1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
Peja: Hellre Jonas Andersson än Pontus Petterström alla dagar i veckan.

70 Rodrigues:

Det var precis det jag också försökte säga :) hehe

Peja: "Självklart är det inte klart med fortsatt spel i ES än, det vet väl alla."

Låter bara lite annorlunda, av inläggen om nyförvärv etc att döma....

Huge: Du har inga egna namnförslag på spelare eller spelartyper du skulle vilja se i Brynäs nästa säsong?

Huge: Låt oss ha lite roligt och spekulera ;)

70 Rodrigues: Namedropping innan KS ens är slutspelad känns meningslöst.
Du får än så länge hålla till godo med de spelarförslag som kommer från annat håll härinne.

Huge: Du har alltså inga egna förslag utan gör som vanligt och väntar tills Brynäs har gjort sina värvningar och du har facit i hand och håller med? Du brukar ju alltid ha åsikter om ALLT, varför inte när det gäller nyförvärv, du måste väl ändå ha några egna önskemål och tankar runt hur du skulle vilja att det ska se ut nästa säsong?

Huge: Tänk dig scenariot att vi spelar kvar i ES även nästa säsong :-)

70 Rodrigues: ja annars vore ju det ett stort under. Med tanke på vilken bra start ni har fått.

ajon:

Kom ihåg Malmö sedan förra kvalserien, 4 vinster i rad, och lyckades ändå inte. Brynäs har faktiskt bara 3 segrar än så länge.. Rögle och Västerås är två av lagen vi har spöat, mycket kan hända när de tygre lagen står för motståndet.

MarcusElving: jo men jag tror ändå att ni tar er igenom. Kvalserien ganska enkelt i år faktiskt.

ajon:

Enkel? årets kvalserie är väl en av de tuffaste på bra länge?

Finns 4 lag som kan vinna hela serien:

Brynäs
Malmö
Mora
Leksand - trots den dåliga öppningen, det väntar lite lättare motstånd i de närmsta omgångarna.

MarcusElving: fortsätter ni med samma fina form. Så klarar ni det här ska ni se.

ajon:

Ja det är jag övertygad om, frågan är OM formen håller i sig? det vet man aldrig, Brynäs är ju numera kända för sina totala formsvackor :/

MarcusElving: jo man har ju lärt sej genom åren Av Skellefteå. Dom började Kvalserien bra. Men i slutet spelade nerverna ett spratt .Och det gjorde ju att man missade att ta steget upp i många år.

ajon:

Precis, så man vet aldrig.. även om det ser bra ut för tillfället, förlust i nästa match mot Mora samtidigt som Malmö vinner så är det 3 lag på 9 poäng !

MarcusElving: jo men återrigen ska det bli mycket till att ni ska missa i år. Ni har ju en Stabil målvakt också. Som har rädda er många gånger i år.

70 Rodrigues: "Du har alltså inga egna förslag"

Jo, det har jag.
Men om du hade använt din ev läsförståelse så borde du med detsamma ha begripit vad jag sa i mitt förra inlägg: att jag för tillfället inte finner det speciellt intressant att diskutera nästa års trupp, eftersom vi inte vet VAR vi spelar och hur ekonomin därmed kommer att se ut.

ajon:

japp, hoppas han fortsätter med det :D då blir det en rolig kvalserie för Brynäs del :D

Huge: Begriper du ens själv vad du skriver? Om du hade använt din läsförståelse eller jag kanske ska säga ev läskunnade så hade du sett att jag i ett senare inlägg skrev att scenariot var att vi spelade i ES.

70 Rodrigues: Det är 3:dje gången nu som jag förklarar för dig att jag inte finner det speciellt intressant att diskutera nästa års trupp, förrän KS är slutspelad.
Och det spelar ingen roll ifall vi målar upp ett tänkt scenario där vi spelar i ES nästa säsong.
Hoppas budskapet gått fram denna gång så jag slipper upprepa mig fler gånger.
Du får nöja dig med det namedroppande som förekommer från annat håll.
Tids nog blir det Silly Season på riktigt....

Huge: "Tids nog blir det Silly Season på riktigt...."

Så då får man för första gången läsa om Huges önskemål innan Brynäs har värvat klart och du sitter med facit och håller med som vanligt? Det lär bli första gången isf. Du är jävligt duktig på att tycka och frågeställa om vad andra skriver men har sällan eller rättare sagt ALDRIG några direkta egna åsikter, bara du får kritisera andra skribenters inlägg så är du nöjd.

70 Rodrigues: Du börjar låta som en papegoja men kul att du äntligen snappat budskapet.
Vad är en EGEN åsikt, enligt din mening?

Huge, 70: Men kan ni inte lägga ner det här? Jag gick med i HS/SS hösten 2003 och redan då var ni igång. Den här diskussionen (som jag för ovanlighetens skull orkade läsa) handlar om huruvida en av er vill tala om vilka spelare som bör värvas inför nästa säsong, och det vill denne person inte berätta. Det här handlar inte om Brynäs utan om era inbördes relationer och läsvärdet för oss andra är lika med noll. Om ni har "issues" med varandra så finns det ju andra sätt att reda ut dem.

Utan att ha läst allt för mkt. Så håller jag med om att man kan inte diskutera nästa säsong nu! Säger som dom flesta tränare brukar jag, EN match i taget =) Ha en fin dag!

Huge: I rest my case!

Jompe: Om man kritiserar andra utan att ha egna åsikter, då kan man hålla käften anser jag.

andreasknox: Varför kan man inte diskutera nästa säsong redan nu, det finns ju bara 2 olika scenarion, antingen så klarar vi oss kvar och kan spekulera utifrån det eller så åker vi ner i KS och kan spekulera utifrån det, vad är problemet?

70 Rodrigues: Önskelistor är ju bra att ha men problemet är att Brynäs inte har någon tomte som kan uppfylla våra önskningar om helt fantastiska värvningar.
Jag skulle tänka mig att Bif fortsätter att värva relativt billigt och talangfullt och lägger pengarna på ett par etablerade namn som kanske inte ens kan klassas som stjärnspelare.
Hoppas i alla fall att vi får två bra centrar och ett par backar av hyffsad klass så att vi kan undvika kvalserien (alternativt vinna kvalserien) nästa säsong.

Vinner vi verkligen mot Mora? Nu börjar jag bli nervös igen...

70 Rodrigues: Jodå för mig får ni gärna diskutera! Själv är jag inte den som spekulerar o gissar så mycket. Men det är klart att det kan va kul det med ibland iaf..Hoppas dom klarar sig kvar bara!

arnio: "Hoppas i alla fall att vi får två bra centrar och ett par backar av hyffsad klass"

Det tycker jag låter som en utmärkt början i en pre-sillyseasondebatt.
Undrar om det kan klassas som en egen åsikt?

arnio:
Bortamatcherna svåra, särskilt mot Mora...

claesw: Ja, tror att vi får stora problem med både Mora och Malmö på bortais.

70 Rodrigues:
och LIF o Mora på hemmais

claesw: Nope, det blir en walk in the park :-)

70 Rodrigues:
Vi SKA ju vara bland de två bästa i kvalseriegänget

arnio: Jag tror inte heller att Brynäs kommer att få ett jättebra lag nästa säsong. De ansvariga är alldeles för inkompetenta. Sen skyller de på lite pengar, men om sanningen ska fram har Brynäs betydligt mer pengar än de flesta andra i ES.

Peja:

Mer pengar än de flesta andra i ES?

Nä, men trillräckligt med pengar för att kunna utmana topp 4 som nu Timrå gör...

rackham: Brynäs hade större lönebudget än hälften av es-klubbarna den här säsongen. Varför tror du att alla andra offentliggjorde sin medan Brynäs vägrade berätta? Tyvärr satsade Brynäs på kvantitet istället för kvalitét.

Peja: Det var läääääääänge sedan Brynäs IF hade ett lag av kvalité. Tyvärr är det som du säger, kompetensen saknas när det gäller att hitta bra spelare, visst, de hittar någon eller ett par ibland men inte tillräckligt för att göra ett vinnande lag i topp 4:a och tyvärr så tror jag inte att vi får se någon annan sportchef än Bäckström, han är ju liksom från kompisgänget.

Peja:

"Brynäs hade större lönebudget än hälften av es-klubbarna den här säsongen. Varför tror du att alla andra offentliggjorde sin medan Brynäs vägrade berätta?"

- Vet ej x 2.

"Tyvärr satsade Brynäs på kvantitet istället för kvalitét."

- Utan tvekan.

rackham: Tja, klassar man Brendl som "kvantitet" så må det väl vara hänt.
Men är det speciellt nyanserat att kalla Brendl, Hietanen, Kankan och Sundström för enbart "kvantitet"?

Huge:

Kan ju vara att 30 manna-truppen hamnar med ett epitet som liknar kvantitet.

Brendl har levererat det vi visste att han kunde. Mål framåt, en skridsko bakåt. Kvalitet.

Hietanen är ojämn. Inte alls så spelskicklig som ryktet gjorde gällande (felpassen viner och han ställer till det för sig ofta) och vek i närkamperna. Har mycket att bevisa för att visa Kvalitet.

Kankan såg helgjuten ut på försäsongen. Sedan när det blev allvar högst mänsklig, dvs ojämn, bortkollrad i närkamperna och ofta utvisad. Inte direkt Kvalitet.

Sundström. Ja, du... jag vill se den förvandling som gör att han kan leda laget som center i ett tufft slutspel. Kvantitet.

Och så de helt utan krav på sig...

Alken, Sandin, Gynge, Karlsson, Salmonsson, Morin...

Lägg till gubbarna och gänget där i mellan...

Jag undrar varför vi är i Kvalserien...

rackham: I princip håller jag med dig men det finns ju en del "förmildrande omständigheter", som man så fint säger.
Boorkens spelidé i kombination med att nyförvärven är nykomlingar i ES gör att det är svårt att sia om deras verkliga kapacitet.
Lägg till att vi kom snett in i matchen nästan från start och att det sen har varit svårt för spelarna att kanske göra sig själva full rättvisa.
Det intressanta blir väl att se hur Czarnecki har tänkt sig att vi ska spela och vilka nya spelartyper han vill ha.
Att vi är i kvalserien tror jag mer beror på andra omständigheter än att vi enbart skulle bestå av ett gäng kvantitetsspelare.

Huge:

"Det intressanta blir väl att se hur Czarnecki har tänkt sig att vi ska spela och vilka nya spelartyper han vill ha."

Jag utgår ifrån att föreningen (Mormor/Pappa) bestämmer hur vi långsiktigt skall spela baserat på Brynäs varumärke och en kontinuerlig internationell och nationell omvärldsanalys och rekryterar tränare därefter... och spelare för att kunna spela det aktuella spelet... men inte i Brynäs såklart?

Kvalserien.

Jag håller för övrigt med om att årets säsong varit bland det mest jojo-aktigaste vi har sett på länge.
Det intressanta är varför... och varför Brynäs?

Kvalserien.

Och eftersom Mormor/Pappa är ansvarig framöver som det ser ut idag så...

Två säljare och födda mediacharmörer.

rackham: Tror att Timrå och Brynäs representerar ytterpunkterna på skalan "värvningsstrategi". Timrå byggde en trupp med i princip fyra femmor, punkt och slut. Blir en gubbe skadad får man fylla på med gallerkillar (som i och för sig har axlat förtroendet med den äran). Brynäs, å andra sidan, byggde den bredaste truppen i mannaminne. Nu har vi facit i hand. De spelar semi, vi spelar KS. Inget lag kan ju satsa på bredd och samtidigt ha sådan topp att man utmana klubbar som värvar enligt Timråstrategin. Nu kommer Huge strax att skriva att det är mer komplicerat än så, och det är det, men att värvningsstrategin har en god del av förklaringen till varför vi spelar kvalserie är inte svårt att se.

Jompe:

Ja, och att "man" år efter år bygger på truppen och förädlar den...

På nåt sätt är det inte speciellt svårt att se ungefär vart toppen befinner sig.
Klättra uppåt!

Jompe: Lyssna inte för mycket på Rackham. Skickar man ett sms runt 2400 igår som det står "Heja Leksand" i. Då kan det inte stå rätt till.

Vi lär få ta avskrädet som blir över med tanke på vår stora plånbok.

Jompe: Upplägget med stor trupp kändes intressant och det är det egentligen fortfarande. Problemet är att få med sig spelarna på idén och framförallt att tränaren har enorm fingerspetskänsla när det gäller vilka som ska spela och vilka som ska vila.
Tyvärr så tror jag att Boorken inte riktigt fixade den biten varpå spelarna (främst de tongivande) surnade till och så var det kört.
Kan man hitta en bra balans så att alla spelar känner att dom bidrar till helheten, oavsett om man spelar eller vilar, så kan det funka.
Men i grund och botten är det ett svårt och riskfyllt företag att ge sin in på.
Nu funkade det inte och man får ta det som en läropeng inför framtiden.
Som jag ser det så är det mer spelarna som underpresterat och inte lyckats spela det spel man tänkt sig, dvs mer offensivt.
Där har du den stora och relativt enkla förklaringen, som jag ser det.

tror ni att lee goren kan vara ett altenativ för brynäs? stod att 6st elit klubbar jagar honom.

« · 1014978 · »