1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742272 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
bradberry: "Biljettpriset är 40 kronor för vuxna och 20 kronor för ungdomar och medlemmar i Brynäs IF. Alla intäkter går oavkortat till Brynäs juniorverksamhet."

Det sket sig med den planen =(

Var inne och läste Ros blogg nyss, han hade SMS:at med Sundlöv tydligen:

"Till Micke Sundlöv:
Ska ni värva Magnus Kahnberg?
Svar: Va? Tror du att vi har rånat en bank. Nej, nej, nej."

Å andra sidan, varför skulle Sundlöv berätta för Ros om han har planer på att värva Kahnberg? Han förnekade ju Brendl in i det sista också!

MarcusElving:

I samma blogg:

"Till Johan Backlund i förrgår:
Ska du till Flyers?
Svar: Inte hört ett ljud om det."

Nu är Backlund klar för Flyers;)

Bissett19: Precis! Ingen mening att dra några slutsatser utifrån Ros SMS:ande! :)

Errki Rajamäki
Juha-Pekka Haataja
Alexander Hellström

Ja ni, vet inte om detta är spelare som kan vara nåt för Brynäs. "Bäst före datumet" har ju rykt på dem finska spelarna. Den som låter mest intressant är väl Hellström. Skulle jag vara tvungen o välja mellan nån av dem finska lirarna det ryktas om, så får det väl bli Haataja. Får väl se om några av dessa tre kommer till Brynäs... ryktas ju om det i Eliteprospects.com iaf.

MarcusElving: Kan man slåss i spelargångarna kan man råna banker också. Självklart är Kahnberg klar!

Vi fyller på vår befintliga trupp med 3:e sortering,Lysande mormor!

sylf: Någon som vet mer om Widing? Blir han kvar eller åker han söderut och lirar?..

En sak är säker, ska det varvas halvdana lirare låt dom iallafall vara stora och fysiska så det blir lite underhållning i läkerolen. Trist att alltid vara det klenaste laget. Och när spelare som Andérsen och granström är våra poliser, inte särskilt respektinjagande. Dock älskar jag granström:)

In mer mer fysiska spelare sunklöv.

Denna kille verkar lämna Servette, han kanse vore något att lägga lite krut på? Han har väl diskuterats här förut. börjar bli lite äldre men skulle gärna se honom i Brynäs. Tyvärr är väl risken stor att KHL nyper honom. Han begär nog en hel del kulor!

Mormor om de senaste ryktena:

"Eero Somervuori, – Skulle inte vara fel att ha honom i laget. Men jag tror att han blir kvar i Färjestad så det är nog inget som är aktuellt.

Erkki Rajamäki, 30, forward

Enligt svenskafans.com pekar flera finska silly season-sidor ut Brynäs som ny klubbadress för denne powerforward.

– Inte intressant, säger Sundlöv.

Magnus

Kahnberg, 29,

forward

Frölundastjärna som tappat i lyskraft på slutet. Har alltid trivts mot Brynäs och kanske skulle trivas m-e-d Gävlelaget också. Nämns bland annat på svenskafans.com som med stöd från ”flera oberoende källor” hävdar att Kahnberg är högaktuell.

Sundlöv dementerar att det ska finnas något intresse med hänvisning till att en värvning av Kahnberg skulle bli för kostsam.

Juha-Pekka Haataja, 26,

forward

En spelare som Brynäs har haft under uppsikt tidigare under vintern. Haataja gjorde 50 poäng på 58 matcher i SM-liiga senast och kom upp i 59 poäng förrförra säsongen.

– Han har skrivit på för Helsingfors vad jag vet, säger Sundlöv.

Alexander Hellström, 21, back

Enligt svenskafans.com är förre Björklövenspelaren, numera i Peoria Rivermen i AHL, en spelare som Brynäs har i åtanke.

– Nej, säger Sundlöv kort på frågan om Hellström är aktuell.

Shawn Bates, 33,

center/forward

Ett namn som nämnts i samband med Brynäs på olika hockeyforum. En defensiv forward med nära 500 NHL-matcher på meritlistan.

– Kan jag också säga nej till, säger Sundlöv."

"Skulle inte vara fel att ha honom i laget. Men jag tror att han blir kvar i Färjestad så det är nog inget som är aktuellt."

Han ska faaan inte "tro" att det är så, han ska veta, han ska ha hört sig för hos Eero för länge, länge, länge sedan..

Snälla Sundlöv, låt inte din handlingsförlamning förstöra nästa års trupp!

Rent generellt känns det trist att han behandlar alla rykten så iskallt som han gör. I princip alla de där namnen borde vara hyperintressanta för vår trupp.

Hoppas verkligen det är ett passivt spel för galleriet och att vår sportchef inte är så jävla slö som han ger uttryck för att vara.

Partyjack: Att håla låg profil är ju vad som föredras. Varför skylta med att man verkligen vill ha spelaren ifråga? Det är så här det funkar, bara att ha tålamod.

GävleLasse: Självklart är det "standardspelet" när det gäller silly season.

Problemet är bara att sett till tidigare år så är det en helt ärlig passivitet just när det gäller vår Sundlöv, hoppas såklart att jag har fel och att Sundlöv ligger i hårt arbete just nu.. Det känns bara inte så.

Partyjack:

Faxen glöder nu...

Partyjack: Det har väl snarare kännts som att Sundlöv haft för bråttom att få klart laget så han har missat många intressanta spelare som gått långt i sina nuvarnade lags respektive slutspel.

Men som det känns så är det lite Do or Die just nu. Sundlöv måste se till att CZ har bra verktyg att jobba med så att det inte blir en jobbig säsong och ännu en sprakad tränare. För det har ju varit en jäkla massa tränare under de år som Sundlöv suttit vid rodret. Kan det vara ett tecken på att Mormor inte lyckats med lagbygget? ;)

GävleLasse:

Det är Faxens förbannelse...

GävleLasse: Hoppas precis som du verkligen att Nicke Necki får ett bra material färdigt i tid. I mina ögon är han den klart vettigaste tränaren vi haft i föreningen sedan Roger Melin och det vore synd om föreningen/sportchefen lyckas förstöra hans karriär med en undermålig spelartrupp som resulterar i tränarsparkning.

rackham: Det är alltså därför det är lite trögvärvat?
Sundlöv har helt enkelt svårt att hitta en agent som fortfarande harvar runt med faxen..

Vad säger vi om Eric Beaudoin då? Sundlöv säger att han är aktuell ifall Dixon inte blir kvar.. Vem föredras? Dixon eller Beaudoin?

Jag är kluven som fasiken, jag gillar ju Dixon. Men hur mycket mer kan Beaudoin producera med en större roll i laget och mer istid än i LHC? Han känns ju som en vassare målskytt än Dixon i alla fall..

Skulle ändå sakna Dixons tacklingar och attityd. Sedan gjorde han ju faktiskt 27 poäng också, vilket är hyggligt!

Jag är 50/50!

MarcusElving: Tror personligen det finns mer utvecklingspotential i Dixon då han varit på stor is kortare tid än Beaudoin.

Gillar Beaudoin som fan och skulle tycka det var mysigt med honom som vingre bredvid Dixon tex. Det verkar dock inte vara ett alternativ.

Som du skriver, känns som ett extremt 50/50-fall.

Dixon har dock växt fram som lite av en personlig favorit, tror han kommer producera mer offensivt nästa år.. Så min röst faller på honom ifall jag tvingas välja.

Partyjack: Ja, Beaudoin som ytterforward med Dixon skulle vara mumma. Men pengarna räcker ju som vanligt inte till, tyvärr.

Jag tror nog jag vill ha kvar Dixon också om jag måste välja, så är det.

rackham: Så fort Sundlöv blir tillfrågad om forwards som gör mycket mål och skulle tillföra Brynäs spetskompetens blir svaret alltid att klubben inte har råd.
Samtidigt så går han ut och säger att han är ute efter att värva just den spelartypen....
En ekvation som inte går ihop.

MarcusElving: Dixon måste bli valet i jämförelse med beduinen. Vem skall annars slå passarna? Iofs ser jag gärna bägge två i laget.

Huss: Precis, håller med! Dixon känns som ett bättre alternativ än Beddo-in!

Sedan håller jag med dig om Sundlöv gör bort sig när han uttalar att han är ute efter spetskompetens och målfarliga spelare. Sedan när någon frågar honom om Kahnberg säger han att det blir alldeles på tok för dyrt.
Vad ser han som spetskompetens egentligen. Tydligen någon som är billigare och därmed också sämre än Kahnberg. Riktig spets för mig är någon som är några snäpp bättre och därmed också dyrare än Kahnberg.

MarcusElving: Men, det är ju uppenbart att Sundlöv mörkar...
Sen gäller det att lägga pengarna på rätt spelare. Får man in en solklar leadingline som kan producera så kan man gott köra med fler unga talanger från de egna leden.

GävleLasse: Helt rätt, se bara på HV i år.. Tedenby och Ullström får massvis med istid i slutspelet och gör det verkligen sjuukt bra, nu har vi en kull som ska/borde vara i samma klass nästa år och det är bara att hoppas att ledningen vågar släppa fram ett gäng av dessa grabbar..

Det finns onekligen råvara där mtp två raka SM-finaler.

Partyjack: Absolut. Man kan ju i alla fall göra ett försök med att ge våra egna produkter chansen. Skulle det barka åt skogen så kan man ju förstärka längre fram.

GävleLasse: Jo, jag sitter som på nålar för att se truppen spikas.

Ska bli intressant att se hur många juniorer som kommer släppas fram, hoppas verkligen att Thegel, Rödin och Silfverberg får ett kontrakt och framförallt ISTID nästa år. Men det är nog att hoppas på för mycket.

Jag som personligen inte har sett en enda J20-match är väldigt fundersam över varför Leidermark så sällan nämns kring framtida A-lagskontrakt. Han verkar ju vara den ledande stjärnan, kapten och härförare i första linan.. Men ändå är det ingen (iaf inte här) som anser att han ska in i A-laget nästa år, varför undrar jag då?

Förvisso har vi väl ställ på centerpositionen och det är ett större ansvar än en junior på vingen jadajadajada, men är fortfarande nyfiken på hur han är som spelare!?

Partyjack: Jag har sagt förut att jag vill se hela J20´s första line i A-laget. Men det är väl tveksamt till om de får plats allihopa, jag är som du väldigt nyfiken på Leidermark. Han verkar vara en riktigt härlig spelare och kille. Han har ju klivit fram nu när det behövs som mest, i slutspelet.

GävleLasse: Ja, det är klart. Chansen är väl stor att han mörkar. Han brukar ju förneka i stort sett allt enda tills det är helt klart. Men man blir ju så jäkla besviken och fundersam när man läser hans uttalanden, man får väl ha tålamod helt enkelt och se vad han kommer upp med! :)

Har aldrig sett Leidermark, Thegel och Rödin spela men gör du poäng i deras takt och har en så pass fungerande femma så tycker jag att alla 3 ska vara mycket intressanta att se i a-laget nästa säsong. Inte bara Thegel och Rödin utan alla tre.

mattiaskarlgren: Håller med till fullo, alla tre ska slussas in i a-laget. Kan man spela en hel säsong med Vas, Herman, Alcen tex, så kan man definitivt göra det med Thegel, Leider, Rödin!

mattiaskarlgren:

19 år 173 cm 84 kg Vänster

Det är Leidermark det...

Förstår du hur bra han måste vara för att kompensera att han är strax över 1.70 OM han skall kunna tillföra i ES?
I ett lag som skall slåss i slutspel...?

Han är bra i J20 som sistaårsjunior, visst.
Vilka är hans starka sidor som han skall ta med sig för att vi skall vinna SM-guld?

Och Anton Persson ligger precis i samma läge, men med mer erfarenhet och med ett kontrakt som går ut nu.
(20 år 179 cm 85 kg Höger)

Rödin kan tillföra det som "the Fly" tillför i Frölunda, särskilt om han får växa på sig lite till under nägra säsonger...

Thegel är en sniper, och jag tror att han behöver mer tid för att acklimatisera sig till ES än tex Rödin.
Men det är bara att prova.

sylf:

Leider nicht...

rackham:

Omst das alternative geheter Vas, Lieder jawohl!

sylf:

Tut mir Leid...

rackham: Keine Leid, Gross hertz.. jahvohl

GävleLasse:

Aber, Lars...

Selander...?

Huss: Nä...Sundlöv har svårt med att få ihop ekvationer, helt klart. Helt uppenbart att han mörkar... Vill minnas att det var lika med Brendl. Han dementerar för att:

1. Inte skruva upp förväntningarna.
2. Inte trigga igång andra sportchefer på samma produkt.
3. Inte skapa onödig oro i befintlig trupp inför ev. förlängningar.

Jag kan tycka det är lite fegt ändå. Minns Sundlövs kaxighet som nytillträdd. Då ringde han å tjatade på NHL- proffs (Dackell, Honken) och stack ut hakan i vävningsvisioner. Kan sakna detta...

bradberry:

Det ger en del funderingar angående vilka stallorder han har från klubbdirektören och den kommande budgeten... när han i varannan mening klämmer in "har inte råd"... det är för övrigt underbara signaler i en period där spelare skall ges en bild av att Brynäs är deras nästa attraktiva arbetgivare...

rackham: ...då var vi inne på hans högskolepoäng i ämnet "Mediaträning".

Som vanligt imponerar han inte på det området. Han är tyvärr en SOPA!

sylf: Brukar ínte du klaga på alla "dvärgar" som spelar i BIF.

Hur kan då en gallerlirare på 173 cm passera nålsögat?

Inser du inte att det finns ett begränsat antal forwardsplatser?

Flyttar vi upp halva J20-laget lär det bli enkel biljett till Allsvenskan.

sylf: "Kan man spela en hel säsong med Vas, Herman, Alcen tex, så kan man definitivt göra det med Thegel, Leider, Rödin!"

Kollar man på Alcéns poängsnitt från juniortiden och sen ser var han hamnat idag så kanske man ska vara lite mer försiktig med att bedöma junior endast på deras statistik. typ.

Davey_22: Varför denna fokus på poäng. Det finns väl ingen som kräver att de unga killarna skall producera en massa poäng sin första säsong. Såna killar skall värvas in. Men nu sitter sundlöv och värvar killar som antingen nöter bänk eller harvar i tredje och fjärdekedjorna. Det är dessa platser som våra egna produkter skall ha. Importer och spelare som värvas utifrån skall tillhöra spetsen i laget.

JanT: "Hur kan då en gallerlirare på 173 cm passera nålsögat?"

Precis som jag skrev, är alternativet Janos Vas så är allt bättre!

sylf: Vas skulle dominera stort i J20-serien. Men jag håller med GävleLasse om att allt utom spets bör hämtas från J20.

Peja:

Men det är väl bra om vi kan hämta spets från J20 också...? = )

rackham: Skulle det falla så väl ut så är det ju bara positivt...

GävleLasse:

Såg i en artikel att Blåvitt (Roger Gustafsson) räknar med en utbildningskostnad på 500.000 för en spelare som tar sig från akademien till A-truppen.
Vore intressant att räkna på det i hockeyn.

Är det JAS-pilot nivå, månntro... = )

« · 1147480 · »