1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743448 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
GävleLasse: Ja, om en person påstår att Andersén inte platsat i Leksand, så måste jag väl isf backa upp mina motbevis med att peka på just statsen men framförallt istiden.
Statsen är väl mer en förstärkande faktor som talar för att det knappast handlat om en spelare som inte platsat.
Men du får gärna tycka att det är nyanserat att jämställa Anderséns stats och istid med att inte platsa.

Stats går oftast att använda, men inom rimliga gränser.
Att kräva ett antingen/eller-användande känns inte speciellt nyanserat, iom att det statsen inte säger allt.
I fallet Andersén och ifall han platsat eller inte, så säger statsen och istiden däremot så gott som allt.

Huge: Jag har inte 100% koll på hur mycket istid han haft under säsongen. Att han stått uppsatt på laguppställningen i 29 matcher säger inte mycket.

Enligt statsen har Johan Alcén har "spelat" 32 matcher, Spets 50 och Lavins 43. Något missvisande om man säger...

Kristan kräver en rejäl löneförhöjning.

Blir han för dyr så låt han harva i europa.
Nog för att han var bättre än man förväntade sig, men det skulle inte förvåna mig om han gör en dålig andrasäsong.

Gusten:
Tycker inte jag. Men så är jag ju målvaktsfetischist också. :P
Personligen känns det mer tryggt att ha Kristan + Sperrle än Sperrle + ?
Två bra målvakter är bättre än en.. Och om Kristan skulle ha en dålig andrasesse, spela roll då? Sperrle har ju potential nog att kliva upp några steg om det behövs... kanske.. *ler*

vhcfan: Okej du hade sett inlägget :)

Ja det handlar väl om HUR mycket han kräver i lön. Någon enorm förstakeeper ser jag inte honom som.

Gusten:
När det gäller målvakter (Kristan) så har jag hökögon. ;)

Jo, visst är det så.. Det får ju vara rimligt självklart, men att bli dumsnål helt plötsligt verkar korkat tycker jag.
Iofs så blir det ju 200.000 USD + lite till eventuellt för Bäckis, så liiiite utrymme för löneförhöjningar borde ju finnas tycker jag.. *ler*

vhcfan: Är rädd för att det är dit "överskottet" går. Molin, Hansen och sen Dackell, Sjödda och Lind.

Stanna i Brynäs och ni dubblar er lön varje säsong oavsett. DJ är multimiljonär vid det här laget :)

Gusten: Visst såg jag det... Men rektorn kol så jag fick trycka på panikknappen ;)

När det gäller Kristan så är det ju en avvägning. Dilemmat är ju att om man nu ger Kristan en löneförhöjning så bekräftar man ju att han ses som förstemålvakt. Vad får vi då? En missnöjd Sperrle som helt plötsligt blivit uttalad 2:a. Kör man vidare med samma upplägg som förra säsongen att den som är bäst för dagen skall stå så faller ju hela tanken med att Kristan skulle vara #1 och blir det så betalar vi honom för mycket...

En svår nöt att knäcka...

GävleLasse: Äh Sundlöv löser nog det där med att signa både Kristan och Sperrle på livstidskontrakt. Båda med rejäl löneförhöjning.

Saknar Adam Andersson, vilken klippa han skulle bli. Om Sjödin sticker, finns Adam Andersson, han är riktigt bra faktiskt!!!

Festisen88: Enligt norran har ni blåst Skellefteå på en finfin finsk värvning - en rightback med offensiva kvalitéer.

Dragan 2k: Ja, det vore inte helt fel. Nu kan Brynäs definitivt sparka DJ...

Peja: 176kg, 176cm finne jo ja tackar. Lighthockeyn regerar.

arnio: 176Kg fördelat på 176cm måste vara en ruskigt kompakt liten spelare  det där. Skulle inte vilja bli intryckt i sargen av han. Dock lär han kanske inte vara snabbast i spelvändningarna.

Enligt Elite Prospect är han Skelleftespelare nästa säsong.

www.eliteprospects.com/player.php?player=7426

Makkan: Det står "NOT CONFIRMED".... han sägs ha varit muntligt överens med Skellefteå, men ändrade sig i sista stund och valde Brynäs istället.

Peja:

Och nu är Skellefteå borttaget.

arnio: mormor har fått panik och rycker i spelare som andra scoutat, tydligen tittar han mindre på vilka behov laget har.

Peja: Inte speciellt begåvat att kicka Danne, vare sig av spelmässiga eller ekonomiska skäl.
Lite kul att Hietanen verkar variera kraftigt i vikt, beroende på vilken sida han för tillfället vistas på.

Eurohockey.net 76 kg
HPK:s hemsida 80 kg
Eliteprospects 85 kg

När Sjödda skrivit på så har vi lika många backar kontrakterade som ifjol.
Lavins och Andersson ut-
Hietanen och Kankanpeerä in.

Helt Ok.

-Hietanen är riktigt, riktigt bra och beskrivs som en av Finlands mest lovande backar. Han är född 1985 och jag ser honom som en ledande offensiv back i vårt lag säger sportchef Peo Larsson till Västerbottens Folkblad.

Sa Skellefteås sportchef när han trodde att Hietanen var klar för dom...

Huge: Hietanen är säkert Sjöddas ersättare.

Sjödda, Lavins och Andersson ut-
Hietanen, Kankanpeerä och Andersén in

Potato/påtäjtå

Gusten: "Kristan kräver en rejäl löneförhöjning.

Blir han för dyr så låt han harva i europa.
Nog för att han var bättre än man förväntade sig, men det skulle inte förvåna mig om han gör en dålig andrasäsong."

Hmm det känns lite läskigt det där. Risk för att vi blir sittandes med en överbetald medelmåtta med hemlängtan? Den sociala biten är viktig, trivs han inte så lär ha inte heller lira bra.

Anemyr: Vi byter Slovenien mot Schweiz tycker jag.
Aebischer verkar lämna NHL :)

Gusten:

Sjödda, Lavins och Andersson ut-
Hietanen, Kankanpeerä och Andersén in

Skulle det bli så har ni ju bytt opp er rejält anser jag! Kankanpeerä och Andersen är väl bra nyförvärv den andra vet jag ingenting om !

Anemyr:
Mäh! "Medelmåtta" var väl ändå att ta i från tårna va? :P

vhcfan: Sundlöfs styrka!

Brynäs sportchef Michael Sundlöv säger till TT att han inte vill kommentera något förrän kontrakt är påskrivna.

Känns som vi återuppbygger den gamla sisukoloni Boorkmeister nyligen brutit i småbitar.....

bradberry:

Sannolikt, men det är kanske annan (och mer hanterbar) inställning hos en "orutinerad" 22-åring än hos några +30-åringar som Viitakoski m fl.

Sedan är ju Koorken är ju inte så förtjust i 30-taggare oavsett nationalitet...

Bättre finska ligan än J20-spelare/allsvenska spelare från Sverige...?

Ankan - tränar finska

Huge: "Det intressanta är ju hur ekonomin utvecklats de senaste säsongerna och det är mkt möjligt att marknadsavdelningen gjort ett värdelöst jobb som bara lyckats åstadkomma en vinst på 15 miljoner under första året med LA.
Jag vet inte riktigt vilket resultat som isf borde ha varit normalt?
50 miljoner plus?
100 miljoner?"

jag tolkar det som att du är jäkligt nöjd

GävleLasse:

Du får fråga Stisse Åberg på Sporten som tydligen sitter på Brynäs ekonomiavdelning och extraknäcker som controller, han verkar ju veta vad som gäller...

Ankan - källkritisk

GävleLasse: Jag förstår inte varför du ska behöva tolka ngt öht, när jag i klartext talar om vad jag menar, i ett senare inlägg:

"Vet som sagt inte om det är ett bra jobb eller inte, då måttstocken först måste fastställas.
Är en vinst på 100 miljoer normalt, så har man ju kanske inte gjort ett speciellt bra jobb."

Det är DU som påstått att en ev vinst på 15 miljoner inte låter speciellt bra.
Och det utan att egentligen ha en aning om vad som borde betraktas som en normal vinst, sett till förutsättningarna.

GävleLasse:- För det lagbygge vi håller på med så behöver vi Oves rutin och erfarenhet i laget och jag är därför glad att vi kommit överens om en fortsättning med Ove Molin, säger Brynäs sportchef Michael Sundlöv till klubbens hemsida.

Undrar vad det betyder när det gäller värvningar?

wap.hockeysnack.com
Huge, du som har koll är Sjödda på väg bort ? Vilka är på gång ? Som du vet är jag lite off just nu :-)

Huge: Jag reflekterade ju bara över att vinsten är densamma som TV avtalet gav. Sedan om det räknas in eller inte får vi ju se. OM det gör det så blir ju vinsten från den andra verksamheten 0

70 Rodrigues: Ja säg det...

rackham: Har ingen koll på det men OM han nu gör det så är det ju jävligt oproffsigt av honom att "läcka ut" siffrorna innan de är klara så att säga. Samtidigt så kan det ju ses som klantigt att Brynäs skulle ge en journalist det uppdraget.

Men som sagt var, jag vet ingenting om det...

GävleLasse:

Nä, men va fan, Lars, det förstår du väl att han inte jobbar för Brynäs...
Men frågan är ju vad han hittat siffrorna nånstans?
Inte direkt mycket till källhänvisning i den artikeln... heller...

Skräp...
Spekulation...
Sälja tidiningar...

Ankan - Moi mukulat

rackham: När det gäller brynäs så blir jag aldrig chockerad...

...skönt att höra att så INTE var fallet..

Det skall bli skoj att se vad siffrorna kommer att landa. Jag tror att det finns en vis övertro från olika håll, i alla fall när det gäller publikintäkterna då de delat ut mycket gratisbiljetter till höger och vänster, speciellt under de matcher efter jul som var glest besökta ändå. vid nåt tillfälle så tyckte jag mig höra att 800 ungdomar var inbjudna för att kolla på hockey, den mtachen var det inte ens 6000, det borde ju innebära att man endast fick in 5200 betalande.

rafalski: Ja, du kan sitta lugn i båten och doppa tårna i det azurblå vattnet.
Ryktet går att Sjödda är på väg till Timrå, men det tror jag inte en sekund på.
Varför skulle han helt plötsligt göra ett lappkast och dra till Timrå?
Han har ju hela tiden hävdat att det bara är Brynäs som gäller innan rören läggs på hyllan, och att det inte finns ngn annan klubb i hans hjärta.
Fast osvuret är väl bäst i den här branschen. Kan en 22-årig finne ändra sig i sista stund så kan väl Sjödda också göra en kovändning.
Annars verkar som sagt Hietanen vara klar och med ytterligare en finne på G (Kankanpeerä) så ser backsidan riktigt bra ut.

Sen fattas det ngn forward och det är väl inte helt omöjligt att det blir ytterligare en finne i truppen.

Annars är det som vanligt härinne: vi är redan i KS... ;-)

GävleLasse:
Ville bara säga att Tommy Sjödin byter upp sig rent organisatoriskt om han söker sig till Timrå.
Om jag har sett detta, så borde Tommy ha insett detta för länge sen.

I Timrå är det ordning o reda. I Brynäs är det fortfarande lekstuga på en del håll.
Dock gör den övervägande delen av all personal ett utmärkt arbete.

Börjar bli trångt av kända namn på Alnö nu:-)
Huss, Nubben, Zäta, Lindqvist (tränaren i Sundsvall hockey o nu kanske även Sjödda:-) Jag finns här ju redan, men är villig att flytta på mig om någon förening, supporterklubb kallar:-)

Huge:
Ja, ser man exempelvis på Modos centrar, så förstår nog alla som kan något om hockey att nästa SM-guld för Brynäs IF låter vänta på sig.
Själv tror jag ej på KS nästa år.
Jag VET att vi åker ur, men osvuret är bäst.
Kom ihåg vad Ni läste detta först:-)

Kommer Ni ihåg vem som skrev den sista meningen här, så vinner Ni en gratis ballongfärd över Alnö till sommaren.

Huge: Ja man får hoppas att de nya spelarna kommer in och höjer nivån bland backarna, speciellt då när det gäller det fysiska spelet. Fast med andra finska nyförvärv som skulle vara så bra har ju floppat. Pekkala, Laitinen, Kuparinen, Hulkkonen å allt vad de heter.

De enda (bortsett från Timonen) som varit bra de senaste åren är väl Sulku och Tuulola.

argonaz: Ja fan vet vad Sjödda värderar mest när han skall se om sitt hus. Vad är han skyldig brynäs egentligen efter att ha blivit blåst på sportchefsrollen och sedan har det ju antytts att han inte heller skall få den roll som lovades honom i samband med att Sundlöv fick sitt treårskontrakt som sportchef.

Att han är sugen på ett SM guld är ju inte så konstigt. Vem skulle inte vilja avsluta sin karriär med ett guld? Och som det ser ut idag så har Timrå en större chans till det än brynäs.

GävleLasse: Jag tycker ändå att Hulken bör ges en chans.
Han blev trots allt allvarligt skadad och lyckades med en anmärkningsvärd recovery, om man ser till hur lång en normal konvalescenstid brukar vara för den sortens skada.
Sen tycker jag att dom finnar vi haft genom åren har varit bra spelare överlag. Bortsett från dom du räknar upp så kan jag som motvikt räkna upp minst lika många lyckade förvärv: Luovi, Miettinen, Kivelä bl.a...

GävleLasse:

Ja, 15 miljoner låter orimligt bla med tanke på den budgeterade vinsten, publiksiffror och att det "bara" blev 3 matcher i Templet i slutspelet...
Den som lever får se...

Ankan - förstår sig inte på Stisse på Sporten

GävleLasse:

Nä, men Lars då...
När blev Timrå en het guldaspirant med den truppen och de värvningarna...?

Ja, möjligen hetare än Brynäs... men ändå...

Ankan - skeptisk

Pontus Petterström klar för ytterligare en säsong i Skellefteå.

rackham:

står om jusso hietanen..är väldigt bra med puck,vågar vara offensiv..bra skott från blå..mindre bra..kanske om det blir fysiskt spel..är lite liten!

GävleLasse: Vad finns det för belägg för att Sjödda skulle ha känt sig blåst på sportchefsjobbet?
Såvitt jag kan minnas så var det väl så att Sjödda kände att han hade mer att ge på banan, samma år som det var meningen att kan skulle ta över som sportchef. Och då valde Sjödda fortsatt spel eftersom det hade blivit alldeles för tungt att både spela och agera sportchef.
Sen verkar det som att Sjödda mer eller mindre gett upp planerna på att bli sportchef, och det av egen fri vilja.
Jag kan däremot tänka mig att han vill fortsätta i klubben efter avslutad karriär, men då kanske i ngn annan befattning eller funktion.

Huge: Det har väl varit snack om att Brynäs ska anställa en scout. Vore inte Sjödda en lämplig person för den posten? Han får scouta i Sverige och Sulku får scouta i Finland. Fast då skulle organisationens löner vara högre än spelartruppens :)

« · 869659 · »