1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741959 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
Jompe:

Hellre Tim Eriksson då...

Jompe:

Förutsatt att vi klarar av att återupprätta vår ES-status behöver sportavdelningen ta sig en REJÄL funderare över hur man värvar.

Man behöver inte se många minuter mellan tex Frölunda och Färjestad förrän man inser att Brynäs väger för lätt för att kunna brunka sig till framgång i ett slutspel.

Krig i bäst av sju x 3...

Rusta, Brynäs, rusta!

rackham: Amen. Dvärgar har vi så det räcker och blir över.

sylf:

Ja, och även om man är liten behöver man inte spela som vore man tillverkad av glas...

rackham: Det var lite så jag tänkte. Bara för att PP har frillan i Gävle och att han spelar för en ES-klubb betyder inte det att mormor ska komma viftande med kontrakt så fort han hör av sig. Jag tror inte han har den sortens kompetens vi behöver.

Jompe:

Nä, visserligen är det inte mormor som styr skutan nu, utan det är pappan, men det gäller ju samma sak för det...

rackham: Sant. Force of habit, I guess...

Jompe:

Pojkar pojkar,Petterström är back.

Bissett19: Sen när då?

Pontus Petterström

BORN: 1982-04-21
NATION: Sweden
POSITION: LW
SHOOTS: L
HEIGHT: 185 cm / 6'1"
WEIGHT: 84 kg / 185 lbs
DRAFTED: Selected 2001 by NY Rangers round 7 #226 overall

Bissett19: Pontus Petterström

BORN: 1982-04-21
NATION: Sweden
POSITION: LW
SHOOTS: L
HEIGHT: 185 cm / 6'1"
WEIGHT: 84 kg / 185 lbs
DRAFTED: Selected 2001 by NY Rangers round 7 #226 overall

En hårt arbetande ytterforward med en riktigt bra skridskoåkning. Han har hög arbetskapacitet och passar i en checkingline. Hans egenskaper gör honom till bra spelare i boxplay. Petterström är vidare duktig på att utmana spelare tack vare sin fart . Har brister i teknik, kreativitet och målskyttet.

Stigsson: Abbans, slagen med målkamera...

Petterström påminner mig om Malmström, fast utan Malmströms intellekt och filosofiska perspektiv på tillvaron...

Jompe:

"Petterström påminner mig om Malmström, fast utan Malmströms intellekt och filosofiska perspektiv på tillvaron..."

En Tuben light alltså... huvva!

Jompe: "Har brister i teknik, kreativitet och målskyttet"

Passar ju som hand i handsken hos Brynäs alltså :-)

Nä fy fan, sådana värvningar klarar vi oss ifrån, ambitionsnivån måste ligga mycket högre.

70 Rodrigues:

Ja, man tycker att de där spelarna lika gärna kan komma från egna leden...

70 Rodrigues: "Har brister i teknik, kreativitet och målskyttet" lägg till dålig fart, slapp inställning och katasrofal attityd så har vi en ny Hutt. :)

Lunkan:

Tycker Hutten är spännande. Man vet aldrig när han glimrar till... dock att det händer typ 2-3 gånger per säsong. Helt oförutsägbar... = )

Mormor måste ha haft otur att vara på plats vid de där tillfällena...

rackham: Nej ett inverterat glimreri hade varit kanon. För han kan ju göra nått bra typ 2 % av det han gör.

rackham: Om vi klarar oss kvar så måste Brynäs göra en Timrå och värva 4-5 spelare i landslagsklass, det går inte att budgetvärva år efter år, vi har ju alla sett hur det har gått.

Lunkan:

Ja, som sagt ibland blir man överraskad, men i det stora hela borde hans insats lätt kunna bytas ut av typ Sandin...

70 Rodrigues:

Ja, och bredspelare borde det finnas en masse eftersom U16, J18 och J20 spelar SM-semifinal i dagarna...

rackham:
Hade önskat att vi byggt framtiden runt månsson och widing, såg potential i dom att bli 2 kyrön (inte tillräckligt bra för att försvinna till NHL, men fortfarande betydande roll i Brynäs)... Nuuu, verkar det inte bli så tyvärr ju....
Bygga lag runt Brendl...mja, vet inte jag.
Däkke gillar jag skarpt, vill ha kvar honom... OM det inte är som jag tror att han är ledaren i spelarstyret:(

Petterström blev väl uttagen till Tre Kronor den här säsongen men tvingades tacka nej, om jag inte minns fel. Visst är han ingen poängkung men han är en jäkligt bra energispelare och det kan behövas i ett lag med många glidare.

Dessa spelare lär vi inte få se nästa säsong, om vi klarar oss kvar:

Korhonen
Sperrle

Morin
Sjödin
Hulkkonen

Molin
Karlsson
Gynge
Hauthonen
Salmonsson

Frågetecken för: Nolander, Angell och Månsson.

Så till nästa säsong finns det utrymme för värvningar.

70 Rodrigues: I dagsläget har vi en målvakt, fem backar och åtta forwards på kontrakt till nästa säsong.

Vi behöver 2 centrar varav en solklar förstacenter. Sedan gärna en defensivt duktig center som är en grym tekare. Synd att Sundlöv inte knep Pakaslahti innan SSK.

På fytterforwardsidan så vill jag se en breddning av rollspelare. Främst energispelare typ Thörnberg. Gärna en utpräglad sniper med.

På backsidan behövs det mesta... minst två toppbackar och på målvaktssidan vill jag se en solklar etta. Man kanske kan locka hem Honken nu när han prenumererar på andraspaden i Dallas. 

GävleLasse: Frågan är om den nye sportchefen, vem det nu blir fattar det, är så jävla trött på allt lallande. Brynäs skulle ha en heltidsanställd scout.

70 Rodrigues: Är det klart att Sundlöf slutar?

Lunkan: Det hoppas jag att det är, det är fan katastrof om han får vara kvar.

GävleLasse: Marusak sägs vara på väg bort från DIF, det kanse skulle vara något??

70 Rodrigues: Ja Marusak är ett intressant namn när det gäller ersättare för Sjödin. Jag kan tänka mig att de ligger ganska nära varandra rent lönemässigt med.

70 Rodrigues: Marusak är ett skämt!! Han har varit rent usel i år och är absolut inget för Brynäs!

sylf: Han hade slagit sig in som 3:e bäste back i Brynäs iaf, om man tittar på hans stats.

70 Rodrigues: No way, han är bara en i raden man skulle sitta och bli förbannad på.

sylf: Ja, det är väl bra, varför ändra på ett fungerande koncept :-)

GävleLasse: Marusak är inte tillräckligt bra. Sikta högre. Varför vill du inte se Markström-Lindbäck som målvaktspar? Visst, om Honken flyttar hem tar jag honom alla dagar i veckan, men annars litar jag faktiskt på dessa två Gävlekillar...

Truppläget, om de jag vill förlänger kontrakten gör det:

Markström
Lindbäck
= 2 st målvakter

Andersén
Kankaanperä
Hietanen
Carlsson
Sundqvist
Angell
= 6 st backar - 2 till behövs. A-lagskontrakt på Hassel, eller tror du att han är för seg, GävleLasse? Kanske signa och låna ut nästa säsong.
Mina realistiska drömförvärv: Kudroc, Lars Jonsson/Blatak.

Hansen
Sundström
Lind
= 3 st centrar - 1 till behövs, eventuellt 2 på grund av Linds skadebekymmer.
Förslag på nyförvärv: Milan Kraft som förstacenter, Mikael Backlund som utfyllnad.

Brendl
Dackell
Alcén
Widing
Sandin
Hermansson
A.Persson
= 7 forwards - 2 alternativt 3 nya behövs. Kanske alternativt att A-lagskontraktera Thegel? Sparka Danielsson.
Förslag på nyförvärv: Tony Salmelainen (fortsätter tjata om honom). Huml och Beaudoin bra spelare som finns tillgängliga om Mora åker ur. Billiga alternativ skulle kunna vara Kalle Olsson, Anders Eriksson. Petterström, Tim E outsiders.

Peja:

Så här vill jag ha laget:

Målvakter:
Jacob Markström
Anders Lindbäck
Duger gott som mv par. då dom är klasser bättre än sperrle och karhu.
Men om nu honken väljer att vända hem till brynäs så gärna!

Backar:
Under kontrakt står Hietanen,kankaanperä,sundqvist,carlsson,andersén.
Jag tror att angell kommer få ett riktigt kontrakt då nya nicklas som tränare kommer vilja ha honm kvar. Då har man sex st under kontrakt. såg att marcus ragnarsson ryktades till dif.. varför inte slå en signal till honom och försöka med lite hjälp av boorken. då har man en back kvar. altenativ finns i lars jonsson, thomas skogs, teemo aalto. men hetaste för mig är ändå ronnie sundin, sägs att han vill röra på sig.

centar:
alex S, får stå på tillväxt i ett allsvenskt lag då jag tycker att han inte håller måttet. micke lind, osäkert.. men okej. ett sista år. då har vi också mads hansen. han får lira i fjärde kedjan. jag är lite svag för oscar steen i modo som ej har kontrakt men han vore väldigt intresant. som tredje center skulle jonathan granström kunna vara då jag vet att han vill röra på sig, och han har dessutom gjort en mkt bra säsong i mik.

forwards:
under kontrakt, dacke,brendl,widing,alcén,sandin. bryt så fort de går med hempa o björne, tillför inte ett dugg. om man ser till kedjor så skulle man kunna ha lind-brendl och som tredje länk eric beoudoin. han är mkt bra, och är dessutom bra i både pp som bp. i andra skulle man kunna ha widing-steen och kanske som en liten dröm men kanske mika hannula eller andreas salomonsson som de sägs vill ha ett miljöombyte.. då har man två riktigt bra kedjor. i tredje satsar man på alcén-sandin och granström. och i fjärde har man dacke, hansen och p.petterstörm som en ren checking-line.

GävleLasse: Den här gubben får gärna rita på som center för Brynäs:

Se länk!

70 Rodrigues: Ja hans skulle kunna vara ett alternativ. Åldern?

GävleLasse: Ser ju helst inget 5-årskontrakt till mannen, men 2-år är inga problem.

70 Rodrigues: Lär nog få kolla i Brynäs plånbok först innan man börjar drömma. KS drar nog in en del så länge det går bra men frågan är om vi kommer över +- strecket?

70 Rodrigues: Varför inte ta tillbaka Spets? Han är ju arbetslös (med full lön i två år dock) och han gjorde aldrig bort sig i Brynäs.
Kan vi ta tillbaka en sparkad tränare så kan vi göra detsamma med en spelare.

70 Rodrigues:

Vore verkligen något,men knappast troligt.

Bissett19: Nä jag vet, skrev det där ang LHC till Lasse via bubbla, men man kan ju alltid få önska iaf. Varför är det inga bra spelare som har pluggande flickvänner i Gävle :-)

arnio: Du skämtar va eller har du börjat kröka redan?

Lugn grabbar ni behöver inte oroa er för vilka värvningar Brynäs gör, det "sköter" andra med......Men ang matchen ikväll, vågar man hoppas på en Brynäs Seger??

70 Rodrigues: inte världens mest berömda universitet i Gävle kanske.

70 Rodrigues:

Enligt kvällsblaskorna är Ekman & Prosten tänkbara ersättare för ev flyktade Vinhandel & Mårten...

Rykten...

Svårt val...

Få se nu.
Brynäs...
Linköping...

Hmmm...

andreasknox: Jag är dödsrädd för matchen i kväll, hur många pinnar har Brynäs tagit på bortais denna säsong?

Jag tror dock att om vi spelar säker defensiv och spelar smart kontringsspel så kan vi vinna.

Boxplay och PP kan bli avgjörande. Jag tror med viss tvekan på 2-1 till Brynäs.

70 Rodrigues:

Hoppas man börjat prata med denne om nästa säsong

arnio:

9 Brynäs IF 28 7 5 16 64 : 98 28 2 1 0 0

« · 1011208 · »