1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Lindström: Jag har räknat och kollat... Du ar rätt FBK's forwards är mycket tyngre... De är i snitt 3 hekto tyngre.. sånt känns i tacklingarna

GävleLasse: Ward ger jag inte ett skit för, eftersom han inte kan nånting om hockey i övrigt. Annorlunda med Laine och Goren..

Gurra88: Nej men nu var det honom man tog upp som exempel. Visst är både Laine och Goren väldigt bra hockeyspelare och skulle säkert med lätthet ta ledande ositioner i Brynäs trupp, absolut. Men knäckfrågan är fortfarande kostnaderna i jämförelse med lönebudget.

Huge: Molin försöker inte ens gå in i sargdueller mot en sån som Ward. han håller sig helt enkelt undan sånt. Det är förmodligen mycket därför som han i princip aldrig är skadad.

Peja: Skulle Rödin, Thegel eller någon annan av de unga spelare du förespråkar göra det? och framförallt, skulle de göra det till någon nytta?

GävleLasse:

Ellebo-lover... = )

Glas påsk!

rackham: Ja Ellebo kunde verkligen klämma åt vid sargerna.. Lite synd att han inte fick chansen nångång

glad påsk

GävleLasse: De skulle åtminstone försöka, chansen att man får en klubba på pucken är ju större om man försöker än om man inte gör det.

Peja: Så du menar att Molin inte ens försöker? Nu får du allt snyta dig

GävleLasse: Nej i många sargdueller försöker han inte. Han åker ifrån situationen istället för att gå in i närkamperna. Det kallas att spela bekvämt och är inte ovanligt att proppmätta/slappa/mesiga spelare gör.

Peja: Så då ser du hellre att nån junior är där och petar med klubban? Jaja..

GävleLasse: I förhållande till kostnaderna så är det precis just det de är..Ser hellre en Laine än två små smurfar till t ex..

GävleLasse: Nämen hoppas hejsan...

"Lindström: Jag får nog gå till synsam...

FBK: Av Age: 25.09 years | Av Ht: 184.18 cm | Av Wt: 86.82 kg
BIF: Av Age: 26.12 years | Av Ht: 181.24 cm | Av Wt: 87.35 kg

GävleLasse @ Eskilstuna Igår kl. 14:49 | | Permalänk "

Stort att krypa till korset.

Sen kvittar väl det om det skilljer 1kg eller 50kg skillnade finns å märks TYDLIGT.

Som nån skrev tidigare, har te x Molin, Hempa mf l ens delat ut EN tackling i år? Hela laget måste gå före jaget, man kan inte skylla på ålder eller att man är teknisk lagd för om motståndarna VET att du ALLTID åkere bandysväng istället för att kliva på så har ju dom ett jätte försrång redan där.

Ta tex Dacke som är slut i mest hela kroppen, men han har kört över folk i år
i varje fall. Till skillnad från en spelar som hyllas som gud har inne..

GävleLasse: Det skickar ut dåliga signaler när spelare inte går inte i närkamperna. Speciellt när det är spelare som ska vara en av lagets ledartyper.

Peja: Det skulle inte vara två inte i första meningen.

Peja: Amen!!!

Peja: Håller med. Och dessutom så har vi en ny Molin i Magnus Kahnberg fast kanske 5 gånger vassare. Kahnberg kommer snurra och vrida så som molin gjorde i sina fornstora dagar. Att ha Molin i en forcheckande lina tycker jag är rent av pinsamt, då han inte besitter minsta lilla fysik.. Förstår inte den förlängningen av kontrakt..

Någon som vet något mer om Rajamäki?
Står ju fortfarande i de finska forumen att han är klar för Brynäs!

Brynäsekke: En urstark powerforward.

Peja: Jo, men tänkte mer på om han var klar eller inte?
Är det han som är spelaren som skrivit på för klubben men ännu inte presenterats?

Brynäsekke: usch.... Det måste vara nån annan som är vår andra spetsvärvning

Hence: Det hoppas jag jag också. Men eftersom de fortfarande står på de finska sidorna att han är klar för Brynäs? lite märkligt tycker jag, då man knappt hittat nån info alls här (läs svenska tidningar)

Brynäsekke: Bara att hoppas att det är 1 av 100 forumrykten...

Hence: Sundlöv skulle värva en sniper som snittade drygt en poäng per match tyckte jag att det skrevs om i GD, och det kan man inte anklaga Erkki för att snitta, så det kan ju vara så att det är både en powerforward och sniper som ska in? beroende på om Widing sticker eller inte.

Och i nu läget är det en powerforward som är högsta prio, vem vet?

Wesley: Om både Widing och Vas lämnar vore det väl vettigt att få in åtminstone en powerforward.

bara jag som inte kommer in på brynas.se?
uppdatering på gång?

Peja: Tycker jag med, jag gissar att pengarna till en powerforward tas från Linds och ganske Björnes gamla lönekuvert och pengarna från potten till en ev. sniper? Sedan struntar man i en center och räknar kallt med att de vi har tar ett kliv var uppåt.

Sedan tänker man att anfall är bästa försvar och väntar till värvningsfönstret med att värva back om det behövs.
Vi har ju talanger i J20 laget?

tjugo8: Från Vasastan kommer man ingen inget nytt!

tjugo8: Jag kommer in på www.brynas.se

Lunkan: Från Vasastan kommer man in, inget nytt! Ska det vara

Lunkan:

finns det brynäsare i Vasastan?

tjugo8: Nope inga riktiga bara wannabees. Men det finns IT moguler som kungsholmsbor kan ta hjälp av när dom inte kommer in.

Lindström,Gurra88

Vi tog oss till slutspel och gav enligt Jesper Mattson Fbk den hårdaste matchserien i slutspelet med en budgettrupp som dömdes ut och placerades i kvalserien av nästan samtliga "experter".

Ändå lipar ni värre än någonsin ? Tydligen gjorde Brynäs en del saker rätt den här säsongen, nu ska vi bygga vidare på detta och ta ett steg till.

Jag har ett förslag,med tanke på hur jävla illa ni verkar tycka om Brynäs IF.

Byt lag.

och..Molin förtjänar fasen mer respekt,man spottar inte på ikoner så som ni gör. Ove är kung.

Jag har en känsla av att Eddie Läck är klar! Detta är inget rykte eller så, utan bara mina egna spekulationer. Ska bli intressant att se om min känsla visar sig vara rätt.

Hoppas innerligt på Somervouri också, såklart!

MarcusElving:

Snackas om på b.la superstars forum och svenska fans Leksands forum att Läck skall ha skrivit på för er.

mattias - 74: Ja, jag tror inte Sudlöv vågar chansa och ha två potentiella JVM-målisar i laget (Markström/Eriksson). Läck värvas nog endast för att både Markström om Eriksson är aktuella för JVM, annars hade Markström/Eriksson fått förtroende fullt ut, det är jag ganska säker på.

Va inne och läste på FBK-forum, enligt folket där så är det Brynäs eller Schweiz som gäller för Somervouri.

"Eero Soumervouri, forward: Schweiz eller Brynäs"

MarcusElving: Har också en känsla av att Läck är klar.

Känns också som att Somervåraren skulle ligga bra till, det spekuleras ju inte längre om nån annan skytt än honom, förutom Goren då.

Davey_22: Tycker jävla illa??

Gått på snapsen lite tidigt?

Men du är kanske nöjd med att harva i kvalserien med i år för undantag. Sen om Ove är sååååååååååååååååååå bra varför har han inte pytsat mer? Han har ju löjligt mkt istid förhållnde till vad han tillför.

Har han stått upp för LAGET en gång i år?
Har han tacklas EN gång i år?
Visar han prov på ledarskap när det går tungt?
Gör han sina medspelar bättre?

Om han nu är en sådan ikon borde han inte sitta i taket då? Eller ska man kunna leva på gamla meriter i en hel karriär i Bif.

Kunga var han mellan 93-99.

Nu så är han en bra Bp källa INTE anfallsspelare.

Lipa? Ja det kommer du tydligen att göra när Ove tackar för sig..
Inse att han inte är i närheten av vad han har varit.
Eller masa dig upp på hallen så kanske du kan se det själv.

Lindström: "Vi har pratat om vikten på ANFALLARE alltså inte på HELA truppen, nu har jag tyvärr inte sparat uträkningen på den med ANFALLS spelarna väger klart mera i FBK ivf."

Ja, den debatten är en helt annan än den som du startade med ditt första inlägg.
Du började med påståendet att spelare över 185cm och som väger över 90 kilo inte är intressanta för Sundlöv, vilket de facto inte stämmer.

Om du sen efterhand glider över till att tala om hur våra anfallare står sig i förhållande till övriga lag rent viktmässigt och huruvida dom uppfattas som tunga att möta eller inte, så är det väl rätt så självklart att vi inte betraktas som ett speciellt tungt lag att möta, framförallt inte anfallsmässigt.

Gurra88: "Ward ger jag inte ett skit för, eftersom han inte kan nånting om hockey i övrigt. Annorlunda med Laine och Goren.."

Ett av de mer okunniga uttalanden man hört på länge.
Ward skulle vara en önskespelare i dagens Brynäsförsvar och den defensiva klippa alla vill ha.
Kanske inte nån jättekonstruktiv back men såna har vi så det räcker och blir över.

Peja: "Molin försöker inte ens gå in i sargdueller mot en sån som Ward. han håller sig helt enkelt undan sånt. Det är förmodligen mycket därför som han i princip aldrig är skadad."

Nä, Ove är en klok gubbe och har lärt sig att välja sina krig.
Att gå in i en sargduell där Ward är beredd och med på noterna är ju rätt så utsiktslöst, så det gäller att välja läge när man ska gå i clinch med honom.
Helst när han kommit lite efter och ur position, då gäller det att ta chansen.
Men generellt sett försöker nog Ove utmana hela tiden, då speed är ngt som Ward alltid har jätteproblem med.

Huge: "Kanske inte nån jättekonstruktiv back men såna har vi så det räcker och blir över."

Det är ju bara Lars Jonsson som är duglig i powerplay av Brynäs backar. Och bara han och Hietanen (ibland) som är bra på uppspel. Svanberg hade faktiskt bra uppspel (men det var nog det enda han var bra på), även Angell och Sjödin.

Peja: "Nej i många sargdueller försöker han inte. Han åker ifrån situationen istället för att gå in i närkamperna."

Som sagt: Ove har med tiden fått ett större defensivt ansvar och det visar sig också i hans agerande på isen.
Och det är kanske därför som han inte ger sig in i alla sargdueller, eller vad tror du?
En klok spelare väljer som sagt när han ska kliva på och när han ska avvakta.

Att du sen kallar Oves agerande för att spela bekvämt är enbart fånigt.
Och när du avslutar med att antyda att han skulle vara proppmätt/slapp/mesig så blir det rent komiskt.
Särskilt som Ove gjort sin absolut bästa säsong på mkt länge.

Huge: Nej, du tolkade mitt inlägg fel. Vad jag menar är att man kan ha olika orsaker att inte gå in i närkamper. Det kan vara därför att man är proppmätt. Det kan vara därför att man är lat. Det kan vara därför att man är feg. Jag tror att det handlar om feghet i Molins fall. För några år sedan var han även proppmätt men det tycker jag inte att han är längre. Då var han inte tillräckligt bra tränad för att kunna prestera vilket givetvis i sig är ett stort skämt att man inte är under ett fett 5-årskontrakt.

Huge: Ja om du nu inte visste så ska backar inte vara längst fram i laget.

"Ser myyycket hellre Lee Goren än Somervuori!! Goren har precis det vårat lag saknar...

Gurra88 Igår kl. 10:11 | "

"Gurra88: Mormorr vill bygga en hel tomte arme med smurfar så. Är du över 185, väger mer än 90 kilo så passar du inte i lagbygget...

Lindström Igår kl. 10:19 | | Permalänk "

"GävleLasse: Så du menar att våra spelare är fysiska å stora?

Forwards Bif:

Janos Vas 25 år 186 cm 92 kg- Hoppsan vad mkt istid han har haft
Ove Molin 37 år 176 cm 81 kg - Inkl dubbelhakor
Mads Hansen 30 år 185 cm 88 kg - Nu så börjar det likna nått
Jonathan Granström 23 år 178 cm 88 kg - 88 kg inställning
Andreas Dackell 36 år 178 cm 86 kg - Vart sitter dom kilona?
Sebastian Lauritzen 25 år 179 cm 80 kg - Smurf
Daniel Hermansson 27 år 181 cm 85 kg - När han spelade J20 kanske..
Emil Sandin 21 år 178 cm 82 kg - Emil Sandin 21 år 178 cm 82 kg valp

Fbk:
Rickard Wallin 189 cm 88 kg
Peter Nordström 187 cm 87 kg
Emil Kåberg 185 cm 90 kg
Jörgen Jönsson 184 cm 87 kg
Lee Goren 190 cm 94 kg
Dick Axelsson 189 cm 80 kg
Jesper Mattsson 181 cm 89 kg
Marius Holtet 184 cm 81 kg

Så som du kan se har du koll? Men de klart räknar man in matrialaren å J Larsson vikt så stämmer det säkert...

Men de klart bättre att vara kort å tjock än att ha räckvidd menar du. Är det så ja ska tolka ditt inlägg?

Lindström Igår kl. 13:29 | | Permalänk "

Har jag jämfört några backar här som du ser?

Så LÄS innans du svammlar.

Peja: "Det skickar ut dåliga signaler när spelare inte går inte i närkamperna. Speciellt när det är spelare som ska vara en av lagets ledartyper."

Sicket snömos.
Janne Larsson var en riktig ledartyp.
Hur ofta gick han in i en närkamp tycker du?
Eller Djoos?

Det är väl bara ex när en spelare som normalt sett alltid går in i närkamper helt plötsligt slutar att göra det, som han sänder ut dåliga signaler.

Lindström: Haha...
Sicket patetiskt svarsinlägg till JanT om Molin.

"Men du är kanske nöjd med att harva i kvalserien"

Kan man inte vara missnöjd med att harva i KS och samtidigt tycka att Molin är en viktig kugge i laget och att han gjort sin bästa säsong på mkt länge och därför helt logist får förlängt kontrakt?
När du växt ifrån tonårens svarvita värld så ska du se att man kan förena två
saker.

"Har han stått upp för LAGET en gång i år?"

Inte bara EN gång, utan hela säsongen enligt de flesta bedömare.

"Har han tacklas EN gång i år?"

Nu börjar du bli riktigt komisk.
Du säger att Ove var kung 93-99.
Hur mkt tacklade han under de åren?

"Om han nu är en sådan ikon borde han inte sitta i taket då?"

Det blir bara värre och värre.....
Vad jag vet så har det väl hittills varit kutym eller snarare regel att en spelare som varit aktiv aldrig åkt upp i taket förrän efter avslutad karriär?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Lindström: Är det inte dags att lägga ned det där med längd och vikt som avgörande för det fysiska spelet eller inte.

Jag nämner några som kunde smälla på rejält även fast dom knappt når upp över sängen.

# 43 Antti Aarnio

Änä
14.5.1981 Oulu
hyökkääjä left
173 cm / 89 kg

----

Theoren Wallace "Theo" Fleury (born June 29, 1968

Height
Weight 5 ft 6 in (1.68 m)
180 lb (82 kg; 12 st 12 lb)

Jag fattar ingenting i kritiken mot Ove.. Han har precis avslutat en av sina bästa säsonger på länge.
Det som förvånade mig mest var att Ove flera gånger varje match var inblandad i brottningsmatcherna framför mål, och att han dessutom spelade kroppen riktigt bra större delen av säsongen.. Något han inte tidigare gjort under sin karriär.

Sen att hans lilla kropp inte utgör någon större skada kan väl inte gå någon förbi, men som sagt.. Hans fysiska spel har utvecklats enormt sedan hans snirklarår på slutet av 90-talet.

Lindström: Även om du jämför enbart forwards så har du ändå fel när du hävdar att Sundlöv medvetet skulle försöka bygga ett anfallsspel på smurftyper.

Sen är det intressant att se din uppställning när du jämför Brynäs och FBK:s anfallare.
Varför har du inte tagit med ex Sundström eller Widing?
Både väger ju över 90 kilo.

Och vad har Vas prestation och istid med saken att göra?
Han värvades väl bl.a för sin tyngd, vilket visar att din påstådda satsning på smurfar inte stämmer.
Att han sen inte motsvarade förväntningarna rent spelmässig är en helt annan femma...

« · 1151931 · »