1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742262 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
spud: Tror du att det kan bli Ari Ahonen eller Bernd Brückler för Modo?

Men allvarligt så har inte en enda målvakt utvecklats i MODO sen Petter Rönnqvist, och hur det gick till vet nog ingen. Så att en lovande målvakt som ännu inte riktigt slagit igenom ska gå till MODO känns som dömt på förhand, därför behöver vi nån som inte behöver en fantastisk målvaktstränare för att bli något.
Tror alldeles säkert att EL skulle bli en jättebra målis i BIF med deras resurser, medan han i MODO skulle bli en ny Zacke.

Bissett19: ja, men rykten säger att han kommer kosta lit för mycket.

spud:

Mike Morisson?

mattias - 74: Jo, men vi kommer nog värva en som redan är det.

spud:

Läck har absolut potential att bli en etablerad Es målis och får han chansen i es gör han inte bort sig tror jag !

mattias - 74: Just nu finns det ingen att vara båsöppnare åt i LHC. Skulle det bli Mika Noronen som får förlängt så är det väl inte omöjligt att Läck skulle få spela en del med tanke på finnens ojämnhet.
Men visst, han kanske ändå skulle passa bättre i Modo t.ex.

Hence: Jag tycker det låter som en helt suverän idé. Jocke kan må gott av lite seniorspel i AS. Läck borde tycka att ca 20 matcher i ES är bättre än att bli sidsteppad gång på gång i ett allsvenskt lag.

Hoppas på detta!

Hence: Jag hoppas/tror/önskar att MODO siktar högre än Eddie Läck.

Hence:

Han vill nog konkurrera om 1:a spaden, tror inte han vill vara båsöppnare i Linköping

mattias - 74: Jag skulle hellre se att man flyttar upp Jocke Eriksson.. Att Eddie Läck vill till elitserien är dock inte så konstigt. Han har stor potential och skulle nog behöva tuffare matcher för att ta nästa steg. Modo, LHC och Luleå behöver ju målvakter?

Partyjack:

Eddie Läck ryktas till er !

Jonte321: "fast man brukar ju säga: "ingen rök utan eld""

Denna tid på året brukar det ryka lite överallt, ytterst sällan det brinner för det.

Vet ju inte hur trovärdiga rykten du hört, men det snackas ju om mer eller mindre alla halvhyfsade spelare som saknar kontrakt.

Gurra88: Du får väl starta en namninsamling i Kamratposten.
Verkar vara ditt forum....

Det är klart vi ska förlänga med hela laget! Ser oerhörd potential i hermansson, vas, laurtizen och Molin..

Och nolander, tänka sig vad det kommer sjunga i sargen även detta året, killen blir ju bara bättre och bättre. Hoppas vi kan behålla lind och sundström också.. ser gärna en första lina med Vas - Lind - Hermansson.. Bra Sundlöv, du bygger verkligen för framtiden. I den här takten kan vi nog faktiskt vinna SM-guld redan år 2040.

Hence: Ja, risken att han skulle bli skadad är ju stor, så vi får väl se hur det blir med honom... skulle han dock presenteras som det andra nyförvärvet så får vi hoppas på det bästa... men än så länge är det ju bara rykten(dock flera sådana), fast man brukar ju säga: "ingen rök utan eld". Hoppas mer på Staffan Kronwall

Jonte321: Känns lika skadebenägen som Micke Lind ungefär. Fast med mindre spetskompetens, nej tack.

Har hört flera rykten om den är spelaren faktiskt... vet ej om det vorre något men... va tror ni?

bradberry:

Kallas "denial"...

arnio: Lever du i förnekelse eller?

arnio: Glöm inte att peta in en smiley oxå för om du ställer den frågan på allvar så blir jag lite konfunderad.

Gävletidningarna idag:

- Dixon nära nytt kontrakt.
- Nolander skriver troligtvis på inom de närmaste dagarna.
- "Det känns hoppfullt med honom" säger Sundlöv angående Sundström.
- Persson kommer att flytta till en allsvensk klubb.

Huge: Nån som hört nåt om hur det blir med Hermansson? Jag trpr knappast tt han får förlängd men mad Sundlöv inblandad vet man ju aldrig.

claesw: Han tyckte nog snarare att våra lönekuvert var lite för tunna.
Skönt iaf att Nolander verkar vara klar för ytterligare 1 säsong.

micke:
Han tycker vi är kattskit

65selander: Han ville väl vinna nåt, spela i den absoluta toppen etc. Å andra sidan hade han ju kunnat stanna och spela med J-20.......

micke: Har heller inget emot Angell men varför gick han till HV om han trivdes?

Spelar ingen roll vad ni säger- men jag skulle gärna vilja se Nich Angell i laget igen. Jag vet att han trivdes här och jag tycker det är en jäkla bra back. Jag tror t.om han skulle gå med på att sänka sin lön avsevärt för att få spela i BIF....

Gusten: Man måste se realistiskt på lagbygget inför nästa säsong.
Ekonomin sätter gränser för vad vi kan förväntas värva vad gäller spetskompetens, så Kahnberg och möjligtvis ytterligare nån forward utifrån känns Ok. Räkna dock inte med nån i Kahnbergklass.
Fyll sen på med en eller två juniorer och förläng med Widing, om det går.
Lägg till att det behövs en ny back utifrån även om Nolander förlänger, eftersom Jonte Carlsson är förlorad.
Summa summarum: Kahnberg plus ytterligare nån som spetsar till anfallet samt en ny back. Där har du enligt mig en godkänd trio som vår ekonomi tål.

Vad som återstår är centerfrågan, där vi i första hand måste försöka behålla Dixon. Sen tror jag att det realistiskt sett står mellan Lind och Sundström om vem som ska få fortsätta. Tror inte att man vill behålla båda.

Partyjack: Jag tycker att det är sanslöst att folk går på synvillan om att Molin är bra på att bygga upp anfallsspel. Han åker upp med pucken men ger sedan iväg den enkelt. Dvs leder inte hans uppåkningar till någonting. Det hade varit bättre att försökt spela sig igenom, det finns ingen "edge" eller som man även säger over there "end product" när Molin ska försöka bygga upp ett anfallsspel. Det faktum att PP-formationen där Molin inte ingick förra säsongen var den som producerade - trots att laget hade ett av seriens absolut mest ineffektiva PP - säger ju otroligt mycket om hur dålig Molins PP-femma var. Och det var ju Molin som "skulle göra det" där...

GävleLasse: Ja Lauritzen har varit klart godkänd, en av de bästa plus/minusen i laget också om jag inte är ute och cyklar.

10 forwards under kontrakt i nuläget. Dixon och Widing jobbas det på ... Sundström och Lind borde vara rökta, speciellt om man får hoppas på minst en tillspetsning till. Finns inte mycket plats över till någon junis.

Ju mer jag tänker på det, desto mer superpurjo blir förlängningen av Herman. Vas MÅSTE bort!

Partyjack: Klart Ove ska vara kvar...Kung i Bp och en av de bästa att transportera puck in i anfallsZon. Om han har 0:or omkring sig så vad ska han göra?

mattiaskarlgren: Nej i det stora hela så får Lauritzen godkänt. Lär han sig bara att inte hålla på att konstra vid linjerna så kommer han att bli nyttig.

Kan duon Kahnberg, Graniström vara intresseast? granis framför kassen medans Kahnberg gör sitt vanliga ärevarv innan han hittar en ledig nätmaska nånstans att sätta pucken i.

arnio: Håller med dig till 90% :) Förstår inte varför Lauritzen får så mycket "skit"? Tycker faktiskt att han gjorde det riktigt bra i BIF-tröjan.

Dock tror jag han blir ännu bättre när han får en ordentlig sommarträning i kroppen.

Inte lätt att komma som ny in i ett gäng och bara prestera direkt.

Peja: Det rimmar illa att inte förlänga med Molin med dina motiveringar tycker jag, om det nu är så jävla konkurrens så kanske det är de som presterat mindre som ska flytta på sig!? Tex Herman, Vas och Alcén, nu blir vi kanske av med två av tre onda ting där.

Att bryta med Molin bara för att han varit i klubben så länge och börjar bli gammal är en usel motivation, okej om du tycker att han rent hockeymässigt inte platsar i laget - det skulle jag kunna ta..

Men faktum är att han var bland de bästa spelarna i laget över hela säsongen, det kan du läsa dig till i vilken tidnings betygsavdelning som helst.
Visst är dessa nollor till hockeyexperter inget facit, men det är bara bland negativa forumiter som jag ens hört tankegångar om att detta ska vara året att bryta med Molin.

Verkar ju sjukt konstigt då han gjorde sin bästa säsong på flera år just i år. Skickar lite konstiga signaler till övriga i laget, Dackell (eller ev Lind) tex kanske inte känner att de behöver prestera bättre än de gjorde förra året, för då blir man uppsagd i vilket fall som helst.

Tänker inte dra vidare diskussionen, vet att jag fick drevet mot mig tidigare under silly season då jag påpekade att Molin gjort en bra säsong.
Om man sen vill kicka honom pga hans ålder är det en sak, många bättre ytterforwards hittar ni inte i Gävle för tillfället!

arnio: AMEN!

Jompe: Visst Ove är perfekt att ha kvar om vi ska slussa in ett par unga killar, rutin kan behövas. Men förlängningen av Hermansson och med Lauritzon och Vas i truppen så undrar man ju hur juniores ska kunna komma in och även mer spets.

Hermansson, Laurintzon och Vas tar bara plats från spets och talang. Vas måste bara bort så är ju bara. Hermansson och Lauritzon borde inte spela i Brynäs, gigantiska misstag av Sundlöv där.

Härligt med Kahnberg men det behövs mer. Widing kvar eller ersättas, Dixon kvar eller ersättas av en ännu vassare center. Persson? Låna ut? Sundström? Byt?

En rtigt bra back borde komma in.

Det finns hopp men truppen ser lite stor ut på forwardssidan redan, kan Sundlöv hitta mer spets?

Lindström: "Slutar med att han sitter kvar i tröjan när den ska upp i taket..."

Det där är en underbar formulering.

Molin har definitivt ett år hockey kvar i sig. Någon skrev tidigare att efter Dackell och Widing var han vår bäste ytterforward förra säsongen. Håller med. Konkurrensen var i och för sig inte sådär mördande, men ändå... Molin är en av få forwards vi har som kan transportera in pucken i anfallszon och etablera ett PP. Vi behöver honom.

Onödigt att förlänga med Herman, för det gjorde vi väl, bradberry, eller? :-)

Kul att se att hemsidan har vaknat sent omsider.

Peja: Slutar med att han sitter kvar i tröjan när den ska upp i taket...
Är väl ända sättet att bli av med spelare i Bif.

Jag har en kanon ide hur vi ska kunna värva klass spelare!!!

Lägg ner J18 å J20, för det kostar ju skjortan och i A-laget kommer dom inte att få spela i.
Kanske kanske i 4 linan 3 min per match så dom kan uvecklas
till klass lirare innas dom flyr.

Målvaktstränare är ju överflödiga när vi har hus tomten sittandes vid faxen, han kan ju både stå å faxa så var det löst.

Sen kan vi väl sälja La å spela i B-hallen iställe, för hur man lockar folk har dom ju aldrig lyckas med till nya fina arenan...

Vips så har vi slantar att kunna köpa in 2 fullblodsproffs linor.

Partyjack: Att du drar den slutsatsen beror ju mycket på bristande konkurrens. Som tur är har vi ju all anledning att tro att de unga gossarna kommer att bli bättre med tiden, till skillnad från gammelgammel^20smurfen.

arnio:

Förutom att förlänga med säsongens spelare så vill även sportchef Micke Sundlöv tillföra laget lite mer spetskompetens inför nästa säsong.
- Värvningen av Magnus Kahnberg är för att vi vill tillföra laget mer spetskompetens, säger Micke Sundlöv, men vi hoppas att vi kan krydda laget ännu mer. Förhoppningsvis kommer vi att kunna förstärka laget med ytterligare spetskompetens.

Är det verkligen bara jag på detta forum som tycker att Ove var en av de bästa yttrarna i laget förra året?

Bakom Widing och Dackell har jag svårt att komma på en ytterforward som var bättre.

Peja: Truppen är väl full redan så Sundlöv har nog dragit ur sladden ur faxen, tagit fram golfbagen och köpt en biljett till Mallis.

arnio: Men räkna inte med att någon eftertraktad AHL-spelare väljer BIF, tvivlar på att Wanvig och Vas lägger in ett gott ord om klubben.

arnio: Ja men då finns inte plats för Rödin och/eller Thegel. Så värdelöst

Peja: Ja skulle det ha funnits strimman av hopp om en topplassering så borde nog följande bytts ut bland anfallarna. Backarna skulle vi kunna ha kvar de vi har och värva två kanoner så skulle det kunna hålla..

Lauritzen,Persson,Molin,Sundström.Hermansson, Vas

Partyjack: Ledarskap? Jovisst, en veteran som flyr från närkamper och sällan passar pucken föregår ju verkligen med gott exempel. Ja han är bra i BP men det finns flera i laget som är bättre. Ett skämt att han får vara kvar. Skulle förstås även vara ett skämt om Lind blir kvar men sportchefen är ju som bekant ett stort skämt så det skulle inte vara överraskande om Lind kritade på ett nytt tvåårskontrakt inom kort.

GävleLasse: Ja Hermansson har jag svårt att se vad han tillför faktiskt, Molin har rutin, ledarskap spelar massvis i BP och kan fortfarande vara ett hot offensivt. Så okej där.

Men om Micke "max 25 matcher/år" Lind får ett nytt kontrakt är det fan ett skämt, det kan inte vara försvarbart att ha en förstacenter som är så skadebenägen, inte ens om man är goda vänner sedan 10-20 år tillbaka!

Både Hermansson och Molin kvar, tveksamt om det är värt att köpa säsongskort nästa säsong. Sundlöv kastar ju ändå bara iväg pengarna.

erik_m:
Markström

Granström-Dixon-Kahnberg
Sandin-Sundström-Thegel/Rödin
Silferberg-Hansen-Dackell
Lauritzen-Persson-Molin

Extraforwards: Hermansson, Vas

Jonsson - Andersén

Heitanen - Sundqvist

Bertilsson - Nolander?

Sm-Guld!