger som värvas, och får chansen och känner att ledaren satsar och bygger laget kring dem, DET är den enda vägen till riktig framgång.

GävleLasse: Med ditt resonenemang borde rimligen Mora ha ett par SM-guld vid det här laget.

claesw: Det som du verkar glömma är att om talangerna utvecklas rätt, så blir de klara för NHL... Och en kille som Sundström har klubbkänsla - för Björklöven.

claesw: "Däremot unga talanger som värvas, och får chansen och känner att ledaren satsar och bygger laget kring dem, DET är den enda vägen till riktig framgång."

Men de FÅR ju inte chansen i slutändan utan man nöter på spelare som Dackell, Lind, Sjödda tills de går på hörntänderna och inte orkar vara konstruktiva i slutet av matcherna.

Hur många minuter per match spelade Karlsson, Morin, Alcén? Inte ens "vattenbärarna" som t ex Hermansson, Almtorp fick mycket speltid, nej Boork nötte varannat byte med sina gamla spelare. Det låter vackert när man talar om det men när det verkligen kniper så är det en jävla massa bänknötande, är det så man skapar klubbkänsla? Hur många lovande spelare har lämnat Brynäs just på grund av den anledningen?

GävleLasse: "Hur många lovande spelare har lämnat Brynäs just på grund av den anledningen?"

Tja, bl.a spelare som Jobs, Floberg och Mårs.
Spelare som verkligen har utvecklats i sina nya klubbar....

GävleLasse: Och då har du inte ens nämnt att J20-spelarna inte spelade någonting, förutom Alcén. Morin och Gynge hade A-lagskontrakt, de var inte J20-spelare förra säsongen, intte för att de fick någon speltid heller, men ändå.

Huge: Adam Andersson?

Huge: Jag tycker inte att Jobs skall skämmas över sin insats i Almtuna den här säsongen 44 Matcher 14 mål 16 assist

Som vanligt så var du för snabb med kritiken...

GävleLasse: Ja, Jobs statistik var ju snäppet vassare än Sundströms, om man säger så.

Jättetalangen Alexander Sundström är förlorad för Björklöven.
Men inte till NHL som många trott utan till elitserielaget Brynäs.

- Jag är klart intresserad men har inte skrivit på något än, säger Alexander just hemkommen från Björklövens senaste bortamatch mot Malmö.
Alexander Sundström har varit en av Björklövens bästa spelare i slutet av säsongen och spelat mycket bra i kvalserien.

- Tycker att det lossnat för mig och laget på slutet, säger Alexander och berättar att han haft förfrågningar från flera elitserieklubbar men att Brynäs varit den klart ivrigaste och den enda förening som kommit med ett konkret anbud.

Kontraktet med Brynäs, som inte är påskrivet än, löper över två år och innehåller en så kallad NHL-klausul. Det betyder att Sundström har rätt att flytta till NHL under kontraktstiden om han så önskar.

- Så är det, säger Alexander och tillägger att det är mycket troligt att han redan till sommaren skriver på för NHL-laget New Jersey Devils men sedan lånas ut till ett svenskt lag som då skulle bli Brynäs om Alexander skriver på det tvåårskontrakt föreningen erbjuder.
- Vi får se. Först ska vi spela den sista matchen i kvalserien, sedan får vi se, säger Alexander Sundström.

Talangen kan vara förlorad för Björklöven redan på söndag kväll.

Peja: Jo den var ju det.

GävleLasse: Min poäng var ju att du får det att låta som om det vore ngt jätteunikt att unga spelare som får nöta bänk, bara lämnar just Brynäs.
Denna problematik gäller ju för alla lag som försöker satsa på unga spelare i kombination med målsättningen att bästa lag ska spela.
Jag säger inget om Jobs stats i Almtuna, men hans utveckling känns ändå inte som ngt anmärkningsvärt som leder till några större rubriker.

Peja: New Jersey Devils??Bra för Sundström,för då kan han ju spelsystemet när han kommer över:)

Från Boork till Robinson,eller han kanske inte är kvar?

Huge: *Edit*
Först skriver du:
Tja, bl.a spelare som Jobs, Floberg och Mårs.
Spelare som verkligen har utvecklats i sina nya klubbar....

Sedan skriver du:
"Jag säger inget om Jobs stats i Almtuna, men hans utveckling känns ändå inte som ngt anmärkningsvärt som leder till några större rubriker."

exakt VAD ville du ha fram? Vet du vilken skinka du ska sitta på?

Peja: På rak arm kan jag inte komma på ngn annan spelare än Adam Andersson, som lämnat oss som ung lovande och som sen utvecklats hyggligt i andra klubbar.
Jag säger hyggligt, för han känns än så länge bara som en just hygglig stabil ES-back.
Däremot så hittar du genom åren betydligt fler lovande spelare som efter flytten inte gjort ngt större väsen av sig i sina nya klubbar.

Huge: Floberg:
45 matcher 12 mål 15 assist

Huge: Patrick "Putte" Erickson, Tony Mårtensson, Daniel Rudslätt, räcker det?

Huge: Adam Andersson har det klagats rätt friskt på under året i mOdO boken.Dem är inte så nöjda med honom.

70 Rodrigues: Framför allt Mårtenson.Sveriges bästa hockeyspelare just nu.

GävleLasse: Ja, dina stats på Floberg och Jobs visar ju bara att dom utvecklats till hyggliga AS-spelare.
Så vad vill du själv egentligen ha sagt med att alla unga spelare som lämnar just Brynäs, skulle göra det pga att just vi låter unga spelare nöta bänk?
Känns som att du har placerat dina båda skinkor på två stolar samtidigt...

Huge: Så du har tänkt dig att svara med en motfråga? Du fegar ur som vanligt.

Min tes är:

Brynäs har en lång historia av att misshandla unga talanger som till slut väljer att söka sig till andra klubbar. Sen kommer Boork in och "scoutar" AS efter "talanger" som han tar in till Brynäs. Alla Boorks anhängare är lyriska över detta. En del tar på sig steppskorna och är överlyckiga över att Boork minsann hittat talanger. I själva verket så har Brynäs sedan tidigare ratat spelare som gör minst lika bra ifrån sig i AS. Hur många miljoner kostar vår J20 verksamhet, hur mycket får vi tillbaka i spelare?

tycker du inte att det är bra konstigt att mn bedriver en egen j20 verkssamhet men väljer att ta in talanger utifrån istället för att ge sina egna chansen?

Det rimmar inte...

By the way, En annan spelare som det gått OK för

Mattias Karlsson Bofors 44 11 21 32 34 (Spelade i J20 04/05)

70 Rodrigues: " Patrick "Putte" Erickson, Tony Mårtensson, Daniel Rudslätt, räcker det?"

Lasse talade om egna unga spelare som skulle ha tvingats bort pga att dom fått nöta för mkt bänk.
Tycker du att Putte, Daniel och Tony är exempel på såna spelare?

GävleLasse: Brynäs värvar unga spelare för att det ska se bra ut, sen blir dom bänkade och drar. Det förklarar dom med att dom inte var tillräckligt bra, när det egentligen berodde på att dom var fega och inte vågade spela dom. Sånt jävla hyckleri!!

Huge: Lasse pratade om det ja, men inte jag. Vet du själv vad fan du snackar om?

GävleLasse: Och min tes är att Brynäs inte är det enda laget som har ett J20-lag och som också brottas med problemet med avvägningen mellan hur mkt man ska satsa på junisarna kontra satsningen på att bästa lag ska spela.
Du får det att låta som att det är ett specifikt Brynäsproblem, och att det isf måste vara ngt fel på föreningen, ledarna eller ngt annat.
Dom får gärna anamma FBK:s upplägg, bara det ger resultat i slutändan.
Dvs lägga ner J20 och låna ut junisarna till ngt AS-lag.

Huge: SSK's Linus Videll är ju rätt het just nu och är "rubrikernas man".

Huge: Ja där är jag överens med dig.

Nu vill jag ha din förklaring på de inlägg du skrev innan...

70 Rodrigues: Så du bara slängde in en fråga som ingen har en aning om varför du ställer?
På tal om att inte veta vad man snackar om, så verkar du vara ett praktexempel på detta just nu....

För enkelhetens skull så kan du ju isf tala om vad du menade med dina exempel och vad du ville ha sagt.

Huge: Moras Kenneth Bergqvist är en annan spelare som misshandlats av Brynäs.

2006-2007 Mora Elitserien 42 matcher 6 mål 15 assist

Huge: Att du inte fattar betyder inte att ingen annan gör det!

GävleLasse: Stökigt på isen, heta känslor och 138 utvisningsminuter.
Precis som det ska vara i ett slutspel.
– Vi ska vårda våra grisar, säger Brynästränaren Leif Boork, för dagen gäst i Kanal 5.

Är det därför det lyser av hårda, tuffa spelare i Brynäs mån tro :-)

70 Rodrigues: Ett är iaf säkert: INGEN fattar vad du just nu svamlar om...

Huge: Å jag fattar inte vad du menade med dina inlägg om Floberg och Jobs...

Förklara dig nu.

Huge: Nu tycker jag du är elak, ska nog klaga och gråta ut som ett ryggradslöst djur i en annan GB!

70 Rodrigues: Lever man efter parollen "Det spelar ingen roll vad man säger bara käften går" så blir det ofta motsägelser.

Att leva som man lär finns inte hos Boork.

Huge: jag väntar fortfarande...

GävleLasse: Så här skrev du:

"Det låter vackert när man talar om det men när det verkligen kniper så är det en jävla massa bänknötande, är det så man skapar klubbkänsla? Hur många lovande spelare har lämnat Brynäs just på grund av den anledningen?"

Frågan är då: vad vill du ha sagt med detta?
Bara ett allmänt konstaterande att lovande spelare då och då lämnar sina resp klubbar pga för lite istid, eller vill du ha sagt att det sker enbart i Brynäs?
Eftersom det sker även i andra klubbar så utgår jag ifrån att du ville få fram ngt annat, nämligen att de lovande spelare som ibland lämnat Brynäs, automatiskt skulle börja utvecklas bara för att dom kommer till en annan klubb?
Har jag uppfattat det hela rätt?
Om det var detta du ville ha sagt, så drog jag fram Floberg, Mårs och Jobs som exempel på motsatsen, dvs spelare som inte utvecklats nämnvärt bara för att dom lämnat Brynäs för en annan klubb.

Var det så svårt att se den röda tråden i det resonemanget?

Huge: Den röda tråden?
"Om det var detta du ville ha sagt, så drog jag fram Floberg, Mårs och Jobs som exempel på motsatsen, dvs spelare som inte utvecklats nämnvärt bara för att dom lämnat Brynäs för en annan klubb."

Hur skapar man klubbkänsla genom att beta av massor av talanger och inte ge dem chansen när man så vackert talar om dett i media. Man vill få det till att Brynäs blivit så attraktivt för unga talanger efter att Boork tagit över rodret.

Ändå tar vi in "talanger" som producerar mindre och som har uttalade planer på att skriva på för NJ Devils. Slår han väl ut och blir bra, hur länge blir han kvar i Brynäs? Hinner han få klubbkänsla eller kommer han att sluta som Fredrik Modin som ratar brynäs för en annan ES klubb när han kommer tillbaka?

Om vi vänder på det. Hur många talanger har valt att komma tillbaka till Brynäs efter sitt NHL äventyr? Sjödin och Dackell, de är de enda jag kan komma på.

70 Rodrigues: "Nu tycker jag du är elak, ska nog klaga och gråta ut som ett ryggradslöst djur i en annan GB!"

Du gråter ju ut härinne mest hela tiden så du behöver väl inte gå till ngn annan GB och dra dina gråtvalser om hur eländigt det står till med Brynäs?
Jag är bara elak mot ryggradslösa skribenter som sysslar med personliga påhopp istf att ifrågasätta och debattera åsikterna.

Huge: Nu har jag svarat på två av dina motfrågor... Nu är det väl ändå dags för dig att förklara varför du säger emot dig själv.

Är det svårt att erkänna att man skrivit ett inlägg och tagit upp exempel på spelare utan att ens ha koll på vad de gör idag?

Huge: Och det gör du genom att sätta epitet som "gamnackar" och liknande...

Huge: Skrattretande!

« · 865643 · »