Huge:"Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis."
Du menar 16 säsonger i AS?
sylf: " Skillnaden återigen mellan BIF och SAIK är att de senare etablerat sig som ett riktigt topplag, och är ständigt under utveckling och strävar efter att bli bättre. Något jag trodde i min enfald att även Brynäs skulle göra. Man hade en jättechans i våras, en straffspark utan målvakt, men missade kortsidan!"
Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis.
Du kan inte räkna med, som Tväst är inne på, att alla yngre spelare ska utvecklas linjärt spikrakt uppåt säsong efter säsong. Såvitt jag vet skedde det inte heller med flera av SAIK:s junisar som nu har blivit ordentligt etablerade.
Skillnaden är väl att SAIK lyckades behålla sina guldklimpar tillräckligt länge, själva fick vi behålla ex Silfverberg i storts sett 1 säsong, sen var han redo för NHL. Vi ska kanske vara tacksamma att ex Järnkrok inte försvunnit lika snabbt, så prio ett inför nästa säsong blir att ersätta honom med nåt likvärdigt. Och då måste det till nåt utifrån, kan inte se att vi har nåt i det egna leden som kan ersätta.
Ditt snack om att vi inte skulle sträva efter att bli bättre är ju rent nys.
Hur fan ska ex våra junisar kunna bli bättre om vi återigen börjar köpa utifrån så fort det tar emot och bara för att vi råkar dippa säsongen efter guldet?
Nä, här gäller det att hålla sig till den långsiktiga planen, som SAIK har gjort och som dom nu skördar frukterna av.
foppa78:
Allt har ju sitt pris, dom kan ju inte lägga ut miljoner på nåt som dom egentligen inte tror på bara för att vi supporters skall va nöjda.... väl?
Dyra desperata panikåtgärder får man väl vänta med tills det är att undvika kvalserien som gäller..... då får man kanske godkänna några chansningar.
Redigerad kommentar
Här kommer årets första nästa säsong lag av Pettisbif:
Joacim Eriksson
(Robin Rahm)
Simon Bertilsson Ryan Gunderson
Andreas Thuresson Sebastian Enterfeldt Johan Harju
Jusso Hietanen Jörgen Sundqvist
Elias Lindholm Dennis Rasmussen Anton Rödin
Christian Djoos Jonas Ahnelöv
Juhamatti Aaltonen Steve Dixon Robin Figren
Dennis Persson Fredik Carlsson
Jesper Ollas Ludvig Rensfeldt Simon Önerud
BYGG NYTT BYGG RÄTT!
Jajjen:
Intressant är ju tanken om Sundlöv & co. resonerar som det ibland framförs här på HS.... "den här säsongen får gå som det går.... spara pengarna till nästa säsong".
I sina bästa stunder kan ju även årets upplaga spela riktigt bra.... efter andra halvan av förra veckans match i Göteborg så trodde i.v.f. jag att man skulle bjuda på en bättre match hemma mot Frölunda..... så bjöd Honken på 1-3 målet och så vart den kvällen förstörd.
Jajjen:
Jag vet inte vilken budget Saik har..... men visst är det imponerande på vilket sätt man varit i serietoppen några år, det är ju dock ingen garanti att det fortsätter så i framtiden.
Det är ju inte så enkelt att den som har störst kassakista vinner år efter år som tur är....... det kan ju inte bara va Brynäsare som tycker att förra årets upplösning av slutspelet var uppfriskande..... ett lag som många trodde skulle få väldigt svårt tar hem guldet.
Några här på HS var väldigt tydliga med att man tyckte backtruppen var tunn på försäsongen..... men jag tycker att det är en delikat och svår balansgång mellan att värva ihop laget eller som Brynäs i första hand satsa på sina juniorer.
Svaret får man fram på vårkanten.
Tväst: Det är ju precis det Skellefteå gör! På sju år har dom gått från ett allsvenskt lag till att etablera sej som Sveriges plantskola nr 2 OCH samtidigt vara ett konsekvent SM-finallag med några av dom vassaste spetsspelarna Elitserien har. Och det med utgångspunkt i en liten håla uppe i Lapphelvetet. Brynäs förutsättningar borde vara överlägsna.
Redigerad kommentar
sylf:
Det svåra är väl att bedöma vad som händer med en junior från den ena säsongen till den andra..... det finns ju spelare som blir "stora över en natt".... andra utvecklas långsammare och får ha några säsonger på sig.
Sen det faktum att Brynäs endast fått fram riktigt bra forwards o målisar, det är ju lite märkligt..... rent statistiskt bör det ju dyka upp några backar oxå kan man tycka.
Ett undantag är väl Djoos..... kommer nog bli väldigt bra tror jag, Bertil är ju oxå etablerad som jag ser det, synd att han skulle gå sönder i år när han skulle ta det stora steget.
Att hela tiden gardera sig med spetsspelare samtidigt som man fullt ut satsar på juniorerna tror jag blir för dyrt för en förening av Brynäs nuvarande storlek.
Jajjen:Juniorerna "knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar."
Ja det var ju också ett sätt att se på det, att de kostat relativt lite när de spelat i klubben måste ju vägas in i det hela. Spelarna Sundlöv måste värva blir ju inte dyrare för att de ersätter en billigare spelare.
Ron:
För ca. nio månader sen var stora delar av hockeysverige ense om att Brynäs just hade visat dom framtiden, man satsar på egna produkter via juniorverksamheten och kryddar med en o annan kompetens som man bedömmer inte finns i laget för närvarande.
För att fortsätta på den inslagna vägen så började man med en på papperet tunn backuppsättning där juniorerna skulle få visa upp vad dom kunde, "eftersom vi nu har pengar så kan vi värva efterhand om det visar sig att truppen inte håller"..... antar jag att dom tänkte.
Därefter följde tunga skador som blev långvariga..... "skall vi värva ett par backar nu?"..... kanske man frågade sig.
NEJ...... nu hade ett scenario dykt upp benämnt NHL-lockout.
"inte kan vi köpa på oss flera backar nu...... tänk om NHL blåser av hela säsongen"....... Brynäs står med en trupp på 7-9 backar och helt plötsligt översvämmas marknaden av NHL-spelare som inget hellre vill än att komma till Europa o spela.
Nu är ju jag endast en enkel lallare som köper allt som Brynäs presterar....... MEN..... skall vi fortsättningsvis "satsa på våra juniorer" så måste dom ju få chansen att visa upp sig,väl???
Eller skall vi ge Sundlöv mandat att Köpa hem de på papperet bästa spelarna som vi har råd med????
F.ö....... det finns sportchefer som köper hem även de dom INTE har råd med......... Är det kanske den linjen vi hellre skall följa???
"Brynäs sportchef förklarade att det fanns några till intressant namn i Finland, att han i vanlig ordning håller ögon och öron öppna, men Sundlöv avfärdade dock två namn - Johan Larsson och Kyle Klubertanz."
Han siktar högre än allsvensk klass i alla fall.
Ron: Brynäs trupp är rekorddyr och ligger förmodligen precis inom ramen för Sundlövs tilldelade budget. Det är bra att han inte vill spräcka budgeten men det är åt h-vete att truppen är så j-vla dyr. Vi är alltså serieåtta med vår dyraste spelartrupp nånsin. Samtidigt har inte lag som Växjö några problem att fylla på med tre(!) spelare i slutspurten.
Nästa säsong ska dessutom laget bästa spelare ersättas med en (förhoppningsvis) likvärdig. Det innebär att en 50.000 kr-spelare byts mot en 300.000 kr-spelare. Juniorerna knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar.
tompap71:Nu är det ju inte en poänggörande back Brynäs är i behov av. Han har -4 i ett lag som missar slutspel.
Att lyssna på vad Roos säger när det gäller utlåtanden om spelares kvalitéer känns väldigt dumt.
Ron:
Det är fler än Sundlöv som inte är imponerad av Spang...
Nu har jag grävt bland mina finska infiltratörer och fått fram att Spangs form är usel. 3 p på de senaste 20 match. skickades ut ifrån laget.
Man har nog siktat in sig på nästa säsong. Då är Bertilsson tillbaka, Berglind och Djoos har fått värdefull rutin och Löf har äntligen tagit sista steget. Jonsson är tillbaka revanchsugen efter alla skador och sjukdom och till sist en eller ett par lovande backar från j20 ska spelas in i laget. Att i det läget värva en back skulle vara osmart av Sundlöv?
Jag vill ha en ny back nu.
Nej - jag kräver en ny back nu.
Börjar bli smått orolig för att herr Sundlöv är för belåten med sitt nuvarande material. Han vågar inte erkänna att lagbygget misslyckats, och forsätter att hävda att vi bara haft oflyt med skador etc.
Hel och frisk är han en solklar tillgång. Det är många som kan bättre än så här, mkt har berott på en allmänt strulig säsong så här långt, framförallt skadorna på DP, LJ och Bertilsson.
Strategiskt misstag att inte agera på direkten när DP och LJ försvann samtidigt.
En bra ersättare i det läget tror jag hade borgat för ett annat resultat än det vi sett hittills.