1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775047 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
sylf: Håller inte med. Hans spelartyp växer inte på trän.
Hel och frisk är han en solklar tillgång. Det är många som kan bättre än så här, mkt har berott på en allmänt strulig säsong så här långt, framförallt skadorna på DP, LJ och Bertilsson.
Strategiskt misstag att inte agera på direkten när DP och LJ försvann samtidigt.
En bra ersättare i det läget tror jag hade borgat för ett annat resultat än det vi sett hittills.

Nordquist är absolut en duktig spelare som hamnat i en felande miljö med spelare som underpresterar (widde, Lauritz), sen har även han varit ur form vissa matcher vilket absolut verkar härröra till skada (krånglande ljumskar). antar spelade matcher avgör inte om dom varit skadad eller ej för dom kan ju ha spelat skadade,  samt att skadan kan ha gjort att deras max form ej uppnåtts på grund av bristade träningstillfällen osv. 

Lauritzen spelade i landslaget innan skadan och självklart är det svårt att nå upp till en sån hög nivå, när han är på topp är han riktigt bra och viktig för laget, men kan vi verkligen chansa med att han ska komma tillbax? Han har kontrakt så vi har inge val. Widde vet jag inte riktigt, agrissiviteten verkar inte finnas? Han skjuter mkt men måste träffa mål oftare så att hans kedjekamrater kan åka på mål och störa/ta reutrer, han missar för mkt och spelare inte lika "hett" som han gjorde under hans förra sejour i BIF. Kan man få honom att tända till igen är det en viktig spelare, men finns många intressanta spelare i AS/AHL som är på uppgång och spelar en modernare hockey som skulle göra sig bättre i BIF än Widde idag.  
 Svåra fall, är inte ett dugg avudnsjuk på Sundlöv och tror säkerligen att han gör vad han anser är bäst för BIF i framtiden.

Hellre bygga ett lag långsamt än att ge järnet som typ LIF, Malmö, Frölunda och få massa skulder. (Växjö kan väl omöjligt hålla i längden???). Sundlöv har en budget där BIF går med vinst vilket inte äventyrar lagets existens i framtiden, sundlöv ger marknadsmässiga löner och inte överpriser (vilket gör att vi tyvärr förlorar vissa dueller), men en förening som skötts på ett snyggt sätt och som skapar trygghet kommer locka till sig spelare (Gunderson, Enterfeldt, Harju) men idagens hockey verkar han göra rätt, dock lite oflyt med skador och formsvackor.  En bra ekonomi i längden ger ett bättre lag i längden, vi ligger ändå på slutspelsplats fortfarande vilket ändå är målet innan säsongen?

Skulle vi legat på KS-plats skulle jag självklart haft en annan uppfattning, men nu gör vi ju inte det eller hur?? 

Huge: 38 resp 32 matcher är inte speciellt skadedrabbat. Lauritz har mäktat med 11 poäng och har -7. Antalet direkta framspelningar till mål i arslet står inte. Ett stort skämt att han får dra på sig tröjan.

HappyX3: Nordan och Basse har haft en skadedrabbad säsong, är glad att dom har kontrakt över nästa säsong. Dom är viktiga kuggar i laget.
Widing hade jag däremot gärna sett nån annanstans nästa år.
Om jag får välja....

HappyX3: Håller med, en jävligt bra analys.

HappyX3:håller med kampen om wikstrand och tom nilsson hade varit bra att vinna!

Slajsarn: Ja, du svarar själv på frågan.
Varför skulle vi helt plötsligt göra samma resa som SAIK på en tredjedel av den tid det tagit för dom, för att det ska anses vara godkänt sas?
En del av deras juniorer grundlade väl dessutom till stor del sina möjligheter att bli etablerade ES-spelare redan i AS innan dom lyckades ta sig upp till ES. Våra junisar har därvidlag haft det tuffare, som jag ser det.
Sen är det en aning komiskt att DU av alla gnäller, som tidigare skrikit dig blå över att vi inte satsat på egna produkter....

Huge: Jo, skillnaden är stor, enormt stor. Både på isen och i tabellen. Även organisationsmässigt verkar det vara stor skillnad då saiks SC har en röd tråd i det han gör, och har gjort under lång tid. Sundlöv har härjat runt i snart 10 år och ännu syns ingen röd tråd, om nu inte usla värvningar är den röda tråden. Brynäs strävar säkert efter att bli bättre, men tar krokiga vägar och ofta på kostigar.

Silfverberg är 23 år, tycker vi fick behålla honom länge. Saik tappade Rundblad, Erxon och Larsson t.ex betydligt tidigare än så.

Att köpa utifrån är den enda lösningen om det som kommer underifrån inte håller måttet, vilket de inte gör, och vilket alla utom Sundlöv visste.

Problemet med nästa säs är att spelarna Nordquist, Lauritzen och Widing har kontrakt och kommer således INTE ersättas.. 

Rensfeldt kontrakt med Malmö antar jag har ES-klausul? =)

Satsa på spelare från trakten + spelare från farmaklubbarna (Mora, Leksand & Timrå). ;) Sebbe Erixon i TIK är en jävlig intressant spelare när väl TIK åker ur! 

Skillanden mellan SAIK och BIF är att vi ifjol byggde vårat lag kring spelare som ännu inte åkt iväg från Sverige, typ Svedberg, Silfverberg, Järnkrok, Ekholm (i viss mån), Andersén, Larsson. BIF vinner SM-Guld och dessa spelare lämnar (utan Järnkrok) vilket gör att vi får ett stor lucka att ersätta. SAIK bygger sitt lag kring spelare som redan varit iväg och inte tagit plats typ, Lindström, Holloway, Möller eller spelare som inte har haft någon chans på NHL, Ericsson, Eriksson, Klingberg,  osv. Spelare som inte kommer åka över pölen efter en bra säsong.. 

SAIK har fått behålla dessa spelare som dom varit nöjda med och skeppat bort dom de inte varit nöjda, deras talanger har också tagit nästa steg i utvecklingen och blivit viktiga spelare i 3-4 linan (vissa även i 1a).  Brynäs tappar sina 5 bärande spelare till denna säsong och klarar av att ersätta två typ (Enterfeldt och Harju), SAIK tappar ingen (väl?) Hadelöv är duktig visst, men jocke är första. 

Vi har spelare med specifika roller i ett lag som gjorde sig bra ifjol, i år har vi inga ledande spelare och då fyller inte våra rollspelare samma funktion. Sen att spelare Som Widing och Lauritzen som ska vara landslagsmässiga vikit ner sig nått otroligt och LJ och Bertilsson inte är spelmässiga kan vi ej skylla på Sundlöv, helt olika lag och förutsättningar kontra BIF SAIK.. Men vi har nu ett lag att bygga ifrån, typ Enterfeldt, harju, Ollas, Lindholm och kan vi fylla på med 2-3 liknande spelare nästa säs + att våra unga spelare kan få en större roll i 4 linan är jag inte orolig!

Huge:"Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis."

Du menar 16 säsonger i AS?

sylf: " Skillnaden återigen mellan BIF och SAIK är att de senare etablerat sig som ett riktigt topplag, och är ständigt under utveckling och strävar efter att bli bättre. Något jag trodde i min enfald att även Brynäs skulle göra. Man hade en jättechans i våras, en straffspark utan målvakt, men missade kortsidan!"

Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis.
Du kan inte räkna med, som Tväst är inne på, att alla yngre spelare ska utvecklas linjärt spikrakt uppåt säsong efter säsong. Såvitt jag vet skedde det inte heller med flera av SAIK:s junisar som nu har blivit ordentligt etablerade.
Skillnaden är väl att SAIK lyckades behålla sina guldklimpar tillräckligt länge, själva fick vi behålla ex Silfverberg i storts sett 1 säsong, sen var han redo för NHL. Vi ska kanske vara tacksamma att ex Järnkrok inte försvunnit lika snabbt, så prio ett inför nästa säsong blir att ersätta honom med nåt likvärdigt. Och då måste det till nåt utifrån, kan inte se att vi har nåt i det egna leden som kan ersätta.
Ditt snack om att vi inte skulle sträva efter att bli bättre är ju rent nys.
Hur fan ska ex våra junisar kunna bli bättre om vi återigen börjar köpa utifrån så fort det tar emot och bara för att vi råkar dippa säsongen efter guldet?
Nä, här gäller det att hålla sig till den långsiktiga planen, som SAIK har gjort och som dom nu skördar frukterna av.

Pettisbif: snacka om drömtrupp. Men finns dock saker som aldrig kommet hända.. Tex Dixon, rensfeldt, Eriksson, ahnelöv, frigren och ett gäng till som har kontrakt över nästa säsong. Frigren avskyr ju Brynäs förresten så han kan du ge upp... Förövrigt håller jag med om rödin och Rasmussen.. Men det största problemet här är ju att sundlöv tycket att truppen som är nu är jättebra och att bara skador gör att vi förlorar. Nästa år kommer truppen ha ändrats minimalt och helvetet fortsätter tills widing, nordqvists och rahms kontrakt går ut.

foppa78:

Allt har ju sitt pris, dom kan ju inte lägga ut miljoner på nåt som dom egentligen inte tror på bara för att vi supporters skall va nöjda.... väl?

Dyra desperata panikåtgärder får man väl vänta med tills det är att undvika kvalserien som gäller..... då får man kanske godkänna några chansningar.

Pettisbif: Mmm bra hej!

Tväst: Ska dom tänka så efter att dom skrutit om ett nytt sm guld och en bra ekonomi är ju som att pissa oss fans i ansiktet!

Redigerad kommentar

Här kommer årets första nästa säsong lag av Pettisbif:

Joacim Eriksson
(Robin Rahm)

Simon Bertilsson Ryan Gunderson

Andreas Thuresson Sebastian Enterfeldt Johan Harju

Jusso Hietanen Jörgen Sundqvist

Elias Lindholm Dennis Rasmussen Anton Rödin

Christian Djoos Jonas Ahnelöv

Juhamatti Aaltonen Steve Dixon Robin Figren

Dennis Persson Fredik Carlsson 

Jesper Ollas Ludvig Rensfeldt Simon Önerud

BYGG NYTT BYGG RÄTT!

Tväst: Jag är övertygad om att dom gör allt för att lyckas redan i år. Skillnaden mot tidigare är att man vägrar spräcka innevarande års budget. Man har blivit affärsmässiga. Äntligen. Det svåra är att hålla inkomsterna uppe långsiktigt. Det är där bl.a. vi supportrar kommer in med våra små bidrag.

Jajjen:

Intressant är ju tanken om Sundlöv & co. resonerar som det ibland framförs här på HS.... "den här säsongen får gå som det går.... spara pengarna till nästa säsong".

I sina bästa stunder kan ju även årets upplaga spela riktigt bra.... efter andra halvan av förra veckans match i Göteborg så trodde i.v.f. jag att man skulle bjuda på en bättre match hemma mot Frölunda..... så bjöd Honken på 1-3 målet och så vart den kvällen förstörd.

Tväst: Pengar är ingen garanti för framgång. Det är en förutsättning. Ingen slump att det är "de fyra stora" som dominerar när det gäller serieseger eller SM-guld. Mycket få undantag de senaste 10 åren. Därför gör Brynäs helt rätt när man håller hårt i plånboken. Det är långsiktigt. Att köpa in Spangs är kortsiktigt och sånt som HV och FBK har råd med.

Jajjen:

Jag vet inte vilken budget Saik har..... men visst är det imponerande på vilket sätt man varit i serietoppen några år, det är ju dock ingen garanti att det fortsätter så i framtiden.

Det är ju inte så enkelt att den som har störst kassakista vinner år efter år som tur är....... det kan ju inte bara va Brynäsare som tycker att förra årets upplösning av slutspelet var uppfriskande..... ett lag som många trodde skulle få väldigt svårt tar hem guldet. 

Några här på HS var väldigt tydliga med att man tyckte backtruppen var tunn på försäsongen..... men jag tycker att det är en delikat och svår balansgång mellan att värva ihop laget eller som Brynäs i första hand satsa på sina juniorer.

Svaret får man fram på vårkanten.

Anders Berg: Göteborg=håla => Skellefteå=liten håla.

Jajjen: SÅ liten håla är det ändå inte.

Tväst: Det är ju precis det Skellefteå gör! På sju år har dom gått från ett allsvenskt lag till att etablera sej som Sveriges plantskola nr 2 OCH samtidigt vara ett konsekvent SM-finallag med några av dom vassaste spetsspelarna Elitserien har. Och det med utgångspunkt i en liten håla uppe i Lapphelvetet. Brynäs förutsättningar borde vara överlägsna.

Tväst: Ja, Djoos är ett undantag, men har ju knappt kommit fram än. Bertilsson är ju från Värmland även om han har viss skolning.

Redigerad kommentar

sylf:

Det svåra är väl att bedöma vad som händer med en junior från den ena säsongen till den andra..... det finns ju spelare som blir "stora över en natt".... andra utvecklas långsammare och får ha några säsonger på sig.

Sen det faktum att Brynäs endast fått fram riktigt bra forwards o målisar, det är ju lite märkligt..... rent statistiskt bör det ju dyka upp några backar oxå kan man tycka.

Ett undantag är väl Djoos..... kommer nog bli väldigt bra tror jag, Bertil är ju oxå etablerad som jag ser det, synd att han skulle gå sönder i år när han skulle ta det stora steget.

Att hela tiden gardera sig med spetsspelare samtidigt som man fullt ut satsar på juniorerna tror jag blir för dyrt för en förening av Brynäs nuvarande storlek.

Jajjen: Nej, det verkar så. Skillnaden återigen mellan BIF och SAIK är att de senare etablerat sig som ett riktigt topplag, och är ständigt under utveckling och strävar efter att bli bättre. Något jag trodde i min enfald att även Brynäs skulle göra. Man hade en jättechans i våras, en straffspark utan målvakt, men missade kortsidan!

sylf: Kanske. Men det är omöjligt i längden att bygga ett topplag med egna spelare som ska bära laget. Det klara inte ens HV och FBK. Brynäs förra året är ett sanslöst häftigt undantag. Brynäs måste ha en sån ekonomi att dom kan köpa in det som behövs. Det har vi tydligen inte nu.

Jajjen: Ja, du har en poäng, även om jag tycker saik´s juniorer varit liite mer än bara komplement, sett över ett längre perspektiv och inte bara årets trupp.

sylf: Största skillnaden med Skellefteå är att dom har råd med riktiga klasspelare. Hur bra deras juniorer än är, är dom bara komplementspelare. Skellefteå har lyckats utnyttja juniorernas lägre kostnader till att värva bra, dyra spelare. I Brynäs är dom bästa spelarna egna produkter och värvningarna komplementspelare (jaja, det finns undantag). Det får en att fundera över hur lagbyggare Sundlöv lyckas med sina inköp och vad pengarna går till.

Tväst:

Det troligaste är väl ändå att det handlar om en back som får ett kontrakt som i första hand sträcker sig säsongen ut. Har svårt att förstå hur det ska kunna äventyra budget.

Tväst: De juniorer som kommit fram och blivit nåt är i stort sett bara forwards och målvakter, på backsidan har det varit väldigt sparsamt, i stort sett obefintligt. Vill man räkna in såna som Berglind och Löf kan man väl göra det, men i mina ögon håller dom inte måttet! Där tycker jag Brynäs satsning skiljer sig jämfört med t.ex Skellefteås, som har lyckats få fram även där, men inget på målvaktssidan istället.

Huge:

– Det finns några namn. Men det är frågan om de passar in hos oss. Både ekonomiskt och spelmässigt ska det passa.

Brynäs har ekonomi att värva, men planerar inte gå utanför vad budgeten tillåter.

– Vi får värdera läget om rätt spelare dyker upp, säger Sundlöv som förstås är besviken på alla förluster den senaste tiden.

Finns förstås inget som säger att det handlar om en värvning som bara stannar säsongen ut. Fast det är förstås det mest troliga.

Carl Lejonkräk: Ja, nu är det ju inte juniorernas fel att Brynäs ekonomi inte räcker till för att täcka upp för klasspelare som Silfverberg, Ekholm och Larsson. Och har du en given budget så inkräktar givetvis en dyr spelare mer på kvarvarande utrymme jmf med en billig.

Jajjen:Juniorerna "knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar."

Ja det var ju också ett sätt att se på det, att de kostat relativt lite när de spelat i klubben måste ju vägas in i det hela. Spelarna Sundlöv måste värva blir ju inte dyrare för att de ersätter en billigare spelare.

Ron:

För ca. nio månader sen var stora delar av hockeysverige ense om att Brynäs just hade visat dom framtiden, man satsar på egna produkter via juniorverksamheten och kryddar med en o annan kompetens som man bedömmer inte finns i laget för närvarande. 

För att fortsätta på den inslagna vägen så började man med en på papperet tunn backuppsättning där juniorerna skulle få visa upp vad dom kunde, "eftersom vi nu har pengar så kan vi värva efterhand om det visar sig att truppen inte håller"..... antar jag att dom tänkte.

Därefter följde tunga skador som blev långvariga..... "skall vi värva ett par backar nu?"..... kanske man frågade sig. 

NEJ...... nu hade ett scenario dykt upp benämnt NHL-lockout.

"inte kan vi köpa på oss flera backar nu...... tänk om NHL blåser av hela säsongen"....... Brynäs står med en trupp på 7-9 backar och helt plötsligt översvämmas marknaden av NHL-spelare som inget hellre vill än att komma till Europa o spela.

Nu är ju jag endast en enkel lallare som köper allt som Brynäs presterar....... MEN..... skall vi fortsättningsvis "satsa på våra juniorer" så måste dom ju få chansen att visa upp sig,väl???

Eller skall vi ge Sundlöv mandat att Köpa hem de på papperet bästa spelarna som vi har råd med???? 

F.ö....... det finns sportchefer som köper hem även de dom INTE har råd med......... Är det kanske den linjen vi hellre skall följa???

"Brynäs sportchef förklarade att det fanns några till intressant namn i Finland, att han i vanlig ordning håller ögon och öron öppna, men Sundlöv avfärdade dock två namn - Johan Larsson och Kyle Klubertanz."

Han siktar högre än allsvensk klass i alla fall.

Ron: Vem i ansvarig ställning har sagt att ett 2-månaderskontrakt äventyrar budgeten?
Isf har jag missat nåt.

Ron: Brynäs trupp är rekorddyr och ligger förmodligen precis inom ramen för Sundlövs tilldelade budget. Det är bra att han inte vill spräcka budgeten men det är åt h-vete att truppen är så j-vla dyr. Vi är alltså serieåtta med vår dyraste spelartrupp nånsin. Samtidigt har inte lag som Växjö några problem att fylla på med tre(!) spelare i slutspurten.

Nästa säsong ska dessutom laget bästa spelare ersättas med en (förhoppningsvis) likvärdig. Det innebär att en 50.000 kr-spelare byts mot en 300.000 kr-spelare. Juniorerna knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar.

tompap71:Nu är det ju inte en poänggörande back Brynäs är i behov av. Han har -4 i ett lag som missar slutspel.

Att lyssna på vad Roos säger när det gäller utlåtanden om spelares kvalitéer känns väldigt dumt.

tompap71:

Ja jag vart väl inte direkt avundsjuk.

sylf: Då får vi inte utesluta den rikliga ersättning man säger sig fått för att Franson bröt sitt kontrakt. Ja plus att man slipper lönekostnader för den nämnde. Fast det är väl dyrare att värva backar i Januari än vad det är i Juli. Det är nog därför de flesta lag väljer att ha en komplett och bred trupp när säsongen börjar.

Ron:

Det är fler än Sundlöv som inte är imponerad av Spang...

Nu har jag grävt bland mina finska infiltratörer och fått fram att Spangs form är usel. 3 p på de senaste 20 match. skickades ut ifrån laget.

Ron: Ja, klubben har suttit och brölat om hur mycket pengar dom har sen årsmötet. När det ska värvas en back, EN back, då äventyras ekonomin. På ett tvåmånaderskontrakt?! 

Huge:

Jag menar varken det ena eller andra. Spang verkar dessutom inte vara den spelartyp som Brynäs är behov av. Tycker mest att det är konstigt att en värvning av en back på två månader skulle äventyra spelarbudgeten.

Ron: Ja, frågorna är många.
Men ingen som gnäller om oro för att spräcka budgeten verkar ha frågat hur det ligger till, utan sitter i vanlig ordning och baserar sin kritik på gissningar och antaganden.
Varför skulle Sundlöv vara rädd att spräcka budgeten bara för att Spang nu valde HV?
Kan ju finnas logiska och fullt förståeliga skäl till varför han gör det, som ex pengar.
Eller menar du att Sundlöv ska ta Spangs barn som gisslan och hota att döda dom ifall inte farsan skriver på?

Man har nog siktat in sig på nästa säsong. Då är Bertilsson tillbaka, Berglind och Djoos har fått värdefull rutin och Löf har äntligen tagit sista steget. Jonsson är tillbaka revanchsugen efter alla skador och sjukdom och till sist en eller ett par lovande backar från j20 ska spelas in i laget. Att i det läget värva en back skulle vara osmart av Sundlöv?

Ron: Han har väl spelat bort den på en viss Franson.

Steenm:

Ja lite oroande att Sundlöv är rädd att spräcka spelarbudgeten om han värvar en back. Måste vara illa ställt med den,om en värvning med ett kontrakt på 2 månader eventuellt skulle spräcka den. Gick inte Brynäs med rekordvinst? Utlovades inte en extra satsning på spelartruppen? Hur har man egentligen prioriterat? Frågorna är många.

Jag vill ha en ny back nu.

Nej - jag kräver en ny back nu.

Börjar bli smått orolig för att herr Sundlöv är för belåten med sitt nuvarande material. Han vågar inte erkänna att lagbygget misslyckats, och forsätter att hävda att vi bara haft oflyt med skador etc.

« · 1554913 · »