1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Huge: Hs brunaste näsa har talat..

Wesley: Spelar dom i Bif nu?
Ne det var just det. Jag talade om dom som är i truppen NU.

Sen så finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

Kan det inte vara så att det är svårare att stoppa te x 90 kilo och 190 cm som rusar mot mål mot 178 cm och 80 kg?

Det är frågan, INGET annat.

Lindström: Det behövs ingen brun näsa för att konstatera att du är ute och cyklar i den här debatten.
Finns inget som pekar på att Brynäs försöker bygga sitt anfallspel på smurftyper, vilket du hävdar.
Det räcker med att titta på vilka vi värvat de senaste säsongerna, vilka vi försökt förlänga med och vilka vi försöker få hit till nästa säsong.
Kahnberg är klar och kan knappast räknas som smurf.
Vi försöker förlänga med bl.a Widing och Sundström, knappast några smurftyper det heller.
Tycker att det räcker som sakliga bevis för att du har fel.

Lindström: "Kan det inte vara så att det är svårare att stoppa te x 90 kilo och 190 cm som rusar mot mål mot 178 cm och 80 kg?"

Under slutspelet var det tydligen svårast att stoppa en spelare som
är 180 cm lång, och väger 89 kg. Martin Törnberg heter han, så fortfarande så ser jag inte relevansen i vikt och längd som avgörande, jag ser så mycket annat som spelar roll också.

Jag ser det som det är svårast att stoppa en spelare som lurar upp en på läktaren, och det har inte med vikt eller längd att göra.

Lindström:

Jösse vad du grottat in dej i längd och vikt.
Jag håller med i vad Wesley skrev precis.

Din drömspelare?

Håller med Lindström om att medel-vikten och längden är i lägsta laget i Brynäs trupp som det ser ut nu.

Men efter att följt slutspelet ganska hårt och sett alla Brynäsmatcherna tycker jag nog att Brynäs var det lag som förrutom andra hemmamatchen spelade den klart mest fysiska hockeyn med hög forechecking både hemma och borta.

Tycker Jesper Mattsons uttalande i intervjun som Gävlelasse skrev om tidigare säger en hel del, det finns numer ett gäng terrierliknande spelare som går för fullt hela tiden och där tycker jag att Sundlöv börjar hitta rätt spår.

Han går också rätt väg som nu försöker krydda med lite målskyttar och poängproducenter.

Stämmer dessa två komponenter så kan truppen snitta 75kg utan att det ska behöva göra allt för stor skillnad.

Bissett19: Ja med han intryckt i kassen så blir det inga mål i baken iaf ;)

Bissett19: Hehehe! är det där vår Björne D som har biffat till sig under rehab?

Wesley: Vet inte om du själv vet om det, men du har väl hälften rätt iaf.
Om jag inte har helt fel så är det väl den kände "Bantar-Björn" på bilden..

Huge: Jo jag kom ihåg att Mr proppmätt på bilden kallades för det engång i tiden, och förekom friskt i media.
Han som ack i boxplay framför mål kanske inte vore så dumt hehehe!
Det blir som 4,5 mot deras 5 då.
I med pappret i faxen Sundlöv hehe!

Wesley: Fan! Jag har en trög "B" tangent på lapptoppen.

Wesley: Det tråkiga är ju att han är död, vet inte hur Hockeyligan ställer sig till det......

Huge: I detta fallet ska du nog enbart vara tyst, har sett åtalet mer matcher med Ward än vad du har kan jag lova. Att killen är oerhört instabil kan inte undgått många, möjligtvis Huge. Killen kan slåss, helt klart, men man kan inte ha en kille som får snespel så fort man närmar sig honom. Och att han sedan tar helt onödiga utvisningar jämt som oftast i offensiv zon så bidrar han inte till särskilt mycket i hv. Vilket även Kenta insåg. Men publikfavorit helt klart, därför får han nu komma tillbaka till hv, men kommer snart infinna sig som sjunde back va så säker..
Och defensivt lämnar han en hel del att önska.

Klart med Anton Rödin i A-laget nästa säsongen.

Gurra88: Vart ser du att Huge har hyllat Ward, han säger ju att Ove förmodligen försökte utmanade Ward med speed pga Wards bristfälliga kunskaper och talang som back.

Brynäs_89: Klart med Anton Rödin i A-laget nästa säsongen.

För mig känns det nästan som det bästa nyförvärvet, jag tror att han kommer få ett dundergenombrott redan i vinter, med rätt spelare brevid sig så är jag tvärsäker på det. Han ska spela i en uppställning som bygger spelet på speed och rörlighet.
Skulle vara kul att se honom med Ove och Kana.

Wesley: ska vi hoppas på 15 poäng?

arnio: Kan ju börja med att hoppas att han ens får spektid. Ett kontrakt ger ju inga garantier. Det kan gott och väl bli fortsatt spel i J20. Man har säkrat honom ett par år, det är allt.

GävleLasse: Ja de finns nog några betongarslen och pensionärer som ska spela vidare och hämnar utvecklingen för de yngre som ex Rödin
Skönt iaf man skickade Lind,bara Hermansson Vas Molin och säkert en handfull till kvar som borde rensas bort.

GävleLasse: Ja risk för 4 linan i 12 matcher med 4 mins istid...

RavenLord: AMEN!!!

RavenLord: Balans är ordet.

Jag ser gärna att man vågar satsa på de unga talangerna. Men så länge man inte har en förstalina som man vet producerar så är det svårt att skola in nya killar. Det måste finnas marginaler helt enkelt. Skulle Brynäs släppa in ett mål mer i snitt per match utan att ha förbättrat sin produktion framåt så blir det väldigt jobbigt att undika KS. Och det måste vara prio ett. Spelar man talanger och ger dem en ärlig chans med 8-10 minuter per match så kommer det att ske misstag. Det tillhör processen med att lära sig. Därför måste vi ha spelare som skapar marginal.

GävleLasse: Tror du verkligen att Brynäs skulle bli ett sämre lag om Rödin fick spela istället för t.ex Hermansson?

GävleLasse: Skrota 4-6 avdankade och köp in 2-3 riktiga toppspelare då till en första line och satsa på en ren ungdomskedja.
Men det blir svårt att få en riktig förstakedja då man satsar på spara alla medelmåttor och bedriva nån socialverksamhet där man blir kvar för lång och trogen tjänst och för att man är en sån trevlig prick och vän i den inavlade orginisationen....Fan så man önska att Boorken fått vara kvar och rensat upp i föreningen

Längesen någon skrev något om Bellemare här nu, han letade ju ES-klubb redan för 3-4 veckor sedan.
Ryktet säger sen att Brynäs har kontrakterat en spelare som inte spelat färdigt, och nu är Leksand klara.
Vi får se om det inte blir pressträff på Sätraåsen på Tisdag, någon som vill sätta emot?

Partyjack:
Jag säger att det blir Eero Somervuori eller Juha-Pekka Haataja som kommer fram då.

Peja: Vi vänder på det. Skulle Rödin passa i rollen som brunkare i en tredje eller fjärdelina? Är det hans spelstil?

Som jag vill se det...

1:a linan.. Solklar med alla våra bästa forwards.
2:a linan.. En mix mellan ett par unga och en defensivt skicklig center, tex Hansen
3:e linan.. En defensiv lina som skall spelas mot motståndarnas 1:a lina.
4:e linan.. En defensiv lina som skall ge avlastning till laget.

Partyjack: Bellemare drar troligtvis till Färjestad. Mitt tips är att Brynäs värvar Läck och Somervuori, sen är butiken stängd.

GävleLasse: Är det Hermanssons spelstil? Är Herman en brunkare eller defensivt skicklig forward? Många objektiva bedömare jämför Rödin med en ung Per Ledin så det är väl mer Rödins spelstil än Hermanssons.

GävleLasse: Varför inte dom här kedjorna om Somervuori och Nolander och Sundström och Dixon skriver på vilket dom ju är nära att göra.

Markström (Eriksson/NY)

1:a Somervuori-Dixon-Kahnberg
Jonsson-Andersén

2:a Dackell-Hansen-Molin
Hietanen-Sundqvist

3:e Sandin-Granström-Hermansson
Nolander-Bertilsson

4:e Silfverberg-Sundström-Lauritzen
Löf-NY

Rödin lär tyvärr lånas ut. ser hellre honom i fjärde istället för Lauritzen.

21olsson: Varför inte fortsätta med Sandin-Granis-Silfverberg?

Peja: Ja varför inte. Hermansson-Sundström-Lauritzen i fjärde då.

21olsson: Tror också att Czarneckis förkärlek till smurfkedjan Molin-Hansen-Lauritzen kommer att hänga kvar.

Känns som enda rätta sällskapet för Lauritzen, förutsatt att han inte lär sig att inte göra tre extradragningar på varje blålinje.

21olsson:
EN KO, EN MAS EN JANOS VAS!
Vart ska VASEN vara......

Partyjack: Jag tror att Laurtizen skulle passa bra med en tank men någon sådan finns ju inte i Brynäs.

21olsson: Tror inte på Somervuori-Dixon-Kahnberg den kommer inte funka
tror mer på

1:a Somervuori-Dixon-Dackell
Jonsson-Andersén

2:a Kahnberg-Hansen-Molin
Hietanen-Sundqvist

3:e Sandin-Granström-Silfverberg
Nolander-Bertilsson

4:e Rödin-Sundström-Thegel
Löf-ska vara en j-20 back till ifall någon blir skadad

UTLÅNADE
Lauritzen
Hermansson
VAS

Brynäs_89: Vas kontrakt bryts. han håller ju på att letar ny klubb..

21olsson: Jag tror att du fattade att jag inte var seriös när jag skrev det.

När man/jag kikar på era kedjor ni skrivit upp så är det bara konstatera att en mycket bättre center måste in. En spelare som kan göra en hel del poäng. Dixon är en bra tvåvägsspelare som är klart, klart bättre i defensiven. Brynäs måste ha en förstecenter som är riktigt bra i defensiven men ännu bättre i offensiven.

Man måste ha en spelare som i spelsättet är lik Bäckis, Davidsson, Hahl, osv. Dessa centrar är givetvis riktigt dyra MEN jag anser att detta är vad vi saknar allra mest just nu!

21olsson:

Markström (Eriksson/NY)

1:a Dackell-Hansen-Kahnberg
Jonsson-Andersén

2:a Somervuori/Widing-Dixon-Rödin
Hietanen-Sundqvist

Nolander-Bertilsson

4:e Molin-Sundström-Lauritzen

Hermansson, Hermansson och Vas reserver

arnio: Det enda jag inte vill se i laget nästa år är att Kahnberg och Dackell går i samma kedja, det kommer bli alldeles för mkt kladdkladd och duttdutt i hörnen. Att sätta Hansen emellan dem gör saken INTE bättre.

1:a Dackell-Dixon-Somervuori

2:a Kahnberg-Sundström-Rödin

4:e Molin-Hansen-Lauritzen

Kahnberg behöver en stark center bredvid sig. Det bästa vi har att erbjuda där är Alex, om han är hel. Det kompletterat med en vindsnabb Rödin kan bli något tror jag.

pinklake: Blir en jävligt dyr 4 kedja med Ove Mads och Lauritzen ha j-20 killar i fjärde tycker jag att det ska vara

Brynäs_89: Har man de under kontrakt så spelar väl ingen roll vilken kedja de spelar i, eller om de spelar öht?
Man måste likförbannat betala lönen åt dem.

Brynäs_89: Är väl bättre att spela Rödin i en offensiv kedja så att han får chansen att göra sig själv rättvisa? Att spela juniorer i en fjärdekedja ser jag inget själändamål med! De ska spela för att de har något att bidra med, annars ska de inte spela!

Brynäs_89: Jämför den kedjan med vad FBK hade som fjärdekedja i slutspelet förresten!

pinklake: ja fjärdekedjan ska innehålla defensiva experter, Molin, Lauritzon, Hermansson skulle kanske funka med Molin som center

arnio: 15 poäng skulle göra mig nöjd i alla fall och då ger jag honom MVG, så det hoppas vi på.

Angående Läck:

"I dag har erbjudande från två elitserieklubbar, enligt uppgifter till DT-sporten handlar det om Brynäs och Modo."

pinklake: Ditt försöag är nästan klockrent, Byt plats med Sandin och Lauritzen.
Och byt också Granström och Sundström. dår har du laget

« · 1152063 · »