1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742152 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Lindström: Undrar om målvakterna är med i jämförelsen, de båda drar ju upp snittet med en meter!

Brynäs nämns återigen:

Eero Somervuori, på väg till Brynäs.
Rundqvist: En spelare vi velat avvakta med, men nu på slutet har han visat mer. Vi har inte lämnat ett konkret bud, jag vet inte om han redan skrivit på för något nytt lag. Men har man en sådan spelare ska han inte spela i tredje- fjärdekedjan. Han är alldeles för dyr för det,

Lindström: Ditt snack om dubbelhakor och annar bevisar ju snarare att du har noll koll.

GävleLasse: Brynäs har ett litet lag som dock boostas en aning av målvakterna. Färjestad har många spelare som spelar större än sin storlek, tänker på Sevc (80 kg), Kåberg etc. HV71 hade väl 16 forwards på 90+, medan Brynäs hade 2. Det blir skillnad.

GävleLasse:

Så du kan inte läsa en längd/vikt tabellel? Är det slutsatsen jag ska dra av ditt inlägg?

Alt: Gå till Synsam, öppna munen efter det.

Tycker du våra anfallare är stora och tunga att möta??

Sen ang Molins dubbelhakor se länk.

Lindström: Jag får nog gå till synsam...

FBK: Av Age: 25.09 years | Av Ht: 184.18 cm | Av Wt: 86.82 kg
BIF: Av Age: 26.12 years | Av Ht: 181.24 cm | Av Wt: 87.35 kg

Peja: Nej FBK är nog nåt kilo tyngre, i alla fall så har de en spelstil som får det att verka som det. Men man ska inte stirra sig blind på småsaker. Ett eller tre kilon hit och dit spelar ingen större roll, än mindre längden. Lång med räckvidd brukar även rendera i trög i vändningarna.

Det finns många exempel på bra tacklingsspelare som varit relativt små i kroppen. Sen finns det även många exempel på stora killar som inte kan tackla.

GävleLasse: Ok vi försöker igen;
Tycker du våra anfallare är stora och tunga att möta??

Räkna ut vad DOM väger INTE totala lag vikten kanske....

Så ska farbror ha hjälp med tidsbokningen??..

Lindström: Vas väger 92 kg. Det är alltså fler såna vi behöver.

sylf: är det Micke Karlsson som mormor har på lur???

Enligt tidningarna tycks Brynäs alltså satsa på ytterligare en namnkunnig spelare utöver Kahnberg. Skulle betyda två klasspelare plus vilket ju är skitbra. (Jag bortser från alla önskedrömmar om Bång och andra allsvenskar som kommer till Brynäs och dominerar.)

Å andra sidan. En av våra landslagsspelare, Widing, kommer förmodligen dra och den senaste säsongens uttalade förstecenter, Lind, slutar. (Med Sundlövs otur går Lind till Timrå och öser in mål.)

Läget så här långt in i silly: centeruppsättningen är något sämre (Lind var trots allt tillgänglig en tredjedel av säsongen), forwardssidan flera procent bättre, backsidan marginellt sämre (Carlsson), målvaktsidan? (okänd/oprövad andremålvakt och Markström på rehab till juli).

Förvånar mej att ekonomin inte tillåter mer. Vi hade ju en extrem budgettrupp senast samtidigt som ekonomin gick bättre än väntat. Om det krävs en särskild insamling för att ha råd med "toppspelaren" (Widings flytt lär finansiera Kahnberg), hur ska vi nånsin kunna få ett lag som kan konkurrera om nåt annat än kvalserien? Det är ju bara två-tre år kvar tills vi ska bli svenska mästare. (Eller är det ett-två år? Jag har redan glömt.)

Men det kanske är som nån skrev, att den normala spelarbudgeten tillåter Kahnberg+Somervuori, typ och värvarpotten innebär Beaudoin eller Goren, typ. Kommer hoppas på det sistnämnda till april nästa år. Bara det att såna namn nämns samtidigt med Brynäs är ett trendbrott. Brynäs äger silly!

Jajjen: "hur ska vi nånsin kunna få ett lag som kan konkurrera om nåt annat än kvalserien? Det är ju bara två-tre år kvar tills vi ska bli svenska mästare. (Eller är det ett-två år? Jag har redan glömt.)"

Ingen aning, men jag vet att klubbens målsättning sen Håkan Bergs dagar varit att leda svensk hockeys utveckling....Nuff said..

Jajjen: Gärna spelare som kan gå rakt på mål. Inte piff å puff storlek som måste haka för att kunna stoppa spelare på framfart, eller stå å lalla i hörnen.

Lindström: Själv föredrar jag en riktigt bra spelare, skitsamma vad han väger.

GävleLasse: Ja men det är få av Brynäs små spelare (molin, herman etc) som spelar fysiskt överhuvudtaget. Brynäs vill ju vara jobbiga att möta, då bör man väl ha spelare som är det.

Peja: Brynäs ska va jobbiga att möta för att vi är bra, inte för att vi är tunga. Lars Jonsson väger 95 kg, Emil Sandin väger 82 kg. Vem är "jobbigast" att möta?

Peja: Är ju skit jobbigt att möta killar som står i vägen i sarg hörnen ju.

Jajjen: Svårt att jämföra en back med en forward men Jonsson är tung att möta längs sargerna och löser det oftast bra.

Peja: Jonsson är väl knappast tung att möta längs sargen, killen kliver ju inte in i närkamperna?! Inge Hammarström light!

sylf: AHL lirar åxå fortfarande så det kan ju vara nån lirare därifrån med som skulle kunna vara klar för spel i Brumpen!

power81: Alla lagen i NHL spelar också...

Falken: ´Jo d e sant men nu ska man nog inte hoppa på för stora mirakel i spelartruppen.....

sylf: Det är sällan som Jonsson förlorar 1mot1-dueller, vare sig det är på öppen isyta eller längs sargerna. Oftast använder han sin räckvidd och spelförståelse för att avväpna motståndarna men han använder kroppen om det behövs. Men man ser väl inte alla detaljer när man sitter framför tv:n och ser på matcherna.

Peja: Bara inse att Jonsson kanske inte motsvara förväntningarna.

Storhonken: Beror väl på vad man förväntade sig? För många kom det inte som någon överraskning att han inte är lika bra som Kenny Jönsson.

Peja: Om det stämmer att han tjänar 250 tusen i månaden så blir det en hel del förväntningar. Landslagsman är han, men värd 250 tkr vettefan. För 250 vill jag ha Kenny J. eller Ragnarsson.

Peja: På dig låter det som att det är Lidström vi värvat.
Du har ju skrivit upp Jonsson från första början,och så bra är han inte.

Jajjen: Ja men alla realistiska vet att spelare som Kenny och Rags bara spelar i Sverige pga sociala omständigheter. Att få någon back i den klassen är omöjligt, spelar ingen roll om man pungar ut 500k i månaden. 250k är en landslagsmässig lön och Jonsson är landslagsmässig. Det är inte precis så att han är en av de best betalda i ES.

Storhonken: Nä, Jonsson är inte lika bra som Lidas. Det är därför som han överhuvudtaget gick att få till Brynäs, vet du. Annars hade han nog varit kvar i Philly.

Peja: Men ändå tycker du att han är felfri och landslagsmässig!?
Kan du skriva ngt negativt om Jonsson?

Peja: Enligt Expressens genomgång var det inte särskilt många som tjänade mer än 250 tusen. Dom flesta var utlänningar. Innebär att av svenska landslagsspelare i ES är det få som tjänar mer än Jonsson. Antingen är han en av de bästa svenskarna i ES eller så har han för bra betalt. Välj du.

Jajjen: jag vet.......

Jajjen: Jojo, och nu ska man förstås lita blint på allt som Expressen skriver... Hur som helst, jag tycker att Jonsson är top6-7 bland svenska backar, dvs landslagsmässig. Men sen är det klart att vissa spelare som har tjänat ihop massa kulor i NHL och lirar för klubben i sitt hjärta, som t.ex Kenny, spelar för under marknadsmässig lön. För en man som nobbar 50 mille om året och har x tiotal miljoner på banken är det nog inte så relevant om han har 100k eller 400k i månaden i ES... Tror nog inte att Dackell spelar för marknadsmässig lön heller för den delen.

Peja: Ja, han är säkert bland dom 8 bästa svenska backarna i ES. Lägger man till alla utländska backar hamnar han plötsligt rätt långt ner på listan. Jag hade hoppats han skulle dominera på ett helt annat sätt än vad han gjort. Typ Sjödin när han var som bäst. Inte omöjligt att han går bättre kommande säsong.

Jajjen: Det går inte att dominera i en så medelmåttig omgivning.

Peja: Jag trodde det var precis tvärtom.

Jajjen: Inte för en offensiv back.

Enligt källor kommer Brynäs presentera sitt andra nyförvärv imorn!

Brynäsekke: Ska vi gissa på den här?

Jajjen: Jag vet inte vilken, vet bara att det ska presenteras ett nyförvärv.
Lite konsitgt att göra detta på en röd dag, eller?

Brynäsekke: Ähh, påsken är överskattad. Och åt h-vete för lång. Fyra dar utan jobb! Bara inte Sundlöv tar ut OB.

Jajjen: vem vet, han kanske drar iväg mot blåkulla å hittar nån blåbärslirare ;)

Brynäsekke: Källor? Säkra? "Enligt flera av varandra oberoende"?

Jajjen: Innan ni börjar hacka på Lasse Jonsson, kolla då lite statistik. Han spelar nästan halva matchen, och då ofta i både PP och trängda lägen, och som han är offensivt lagd har det blivit mycket skridskoåkning. Tungt matchande med andra ord. Lasse är en duktig back men med hans spelstil och så hårt matchande orkar han inte dominera, tror jag inte Sjödda skulle ha gjort när han var som bäst heller, inte med samma spelstil. Skulle Brynäs fylla på truppen med ytterligare en klassback som kan ta en del av Jonssons ansvar så skulle vi med all säkerhet få se en rejäl kvalitetshöjning på Lasse.

Peja: Vad vet du var jag sitter och kollar på matcherna nånstans? och varför skulle man inte kunna se hans bristande försvarsspel på TV, det är ju nästan så man kan se det på radio!

bradberry: Enligt "inre" säkra källor

Jajjen: Japp!!

Jajjen:

Där ser man....

Bissett19: Det där känns tyngre än sjundeplatsen i serien.

« · 1151603 · »